Vinterföräldrar -17/18 del 2

Jag började med antibiotika igår, för GBS, uvi. Idag, andra dagen och det känns redan bättre. Lite mindre sammandragningar, och inte lika känslig wedda som tidigare. Wow, att det ändå ska ta 2 månader med besök på mvc var och varannan vecka innan man får hjälp med ett mycket känsligt underliv.

Men det häftiga är att det redan känns bättre. Att antibiotika kan göra något på 24h, det är lite coolt.
Nu kanske jag vågar mig på sex innan FL igen.

Tillägg. Vi har -10 grader ute och vaknade i ett hus där det är 17.2 grader och sambon har glömt att ta in ved :cry:
Jag fixar inte med min kropp just nu att gå ut och försöka hugga till veden och sedan bära in den. Samtidigt som jag släpar med mig 2åringen..

Gnäll!

Jag hade brutit ihop, packat in unge och hund i bilen och åkt till typ simhallen :angel:
Svärmor var på galej igår kväll, så kan inte ringa och fråga om jag får komma dit än. Lyckades få tag i några vedbitar, som jag inte tror kommer tända, då de är fuktiga och inte hunnit torka helt än. Men jag funderar på att åka och handla en säck ved!

Jag hade brutit ihop, packat in unge och hund i bilen och åkt till typ simhallen :angel:

Jag mutade barnet med paddan, så fick hon sitta med den medan jag gjorde mitt bästa nu. Men det var nog allt fysiskt jag gjorde den här dagen.
Herrn i huset har lagt allt vi ska köra till återvinning framför den gamla boxen där vi har veden.. Så jag bar tvungen att flytta på den skiten först.
Men jag funderar ändå på att åka och handla en säck ved för att slippa. Men jag har ingen som kan bära in den åt mig, fick sjuka sammandragningar/förvärkar av att bära hundfodret från affär till bil igår.

Jag börjar känna mig ganska klar, det vi har kvar är:
- Köpa badbalja, handdukar, sophink till blöjorna och diverse prylar på Ikea. Får se om jag orkar det idag.
- Babyskyddet kommer förhoppningsvis med posten i veckan. Skulle egentligen hyrt men när uthyrningsstället (5 mil bort) varit stängt två gånger när vi kommit dit, utan att ha meddelat avvikande öppettider någon annanstans än på dörren blev jag less och köpte istället :cautious:
- Laga mat att ha i frysen.
- Packa BBväska, påbörjade igår med bebiskläderna i alla fall.
- Göra klart det sista momentet på profylaxkursen.
- Fundera på om vi vill ha förlossningsbrev

Jag mutade barnet med paddan, så fick hon sitta med den medan jag gjorde mitt bästa nu. Men det var nog allt fysiskt jag gjorde den här dagen.
Herrn i huset har lagt allt vi ska köra till återvinning framför den gamla boxen där vi har veden.. Så jag bar tvungen att flytta på den skiten först.
Men jag funderar ändå på att åka och handla en säck ved för att slippa. Men jag har ingen som kan bära in den åt mig, fick sjuka sammandragningar/förvärkar av att bära hundfodret från affär till bil igår.
Du har all min sympati och beundran över att du orkade lösa det!

Jag känner att vi borde skaffa mer kläder, är jättekluven hur mycket man ska ta med på BB, vi har ju tvättmaskin och torktumlare så vi behöver ju inte räkna på att behöva ha ett stort lager för att det är svårt att få tag på tvättider hemma men man måste ju ändå ha så det räcker och hur mycket är det och dessutom tiden på BB, hur många ombyten behöver dom där? :confused:

Vagnen ska vara skickad så borde väl komma snart, spjälsäng blir jag sjukt kluven till hur man ska bädda, kudde/inte kudde? Täcke/inte täcke? Vi har inte heller skaffat ett skötbord och vete tusan var bästa platsen för det är eftersom vårat badrum är så korkat byggt :banghead:

Känner kanske en smuuula stress :angel:

Å just ja, åkpåse eller hur barnet ska åka i vagnen? Här för några dagar sen så hade vi -20 och räknar med att det kommer hinna vara några såna dagar i februari oxå

Babynest, babyskydd, blöjor, nappar, ersättning och flaska vid behov pga att jag är så skeptisk till vad jag kommer tycka om amning finns hemma iallafall

Senast ändrad:
Kul att du fick bra tips, liggamning är guds gåva till trötta bebismammor (enligt mig)!
Efter första natten med det så har jag insett att det inte riktigt gick så bra som jag ville. Höger bröst får vi inte till taget om så det gör ont när hon ammar och jag upplevde att hon sov oroligare för att hon kände bröstet hela tiden?

1F9MQOIBx8flOqt13

Här har ni lilla Luna :)

Tillägg. Vi har -10 grader ute och vaknade i ett hus där det är 17.2 grader och sambon har glömt att ta in ved :cry:
Jag fixar inte med min kropp just nu att gå ut och försöka hugga till veden och sedan bära in den. Samtidigt som jag släpar med mig 2åringen..

Gnäll!

Blää, vi hade nog nånstans mellan 15-17 på morgon i huset, turligt nog så har vi luftvärmepumpar att tillgå oxå men dom blir lätt bortglömda när det är varmt och skönt när vi går å lägger oss och dom funkar rätt dåligt i -28 märkte vi förra vintern :angel:

Efter första natten med det så har jag insett att det inte riktigt gick så bra som jag ville. Höger bröst får vi inte till taget om så det gör ont när hon ammar och jag upplevde att hon sov oroligare för att hon kände bröstet hela tiden?
För mig så krävdes det lite träning för att få till liggamningen men det var så värt det! När hon ligger mot dig och ska ta tag kan du, om du inte redan gör det, lägga en hand mot hennes ryggslut/rumpa och trycka henne mot dig och neråt samtidigt. Då kommer hon flexa huvudet bakåt och hamnar i rätt ätposition. Det är så lätt att man hamnar med bröstvårtan rakt mot munnen och då blir det inte ett bra tag.

Jag känner att vi borde skaffa mer kläder, är jättekluven hur mycket man ska ta med på BB, vi har ju tvättmaskin och torktumlare så vi behöver ju inte räkna på att behöva ha ett stort lager för att det är svårt att få tag på tvättider hemma men man måste ju ändå ha så det räcker och hur mycket är det och dessutom tiden på BB, hur många ombyten behöver dom där? :confused:

Vagnen ska vara skickad så borde väl komma snart, spjälsäng blir jag sjukt kluven till hur man ska bädda, kudde/inte kudde? Täcke/inte täcke? Vi har inte heller skaffat ett skötbord och vete tusan var bästa platsen för det är eftersom vårat badrum är så korkat byggt :banghead:

Å just ja, åkpåse eller hur barnet ska åka i vagnen? Här för några dagar sen så hade vi -20 och räknar med att det kommer hinna vara några såna dagar i februari oxå

Babynest, babyskydd, blöjor, nappar, ersättning och flaska vid behov pga att jag är så skeptisk till vad jag kommer tycka om amning finns hemma iallafall

På BB är det mest viktigt med hud mot hud och även första tiden hemma vad jag förstått, så krävs inga direkta ombyten utan vi kommer nog bara ha blöja. Vi har fått låna åkpåse, tror det är att rekommendera när det är så kallt+mössa och kläder under såklart. Vi kommer nog låta henne sova i babynestet första tiden men har fått en kudde som ska motverka platthuvud eller vad det heter. Inget täcke utan en liten filt om det behövs har jag fått lära mig är bäst.

Bäddning ja, sjukt svårt tycker jag! Har dock varken köpt kudde eller täcke, utan har bara bäddat spjälsängen med babynestet (för att det ska bli lite "trängre") och en filt som kilats fast i nederkant. Kanske skaffar vi sovpåse framöver, får se hur han vill sova!

Vi lär inte få några -20 :eek: här i Östergötland, men har laddat barnvagnen med fårskinn, filt och åkpåse, och köpt en sparkdräkt/overall i fleece. När vi vet hur stor han är och om det verkar bli en kall och lång senvinter funderar jag på om man skulle ha en innersparkdräkt i ull också för de kalla dagarna.

Har ni någon lista på saker ni ska fixa innan förlossningen eller har ni hunnit med allt?

Jag/vi ska:
*Packa skötväska+väska till oss.
*Skriva förlossningsbrev.
*Läsa klart böckerna om att föda
*Hämta spjälsäng från några vänner.
*Montera klart det sista av barnvagnen.
*Skaffa sista babygrejerna (saknas bara plastade frottélakan, tror vi får med madrass och spjälskydd till sängen).
*Kontakta hantverkare för bl.a. belysning och eluttag i barnrummet, men detta kan vänta ett litet tag.
*Ta fram alla babysaker vi fått för att se att vi verkligen har allt. Speciellt gå igenom alla amningstillbehör vi fått och hur de fungerar samt hur babyskyddet ska sitta i bilen.
*Tvätta och sortera barnkläderna i storleksordning.

När min man väckte mig idag hade han monterat klart barnvagnen, läst kapitlet om att vara stödperson under förlossningen, bokat tid hos vänner för att hämta spjälsäng samt lånat en större bil av min brorsa för att hämta den, skapat utkast för ett förlossningsbrev samt hört sig för om det elektriska i barnrummet. Jag älskar honom. :love:

Och vad gäller ombyten till bb har vi bara packat Body+byxa i 50 respektive 56 (eftersom jag inte vet hur stor bebis som kommer ut), nån pyjamas som extraplagg plus ytterplagg till hemresan. Tror det blir mest hud mot hud på BB så det inte borde behövas speciellt mycket...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 624
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 485
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar