Vinterföräldrar -17/18 del 2

Ja, febertermometer skulle jag inte vilja vara utan hemma med en bebis eftersom det typ är första frågan man får vid vårdkontakter!

http://www.barnakuten.nu/hjalp-mitt-barn-har-over-40-graders-feber/ (Låt inte rubriken luras, det handlar även om feber som överstiger 38 grader på bebisar! Och det är inget skrämselpropaganda-inlägg, bloggen drivs av en barnläkare som i det länkade inlägget berättar om hur läkare resonerar vid olika febertemperarurer vid olika åldrar)

Intressant länk. men "Ett friskt, normalutvecklat barn kommer under sina första levnadsår att ha 6-10 förkylningar varje år och varje förkylning varar 1-2 veckor." Vår 2-åring har haft totalt 3 förkylningar under hela sin livslängd och då började hon hos dagmamma vid 1 års ålder. Samt magsjuka 1 gång, men det var nog hennes pappa som släpade med hem från jobbet.

Sedan har hon iof en mamma som haft totalt 6 sjukdagar under hela skolgången lekis-9:an (om man bortser från "fulfredagar" där jag råkade befinna mig i stallet istället).

Det är rumptermometer man ska ha kanske? Hatade det själv något gruvligt som barn, och har kikat lite på såna som läser av temperatur optiskt men tvekar just för att de verkar kunna ha stor felmarginal och ändå behöva kompletteras med rumpan om det indikerar feber, för att man ska veta säkert...

När jag pratade med bvc om termometer när vi fick dottern så sa hon alltid rumptermometer till så små barn. För då är det ganska stor skillnad på om tempen är 38.2 eller 38.9, på ett större barn är det inte hela världen med en sådan diff.

Har testat ta tempen på oss vuxna flera gånger med örontempen, men jag har enligt den en normal temp på 34 och sambon ligger på 35. Den är bytt och granskad och alla 3 vi haft av samma märke (köpt på apoteket) har betett sig på samma sätt. Antingen är det vi som inte kan (så kan det absolut vara) Men jag tänker att så jäkla svårt kan det inte vara. Min normaltemp är förövrigt typ 37.2

Intressant länk. men "Ett friskt, normalutvecklat barn kommer under sina första levnadsår att ha 6-10 förkylningar varje år och varje förkylning varar 1-2 veckor." Vår 2-åring har haft totalt 3 förkylningar under hela sin livslängd och då började hon hos dagmamma vid 1 års ålder. Samt magsjuka 1 gång, men det var nog hennes pappa som släpade med hem från jobbet.

Sedan har hon iof en mamma som haft totalt 6 sjukdagar under hela skolgången lekis-9:an (om man bortser från "fulfredagar" där jag råkade befinna mig i stallet istället).

Ja, det är klart att man kan slippa lindrigare undan än så, men den mängden förkylningar är ändå normal. Tror att vår yngsta/mellan (vad tusan ska jag kalla honom innan bebisen kommit? :p) var två veckor vid första förkylningen, och då höll jag ändå storebror hemma när det gick mer märkbara sjukdomar på förskolan.

Det är rumptermometer man ska ha kanske? Hatade det själv något gruvligt som barn, och har kikat lite på såna som läser av temperatur optiskt men tvekar just för att de verkar kunna ha stor felmarginal och ändå behöva kompletteras med rumpan om det indikerar feber, för att man ska veta säkert...

Jag vill helst inte använda en rumptermometer då jag minns att jag upplevde det som "övergreppsliknande" och obehagligt när jag var barn, trots att jag inte blev fasthållen. Men om örontermometrar verkligen är så dåliga som @YaHilweh skriver så kanske det inte finns mycket att välja på. Man kan ju ha rumptermometer det första året/åren och sedan örontermometer när barnet blir större?

Det mesta är färdigt här, några få saker kvar som jag mest drar ut på tiden med...

* Montera babyskydd i bilen
* Packa BB-väska
* Tvätta sista bebis kläderna + filt å babynest
* Köpa det sista från apoteket (får lägga till rumptermometer på den listan inser jag ju nu ;) sen är det mest sånt till efter FL)
* Borde plocka undan julen
* Kolla igenom bebislådan svärföräldrarna skickat (vet att det finns en del som ska tvättas där i med)
* Skriva förlossningsbrev (vet inte om jag ska?)
* Köpa bebis mössa? Har bara stickade men verkar ju som man ska ha en efter FL
* Vill storstäda hemma, får se om ork finns
* Har tänkte baka lite att ha hemma framöver, men orken för att baka eller laga mat finns inte riktigt just nu..

Säkert glömt nåt, men är väl första punkterna som är viktigast :p

Är sugen på att köpa mer bebiskläder men tänker att det går att nätshoppa sen när vi vet storlek. Har inte överdrivet mycket men ändå så vi klarar oss nu, känns dumt att köpa för mycket som kanske inte blir använt ju

Jag vill helst inte använda en rumptermometer då jag minns att jag upplevde det som "övergreppsliknande" och obehagligt när jag var barn, trots att jag inte blev fasthållen. Men om örontermometrar verkligen är så dåliga som @YaHilweh skriver så kanske det inte finns mycket att välja på. Man kan ju ha rumptermometer det första året/åren och sedan örontermometer när barnet blir större?
Jag upplevde det lika. Minns det dock som att vi hade rumptermometer ganska länge, med vårt barn tänker jag mig precis som du att vi isf isf har det första året och sen byter till öronvariant eller vad som då blir bäst.

Den ska bli spännande att testa! Tyckte bara att det var lite klurigt med vilken storlek man ska ha. Men jag håller tummarna för att den är så smidig som den verkar:)
Tyckte också det var svårt med storlek men bestämde oss för large tillslut. Sambon och jag är iaf hyfsat lika stora så vi klarar oss med en. Borde kanske testbära något innan bebis kommer :D

Det har vart vår tanke, rump första året då den är mer exakt. Sedan gå över till öron.

Dock mäter vi nästan aldrig tempen. Men det är bra ifall det skulle behövas.

Det mesta är färdigt här, några få saker kvar som jag mest drar ut på tiden med...

* Montera babyskydd i bilen
* Packa BB-väska
* Tvätta sista bebis kläderna + filt å babynest
* Köpa det sista från apoteket (får lägga till rumptermometer på den listan inser jag ju nu ;) sen är det mest sånt till efter FL)
* Borde plocka undan julen
* Kolla igenom bebislådan svärföräldrarna skickat (vet att det finns en del som ska tvättas där i med)
* Skriva förlossningsbrev (vet inte om jag ska?)
* Köpa bebis mössa? Har bara stickade men verkar ju som man ska ha en efter FL
* Vill storstäda hemma, får se om ork finns
* Har tänkte baka lite att ha hemma framöver, men orken för att baka eller laga mat finns inte riktigt just nu..

Säkert glömt nåt, men är väl första punkterna som är viktigast :p

Är sugen på att köpa mer bebiskläder men tänker att det går att nätshoppa sen när vi vet storlek. Har inte överdrivet mycket men ändå så vi klarar oss nu, känns dumt att köpa för mycket som kanske inte blir använt ju
En till listperson! :up::D
Här ryker granen imorgon (den barrar!) men stjärnor och ljusstakar får vara kvar eftersom det är så himla mörkt. Har lagat lite storkok och tänkte göra 1-2 rätter till i veckan så vi har en del mat framöver. Och vad gäller fika så fick vi en delicato-fikalåda i present av våra nyårsgäster :D Tänker utöver den nog köra stenhårt på "kom gärna hit och hälsa på oss, tar du med fika?"-principen till de som vill besöka oss när kottens kommit.

Storstädning får sambon ägna sig åt om han vill, jag orkar inte och försöker rent allmänt jobba på att släppa kraven på att behöva prestera och fixa hela tiden.
Det jag skulle vilja hinna är att måla alla köksluckorna. De är idag en furu(mar)dröm som jag håller på att måla grå. Jag har dock 20 st inklusive lådfronter kvar så det blir nog på håret...

En till listperson! :up::D
Här ryker granen imorgon (den barrar!) men stjärnor och ljusstakar får vara kvar eftersom det är så himla mörkt. Har lagat lite storkok och tänkte göra 1-2 rätter till i veckan så vi har en del mat framöver. Och vad gäller fika så fick vi en delicato-fikalåda i present av våra nyårsgäster :D Tänker utöver den nog köra stenhårt på "kom gärna hit och hälsa på oss, tar du med fika?"-principen till de som vill besöka oss när kottens kommit.

Storstädning får sambon ägna sig åt om han vill, jag orkar inte och försöker rent allmänt jobba på att släppa kraven på att behöva prestera och fixa hela tiden.
Det jag skulle vilja hinna är att måla alla köksluckorna. De är idag en furu(mar)dröm som jag håller på att måla grå. Jag har dock 20 st inklusive lådfronter kvar så det blir nog på håret...

Haha ja, även om den där listan mest funnits i huvudet tills nu :p

Plastgran här så slipper ju att den barrar iaf :D samtidigt ger den så mycket mys ljus så vill ju inte riktigt ta ner den, men känns som det är dags... tror dock även stakar å stjärnor åker med då - rubbet, vill få det gjort om jag ändå börjar... men ja det är ju lite tråkigt när det fortfarande är så mörkt

Smart tänkt med fikat! Vill mest baka själv för att det är ju ändå godast och jag vill och kommer förmodligen äta en del av det redan nu isf :rofl: ...så eventuella gäster kanske ändå ombeds ta med fika, haha.

Jag målade ju för övrigt kökssoffan för några veckor sen nu.. borde ge stolarna en omgång också men känner att de får vänta, dem är ändå målade sen tidigare det var inte soffan.. så nu är dem lika iaf även om färgen på stolarna är lite sliten..

När man är vråltrött vid 20.30 och nästan somnar på soffan. Går upp och lägger sig, poff klarvaken. Somnar tillslut mellan 12 och halv 1. Självklart vaknar dottern vid 5 och snurrar runt i sin säng i 1h innan hon nu är klarvaken..

Sedan sover hon bara 40min vid lunch.. När ska jag sova :eek:

Hittade denna länk om feber och mätning som jag bara orkade skumma igenom. Ska läsa den noggrannare imorgon:

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17652

När de är riktigt små kan man mäta i armhålan också - http://www.vardhandboken.se/Texter/Temperaturmatning/Matmetoder/ Det använde vi på neo.

Sedan håller jag med @YaHilweh att efter första året typ så minskar behovet av febertermometer radikalt - vi tar febern ibland för att vara säkra på att hålla en feberfri dag inför förskolan eller på barnens egen begäran (och vi kör fortfarande i armhålan då, jag visste inte att det var fullt så otillförlitligt :p), men annars känner vi med en hand i pannan och går på allmäntillståndet.

När man är vråltrött vid 20.30 och nästan somnar på soffan. Går upp och lägger sig, poff klarvaken. Somnar tillslut mellan 12 och halv 1. Självklart vaknar dottern vid 5 och snurrar runt i sin säng i 1h innan hon nu är klarvaken..

Sedan sover hon bara 40min vid lunch.. När ska jag sova :eek:

Känner igen början av det där, hur kan det vara så svårt att somna när man precis varit dödstrött? :down: Jag somnade dock ordentligt när femåringen kom in vid halv tolv, och sov till sju. Det räcker förhoooningsvis för att hålla mig på benen under förmiddagen i alla fall :p

När de är riktigt små kan man mäta i armhålan också - http://www.vardhandboken.se/Texter/Temperaturmatning/Matmetoder/ Det använde vi på neo.

Sedan håller jag med @YaHilweh att efter första året typ så minskar behovet av febertermometer radikalt - vi tar febern ibland för att vara säkra på att hålla en feberfri dag inför förskolan eller på barnens egen begäran (och vi kör fortfarande i armhålan då, jag visste inte att det var fullt så otillförlitligt :p), men annars känner vi med en hand i pannan och går på allmäntillståndet.

Vi går oxå på allmäntillstånd. Lite är hon varm får hon vara hemma och som du säger, gör en koll för att vara säkra på en feberfri dag

Känner igen början av det där, hur kan det vara så svårt att somna när man precis varit dödstrött? :down: Jag somnade dock ordentligt när femåringen kom in vid halv tolv, och sov till sju. Det räcker förhoooningsvis för att hålla mig på benen under förmiddagen i alla fall :p

Vi kollar just nu Disney junior, eller jag och hunden halvsover i soffan.. Men det känns i kroppen efter att ha gått i gång i 3h redan :rofl:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 037
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 623
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 485
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar