Vinterföräldrar -17/18 del 2

Idag budade jag hem en baby k'tan bärsjal för att se om jag trivs bättre när man inte har så mycket tyg och inte behöver knyta. Hon känns så pyttig för att sätta i manducan men någonting att bära med är helt klart ett måste!
Vi har också budat hem en k'tan, känns som en bra förstasjal för att se om bebis och vi gillar det :)

Jag hade inte köpt blöjor:angel: visste att man får minst ett paket med typ 24 st på förlossningen och sonen använde bara det paketet i stl 1.
Bra att ha någon olja så att du får bort det där första svarta kletbajset. Ett par pyjamasar till bebis och filtar. Sen behöver man inte så mycket mer de första dagarna om man ammar.
Gillar du pyjamasar med fot? Jag skänker gladeligen vidare de jag har för det är inte vår grej:grin:

Åh, jag tänkte tanken att man förstås kan ta med sig en handfull blöjor från BB tills man tagit sig förbi affären och köpt ett paket, men nu får jag ett svagt minne av att man kanske får ett paket med sig här också? Någon som fött i Stockholm och kan bekräfta (eller dementera)?

Olja kom i Libero-boxen! (Jag gillar inte heller prylar som inte kommer till användning, men den innehåller inte så mycket skräp som tur är. En del rabattkuponger :up: och så försöker jag vara duktig på att skänka bort sånt som vi inte använder :))

Vi hade pyjamaser med fot till äldsta. Mellanbarnet var/är dels en storfot, och dels var han gipsad/i skena typ hela sitt första halvår. Jag har dock beställt att slippa det den här gången ;), så om du har pyjamaser som du vill bli av med är jag öppen för förslag :)

Idag var vi på kontroll på bb (på måndag tar bvc över) och allt såg toppen ut. Hon har redan passerat sin födelsevikt med 30g och väger nu 4180g :D fick lite tips kring hur jag ska göra för att liggamma, vilket jag inte fått till hittills, och ligger och ammar i skrivande stund :banana:
Hur lägger jag in en bild förresten, så ni kan få se min lilla skatt?
Kul att det går bra!
Du behöver ha bilden någonstans på nätet, och sen kan du länka in den genom att trycka på "tavelknappen" där du skriver inlägget :)

Idag har jag åstadkommit så mycket som att vika tvätten, ja och hjälpa mannen bära ut tvätten i första vändan till tvättstugan. Och klickertränat min medryttarhäst men det var ju inte direkt så tungt. :p

Vi har firat den nyblivna femåringen, en del av det var att åka till ett närbeläget köpcentrum så att han skulle få lösa ut sitt ”presentkort” på en valfri bok - men efter det har jag knappt satt mig upp :p

Angående grejer att skaffa så tror jag man blir bra mycket coolare till andra barnet. Nu har vi ingen aning alls vad som verkligen behövs så har gått på de listor som finns på nätet.

Det luriga vid första barnet är ju att veta vilka grejer man själv kommer att trivas med att använda! Jag har vänner som prisar märkliga produkter som jag aldrig känt något behov av, och vise versa såklart! Det kan bli rätt kul konversationer a la ”jag hade aldrig klarat mig utan X”, ”X!? Finns det ens?” :p

Idag var vi på kontroll på bb (på måndag tar bvc över) och allt såg toppen ut. Hon har redan passerat sin födelsevikt med 30g och väger nu 4180g :D fick lite tips kring hur jag ska göra för att liggamma, vilket jag inte fått till hittills, och ligger och ammar i skrivande stund :banana:
Hur lägger jag in en bild förresten, så ni kan få se min lilla skatt?

Kul att du fick bra tips, liggamning är guds gåva till trötta bebismammor (enligt mig)!

Det luriga vid första barnet är ju att veta vilka grejer man själv kommer att trivas med att använda! Jag har vänner som prisar märkliga produkter som jag aldrig känt något behov av, och vise versa såklart! Det kan bli rätt kul konversationer a la ”jag hade aldrig klarat mig utan X”, ”X!? Finns det ens?” :p

Haha, ja man har inget direkt att jämföra med! Som tur är har vi fått det mesta begagnat till låns som t.ex. bärsjal, bärsele, babygym, babysitter, en amningspump med diverse attiraljer etc. Sedan var jag inne en sväng på apoteket idag och fick se massa grejer som t.ex. en snorsug och började undra om man måste ha en sådan också. :confused: :laugh:

Haha, ja man har inget direkt att jämföra med! Som tur är har vi fått det mesta begagnat till låns som t.ex. bärsjal, bärsele, babygym, babysitter, en amningspump med diverse attiraljer etc. Sedan var jag inne en sväng på apoteket idag och fick se massa grejer som t.ex. en snorsug och började undra om man måste ha en sådan också. :confused: :laugh:

Det är ju jättesmidigt att ni kunnat låna/få så mycket, de flesta bebisgrejer har ju så kort användningstid att de verkligen kan komma fler till nytta och det ger ju helt andra chanser att prova sig fram!

Låter som ett farligt apoteksbesök! Undvik alla affärer med bebisprylar! :D (Just snorsug använde vi rätt flitigt till första barnet men aldrig till andra, vet inte varför för den andra var definitivt mer förkyld pga förskolebaciller från storasyskonet :confused:. Men en kvalificerad gissning är att vår toleransnivå höjts en aning ;))

Vi har köpt en snorsug :D sambon envisades med att det vore bra. Det, nagelsax och salva är det enda vi köpt från apoteket, tror jag. Febertermometer kanske behövs framöver?

Har också fått en hel del begagnat som är skönt att slippa köpa när man inte vet om det behövs :) amningsprylar och en bröstpump bla, och nappflaskor mm ifall vi kommer ge ersättning.

Vi har köpt en snorsug :D sambon envisades med att det vore bra. Det, nagelsax och salva är det enda vi köpt från apoteket, tror jag. Febertermometer kanske behövs framöver?

Har också fått en hel del begagnat som är skönt att slippa köpa när man inte vet om det behövs :) amningsprylar och en bröstpump bla, och nappflaskor mm ifall vi kommer ge ersättning.

Ja, febertermometer skulle jag inte vilja vara utan hemma med en bebis eftersom det typ är första frågan man får vid vårdkontakter!

http://www.barnakuten.nu/hjalp-mitt-barn-har-over-40-graders-feber/ (Låt inte rubriken luras, det handlar även om feber som överstiger 38 grader på bebisar! Och det är inget skrämselpropaganda-inlägg, bloggen drivs av en barnläkare som i det länkade inlägget berättar om hur läkare resonerar vid olika febertemperarurer vid olika åldrar)

Det vi har kvar:
- Göra färdigt barnrummet (inte för att han kommer sova där utan för att jag väldigt gärna vill ha det klart)
- Måla färdigt spjälsängen och montera den.
- Plocka upp skötbordet.
- Packa bb-väskan (borde egentligen vara klart redan imorgon för då börjar jag jobba och vill ha väskan i bilen).
- Hämta ut apotekets bb-box + de saker jag beställt där.
- Tvätta kläder.

Saker som måste bli klara innan bebis kommer som inte är relaterade till just bebis:
- Göra färdigt tre redovisningar till v.3
- Rätta en rapport och se till att få den godkänd.

Åh, jag tänkte tanken att man förstås kan ta med sig en handfull blöjor från BB tills man tagit sig förbi affären och köpt ett paket, men nu får jag ett svagt minne av att man kanske får ett paket med sig här också? Någon som fött i Stockholm och kan bekräfta (eller dementera)?

Olja kom i Libero-boxen! (Jag gillar inte heller prylar som inte kommer till användning, men den innehåller inte så mycket skräp som tur är. En del rabattkuponger :up: och så försöker jag vara duktig på att skänka bort sånt som vi inte använder :))

Vi hade pyjamaser med fot till äldsta. Mellanbarnet var/är dels en storfot, och dels var han gipsad/i skena typ hela sitt första halvår. Jag har dock beställt att slippa det den här gången ;), så om du har pyjamaser som du vill bli av med är jag öppen för förslag :)
På Karolinska i Solna fick man två paket för två år sen i alla fall.

Ja, febertermometer skulle jag inte vilja vara utan hemma med en bebis eftersom det typ är första frågan man får vid vårdkontakter!

http://www.barnakuten.nu/hjalp-mitt-barn-har-over-40-graders-feber/ (Låt inte rubriken luras, det handlar även om feber som överstiger 38 grader på bebisar! Och det är inget skrämselpropaganda-inlägg, bloggen drivs av en barnläkare som i det länkade inlägget berättar om hur läkare resonerar vid olika febertemperarurer vid olika åldrar)
Intressant länk! Har egentligen känt att just febertermometer är bland det viktigaste i apoteksväg, men vi har inte kunnat bestämma oss för vad man ska ha för någon...
Tips?

Det är ju jättesmidigt att ni kunnat låna/få så mycket, de flesta bebisgrejer har ju så kort användningstid att de verkligen kan komma fler till nytta och det ger ju helt andra chanser att prova sig fram!

Låter som ett farligt apoteksbesök! Undvik alla affärer med bebisprylar! :D (Just snorsug använde vi rätt flitigt till första barnet men aldrig till andra, vet inte varför för den andra var definitivt mer förkyld pga förskolebaciller från storasyskonet :confused:. Men en kvalificerad gissning är att vår toleransnivå höjts en aning ;))

Vi köpte oxå en snorsug, men dottern hatar den. Så den ligger så fint på sin hylla. Får se om den kommer till användning denna gång.

Typ det enda vi har fått användning av från apoteket är pysventiler :)

Intressant länk! Har egentligen känt att just febertermometer är bland det viktigaste i apoteksväg, men vi har inte kunnat bestämma oss för vad man ska ha för någon...
Tips?

En rumptermometer till små barn.
Vi har nu till 2åringen testat örontermometer (och rump för att kolla hur de stämmer överens) det kan skilja nästan 3 grader på dom från gång till gång. Då har vi 2 olika sorter, vi får verkligen inte till det med örontempen.

Bra länk, den ska jag spara. Jag kom att vi faktiskt ska skaffa en örontermometer, de är jäkligt dyra men kanske går att hitta en begagnad som man självklart rengör noga.

En rumptermometer till små barn.
Vi har nu till 2åringen testat örontermometer (och rump för att kolla hur de stämmer överens) det kan skilja nästan 3 grader på dom från gång till gång. Då har vi 2 olika sorter, vi får verkligen inte till det med örontempen.
Det är rumptermometer man ska ha kanske? Hatade det själv något gruvligt som barn, och har kikat lite på såna som läser av temperatur optiskt men tvekar just för att de verkar kunna ha stor felmarginal och ändå behöva kompletteras med rumpan om det indikerar feber, för att man ska veta säkert...

På SÖS i februari 2016 fick vi en påse med bl.a. blöjor. Men nu i november 2017 fick vi det inte.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 037
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 623
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 485
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar