Vinterföräldrar -17/18 del 2

Jag får inte in bilden, jag har Google photos någon som kan hjälpa mig förstå hur jag gör?
Du behöver en adress till bilden som ska sluta på tex .jpg eller liknande, alltså ett bildformat.
Sen skriver du [ IMG ] bildadress [/ IMG ] (fast utan mellanslag i koden, alt. använder bildikonen).

Jag har också Google foto men vet inte om/hur man kan få ut en bildadress... Om jag klickar på ett foto, sen "dela" och sen "skapa länk" så ser den adressen annorlunda ut... Antingen kan du kanske bara länka den adressen (men inte bädda in den i inlägget då) eller lägga bilden på tex Dropbox om du har? :)

Jag känner att vi borde skaffa mer kläder, är jättekluven hur mycket man ska ta med på BB, vi har ju tvättmaskin och torktumlare så vi behöver ju inte räkna på att behöva ha ett stort lager för att det är svårt att få tag på tvättider hemma men man måste ju ändå ha så det räcker och hur mycket är det och dessutom tiden på BB, hur många ombyten behöver dom där? :confused:

Vagnen ska vara skickad så borde väl komma snart, spjälsäng blir jag sjukt kluven till hur man ska bädda, kudde/inte kudde? Täcke/inte täcke? Vi har inte heller skaffat ett skötbord och vete tusan var bästa platsen för det är eftersom vårat badrum är så korkat byggt :banghead:

Känner kanske en smuuula stress :angel:

Å just ja, åkpåse eller hur barnet ska åka i vagnen? Här för några dagar sen så hade vi -20 och räknar med att det kommer hinna vara några såna dagar i februari oxå

Babynest, babyskydd, blöjor, nappar, ersättning och flaska vid behov pga att jag är så skeptisk till vad jag kommer tycka om amning finns hemma iallafall

Som flera varit inne på så behöver man knappast massor av kläder på BB, däremot har vi haft fler ombyten i de små storlekarna än sedan när de blivit större - både för att det går åt (kräks/bajs/kiss) och för att de där minsta kläderna är så små att det behövs massor av dem innan de fyller en tvättmaskin :p

Efter första natten med det så har jag insett att det inte riktigt gick så bra som jag ville. Höger bröst får vi inte till taget om så det gör ont när hon ammar och jag upplevde att hon sov oroligare för att hon kände bröstet hela tiden?

Hm, jag har inte upplevt att mina blivit oroligare av det, snarare tvärtom! Men man får ju testa sig fram :). Taget har jag upplevt att rättar sig själv när man hunnit öva lite mer i vaket tillstånd (och bebisen fått större mun :D)

Imorgon börjar pappan jobba igen efter 6 veckor hemma tillsammans. Det har varit så skönt med de här veckorna, att få landa lite allihop i nya familjekonstellationen. Lättare att ta hand om en uppmärksamhetssökande storebror när man varit två, samt skönt med någon som kunnat lyfta/bära när jag inte kunde efter snittet. Väldigt skönt att jag kunnat vila lite när bebis sovit om dagarna.
Känns lite jobbigt att jag ska fixa dagarna själv nu :angel:
Senare i veckan ska storebror tillbaka till förskolan några timmar om dagen. De håller på att flytta till nya lokaler så vi väntar tills det är klart.
Wish me luck! :p

Imorgon börjar pappan jobba igen efter 6 veckor hemma tillsammans. Det har varit så skönt med de här veckorna, att få landa lite allihop i nya familjekonstellationen. Lättare att ta hand om en uppmärksamhetssökande storebror när man varit två, samt skönt med någon som kunnat lyfta/bära när jag inte kunde efter snittet. Väldigt skönt att jag kunnat vila lite när bebis sovit om dagarna.
Senare i veckan ska storebror tillbaka till förskolan några timmar om dagen. De håller på att flytta till nya lokaler så vi väntar tills det är klart.

Jag hoppas på svar från nya förskolan i morgon om vi får skola in i slutet på februari. Känner att jag kommer behöva lite avlastning när sambon är iväg på jobbet. Annars kommer jag va döden själv efter ett tag.

Hur har storebror tagit att lillebror klampat in och tar hans uppmärksamhet?

Till tävlingen "mindre smarta drag" kvalar kvällens sovrutin in. Brukar somna mellan 2-3 på natten och vakna 10-11. Funkar inte för jag ska jobba imorgon så kl 7 var både jag och sambon såsiga i soffan så la oss i sängen och kollade på tv. Jag somnar inte helt otippat ganska direkt och vaknar vid 9... Och ptja, varit vaken sedan dess (och sambon sover gött).

Hungrig är jag med :cool:

Lycka till! (det kommer att gå bra! :))

Till tävlingen "mindre smarta drag" kvalar kvällens sovrutin in. Brukar somna mellan 2-3 på natten och vakna 10-11. Funkar inte för jag ska jobba imorgon så kl 7 var både jag och sambon såsiga i soffan så la oss i sängen och kollade på tv. Jag somnar inte helt otippat ganska direkt och vaknar vid 9... Och ptja, varit vaken sedan dess (och sambon sover gött).

Hungrig är jag med :cool:

Hoppas du fick sova sen! Själv har jag legat och vridit mig sedan 04.20, fyyy! :meh:

Hoppas du fick sova sen! Själv har jag legat och vridit mig sedan 04.20, fyyy! :meh:
En till vaken här, sen ett tag tillbaka... :meh:
Av någon anledning sover jag sämre sen sambon började jobba igen förra veckan. Brukar ligga och snurra från 3 ungefär och somnar inte om före 6-tiden. Skönt iofs att jag faktiskt kan sova sen, men hade föredragit natten ändå...

Jag måste säga att jag ändå sover helt ok. Somnar inte fören 00-01 (men är aptrött redan 18-21, så fort jag lägger mig i sängen är jag klarvaken). Men jag sover sedan tills dottern vaknar runt 7 tiden. Ibland är jag uppe och kissar en gång, men det är ganska sällan ändå. Det känns bra.
Man kan ju hoppas att det håller i sig och att min kropp inte tycker att jag behöver lära mig alla vakna nätter igen :angel:

Somnade vid ett ungefär så blev en rätt okej natt :up: Gick upp och åt två apelsiner, två kiwi och en halv liter saft och kollade på lite tv sen så :laugh:

Kl
Idag ska jag tillbaka till jobbet sedan 21/12. Spännande men känner redan nu att jobba till 16 inte kommer gå i längden. Ska försöka få igenom att jobba 50% istället för 80% som jag har nu (7:30-16/16:30, 4 dagar i veckan). Någon som vet vad ag har för skyldigheter när det kommer till att anpassa för anställda som är gravida?

Somnade vid ett ungefär så blev en rätt okej natt :up: Gick upp och åt två apelsiner, två kiwi och en halv liter saft och kollade på lite tv sen så :laugh:

Kl
Idag ska jag tillbaka till jobbet sedan 21/12. Spännande men känner redan nu att jobba till 16 inte kommer gå i längden. Ska försöka få igenom att jobba 50% istället för 80% som jag har nu (7:30-16/16:30, 4 dagar i veckan). Någon som vet vad ag har för skyldigheter när det kommer till att anpassa för anställda som är gravida?
Har du sökt gravpeng? För de har dom ingen rätt att neka. Men måste sägas till om/sökas är det 2 månader innan tror jag?

Man har rätt till föräldraledighet sista 60 dagarna av gravditeten. Normalt ansöker man om föräldraledighet minst 2 månader innan. Men prata med din arbetsgivare, flexibilitet kan gynna er båda. Alternativet är graviditetspenning (om du har fysiskt tungt arbete/risker i arbetsmiljön) eller sjukskrivning.

Har du sökt gravpeng? För de har dom ingen rätt att neka. Men måste sägas till om/sökas är det 2 månader innan tror jag?

Graviditetspenning är inte något alla har rätt till, det är endast om man har fysiskt tungt arbete eller särskilda risker i arbetsmiljön.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 624
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 485
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30