Vinterföräldrar -17/18 del 2

Har ni någon lista på saker ni ska fixa innan förlossningen eller har ni hunnit med allt?

Jag/vi ska:
*Packa skötväska+väska till oss.
*Skriva förlossningsbrev.
*Läsa klart böckerna om att föda
*Hämta spjälsäng från några vänner.
*Montera klart det sista av barnvagnen.
*Skaffa sista babygrejerna (saknas bara plastade frottélakan, tror vi får med madrass och spjälskydd till sängen).
*Kontakta hantverkare för bl.a. belysning och eluttag i barnrummet, men detta kan vänta ett litet tag.
*Ta fram alla babysaker vi fått för att se att vi verkligen har allt. Speciellt gå igenom alla amningstillbehör vi fått och hur de fungerar samt hur babyskyddet ska sitta i bilen.
*Tvätta och sortera barnkläderna i storleksordning.

Har ni någon lista på saker ni ska fixa innan förlossningen eller har ni hunnit med allt?

Jag/vi ska:
*Packa skötväska+väska till oss.
*Skriva förlossningsbrev.
*Läsa klart böckerna om att föda
*Hämta spjälsäng från några vänner.
*Montera klart det sista av barnvagnen.
*Skaffa sista babygrejerna (saknas bara plastade frottélakan, tror vi får med madrass och spjälskydd till sängen).
*Kontakta hantverkare för bl.a. belysning och eluttag i barnrummet, men detta kan vänta ett litet tag.
*Ta fram alla babysaker vi fått för att se att vi verkligen har allt. Speciellt gå igenom alla amningstillbehör vi fått och hur de fungerar samt hur babyskyddet ska sitta i bilen.
*Tvätta och sortera barnkläderna i storleksordning.

Har verkligen inte hunnit med allt, inte heller att skriva någon lista över vad som återstår!

- Vi har ett babyskydd från en kompis, men har inte kollat närmare på det :o
- Jag har gått igenom de kläder vi har och konstaterat att det är för lite. Jag önskedrömmar om att det ska dyka upp något lämpligt paket med strl 50-56 i någon fb-grupp som jag kan lägga beslag på :angel:. Annars antar jag att sambon och barnen får göra en inköpsinsats när vi vet hur stor bebisen är.
- Vi har en skötbädd (den dök upp i en fb-grupp på samma sätt som jag önskar att kläder ska göra :banana:), tvättlappar och de blöjor som kom med Libero-boxen
- Jag insåg, efter tråden jag startade här om dagen, att jag ska se till att jaga rätt på en begagnad pump. Och så behöver vi se till att skaffa amningsinlägg. Amnings-bh:ar är inköpta (och används redan...)
- Vi har skaffat barnvakt för att gå på förlossningsföreläsning senare i veckan!
- Jag har tagit fram våra bärselar. Jag borde se över om jag ska lappa och laga lite på den som ska användas först, eller om det får gå som den ser ut.

Jag skyller allt på att det känns som att det är evigheter kvar... men idag fick svägerskan barn, så nu står vi näst på tur!

Vad duktig du är!
Jag är förvånad hur länge jag orkat hålla på med saker och ting men gränsen går nog vid att renovera rum. Att sätta ihop barnvagnen (fortfarande inte klar) tog på krafterna. :D

Jag är imponerad av er alla som får något som helst gjort! /soffliggaren

Helt otroligt :rofl: Hur tar man hand om den liksom O_o

Mannen frågade idag vad jag ville äta och om vi skulle gå ut o äta. Spar det restaurangbesöket till när ongen är ute. Magen är så stor nu att det är bara jobbigt + att jag inte får plats med någon mat :rofl: Heja bebis, kom ut nu.

Jag är så avis på er som verkligen börjar närma er! :bump:

@pollex Apropå förberedelser, jag packade fram bebiskläder, babyskydd m.m timmen innan vi åkte in till förlossningen... vi har fortfarande inte skaffat ett skötbord eller syskonvagn som jag hade tänkt:p
Det går bra ändå:D

Det är verkligen en annan känsla med sånt den här gången. Mer en känsla av att inte få tummen ur:rofl:

Idag budade jag hem en baby k'tan bärsjal för att se om jag trivs bättre när man inte har så mycket tyg och inte behöver knyta. Hon känns så pyttig för att sätta i manducan men någonting att bära med är helt klart ett måste!

@pollex Apropå förberedelser, jag packade fram bebiskläder, babyskydd m.m timmen innan vi åkte in till förlossningen... vi har fortfarande inte skaffat ett skötbord eller syskonvagn som jag hade tänkt:p

Det är verkligen en annan känsla med sånt den här gången. Mer en känsla av att inte få tummen ur:rofl:

Idag budade jag hem en baby k'tan bärsjal för att se om jag trivs bättre när man inte har så mycket tyg och inte behöver knyta. Hon känns så pyttig för att sätta i manducan men någonting att bära med är helt klart ett måste!

Vad skönt att det inte bara är jag som är seg :D. Det allra mesta går ju att lösa/köpa efter hand, men det skulle kännas lite pinsamt (och omständigt) att helt plötsligt stå mitt i natten utan blöjor eller något annat som är av lite mer akut karaktär. Så vad har jag glömt? :nailbiting:

Det tycker jag inte :D. Visst, man arbetar sig fram till en viss förståelse/tillvägagångssätt för att reda ut vad som felas, men skriken som sådana är fortsatt obegripliga :p

Vi kunde skilja på dom ganska bra efter ett tag, här var det skillnad på hungrig, trött och allmänt missnöje. :p

Vad skönt att det inte bara är jag som är seg :D. Det allra mesta går ju att lösa/köpa efter hand, men det skulle kännas lite pinsamt (och omständigt) att helt plötsligt stå mitt i natten utan blöjor eller något annat som är av lite mer akut karaktär. Så vad har jag glömt? :nailbiting:
Jag hade inte köpt blöjor:angel: visste att man får minst ett paket med typ 24 st på förlossningen och sonen använde bara det paketet i stl 1.
Bra att ha någon olja så att du får bort det där första svarta kletbajset. Ett par pyjamasar till bebis och filtar. Sen behöver man inte så mycket mer de första dagarna om man ammar.
Gillar du pyjamasar med fot? Jag skänker gladeligen vidare de jag har för det är inte vår grej:grin:

Sista packade jag allt när vattnet hade gått.
Men har väl fixat det viktigaste typ en vagn med syskonmöjlighet, babyskydd och rotat fram Havannas gamla kläder. Just det, vi skruvade faktiskt ihop spjälsängen för någon vecka sedan. Annars tänker jag lite som sist, det löser sig!

Vi kär även denna gång hänga på Gekås någon vecka efter FL för att få ihop det sista (samt att hunden behöver en lampa i hundgården) men jag är inte i skick att åka nu innan FL.

Jag hade inte köpt blöjor:angel: visste att man får minst ett paket med typ 24 st på förlossningen och sonen använde bara det paketet i stl 1.
Bra att ha någon olja så att du får bort det där första svarta kletbajset. Ett par pyjamasar till bebis och filtar. Sen behöver man inte så mycket mer de första dagarna om man ammar.
Gillar du pyjamasar med fot? Jag skänker gladeligen vidare de jag har för det är inte vår grej:grin:
Jag ställer mig in i "inte tycka om pyjamas med fot" - kören

Jag tänker att vi överlever ett bra tag på blöjorna i babyboxarna. Vi har tagit ut på både mig och mannen denna gång.

@YaHilweh vi hade faktiskt en väska färdigpackad att ta med till förlossningen och en till sonen ifall att sedan någon vecka tillbaka. Det andra kändes som att man likaväl hade kunnat ta när man kom hem.

Jag har faktiskt aldrig hämtat ut en babybox:o känner att det förmodligen är en massa grejer jag ändå inte använder. Och jag är allergisk mot att få/ha sånt som inte används.

@YaHilweh vi hade faktiskt en väska färdigpackad att ta med till förlossningen och en till sonen ifall att sedan någon vecka tillbaka. Det andra kändes som att man likaväl hade kunnat ta när man kom hem.

Jag har faktiskt aldrig hämtat ut en babybox:o känner att det förmodligen är en massa grejer jag ändå inte använder. Och jag är allergisk mot att få/ha sånt som inte används.

Det är mest prov på blöjor, Pampers och libero touch. Våtservetter och massa broschyrer. Vi fick dock ett paket bindor i någon med.

Jag gillar blöjdelen.

Angående grejer att skaffa så tror jag man blir bra mycket coolare till andra barnet. Nu har vi ingen aning alls vad som verkligen behövs så har gått på de listor som finns på nätet.

Angående grejer att skaffa så tror jag man blir bra mycket coolare till andra barnet. Nu har vi ingen aning alls vad som verkligen behövs så har gått på de listor som finns på nätet.
Så är det verkligen för mig och då var jag ganska sansad i mitt införskaffande inför ettan:)

Jag känner mig som en udda fågel :D vi har "alla" grejer fixade sen ett tag tillbaka: bäddad spjälsäng (där jag inte tror Kotten kommer sova i början ändå iofs), storlekssorterade kläder i en byrå, "laddat" skötbord, bäddad barnvagn, monterat babyskydd och packad bb-väska plus skötväska. Skyller på att det är första barnet :p
Jag är ju en listmänniska, så jag gjorde ganska tidigt en fixa-lista och har prickar av allt eftersom.

Idag var vi på kontroll på bb (på måndag tar bvc över) och allt såg toppen ut. Hon har redan passerat sin födelsevikt med 30g och väger nu 4180g :D fick lite tips kring hur jag ska göra för att liggamma, vilket jag inte fått till hittills, och ligger och ammar i skrivande stund :banana:
Hur lägger jag in en bild förresten, så ni kan få se min lilla skatt?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 037
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 623
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 485
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?