Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var inte så svårt när jag kollade på instruktionsfilmen igen. :o Efter lite mat i magen fungerade hjärnan bättre. Då är frågan hur jag ska kunna omsluta henne med en jacka om jag testar att bära utomhus? Å andra sidan kanske det räcker med body+byxor+overall och mössa, hon är en ganska varm bebis och det är plusgrader här.

Har dock ett problem och det är att hennes bröstletande är så intensivt, när jag fick upp henne i selen började hon leta bröst direkt trots att hon var mätt och hade myst mycket redan, då blev hon frustrerad när hon inte kom åt det. Samma när man lägger henne på mage i babygymmet, då ska hon kräla sig fram och leta bröst. Hela världen är ett potentiellt bröst för henne! :laugh:
Lugnar hon ner sig med letandet om du rör dig?
Jag tycker det är bekvämast att ha bebis med innekläder och jacka utanpå. Jag använder en vindfleece modell större som jag knyckt från min man:D
 
Vi ska till bvc imorgon, då ska jag försöka trycka på att få remiss till psykolog eller liknande och be om återkoppling om förlossningsdepressionstestet jag fyllde i sist. Fattar som att ni andra fick veta antal poäng osv? Jag fick ju typ noll kommentarer men när jag själv googlat :angel: så inser jag ju att jag skrapade ihop nästan 20 poäng vilket jag fattar det som är ganska högt...

Och i ärlighetens namn mår jag ganska kasst, får ångest och hjärtklappning när bebis skriker eller om jag tror att han håller på att vakna när han borde sova, gråter flera gånger varenda jäkla dag och har skuldkänslor för precis allt gentemot sambon och kotten, med mera.

Samtidigt känns det ju alltid som jag överdriver vad jag än söker hjälp för, tänker ena sekunden att något är galet och andra att jag bara är vek och att alla säkert har det såhär utan att klaga.. :crazy:

Jag fick inte veta antalet poäng, men å andra sidan var det väldigt tydligt att jag inte har en depression eller behöver fortsatt samtalstid. Så annars kanske jag hade fått det. Men jag tycker absolut att du ska be om en remiss! Låter som att det skulle vara skönt för dig att få prata med någon och ventilera dina känslor. Känns ju inte som att det blir bättre? :heart
 
John sover fortfarande mycket och är väldigt lättsövd, dock börjar det allt mer utkristalliseras ett sov-/sövningsmönster;

På fm sover han tungt och somnar lätt efter amning. Sover gärna själv och somnar utan problem ensam i vaggan eller på sin filt i sängen.

På em sover han lite oroligt. Behöver då hårfönen på ”sleep baby sleep” på konstant om han ska sova själv (då går det jättebra. Idag sov han själv i vaggan medan jag och hunden premiäråt en sen lunch på altanen, jag i bara linne. :love:). Annars fungerar vagnen, så vi går ofta på promenad på eftermiddagen.

Tidig kväll sover han bäst på mannen. Då sover han länge. På mig blir han lite orolig och letar bröstet.

Sen kväll sover han bäst själv på sin plats i sängen, tillsammans med napp.

På natten sover han bäst på mitt bröst.

Hela dygnet fungerar det att söva honom i famnen eller i sjalen eller selen.
 
Jag var på efterkontroll på mödravården idag. Den roligaste kommentaren var när barnmorskan sa ”ja, ditt förlopp är ju inte så vanligt för en förstföderska, du är verkligen jättebra på att föda barn” :rofl: Kul att man är bra på något här i världen ;)

Allt såg i alla fall bra ut, skönt! Sen sa hon att jag förmodligen kan få ersättning från gravidförsäkringen för min blödning, då över 2 liter räknas som en komplikation. Jag hade betalvariant från Trygg Hansa så det ska jag absolut kolla upp.
 
Tack för pepp och stöd hörni, känns skönt med den här tråden att ventilera lite i och få perspektiv! :heart

Nej, det har nog inte blivit bättre under de här två månaderna, kanske tom. sämre. Upplevde en liten lättnad av "bluesen" efter 10 dagar men sen har det liksom kommit upp nya saker att oroa mig för eller vara ledsen för. (Och ibland finns ingen anledning utan vi har det hur fint som helst, som igår när vi var ute och gick med sovande bebis i solnedgången och jag ändå bara vill gråta så fort jag slappnar av, och fick gå hem i förtid för att få vara lite ifred...)

Ska stå på mig om åtgärd imorgon!
 
Har dock ett problem och det är att hennes bröstletande är så intensivt, när jag fick upp henne i selen började hon leta bröst direkt trots att hon var mätt och hade myst mycket redan, då blev hon frustrerad när hon inte kom åt det. Samma när man lägger henne på mage i babygymmet, då ska hon kräla sig fram och leta bröst. Hela världen är ett potentiellt bröst för henne! :laugh:

Det funkar inte att erbjuda napp i ett sånt läge? Tänker om hon bara har lite sugbehov kvar så kanske det hjälper :)
 
Tack för pepp och stöd hörni, känns skönt med den här tråden att ventilera lite i och få perspektiv! :heart

Nej, det har nog inte blivit bättre under de här två månaderna, kanske tom. sämre. Upplevde en liten lättnad av "bluesen" efter 10 dagar men sen har det liksom kommit upp nya saker att oroa mig för eller vara ledsen för. (Och ibland finns ingen anledning utan vi har det hur fint som helst, som igår när vi var ute och gick med sovande bebis i solnedgången och jag ändå bara vill gråta så fort jag slappnar av, och fick gå hem i förtid för att få vara lite ifred...)

Ska stå på mig om åtgärd imorgon!

Lycka till imorgon! :heart Tycker också att du kan kolla upp möjligheten att byta BVC eller i vart fall sköterska. Det här borde dom ha snappat upp!
 
Lugnar hon ner sig med letandet om du rör dig?
Jag tycker det är bekvämast att ha bebis med innekläder och jacka utanpå. Jag använder en vindfleece modell större som jag knyckt från min man:D

Hon gjorde inte det idag men å andra sidan rörde jag mig inte jättelänge innan jag gav upp.
 
Vi nu börjar jag tappa håret som vägrat släppa under hela grav... Jag är glad att jag inte är svarthårig längre...
Jaja har också börjat tappa hår. Tappade väldigt bra hår innan jag blev gravid också, så jag tyckte det var ganska skönt i få behålla håret ett tag. Ser inte fram emot att bli av med det nu...
 
Var inte så svårt när jag kollade på instruktionsfilmen igen. :o Efter lite mat i magen fungerade hjärnan bättre. Då är frågan hur jag ska kunna omsluta henne med en jacka om jag testar att bära utomhus? Å andra sidan kanske det räcker med body+byxor+overall och mössa, hon är en ganska varm bebis och det är plusgrader här.

Har dock ett problem och det är att hennes bröstletande är så intensivt, när jag fick upp henne i selen började hon leta bröst direkt trots att hon var mätt och hade myst mycket redan, då blev hon frustrerad när hon inte kom åt det. Samma när man lägger henne på mage i babygymmet, då ska hon kräla sig fram och leta bröst. Hela världen är ett potentiellt bröst för henne! :laugh:

Haha, jag har aldrig provat Geminin själv men nu blev jag ju tvungen att kolla en film, och jag håller med ditt mätta jag om att det ser görbart ut! :)
 
Det märks att vi börjar närma oss tre månader! Det flyter på lite lättare och hon är väldigt go och glad mest hela tiden:)

Det ska bli spännande att väga henne för hon är så rund om magen att spädbarnsinlägget i selen är för litet:o hon är verkligen som en minibuddha:D

Nappförsöken misslyckades men hon har en kanin som hon gärna ligger och håller i när hon håller på att somna. Annars vill hon hålla handen eller i min tröja.

Vi köpte en klassisk baysitter till första barnet som nästan aldrig användes. Nu är det vår bästa pryl efter selen! Tänk så olika det kan vara:D hon älskar att sitta i den så att hon kan hålla koll på oss. Bäst är när jag och storebror dansar framför henne, då sprattlar hon loss fullständigt:rofl: annars är det att dra sig upp till sittande med hjälp av våra händer som är favoriten just nu.

Slutrapport.;):p

Åh, tre månader..! Det är dit vi ska, hör jag :D. Passar ju bra att lilla A kommer att fira sin tremånadersdag bara någon vecka innan sommarlovet börjar, då kommer vi att behöva flyt :p. Känner lite förtvivlan över nivån här hemma just nu, det är preciiiis att det går runt vilket är oerhört frustrerande nu när jag är mentalt pigg :meh:

Babysitter! Vi har aldrig ägt någon, men ärvde en den här gången. Har dock inte packat fram den än :p
 
@Venus_in_Furs låter som en tuff start! Men skönt(?) ändå att du blev sjukskriven, så gissar jag att pappa kunde vara hemma med er? Tycker man hör mycket om att det är svårt att bli sjukskriven efter förlossning och att man förväntas kunna ta hand om bebis typ oavsett...

Kul att höra om Sigrid också! Låter som en bebis med bra sovvanor :D


+ Pollex - Tack för era svar :-)

Ja, pappa har varit/jobbat hemifrån men framförallt har vi varit hos mina föräldrar som turligt nog är pensionärer så de har varit supergulliga och kommit och hämtat oss och tagit hand om oss nästan varje dag. Ja, jag är jätteglad att de ville sjukskriva. Men det var faktiskt läkaren själv först som förslog, hon såg väl hur svårt jag hade det när jag kämpade med kryckor och smärta.

Fantastiska sovvanor har barnet :D Igår somnade hon iofs lite senare, nästan 22.00, (men hennes pappa fick söva henne) och sen vaknade hon för att äta första gången vid 6.00. Jag kunde inte somna om men hörde att det var blöjdags så tog upp henne vid 7.00 och bytte blöja och passade på att amma lite till. Somnade sedan om och så vaknade jag nu vid 10.30, gick och duschade och åt frukost - Sigrid sover fortfarande! Jag tror aldrig att jag sovit så mycket som med en bebis hahaha!! (efter att nervsmärtan blev bättre då så jag faktiskt kan sova).
 
Ser att ni skrev om att rulla över. Sigrid har rullat från mage till rygg sedan ett par veckor tillbaks, men inte tvärtom. Hon försöker dock genom att nästan hela tiden lägga sig på sidan när hon ligger på rygg och sparka med benen, såhär;
Svårt att byta blöja:confused:
29542893_10155207146015588_1686820862337342618_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 376
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 400
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp