Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kontrar tillbaks med är det bara vi som inte har några rutiner? Vi kör varje dag på känn och dagsform och gör det han verkar vilja göra för stunden. Oftast blir dom något sånär liknande, men tidsmässigt skiljer det mycket beroende på vad som passar mig och vad det känns som att han vill göra. Ibland kliver vi upp 08 och ibland, som idag, får han snällt sova (med pauser för amning och blöjbyte såklart) till 11.30. :p

Vi är ju så illa tvungna att följa storasyskonens tider :)
 
Jag försöker pusha mig själv till det, fastän det tar emot! ”En tugga för lilla A”, ”en klunk för lilla A” :D. Stora barnen har servat mig med vattenflaska :heart
Heja dig! Jag håller tummarna för att det är snabbt övergående!

Vad fina de verkar vara, både mot dig och lilla A:heart
 
Vi är ju så illa tvungna att följa storasyskonens tider :)
Så är det ju här också. Jag kan tycka att det är väldigt skönt att bebis kommer in i vår inrutade tillvaro såpass tidigt:D (och att jag inte behöver fixa med det för sonen väcker henne gladeligen:p)
 
Får ni dåligt samvete när ni lägger ner er bebis? Min tjej ligger i babygymmet just nu och verkar rätt så nöjd. Jag sitter och dricker kaffe och äter en bulle och njuter, men känner samtidigt att jag är en dålig och oengagerad förälder som bara lägger henne där så att jag får vara själv en stund O_o

Nej, inte alls! Min grabb ligger själv rätt mycket och är nöjd med det, men det är när jag märker att han är "fulltankad" på intryck och vill vila. Märker jag att han vill aktiveras så tittar vi i hans (väldigt basic) blädderbok, leker i babygymmet eller bara snackar med varandra, sen sover han väldigt mycket på mig hud mot hud så han får både närhet, kärlek och stort engagemang. Däremellan njuter jag för fullt av att kunna äta i fred, jobba, städa eller vad det nu är jag känner för att göra!
 
Hur beställde du en sådan? :D
Undrar också! @Sofie_B Jag provade faktiskt den taktiken efter att ha läst det här, tänkte att jag ju i ärlighetens namn faktiskt inte provat. Kotten somnade inte :laugh:
Men å andra sidan har inte vaggning, gunga i knäet, gunga på bröstet eller gunga i babysittern genererat mer än lite kortare stunder av stängda ögon den här eftermiddagen, så jag får kanske prova igen :p
 
Undrar också! @Sofie_B Jag provade faktiskt den taktiken efter att ha läst det här, tänkte att jag ju i ärlighetens namn faktiskt inte provat. Kotten somnade inte :laugh:
Men å andra sidan har inte vaggning, gunga i knäet, gunga på bröstet eller gunga i babysittern genererat mer än lite kortare stunder av stängda ögon den här eftermiddagen, så jag får kanske prova igen :p

Hehe! Det funkar inte alltid för oss, ibland är det tydligt att han vill vara nära nära och då är det bara i famnen han somnar, så då får han såklart ligga i famnen. Men ofta kan jag uppleva att närkontakt "triggar" honom och gör honom piggare, speciellt på kvällarna.
 
Ikväll lurade vi kvällsoron genom att ta en promenad i sele hela familjen! Skönt, och extra skönt att sambon och kotten tog en extra sväng så jag fick vara hemma lite själv!

Å andra sidan innebar den sömnen under promenaden att han somnade nu istället för runt kl 19:30-20, och ändå under lite protester och gnäll, så jag vet knappt vilja alternativ som är bäst :p
 
Vad i skriver, hör hinner man ju knappt läsa ifatt.
Men det ni pratat om med rutiner. Vi har väl lite rutiner ibland, beroende på syrran. Men oftast blir dagen som den kommer. Sambon brukar de nätter han är hemma och inte på jobbet få välja vilket barn han har för natten. Antingen Ronja och då vakna typ var 4e timme, men ha sovmorgon så länge Ronja behagar (allt mellan 8 och 11). Eller Havanna och kliva upp vid 6-6.30, men utan att vakna under natten. Men då i går även att köra till förskola vid 9, om det är dags för det.
 
Min mens är tillbaka. Eller det måste vara någon annans mens... :cautious: för min har alltid vart en sådan där, då man knappt blöder alls i 3-4 dagar.
Nu är jag inne på dag 5 och det kommer mängder, alltså det läcker igenom typ allt :confused:
 
Idag gjorde jag mitt första pass på gymmet och igår mitt första pass på jobbet. Så underbart att få vara mig själv för en stund. Nästa jobbpass blir på måndag, kommer jobba i snitt 1 pass/vecka.

Släpade mig ned till kommunens gym och cyklade 1mil. Så skönt :love:
Har även anmält mig till en starkmamma grupp här i Varberg. Med start v16. En tjej som har gymträning med nyblivna mammor och har grupper utformade efter de behov man har efter en förlossning. Är riktigt pepp på det. Får även den kursen betald på mitt friskvårdsbidrag.
 
De rutiner vi har är främst de jag skapar, sonen har bara några enstaka rutiner. Så händer något annorlunda under dagen hänger han än så länge på utan problem.

Jag har de senaste kvällarna gett sonen magmassage i förebyggande syfte. Ibland har det kommit en hel del gaser, ibland inget. Men oavsett så har det inte varit några uppvak vid 3-tiden där han ligger och har problem med magen :up:. Magen sätter istället igång vid 5-tiden men då har han inte alls samma problem med att få ut det själv. Vet inte om det är magmassagen som hjälper eller om det är en slump. Skönt är det oavsett!
 
Nu har jag varit borta från denna tråd länge, jag fick ju en nervskada vid förlossningen och har haft två månader av hemsk nervsmärta och i princip inte kunnat göra annat än att ta hand om min dotter. Men då fotens nerver blev påverkade har jag inte kunnat gå under denna period heller så varit sjukskriven och bara suttit i soffan i princip. Men nu äntligen, äntligen börjar det vända och jag kan smått börja njuta av livet som mamma :-)

Lilla Sigrid blir 10 veckor idag. Hon älskar att sjunga ("yla" med när jag sjunger), titta på tavlor, ligga på mage eller i babysittern så hon ser världen och - ATT SOVA :love:

Vad gäller rutiner så brukar hon somna 20-21, sen vaknar hon en gång på natten oftast mellan 04.00-06.00 och sen sover hon gärna till ca 09.00-10.00. Sömntuta som sagt och jag klagar inte. Sen sover hon inte så mycket på dagen, någon längre nap vid lunch och någon vid eftermiddagen blir det.
 
Hinner knappt med i tråden längre :p
Lilly har varit en sömntuta de första månaderna men nu vid 4 mån har hon börjat bli mer vaken och vill vara med. Storebror är rolig att titta på :)
Hon får hänga med på det vi gör, lämna/hämta storebror på förskolan är våra fasta rutiner varje dag.

Imorse var vi på bvc, 7920 g och 64 cm. Det börjar bli tungt :p
 
Ställde mig på vågen idag, har tappat nästan 4 kilo sen jag slutade amma för drygt två veckor sen :o och även nu lättare än inna n jag blev gravid.
Dvs noll kilo bort av amningen och fyra nu, känns lite udda :D
Fast sanningen är nog att innan somnade kotten tex oftast vid bröstet - nu får jag vanka, jag smååt mer godis och nötter när jag ammade, nu äter jag i princip bara frukost, lunch och middag, och vi tar längre promenader nu :)
 
Idag är kotten två månader! Han lyckades dessutom "nästan" rulla/välta från mage till rygg tidigare, men det föll på att benen inte ville följa med :D

IMG_20180328_120351.webp
 
Jag blir så trött sådana här dagar när bebis inte vill sova. Sov en halvtimme så jag hann dammsuga men sitter sedan och stirrar framför sig i babysittern och vill att den vaggas hela tiden. Däremellan ammat massa, slitit i brösten, fått ersättning, legat i babygymmet, legat på mig, sprutbajsat på mig och kissat ned skötbädden ....

Skulle vilja gå på en promenad i solen men mannens cykel är levererad i ett jättepaket som jag lyckades släpa in och nu blockerar den att komma ut med vagnen, hallen är liten och har en trappa upp till resten av lägenheten så jag kan inte få undan den någonstans.
 
Jag blir så trött sådana här dagar när bebis inte vill sova. Sov en halvtimme så jag hann dammsuga men sitter sedan och stirrar framför sig i babysittern och vill att den vaggas hela tiden. Däremellan ammat massa, slitit i brösten, fått ersättning, legat i babygymmet, legat på mig, sprutbajsat på mig och kissat ned skötbädden ....

Skulle vilja gå på en promenad i solen men mannens cykel är levererad i ett jättepaket som jag lyckades släpa in och nu blockerar den att komma ut med vagnen, hallen är liten och har en trappa upp till resten av lägenheten så jag kan inte få undan den någonstans.
Usch vilken dag!
Låter som om våra bebisar är av samma skrot och korn.. visserligen sov han till 10 imorse men ser har han bara sovit 45 minuter i vagnen och typ totalt en halvtimme i min famn... sover superytligt idag, misstänker att magen spökar...

Du har ingen bärsele eller sjal så du kan få med dig bebis ut? Eller sätt bebis i babysittern, fäll ihop vagnen vid lyft förbi paketet, klä på bebis och gång ut? Beroende på om man öht tar sig förbi alltså.
 
Vi ska till bvc imorgon, då ska jag försöka trycka på att få remiss till psykolog eller liknande och be om återkoppling om förlossningsdepressionstestet jag fyllde i sist. Fattar som att ni andra fick veta antal poäng osv? Jag fick ju typ noll kommentarer men när jag själv googlat :angel: så inser jag ju att jag skrapade ihop nästan 20 poäng vilket jag fattar det som är ganska högt...

Och i ärlighetens namn mår jag ganska kasst, får ångest och hjärtklappning när bebis skriker eller om jag tror att han håller på att vakna när han borde sova, gråter flera gånger varenda jäkla dag och har skuldkänslor för precis allt gentemot sambon och kotten, med mera.

Samtidigt känns det ju alltid som jag överdriver vad jag än söker hjälp för, tänker ena sekunden att något är galet och andra att jag bara är vek och att alla säkert har det såhär utan att klaga.. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 377
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 400
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp