Vinterföräldrar -17/18 del 2

Det jag är orolig för inför förlossningen, det är om det startar spontant en veckodag, eller en helg när sambon jobbar.
* Vi bor 3.5 mil från förlossningen i Varberg.
* Sambon jobbar i Angered, han måste igenom hela Göteborg för att ta sig de 11milen hem.
* Svärmor ska ha dotter och hund, hon bor 4.5 mil mot Göteborg och jobbar dagtid, samt åker tåg till jobbet.
* Från Svärmor till Förlossningen är det ca 6 mil.

den ekvationen kommer bli spännande, om så skulle hända :p

Jag resonerade som så med dottern, att jag har hög smärttröskel. Det ska nog gå bra.
Men smärtan går i mitt tycke inte att beskriva. Det är som att hela innanmätet är på väg ut samtidigt.. Typ :p (Min personliga känsla dock)

Haha nä, smärta är ju väldigt svårt att beskriva och är säkerligen väldigt individuell. Det gör också att jag som gärna vill förbereda mig inte kan det mer än o träna på att andas men att andas och nypa sig själv känns liksom inte riktigt som att det motsvarar "The real deal" :p

Haha nä, smärta är ju väldigt svårt att beskriva och är säkerligen väldigt individuell. Det gör också att jag som gärna vill förbereda mig inte kan det mer än o träna på att andas men att andas och nypa sig själv känns liksom inte riktigt som att det motsvarar "The real deal" :p

Jag minns profylaxen vi gick genom föräldragruppen sist. Det var inte alls min grej, hon som höll i det var inte alls min typ av ja vad säger man? lärare?
Men andningen är grym och får man det att funka kommer man långt. Tips, be sambon nypa i innerlåret.. Det gör ont!

Vi har 40-45 minuter till förlossningen. Det känns ärligt talat lite smånervöst - dels att åka in för tidigt och bli hemskickad igen, och dels att vänta för länge och då ha 40 garanterat smärtsamma minuter (och det kan ju vara vilket väglag som helst...) i bilen framför sig. Jag har ju verkligen ingen lust att föda i bilen om man säger så :nailbiting:

Urk, glad vi bara har typ 15-20 minuter (beroende på hur många segproppar som är ute på vägarna)

Det jag är orolig för inför förlossningen, det är om det startar spontant en veckodag, eller en helg när sambon jobbar.
* Sambon jobbar i Angered, han måste igenom hela Göteborg för att ta sig de 11milen hem.
* Svärmor ska ha dotter och hund, hon bor 4.5 mil mot Göteborg och jobbar dagtid, samt åker tåg till jobbet.

Jag försöker komma på hur man gör det bäst med hundarna eller om det bara är en hund då försöker ta mod till mig att låta den äldre somna in isåfall måste det nog planeras typ i veckan..

OT

Folk som frågar hur mycket man gått upp i vikt :rage:

Folk som frågar hur mycket man gått upp i vikt :rage:
Men ja! Varför är det så intressant?! Och varför är det plötsligt ok att fråga bara för att man är gravid?

På samma tema så pratade jag med min mamma i telefon idag, och hon passade på att skvallra om hur mycket min barndomskompis som också ska ha barn när som helst har gått upp. Blir så less på att även hon ska bidra till hetsen och fick förklara att jag tyckte det var helt irrelevant att jämföra eftersom jag tror att kroppen i många fall helt enkelt går upp det den behöver. :meh: Tyvärr förstod hon inte riktigt vinken eftersom hon övergick till att prata om hur mycket skit hon fick av barnmorskorna för att hon gick upp så mycket båda gångerna. Ja precis, så sluta sprida samma grej! :rage:

Men ja! Varför är det så intressant?! Och varför är det plötsligt ok att fråga bara för att man är gravid?

På samma tema så pratade jag med min mamma i telefon idag, och hon passade på att skvallra om hur mycket min barndomskompis som också ska ha barn när som helst har gått upp. Blir så less på att även hon ska bidra till hetsen och fick förklara att jag tyckte det var helt irrelevant att jämföra eftersom jag tror att kroppen i många fall helt enkelt går upp det den behöver. :meh: Tyvärr förstod hon inte riktigt vinken eftersom hon övergick till att prata om hur mycket skit hon fick av barnmorskorna för att hon gick upp så mycket båda gångerna. Ja precis, så sluta sprida samma grej! :rage:

Och när dom inte liksom fattar när man försöker visa att man INTE vill svara på det genom att svara undvikande, tillslut fick jag hetta lite om att att jag ju faktiskt haft ätstörningar i mitt liv och att jag tycker all viktuppgång är sjukt jobbig.

Men man ska inte ens behöva ha det att skylla på, det är på sin höjd barnmorskan som behöver veta.

Jag fick en jättemysig babyshower av mina vänner idag, var verkligen härligt att få träffa alla och ha ordentligt med tid att prata innan det drar igång.

Är nu inne på fjärde dagen med förvärkar och det blir bara intensivare och intensivare. Om man tror på det här med att ärva förlossningar så fick min mamma mig motsvarande idag. :D I övrigt hoppas jag dock inte på några som helst likheter då både jag och mamma höll på att stryka med i den förlossningen. :angel:

Har en fråga till er som fött tidigare - stickningar/ilningar i underlivet, nästan som hugg, är det något ni har känt i samband med att förlossningen startat? Annars har jag förstått att det mer har med fixeringen att göra, men brukar man ha förvärkar i sambans med att bebisen fixerar sig?

Jag blir lite trött på att varje dag få höra hur stor min mage är. Sedan säger vissa att jag inte har någon mage alls. Lite mindre än 6 veckor kvar ungefär så klart man har mage då, men låter som att det är något revolutionerande de påpekar.

Jag blir lite trött på att varje dag få höra hur stor min mage är. Sedan säger vissa att jag inte har någon mage alls. Lite mindre än 6 veckor kvar ungefär så klart man har mage då, men låter som att det är något revolutionerande de påpekar.
Klassiskt svar (som jag tyvärr inte hunnit/kommit mig för att dra) är väl:
"Va?! Det har jag inte märkt? Tyckte väl byxorna satt lite tajt.." eller något i den stilen.

En äldre, manlig kollega sa till mig strax innan jul att "det börjar synas nu!" Jag svarade att det väl var en jäkla tur med tanke på att jag skulle föda barn om ungefär en månad :grin:

Har en fråga till er som fött tidigare - stickningar/ilningar i underlivet, nästan som hugg, är det något ni har känt i samband med att förlossningen startat? Annars har jag förstått att det mer har med fixeringen att göra, men brukar man ha förvärkar i sambans med att bebisen fixerar sig?

Jag kände såna stickningar när sonen rörde sig efter att han fixerat sig, med dottern kände jag inget alls trots fixering i v32. Sista fem veckorna ungefär av graviditeten med sonen hade jag stickningar och ilningar, ibland så pass att benen vek sig. Hade inga förvärkar med något av barnen så där har jag inga erfarenheter.

Hoppas du får lättare än mor din :nailbiting:

Inte för att vara sån men vi har 1.5 timme i bra väglag och det är inte i Norrland :p

Nu var det ju jag, med ungefär halva restiden mot @leoparden , som började prata om att ha ”lite längre” till sjukhuset än de lyckliga här i tråden som tar sig in på 5-10 minuter. Jag tror inte att risken att föda i bilen är överhängande vid varken 25 eller 45 minuters bilresa men däremot så kan man definitivt få ha det oönskat ont... (men såg en kort video om bilförlossningar och den barnmorskan påpekade att om förloppet går så fort så brukar det också vara rätt okomplicerat, alltid en tröst ;))

Jag har nog iofs varit ganska förskonad från alltför stora trauman och smärtor i livet, och har aldrig haft gallstenar, men jag tar det ändå som något positivt :D

Jag har också sällan haft riktigt ont (oräknat efter kejsarsnittet respektive under förlossningen) men det coola med förlossningssmärtan tyckte jag var (slutet av) förloppet - att smärtan och ansträngningen trappade ner så extremt efter att barnet väl var ute. Jag vet ingen annan smärta som beter sig så!

Hua!

Jag har på något sätt lyckats undvika att tänka på vad vi ska göra med barnen när vi åker in :o. Eller snarare, vi har flera alternativ men vilket som blir lär vara oklart in i det sista. Min mamma bor nära men jobbar oflexibla tider som inkluderar rätt tidiga mornar (måste åka tidigare än barnen brukar vakna), svärfar är pensionär men bor en bit bort, sedan har vi några familjer i närheten som beroende på vad de har för dagsplaner kan ställa upp som lite övergångslösning (typ hämta barnen från skola/förskola och ha dem någon/några timmar i väntan på avlösning).

Jag fick en jättemysig babyshower av mina vänner idag, var verkligen härligt att få träffa alla och ha ordentligt med tid att prata innan det drar igång.

Är nu inne på fjärde dagen med förvärkar och det blir bara intensivare och intensivare. Om man tror på det här med att ärva förlossningar så fick min mamma mig motsvarande idag. :D I övrigt hoppas jag dock inte på några som helst likheter då både jag och mamma höll på att stryka med i den förlossningen. :angel:

Jag hoppas att det är bebisen som gör sig redo! :bump:

Jag känner sedan någon vecka tillbaka ilningar/hugg/tryckkänsla nedåt till och från, hade så även förra graviditeten och det var inte ett tecken på förlossningsstart då i alla fall.

Idag är det min äldstas födelsedag och under helgen klarade vi av årets barnkalas för deras respektive kompisar, hurra! Efter idag har vi inte några direkt bebisförbjudna datum vad jag kan komma på, även om en eller ett par veckor till i magen vore bra innan jag får tillåta mig att önska bebisleverans på riktigt!

(Grattis också till @Positron s äldsta! Och grattis i efterskott på tvåmånaderdagen till @cili s sparv, jag hoppas att allt går bra med magen!)

Hua!

Jag har på något sätt lyckats undvika att tänka på vad vi ska göra med barnen när vi åker in :o. Eller snarare, vi har flera alternativ men vilket som blir lär vara oklart in i det sista. Min mamma bor nära men jobbar oflexibla tider som inkluderar rätt tidiga mornar (måste åka tidigare än barnen brukar vakna), svärfar är pensionär men bor en bit bort, sedan har vi några familjer i närheten som beroende på vad de har för dagsplaner kan ställa upp som lite övergångslösning (typ hämta barnen från skola/förskola och ha dem någon/några timmar i väntan på avlösning).

Jag är lite avis på alla som har släkt nära. Min släkt bor 40 mil bort. Så den är inge idé att höra av sig till.
Vi har bara svärmor på okej sträcka, sedan bor alla långt bort. Grannar, ja vi har en gubbe på 86 som är halvdöv och ett riktigt original men där skulle jag inte vilja släppa av verken barn eller hund. :p
Grannen över oss hade funkat om mannen i familjen inte hade skadat sig i förgår och typ slitit av Vad muskeln, frun är sjukskriven och fixar inte riktigt en vild 2åring.

Så jag tänker lite, det får bli som det blir :p jag har hela tiden sagt att det blir veckan som kommer nu. Men efter att jag faktiskt fick antibiotika så känner jag inte av problemen på samma sätt som innan. Så lillasyster kanske håller sig inne till snittet 6/2, ska bli spännande att se.

Jag hoppas att det är bebisen som gör sig redo! :bump:

Jag känner sedan någon vecka tillbaka ilningar/hugg/tryckkänsla nedåt till och från, hade så även förra graviditeten och det var inte ett tecken på förlossningsstart då i alla fall.

Jag har samma till och från. Men det är för att bebis är fixerad och kommer åt både nerver och allt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 627
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 486
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar