Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Parent of the year här, klippte just bebis i tummen när jag skulle klippa naglarna :o Aldrig sett så chockad min på honom, med all rätt förstås.

Idag var också första gången han verkade tycka badet var riktigt kul! Men är det fler vars bebisar blir jättearga när badet är slut? Kan liksom inte klura ut om han fryser då eller bara blir arg för att badet försvinner...
 
Parent of the year här, klippte just bebis i tummen när jag skulle klippa naglarna :o Aldrig sett så chockad min på honom, med all rätt förstås.

Idag var också första gången han verkade tycka badet var riktigt kul! Men är det fler vars bebisar blir jättearga när badet är slut? Kan liksom inte klura ut om han fryser då eller bara blir arg för att badet försvinner...
Det hör nog till att klippa i alla fall första barnet i fingret, både jag själv och de flesta jag pratat om det med har gjort det;)

Med mina barn har det känts som att det är för att de blir kalla som gör att de blir ledsna efter bad. Jag brukar preppa sängen med en varm vetekudde under täcket så kryper vi ner där med en gång. De brukar vilja ha käk rätt omgående också och det tänker jag hänger ihop med värmen
 
Det hör nog till att klippa i alla fall första barnet i fingret, både jag själv och de flesta jag pratat om det med har gjort det;)

Med mina barn har det känts som att det är för att de blir kalla som gör att de blir ledsna efter bad. Jag brukar preppa sängen med en varm vetekudde under täcket så kryper vi ner där med en gång. De brukar vilja ha käk rätt omgående också och det tänker jag hänger ihop med värmen
Ja,tror mest på att det blir kallt också. Idag hade jag ändå skruvat upp värmen till svettnivå i badrummet, men det är klart att det blir kontrast mot vattnet. Vi laddar med mat efter också, han drack typ 15 ml och slocknade i pappas famn :heart :D
 
Idag var också första gången han verkade tycka badet var riktigt kul! Men är det fler vars bebisar blir jättearga när badet är slut? Kan liksom inte klura ut om han fryser då eller bara blir arg för att badet försvinner...

Idag var första gången hon inte skrek igenom hela bad rutinen här :p så vill inte säga att hon gillar det riktigt än men idag accepterade hon det iaf, skrek först när hon kom upp och gissar att det var för de blev kallt. Virade snabbt in i handduk och sen blev de amning i sängen, så var hon nöjd igen :)
 
Förra natten var så där kul. Lyckades inte lägga tillbaka henne i babynestet efter liggamningen så spenderade natten liggandes på tvären i fotändan. Lade en tempurkudde bredvid henne för att lura henne att jag låg bredvid.

Vaknade därefter efter 2 h och ville amma. Därefter var jag vaken 1 h då jag inte kunde somna om. Vaknade igen efter ytterligare 2 h av att det läckt kiss genom blöjan och att hon har magont. Ger magmassage och ammar. Vaknar några timmar därefter igen av att hennes blöjas kardborrband fastnat i mina trosor så blöjan åkt av varpå det läckt kiss i sängen ytterligare en gång. Blöjbyte och försöker amma bebis som jollrar jätteglatt och vägrar somna om och bara bökar vid bröstet.

Kul!:up:
 
De där med sömn, han sover ju rätt hyfsat på natten, kan med 2-3 avbrott för mat få han att sova 23 till 10 i bästa fall

Men sen speciellt senaste tiden har han sovit otroligt lite på dagen, kan slumra till på en men då är det minuter snarare än halvtimme-timme och sover i bilen och om vi går promenader med vagnen men vaknar rätt fort när man stannar

Hur gör man? Han behöver ju antagligen sova mer och blir ofta ledsen på eftermiddagen men slumrar bara till korta stunder
 
De där med sömn, han sover ju rätt hyfsat på natten, kan med 2-3 avbrott för mat få han att sova 23 till 10 i bästa fall

Men sen speciellt senaste tiden har han sovit otroligt lite på dagen, kan slumra till på en men då är det minuter snarare än halvtimme-timme och sover i bilen och om vi går promenader med vagnen men vaknar rätt fort när man stannar

Hur gör man? Han behöver ju antagligen sova mer och blir ofta ledsen på eftermiddagen men slumrar bara till korta stunder
Kotten har haft såna perioder när han knappt sovit något alls på dagen, men sen ändrat sig igen. Hur länge har han varit så?
Nu när kotten sover i vagnen ute på dagarna blir sovstunderna 2-4 timmar, men de få gånger han somnar i famnen sover han nästan aldrig mer än 30 minuter.
Lustigt nog, nu när vi hittat nån sovrutin som funkar hyfsat blir det också så himla tydligt att han behöver sömnen efter max 2h vaken. När han hade vakna perioder på 6-7 timmar ett tag blev han aldrig i närheten lika ledsen...
 
Fortsätter på sömntemat:
Trodde mina egna sömnproblem skulle gå över efter graviditeten. Då kunde jag ju vakna 3 och sen ligga vaken till klockan ringde vid 6.. nu har jag börjat vakna när sambon ger första flaskan på natten vid 2-3 och sen inte kunna somna om.

Inatt har jag mao slumrat kanske 2x15 minuter sen 3, och när jag äntligen började komma till ro var det dags för nästa flaska, så bara att vakna till... :meh:

Känns så drygt. Iom att kotten sover bra på natten och vi delar matningen har jag alla förutsättningar för att få vila, ändå går det inte...
 
Och när som helst kommer säkert en ny vintertråd! För nästa vinter :eek: Vid den här tiden förra året hade jag redan plussat sen två veckor tillbaka.

Glömde ju att svara på detta, förmodligen av chocken :eek:. Men nu kollar jag noga varje gång jag kommer in i den här forumdelen om den tråden kommit!
 
Så där undrar jag också ibland. Min första graviditet slutade i mf och då skulle jag haft bf i juli -15. Det var förstås en stor sorg att få mf men om det inte hänt hade jag ju inte haft just A som min son som föddes i februari -16. Sen att det tog lång tid innan jag blev gravid igen efter missfallet var grymt jobbigt just då. Men man undrar ibland hur livet skulle sett ut om allt gått vägen den där första gången.

+ @FeatherCloud
Jag hade ett missfall innan åttaåringen föddes och känner igen tankarna kring hur det hade varit ”om...”, även om det nu är länga sedan jag tänkte på det — tills åttaåringen valde att upplysa bvc-läkaren om det när vi var där med lilla A senast, då blev jag hastigt påmind :D
 
Jag tycker som du.
Det blev så övertydligt när storebror fyllde år när bebis inte ens var två veckor gammal, svärmor hade bara ögon för den lilla:cry:
(Det var så illa att bebis låg och sov i sängen i gästrummet och svärmor satt där och tittade på henne:banghead:)
Som tur var så var vi flera andra som kunde leka ordentligt med tvååringen.
Nu har det ordnat upp sig lite med balansen men hon har ju uppenbart en del att jobba med när det kommer till sin identitet:angel:

Min mamma sköter det hela väldigt bra, bryr sig knappt om bebisen men sysselsätter tvååringen och ger honom 100%:up::D

:crazy:- man kunde ju önska sig lite bättre inlevelseförmåga och mindre fokus på sig själv från en vuxen liksom...
 
Gick hur bra som helst att åka och handla! :) Kotten sov sig igenom fyra affärer och ett lunchstopp i princip, så nu har vi shoppat babyvakt, lite bebiskläder på lager 157 plus en konpostkvarn. Så himla skönt att det funkade bra!

Härligt att höra! :) Det är ju genom att våga testa man märker vad som fungerar - ibland går det klockrent och ibland hastar man genom regnet med ett trasigt paraply som man måste hålla med båda händerna medan bebisen illvrålar och sprattlar i selen och de arma storasyskonen pinnar på allt vad de kan för att hinna med... har jag hört :angel:
 
Det har smugit sig på den sista veckan lite drygt och nu bjuder lilla A på klockrena svarsleenden! (Jag vill sätta en hjärtsmiley här men lyckas inte få fram menyn med smileys i den här nya forumversionen :mad:. Någon som vet vad jag gör för fel? Surfar från mobilen)
 
Kvällen igår, vet inte vad som var fel men inget dög för tösen.. hon var bara missnöjd och skrek, kunde inte komma till ro. Så vid 22 amma jag i sängen men hon var ändå inte helt nöjd men efter rap och lite spya och så mer amning så somnade hon till slut.

Nu har hon precis somnat i nestet, allt jag gjorde var att lägga henne där och ge nappen så somna hon på 2sek?! :eek::D
 
Kotten har haft såna perioder när han knappt sovit något alls på dagen, men sen ändrat sig igen. Hur länge har han varit så?
Nu när kotten sover i vagnen ute på dagarna blir sovstunderna 2-4 timmar, men de få gånger han somnar i famnen sover han nästan aldrig mer än 30 minuter.
Lustigt nog, nu när vi hittat nån sovrutin som funkar hyfsat blir det också så himla tydligt att han behöver sömnen efter max 2h vaken. När han hade vakna perioder på 6-7 timmar ett tag blev han aldrig i närheten lika ledsen...

Är osäker är väl senaste veckan som de verkat eskalera och vi har reagerat på att han knappt sover alls, på natten så har vi ju fått in en bra rutin men dagarna verkar inte funka

Enligt wonderweeks så ska han vara inne i ett språng nu så vet inte om det finns något samband där
 
Är osäker är väl senaste veckan som de verkat eskalera och vi har reagerat på att han knappt sover alls, på natten så har vi ju fått in en bra rutin men dagarna verkar inte funka

Enligt wonderweeks så ska han vara inne i ett språng nu så vet inte om det finns något samband där
Jag tror det har hängt ihop för oss, så det kan ju vara troligt :)
 
Enligt wonderweeks ska kotten för övrigt vara på gång in i tredje språnget, tack och lov ett ganska kort. När jag läser om det tycker jag iofs att han redan gör de flesta sakerna han nu ska lära sig. Får se om jag märker skillnad om ett tag :)
 
Gud, idag hände det som inte under några som helst omständigheter får hända - jag spillde ut kaffekoppen över bebis som låg och ammade. :nailbiting::cry: Som tur var så var inte kaffet så varmt så utöver att han blev lite chockad och släppte tutten och skrek till lite (tystnade direkt när han fick komma upp) hände inget. Ingen rodnad i huden eller så och nu är han nybadad och nöjd. När jag la honom till tutten igen efter så var det som att inget har hänt. Men usch vad läskigt det var och vad otroligt dum jag känner mig. Jag VET ju att man inte ska.. Så idag åker jag och kollar på en spillsäker termosmugg som finns på Clas Ohlson och kör det eller inga varma drycker alls kring bebis fortsättningsvis!
 
Gud, idag hände det som inte under några som helst omständigheter får hända - jag spillde ut kaffekoppen över bebis som låg och ammade. :nailbiting::cry: Som tur var så var inte kaffet så varmt så utöver att han blev lite chockad och släppte tutten och skrek till lite (tystnade direkt när han fick komma upp) hände inget. Ingen rodnad i huden eller så och nu är han nybadad och nöjd. När jag la honom till tutten igen efter så var det som att inget har hänt. Men usch vad läskigt det var och vad otroligt dum jag känner mig. Jag VET ju att man inte ska.. Så idag åker jag och kollar på en spillsäker termosmugg som finns på Clas Ohlson och kör det eller inga varma drycker alls kring bebis fortsättningsvis!

Det är så lätt hänt och det är något som händer många. Men en termomugg är vårt absolut bästa inköp. Mest för att slippa dricka kallt kaffe förvisso :p

Men skönt att det gick bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 890
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 310
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 288
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp