Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Iallafall glad över att ha sambons avlastning, så att jag kan komma ifrån lite, även om jag ofta gnäller över honom också. Ikväll ska jag till stan för träffa mitt bokklubbsgäng, ska bli så himla skönt med lite egentid! Har dock givetvis dåligt samvete över att lämna sambon med bebis ensam en hel kväll :cool:
 
Usch vilken dag!
Låter som om våra bebisar är av samma skrot och korn.. visserligen sov han till 10 imorse men ser har han bara sovit 45 minuter i vagnen och typ totalt en halvtimme i min famn... sover superytligt idag, misstänker att magen spökar...

Du har ingen bärsele eller sjal så du kan få med dig bebis ut? Eller sätt bebis i babysittern, fäll ihop vagnen vid lyft förbi paketet, klä på bebis och gång ut? Beroende på om man öht tar sig förbi alltså.

Nu blundar hon men hon fipplar med händerna hela tiden så vet inte om hon sover. Hennes mage är bra idag iaf.

Jo, det är helt klart gångbart men hon blir så skrikig vid hela förfarandet att tas ut så vet inte om jag orkar med det extra bök det innebär. Jag har hela tiden en plan på att lära mig hantera sjal och/eller sele så vi kan gå ut ihop men får aldrig någon energi över. :arghh: Har något märkligt nackstöd på selen som jag inte lyckas fatta hur det ska sitta, försökt titta på filmer på Youtube och inte fattat något. Känner mig korkad men hjärnan är som sirap nu, ska nog ge det ett försök igen.

Hoppas båda våra bebisar kommer på bättre tankar snart!
 
Vi ska till bvc imorgon, då ska jag försöka trycka på att få remiss till psykolog eller liknande och be om återkoppling om förlossningsdepressionstestet jag fyllde i sist. Fattar som att ni andra fick veta antal poäng osv? Jag fick ju typ noll kommentarer men när jag själv googlat :angel: så inser jag ju att jag skrapade ihop nästan 20 poäng vilket jag fattar det som är ganska högt...

Och i ärlighetens namn mår jag ganska kasst, får ångest och hjärtklappning när bebis skriker eller om jag tror att han håller på att vakna när han borde sova, gråter flera gånger varenda jäkla dag och har skuldkänslor för precis allt gentemot sambon och kotten, med mera.

Samtidigt känns det ju alltid som jag överdriver vad jag än söker hjälp för, tänker ena sekunden att något är galet och andra att jag bara är vek och att alla säkert har det såhär utan att klaga.. :crazy:

:heart Det där låter inte alls normalt och något du behöver hjälp för. Ta dig själv på allvar!

Jag upplever inte alls det du beskriver och det är inte för att jag är tuff på något sätt, har kronisk serotoninbrist och står kontinuerligt på SSRI så tror mitt ordinarie läkemedel kan ha stabiliserat mina känslor lite.

Din BVC verkar inte ge dig något bra stöd alls, du kan inte byta?
 
Nu blundar hon men hon fipplar med händerna hela tiden så vet inte om hon sover. Hennes mage är bra idag iaf.

Jo, det är helt klart gångbart men hon blir så skrikig vid hela förfarandet att tas ut så vet inte om jag orkar med det extra bök det innebär. Jag har hela tiden en plan på att lära mig hantera sjal och/eller sele så vi kan gå ut ihop men får aldrig någon energi över. :arghh: Har något märkligt nackstöd på selen som jag inte lyckas fatta hur det ska sitta, försökt titta på filmer på Youtube och inte fattat något. Känner mig korkad men hjärnan är som sirap nu, ska nog ge det ett försök igen.

Hoppas båda våra bebisar kommer på bättre tankar snart!

Vad är det för sele? Vår sele (manduca) har ett huvudstöd men det har vi ärligt talat i princip aldrig använt.
 
Vi ska till bvc imorgon, då ska jag försöka trycka på att få remiss till psykolog eller liknande och be om återkoppling om förlossningsdepressionstestet jag fyllde i sist. Fattar som att ni andra fick veta antal poäng osv? Jag fick ju typ noll kommentarer men när jag själv googlat :angel: så inser jag ju att jag skrapade ihop nästan 20 poäng vilket jag fattar det som är ganska högt...

Och i ärlighetens namn mår jag ganska kasst, får ångest och hjärtklappning när bebis skriker eller om jag tror att han håller på att vakna när han borde sova, gråter flera gånger varenda jäkla dag och har skuldkänslor för precis allt gentemot sambon och kotten, med mera.

Samtidigt känns det ju alltid som jag överdriver vad jag än söker hjälp för, tänker ena sekunden att något är galet och andra att jag bara är vek och att alla säkert har det såhär utan att klaga.. :crazy:

Jag tycker att det låter jättebra att du trycker på för att få hjälp! :heart
 
:heart Det där låter inte alls normalt och något du behöver hjälp för. Ta dig själv på allvar!

Jag upplever inte alls det du beskriver och det är inte för att jag är tuff på något sätt, har kronisk serotoninbrist och står kontinuerligt på SSRI så tror mitt ordinarie läkemedel kan ha stabiliserat mina känslor lite.

Din BVC verkar inte ge dig något bra stöd alls, du kan inte byta?
Tack, hjälper att höra att andra faktiskt inte känner likadant, då finns det ju ett annat "läge" att eftersträva liksom.
Ja, jag har ju pratat om att byta, måste undersöka om jag kan få annan sköterska på samma bvc eller om jag måste lista om oss...
 
Nu har jag varit borta från denna tråd länge, jag fick ju en nervskada vid förlossningen och har haft två månader av hemsk nervsmärta och i princip inte kunnat göra annat än att ta hand om min dotter. Men då fotens nerver blev påverkade har jag inte kunnat gå under denna period heller så varit sjukskriven och bara suttit i soffan i princip. Men nu äntligen, äntligen börjar det vända och jag kan smått börja njuta av livet som mamma :-)

Lilla Sigrid blir 10 veckor idag. Hon älskar att sjunga ("yla" med när jag sjunger), titta på tavlor, ligga på mage eller i babysittern så hon ser världen och - ATT SOVA :love:

Vad gäller rutiner så brukar hon somna 20-21, sen vaknar hon en gång på natten oftast mellan 04.00-06.00 och sen sover hon gärna till ca 09.00-10.00. Sömntuta som sagt och jag klagar inte. Sen sover hon inte så mycket på dagen, någon längre nap vid lunch och någon vid eftermiddagen blir det.

Vilken start för dig i ert gemensamma liv, men härligt att det börjar vända nu och kul att du är tillbaka i tråden! :)
 
Idag är kotten två månader! Han lyckades dessutom "nästan" rulla/välta från mage till rygg tidigare, men det föll på att benen inte ville följa med :D

Visa bifogad fil 12813

Det är så himla roligt med bilder/berättelser från er med lite större bebisar, jag får nog erkänna att jag önskar mig lite framåt i tiden! Men lilla A blev tre veckor igår, och han känns inte så nykläckt längre. Han börjar få lite stabilitet i bålen och det ska bli spännande att se vad mätstickan och vågen på BVC säger när vi ska dit nästa gång, jag satt och tittade på honom tidigare idag och undrade hur i hela fridens namn en så stor unge kunnat få plats i min mage :D
 
@Venus_in_Furs låter som en tuff start! Men skönt(?) ändå att du blev sjukskriven, så gissar jag att pappa kunde vara hemma med er? Tycker man hör mycket om att det är svårt att bli sjukskriven efter förlossning och att man förväntas kunna ta hand om bebis typ oavsett...

Kul att höra om Sigrid också! Låter som en bebis med bra sovvanor :D
 
Det är så himla roligt med bilder/berättelser från er med lite större bebisar, jag får nog erkänna att jag önskar mig lite framåt i tiden! Men lilla A blev tre veckor igår, och han känns inte så nykläckt längre. Han börjar få lite stabilitet i bålen och det ska bli spännande att se vad mätstickan och vågen på BVC säger när vi ska dit nästa gång, jag satt och tittade på honom tidigare idag och undrade hur i hela fridens namn en så stor unge kunnat få plats i min mage :D
Ja, det är helt galet vad dom växer! Kotten var ju en plutt när han föddes men börjar bli riktigt rejäl och med riktig dubbelhaka :D dessutom når benen snart utanför skötbordet, känns helt galet! :eek:
 
Vi ska till bvc imorgon, då ska jag försöka trycka på att få remiss till psykolog eller liknande och be om återkoppling om förlossningsdepressionstestet jag fyllde i sist. Fattar som att ni andra fick veta antal poäng osv? Jag fick ju typ noll kommentarer men när jag själv googlat :angel: så inser jag ju att jag skrapade ihop nästan 20 poäng vilket jag fattar det som är ganska högt...

Och i ärlighetens namn mår jag ganska kasst, får ångest och hjärtklappning när bebis skriker eller om jag tror att han håller på att vakna när han borde sova, gråter flera gånger varenda jäkla dag och har skuldkänslor för precis allt gentemot sambon och kotten, med mera.

Samtidigt känns det ju alltid som jag överdriver vad jag än söker hjälp för, tänker ena sekunden att något är galet och andra att jag bara är vek och att alla säkert har det såhär utan att klaga.. :crazy:
Håller med övriga, sådär ska du inte behöva ha det! Om bvc inte tar det på allvar kan du kanske gå via din läkare? Så att du får hjälp nu, och inte behöver vänta på att byta bvc-sköterskam.
 
Det märks att vi börjar närma oss tre månader! Det flyter på lite lättare och hon är väldigt go och glad mest hela tiden:)

Det ska bli spännande att väga henne för hon är så rund om magen att spädbarnsinlägget i selen är för litet:o hon är verkligen som en minibuddha:D

Nappförsöken misslyckades men hon har en kanin som hon gärna ligger och håller i när hon håller på att somna. Annars vill hon hålla handen eller i min tröja.

Vi köpte en klassisk baysitter till första barnet som nästan aldrig användes. Nu är det vår bästa pryl efter selen! Tänk så olika det kan vara:D hon älskar att sitta i den så att hon kan hålla koll på oss. Bäst är när jag och storebror dansar framför henne, då sprattlar hon loss fullständigt:rofl: annars är det att dra sig upp till sittande med hjälp av våra händer som är favoriten just nu.

Slutrapport.;):p
 
Låter som det varit en trend för buke-bebisarna att inte sova idag, varit samma här..

Tog en promenad till stan i förmiddags så då sov hon iaf dit och på hemvägen igen. Sen när sambon kom hem på eftermiddan ville han fixa lite ärenden så då handlade vi också och då sov hon i bilen+butiken. Men annars har hon varit vaken större delen av dagen :p Idag har vi invigt baby gymmet här hemma också, det var populärt :up:
 
@FeatherCloud Jag har faktiskt tänkt i banorna kring förlossningsdepression flera gånger när jag läst vad du skrivit här i tråden men inte riktigt fått tummen ur att formulera något bra utan att det ska bli fel.

Du verkar ha haft det väldigt tufft med amningen och mycket annat!

Hoppas att du lyckas få hjälp från bvc. Jag hade nog bytt om jag vore du för detta borde de nog fångat upp tidigare tycker jag! Om inte du själv lyckas få den hjälpen du behöver kanske din sambo kan stå för hjälpsökandet?

Jag tycker att du är så stark som delar med dig!:heart
 
Låter som det varit en trend för buke-bebisarna att inte sova idag, varit samma här..

Tog en promenad till stan i förmiddags så då sov hon iaf dit och på hemvägen igen. Sen när sambon kom hem på eftermiddan ville han fixa lite ärenden så då handlade vi också och då sov hon i bilen+butiken. Men annars har hon varit vaken större delen av dagen :p Idag har vi invigt baby gymmet här hemma också, det var populärt :up:
Min har sovit ovanligt mycket:D
 

Var inte så svårt när jag kollade på instruktionsfilmen igen. :o Efter lite mat i magen fungerade hjärnan bättre. Då är frågan hur jag ska kunna omsluta henne med en jacka om jag testar att bära utomhus? Å andra sidan kanske det räcker med body+byxor+overall och mössa, hon är en ganska varm bebis och det är plusgrader här.

Har dock ett problem och det är att hennes bröstletande är så intensivt, när jag fick upp henne i selen började hon leta bröst direkt trots att hon var mätt och hade myst mycket redan, då blev hon frustrerad när hon inte kom åt det. Samma när man lägger henne på mage i babygymmet, då ska hon kräla sig fram och leta bröst. Hela världen är ett potentiellt bröst för henne! :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 376
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 400
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp