Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle kunna varit jag som skrev det där. Precis så är det för oss. Jag tycker det är skönt då jag hinner sova en stund innan jag ammar igen, men samtidigt kanske hon skulle må bättre av att få sova mer.



Jag vet faktiskt inte, bara antog att de kanske gör det då @YaHilweh skrev det. :) Tänker definitivt be om ett utlåtande om saken ifall hon kan se det.

Jag frågade om hon kunde göra det. Egentligen kollar de inte magmusklerna, men då jag bad om det gjordes det.
 
Alltså idag. Jag har röjt 6 garderober (ställen där vi bara kastat in det vi inte vet vart vi ska göra av. Hittat mina julgardiner jag letade efter i julas, vilken tur att jag lyckades köpa exakt likadana i år :rofl:

Ronja tillbringade morgonen i gymmet och nu i babysittern. Havanna stjälper till. Nu hittade jag även kassen med kläder jag hade innan jag blev gravid. Så nu ska här provas kläder :D
 
Vi funderar på att ha en namngivningsfest i sommar och funderar på hur vi ska lägga upp det och vilka vi ska bjuda. Planen är i så fall den 15:e juli. När bör man skicka ut inbjudningar? Vad ska man göra? Hur många ska man bjuda/vilka?

Avskyr att hålla tal men hittade denna fina dikt på nätet som jag kanske skulle våga läsa upp:

Är det sant att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick,
att fjärdarna gnista och jorden är varm
och himmelen utan en prick ?
Vad är det för tid, vad är det för år,
vem är jag vad bär jag för namn ?
Du skrattande knyte med solblekt hår,
hur fick jag dig i min famn ?
Jag lever, jag lever. På jorden jag står.
Var har jag varit förut ?
Jag väntade visst miljoner år
på denna enda minut.
 
Hur gör ni andra? ”Borde” vi försöka natta honom tidigare? Eller är det enklare att göra det när han är äldre? Tycker det är så svårt att veta vilka rutiner man borde försöka börja med tidigt för att det inte ska bli jobbigt senare.

Tycker verkligen inte vi har så mycket rutiner, men visst ser det lika ut vissa dagar när jag tänker efter ändå. Men tänker att sånt blir lättare längre fram också :)

Det som är sig mest likt är att om hon somnar på kvällen vid ca kl 19-21 nån gång (oftast i famnen och sen flyttar vi till nestet, för de mesta får hon ligga kvar i den på soffan och sen flyttar vi henne till sovrummet när vi lägger oss) Vi försöker lägga oss 22-23, hon vaknar för att amma första gången vid kl 1-2, sen samsover eftersom det är enklast och vi får sova mest då. Hon vaknar igen vid 4-5. Efter det tycker jag det skiljer lite mer från dag till dag, oftast sover hon till 7-8 och nån gång till 9-10..
 
Angående efterkontroll som ni prata om - jag har haft min bokad sen jag vet inte hur länge... men så har bm bokat om den 2 ggr nu, först skulle jag haft nu i början på april men hon bytte till maj och sen boka om till nån dag efter igen.. känns som det aldrig kommer bli av nästan.

Men blev inbjuden på någon ”MammaMage dag” 25:e april som ett gym håller i här i stan, där kan man tydligen få råd och de kollar magmusklerna, gratis dessutom. Så funderar på att gå på det. De som höll i eventet håller i mammamage träningar annars, någon var barnmorska så de lär väl veta vad de pratar om
 
Intressant att se hur fler gör vid kvällarna! Jag läste även ett kapitel om sömn i min favoritbok ”Lyhört föräldraskap” och fick lite mer input där. Där står att det är först vid 3-4 månaders ålder som dag och natt blir tydligare för barnet och där fanns lite tips på olika nattningsmetoder om man vill testa det. Så vi behåller nog vårt nuvarande sätt ett litet tag till, för att senare börja natta tidigare.
 
Idag hade vi barnvakt för första gången! Jag och maken tog en lunch på stan medan svärmor tog en promenad med sonen (får börja kalla honom G här istället för bara ”sonen”). Det var väldigt trevligt! Tog även en kaffe ute i vårvädret och gick förbi en barnaffär och köpte en leksak. Vi var borta i 1,5 h och de hade promenerat hela tiden och han hade sovit gott i barnvagnen. Kändes som en lagom avancerad första gång. Alla glada och nöjda, men gladast var nog svärmor :D
 
Angående efterkontroll som ni prata om - jag har haft min bokad sen jag vet inte hur länge... men så har bm bokat om den 2 ggr nu, först skulle jag haft nu i början på april men hon bytte till maj och sen boka om till nån dag efter igen.. känns som det aldrig kommer bli av nästan.

Men blev inbjuden på någon ”MammaMage dag” 25:e april som ett gym håller i här i stan, där kan man tydligen få råd och de kollar magmusklerna, gratis dessutom. Så funderar på att gå på det. De som höll i eventet håller i mammamage träningar annars, någon var barnmorska så de lär väl veta vad de pratar om
Åh, en sådan dag hade jag gärna gått på! Jag tror att mina magmuskler gått ihop nästan helt, kan kanske ana en liiten delning vid naveln fortfarande. Men hade gärna fått hjälp att kolla det av någon kunnig så jag vet när jag kan börja träna lite mer.
 
Idag fick Ronja hjälp med sitt rullande :rofl:
Hon ligger mer än gärna såhär, sover helst på samma sätt, åt vilket håll kvittar (tror det är därför hon rullar så lätt, för så fort hon böjer benen och får armen nedåt eller uppåt tippar hon över).
Men Havanna ansåg att hon oxå skulle ha plats i babygymmet och rullade bort Ronja :rofl:
Ronja blinkade inte en gång utan fortsatte sitt glada joller över att ha flyttat på sig :p

IMG_20180407_191217.webp
 
Idag har mitt "gamla" kompisgäng från när vi pluggade varit och hälsat på. Kotten blev, när han väl sovit och ätit ordentligt, överlycklig över all uppmärksamhet och charmade alla med små skratt och massa leenden. Satt lugnt i knäet när vi fikade också, är tydligen mer okej när det är massa saker och folk att titta på, än när vi bara är familjen och betydligt lugnare :p

Blev också överraskad med en lite försenad baby shower, där vi provsmakade barnmat i blöja (förvånansvärt äckligt! :D ) och bytte blöja på gosedjur, med förbundna ögon. Vann föga förvånande blöjbytartävlingen. Borde ha ett antal hundra blöjbyten i ryggen vid det här laget så det är väl inte så konstigt :)
 
Imorgon ska vi göra en chansning och åka och shoppa med bebis. Han tillbringar så mycket tid i vagn här hemma utan problem att vi nog vågar åka in och rulla igenom ett par affärer. Bland annat blir det förhoppningsvis en babyvakt med hem, samt en kompostkvarn till mamma!
 
Imorgon ska vi göra en chansning och åka och shoppa med bebis. Han tillbringar så mycket tid i vagn här hemma utan problem att vi nog vågar åka in och rulla igenom ett par affärer. Bland annat blir det förhoppningsvis en babyvakt med hem, samt en kompostkvarn till mamma!

Går säkert kanon!
Jag klarade av några timmar på Ikano med lillan i fredags :up:

om ni ska dit så tips om amningsrummet bredvid espresso house på plan 2, även om du inte ammar så kan man ju mata där ändå och byta blöja! så är det lite tystare där samt att det inte verkar vara så många som använder så man får vara lite ifred när de små är hungriga.. Lillan var väldigt fascinerad av tapeten där :p
 
Går säkert kanon!
Jag klarade av några timmar på Ikano med lillan i fredags :up:

om ni ska dit så tips om amningsrummet bredvid espresso house på plan 2, även om du inte ammar så kan man ju mata där ändå och byta blöja! så är det lite tystare där samt att det inte verkar vara så många som använder så man får vara lite ifred när de små är hungriga.. Lillan var väldigt fascinerad av tapeten där :p
Sjukt bra tips, tack! :bow:
Känns bra med ett ställe att kunna komma undan på. Han lär ju iofs vara rätt skyddad från intryck i vagnen men bryter han ihop eller blir dödshungrig är det ju jättebra med ett lite lugnare ställe.

Lurar lite på klädsel. Hemma stoppar vi ju ner bebis i teddyoverall när vi bara ska vara utomhus, men nu lär vi gå in och ut en del, så då kanske åkpåse med vanliga kläder är bättre, så är det lättare att öppna upp påsen när man är inomhus. Bebis är rätt känslig för att vara för varmt klädd i vagnen inomhus, så vill undvika skrikfest :p
 
Sjukt bra tips, tack! :bow:
Känns bra med ett ställe att kunna komma undan på. Han lär ju iofs vara rätt skyddad från intryck i vagnen men bryter han ihop eller blir dödshungrig är det ju jättebra med ett lite lugnare ställe.

Lurar lite på klädsel. Hemma stoppar vi ju ner bebis i teddyoverall när vi bara ska vara utomhus, men nu lär vi gå in och ut en del, så då kanske åkpåse med vanliga kläder är bättre, så är det lättare att öppna upp påsen när man är inomhus. Bebis är rätt känslig för att vara för varmt klädd i vagnen inomhus, så vill undvika skrikfest :p

Tycker definitivt ni ska köra på vanliga kläder och åkpåse :up:

Jag hade inte liggdelen häromdan utan hon satt i babyskyddet och då brukar vi alltid ha teddyoverallen på, men jag fick ta av den ganska snabbt då hon tyckte det blev för varmt, så då hade hon bara vanliga kläder. Idag när vi var iväg blev det likadant att vi fick ta av overallen, var ju dessutom varmt idag och imorgon skulle väl bli ännu bättre väder :)
 
På tal om delade magmuskler. Mina har inte så stor delning längre, men ett djup, och det är en annan parameter som kan ge problem.
Jag gick på mammamageträning på Hela kvinnans klinik i Stockholm, de som har Mammamageappen. Så då fick jag proffshjälp att känna igenom magmusklerna och sen övningar utifrån det.
Sen är det faktiskt inte delningen i sig som kan orsaka problem, många kan leva med en liten delning utan att det märks. Utan det är om man aktiverar/använder de inre musklerna, som ”stängs av” lite under graviditeten när magen blir stor, och kan ha svårt att kopplas på igen. Jag märker skillnad om jag t ex står upp och lutar överkroppen bakåt - tänker jag inte på att aktivera blir magen lätt toppig, ”limpan”. Aktiverar jag däremot de inre magmusklerna innan så blir magen bara platt. Limpan ska aldrig finnas på magen, då aktiverar man fel eller gör för svåra övningar.
Sen ska ju den här aktiveringen av musklerna komma av sig självt, de ska ju jobba utan att man tänker på det, men där är jag inte alltid ännu.
Fortsätter med mina övningar och hoppas att djupet snart blir mindre djupt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 891
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 312
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 288
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp