Ja, febertermometer skulle jag inte vilja vara utan hemma med en bebis eftersom det typ är första frågan man får vid vårdkontakter!
http://www.barnakuten.nu/hjalp-mitt-barn-har-over-40-graders-feber/ (Låt inte rubriken luras, det handlar även om feber som överstiger 38 grader på bebisar! Och det är inget skrämselpropaganda-inlägg, bloggen drivs av en barnläkare som i det länkade inlägget berättar om hur läkare resonerar vid olika febertemperarurer vid olika åldrar)
Intressant länk. men "Ett friskt, normalutvecklat barn kommer under sina första levnadsår att ha 6-10 förkylningar varje år och varje förkylning varar 1-2 veckor." Vår 2-åring har haft totalt 3 förkylningar under hela sin livslängd och då började hon hos dagmamma vid 1 års ålder. Samt magsjuka 1 gång, men det var nog hennes pappa som släpade med hem från jobbet.
Sedan har hon iof en mamma som haft totalt 6 sjukdagar under hela skolgången lekis-9:an (om man bortser från "fulfredagar" där jag råkade befinna mig i stallet istället).