J
Jag har läst Föda utan rädsla och påbörjat Att föda (men tröttnade lite, kanske skulle ge den en chans till). Jag blev generellt väldigt pepp både av Föda utan rädsla och tex den föreläsning vi var på i december, men det varvas liksom av tvivel och tankar på huruvida jag bara är naiv som tror att jag ska klara det så himla bra och få en positiv upplevelse. Jag brukar oftast vara väldigt smärttålig och "sansad" i vårdsammanhang och övriga livet men jag antar ju att den smärta jag upplevt hittills i livet haft en helt annan karaktär och typ utgör en bråkdel av vad en förlossning innebär, så jag vågar inte lita helt på att jag kommer klara det bra...
Å andra sidan, så på något sätt kommer det ju gå, och jag försöker tänka att jag inte ska tänka så mycket utan bara ska ta det som det kommer.
Ja, smärtan är ju av en helt annan karaktär som man aldrig upplevt tidigare men det tror jag är positivt. Denna smärta signalerar ju inget farligt utan är en vägvisare för var i förloppet man befinner sig och orsakas av att kroppen gör exakt det den ska, känns lite tröstande iaf.
Sedan tror jag också man ska vara öppen för att allt kan hända och inte låsa sig vid en plan. Tids nog är man där och fattar rätt beslut där och då. Jag har en plan på att vara hemma så länge som möjligt/så länge jag orkar då jag är trygg här och vi har 5 min till BB. Väl inne får vi se om jag kör bara lustgas eller skriker efter EDA på en gång, men det går som det går.