Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter underbart! Tyvärr har jag fått sluta på min medryttarhäst då det inte anses kompatibelt med att vara mamma.
Varför? :eek: Iof, jag ammar inte och sambon släpper gärna iväg mig de timmar som krävs, så länge han får göra sitt. Jag mår bra av ridningen och han av träningen. Så vi får kompromissa. Dock går ju annat bort istället.
 
Utvecklingssteg 2... Har inte märkt så mycket av det men igår natt och idag natt... Gnällig, sprattlig och bökig. Puh.

Det går över. Det går över. Det går över.
 
Angående brännskador så försöker jag verkligen vara försiktig med varma drycker (även om det har hänt), vara noga med att vända kastrullhandtagen inåt etc... men skulle jag bara få laga mat utan bebis i närheten så skulle vi få leva på mackor framöver. På något plan är det ju så att man behöver göra en riskkalkyl, men alla risker kan inte elimineras.

Absolut! För mig är det enkelt att inte ha med bebis vid matlagning, då vi bara har ett barn och min sambo nästan alltid är hemma på kvällarna och när jag lagar lunch så sover hon. Såklart måste man anpassa sina anpassningar ;) till sin livssituation.

Apropå anpassningar så träffade vi en släkting som har en drygt 1 år gammal dotter för ett par veckor sedan. Denna släkting upplevde jag betedde sig ganska mästrande mot mig och min sambo, och sade saker som "man bör inte hålla barn sådär, armarna kan gå ur led" (min sambo håller ibland dottern försiktigt i armarna när hon står upp, han sliter eller slänger absolut inte med henne!), eller ville tala om för mig hur farligt det kan vara att träna magen för tidigt (jag mår väldigt bra i kroppen och har satt igång och träna lite mer). Jag förstår att hon menar väl men jag tycker verkligen inte om det där kategoriska "så här är rätt, så här är fel" i samtal med andra föräldrar. Det blir så himla lätt dömande, och jag vill verkligen inte vara sådan själv!
 
Varför? :eek: Iof, jag ammar inte och sambon släpper gärna iväg mig de timmar som krävs, så länge han får göra sitt. Jag mår bra av ridningen och han av träningen. Så vi får kompromissa. Dock går ju annat bort istället.

Min man stöttar mig fullt ut iaf. Flera omständigheter har gjort att hästen och ägaren mår bättre med en annan medryttare, men jag får hänga kvar vid sidan om ifall jag vill, som någon att be om hjälp av när det krisar typ ...
 
Absolut! För mig är det enkelt att inte ha med bebis vid matlagning, då vi bara har ett barn och min sambo nästan alltid är hemma på kvällarna och när jag lagar lunch så sover hon. Såklart måste man anpassa sina anpassningar ;) till sin livssituation.

Apropå anpassningar så träffade vi en släkting som har en drygt 1 år gammal dotter för ett par veckor sedan. Denna släkting upplevde jag betedde sig ganska mästrande mot mig och min sambo, och sade saker som "man bör inte hålla barn sådär, armarna kan gå ur led" (min sambo håller ibland dottern försiktigt i armarna när hon står upp, han sliter eller slänger absolut inte med henne!), eller ville tala om för mig hur farligt det kan vara att träna magen för tidigt (jag mår väldigt bra i kroppen och har satt igång och träna lite mer). Jag förstår att hon menar väl men jag tycker verkligen inte om det där kategoriska "så här är rätt, så här är fel" i samtal med andra föräldrar. Det blir så himla lätt dömande, och jag vill verkligen inte vara sådan själv!

Så trist! Här inte upplevt det personligen ännu men väl hört om det. Jag har lovat mig själv att jag inte ska bli sådan, iofs ingen risk för det!
 
Absolut! För mig är det enkelt att inte ha med bebis vid matlagning, då vi bara har ett barn och min sambo nästan alltid är hemma på kvällarna och när jag lagar lunch så sover hon. Såklart måste man anpassa sina anpassningar ;) till sin livssituation.

Apropå anpassningar så träffade vi en släkting som har en drygt 1 år gammal dotter för ett par veckor sedan. Denna släkting upplevde jag betedde sig ganska mästrande mot mig och min sambo, och sade saker som "man bör inte hålla barn sådär, armarna kan gå ur led" (min sambo håller ibland dottern försiktigt i armarna när hon står upp, han sliter eller slänger absolut inte med henne!), eller ville tala om för mig hur farligt det kan vara att träna magen för tidigt (jag mår väldigt bra i kroppen och har satt igång och träna lite mer). Jag förstår att hon menar väl men jag tycker verkligen inte om det där kategoriska "så här är rätt, så här är fel" i samtal med andra föräldrar. Det blir så himla lätt dömande, och jag vill verkligen inte vara sådan själv!

Det finns väldigt många staketkuskar tyvärr. Du känner din kropp och ditt barn bäst! Jag hatar folk som ska tala om för mig vad jag ska och inte ska göra. Har alltid gjort, så det rinner av mig ganska fort. Men helt annat om jag faktiskt ber om tips.
Där är min svärmor fantastisk, dock ser man på henne om hon inte riktigt tycker som jag/vi, men hon kommenterar det inte och låter oss göra som vi gör och tror är bäst. Hur ska man annars som förälder lära sig?
Något som många föräldrar heller inte verkar förstå, men alla barn är olika. Även med precis samma gener. Jag tyckte att Havanna var en ganska lätt bebis, men nu när vi fått Ronja så inser jag att Havanna kanske inte var så lätt alla gånger. Men vi löste det och hon mår fantastiskt bra :p
 
Min man stöttar mig fullt ut iaf. Flera omständigheter har gjort att hästen och ägaren mår bättre med en annan medryttare, men jag får hänga kvar vid sidan om ifall jag vill, som någon att be om hjälp av när det krisar typ ...

Så det är hästägarens om klagar? Blä! Bra medryttare hänger inte direkt på träd.
Men skönt att du har en man som stöttar i det :love:
Är det så du känner att du ska leta efter en annan? eller lägger du det på hyllan ett tag?

Jag upplever i mig att något saknades utan häst. Bara igår kväll och idag mår jag så mycket bättre än vad jag gjort på länge. det var en riktig nystart.
 
Andra dagen i rad med sovmorgon istället för att kotten vaknar för dagen vid 05.30-06.30. Kvart över nio slog han upp ögonen och var på ett helt underbart solskenshumör! Jag kan vänja mig vid det här :D

Ska kanske tillägga att han är ett solsken även om han vaknar kl6, men då är jag oftast för trött för att uppskatta det ordentligt :p
 
Senast ändrad:
Så det är hästägarens om klagar? Blä! Bra medryttare hänger inte direkt på träd.
Men skönt att du har en man som stöttar i det :love:
Är det så du känner att du ska leta efter en annan? eller lägger du det på hyllan ett tag?

Jag upplever i mig att något saknades utan häst. Bara igår kväll och idag mår jag så mycket bättre än vad jag gjort på länge. det var en riktig nystart.

Hen har inte klagat men hittade en till medryttare i vintras som jag trodde jag skulle dela med. Visar sig att så inte var fallet.
 
Idag har vi varit på baby massage för första gången, vi hann börja iaf sen blev hon för trött och somnade på 2sek i famnen :rofl:

Trevliga andra föräldrar (vi är bara 4st anmälda denna omgång, bara 3st som var idag) och bara flick bebisar :D
Mysigt! Jag är sugen på att gå på något liknande. Är det via bvc eller något annat ställe du går?
 
Alltså jag bara måste uttrycka min lycka lite. Även om det kanske är lite fel här i tråden, men det är ändå viktigt att man som mamma mår bra i både kropp och själ.
Men jag har ridit, provred en blivande medis. Fantastisk häst, vilken galopp :love: Kommer ha sjuk träningsvärk, det är jag säker på. Men det är det värt. Ägaren sa att vill jag hoppträna för någon, då fixar vi det, vill jag rida någon pay n jump så löser vi det :banana::banana:
Frågan är dock hur smart det var att sätta sig på hästryggen samma dag som kiropraktorn vart och knäckt loss ryggen ordentligt, men det återstår att se..

Ronja har vart nöjd och glad, dok kräks hon väldigt mycket, speciellt om eftermiddagen sedan är hon inte alls nöjd när bara pappa är hemma. Men jag vet att även det kommer släppa så småningom.

Vad härligt! Jag längtar också tillbaks till hästarna, tänkte åka och rida lite när det blir ännu mer vår.
 
Inatt slog John sömnrekord och sov 4,5 h. Det är så mysigt nu när han har blivit lite större för då uppskattar han mer att ligga nära. Förut var det liksom antingen för sig själv eller på mig, inget mellanting. Nu sover han gärna på sin plats men panna mot panna med mig och så håller han mitt finger. Huuuuur härligt som helst! :love:

Imorgon ska vi träffa mammagruppen för första gången, håller tummarna för att det ska finnas lite kompispotential hos någon av dom andra mammorna! :)
 
Har precis haft en powernap på nästan tre timmar :angel: Så skönt och välbehövligt.... L har börjat vakna på nätterna/tidigt morgon av vad jag tror att hon är besvärad av att hon behöver prutta eller bajsa. Inget ledsen och inget skrik, men ligger och vrider på sig, sparkar med benen osv så att man vaknar och sen är man vaken/uppe en stund och försöker lufta henne och byter blöja osv. Sen vaknar sonen... Inatt var vi vakna mellan 4-5 och sen vaknade sonen 6.30. Jag måste börja gå och lägga mig tidigare...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 886
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 306
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 284
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skaffa barn eller inte
  • Unga brottslingar
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17
  • Regler sportkörning

Omröstningar

Tillbaka
Upp