Vinterföräldrar -17/18 del 2

Finns det något speciellt att ha koll på om pappan har diabetes?
Känns lite läskigt om förlossningen drar ut på tiden och om han inte kommer ihåg att äta som han ska :crazy:

Han kan alltid ställa larm på telefonen för att komma ihåg att äta. Annars rekommenderar jag att ha lite smörgåsar med, kanske en smootie eller annat matigt samt blodsockerhöjande. För det är tufft även som pappa med adrenalin och stress och allt som kommer till.

Var hos bm idag och det var ett mer spännande besök än vanligt. Till att börja med fick jag en annan bm än min vanliga pga julledighet men den nya var trevlig så det gjorde inget :) Hon tyckte det var svårt att framkalla lite variation i hjärtljudet hos bebis som låg rätt stadigt runt 130 trots att jag fick sitta och ligga så hon ville sätta ctg i 30min. Innan det erbjöds jag dock en hinnsvepning som jag tog emot och herregud säger jag bara... Det var inte en rolig historia! Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men det var allt annat än lätt att hantera, men jag klarade av det i alla fall. Gör mig lite orolig inför att hantera smärtan vid förlossningen så småningom.... Bm kunde i alla fall konstatera att tappen mjukat upp sig men däremot inte kortart ned sig något och jag var öppen 1,5cm. Bebisen som i flera veckor legat neråt och med ryggen åt höger men inte fixerat sig låg nu plötsligt fortfarande neråt men med ryggen åt vänster och fortfarande inte fixerat sig. Däremot berättade denna bm att det bara är bra att ryggen ligger åt vänster för då blir det "bara" ett kvarts varv som den måste rotera istället för trekvarts varv om den legat åt höger.

Ja fick ju då som sagt ligga med ctg i 30min efteråt och allt såg bra ut, bebisen hann o vakna till lite tills dess så hjärtljudet pendlade friskt mellan 110 och 150 med ett medel på ca 130 och lite rörelser kunde registreras också :) Nu hoppas jag på bebis inom de närmsta dagarna! Fick annars en tid bokad för igångsättning den 9e januari och jag vill slippa den processen.

Var hos bm idag och det var ett mer spännande besök än vanligt. Till att börja med fick jag en annan bm än min vanliga pga julledighet men den nya var trevlig så det gjorde inget :) Hon tyckte det var svårt att framkalla lite variation i hjärtljudet hos bebis som låg rätt stadigt runt 130 trots att jag fick sitta och ligga så hon ville sätta ctg i 30min. Innan det erbjöds jag dock en hinnsvepning som jag tog emot och herregud säger jag bara... Det var inte en rolig historia! Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men det var allt annat än lätt att hantera, men jag klarade av det i alla fall. Gör mig lite orolig inför att hantera smärtan vid förlossningen så småningom.... Bm kunde i alla fall konstatera att tappen mjukat upp sig men däremot inte kortart ned sig något och jag var öppen 1,5cm. Bebisen som i flera veckor legat neråt och med ryggen åt höger men inte fixerat sig låg nu plötsligt fortfarande neråt men med ryggen åt vänster och fortfarande inte fixerat sig. Däremot berättade denna bm att det bara är bra att ryggen ligger åt vänster för då blir det "bara" ett kvarts varv som den måste rotera istället för trekvarts varv om den legat åt höger.

Ja fick ju då som sagt ligga med ctg i 30min efteråt och allt såg bra ut, bebisen hann o vakna till lite tills dess så hjärtljudet pendlade friskt mellan 110 och 150 med ett medel på ca 130 och lite rörelser kunde registreras också :) Nu hoppas jag på bebis inom de närmsta dagarna! Fick annars en tid bokad för igångsättning den 9e januari och jag vill slippa den processen.

Åååh vad spännande att det är så nära! Håller tummarna!

Blir dock så fundersam kring det där med att vara öppen - vad är vanligt? När jag var in senast (pga förvärkar och sammandragningar, var då i vecka 31 eller 32) så var jag 3 cm öppen, dock med en omogen och hård livmorderstapp. Det verkade bara vara det dom la någon vikt vid, dock blev jag ordinerad vila och ingen stress.

En grå Britax Go Big. :)

Gud vad spännande att vara så nära! Hur känner du för vändningsförsöket? Har förstått det som att en del är lite stressade/oroliga för det.

För mig känns det så extremt långt borta nu, det mesta stannade av när jag fick lite julledigt. Det talar väl för att vara ledig lite mer.. Men det är ju så kul att jobba. :D
Vi har köpt en likadan :D

Blir dock så fundersam kring det där med att vara öppen - vad är vanligt? När jag var in senast (pga förvärkar och sammandragningar, var då i vecka 31 eller 32) så var jag 3 cm öppen, dock med en omogen och hård livmorderstapp. Det verkade bara vara det dom la någon vikt vid, dock blev jag ordinerad vila och ingen stress.
Ja du.. jag har ingen aning? Antar, som du säger, att hur öppen/stängd man är spelar mindre roll än hur tappen är.

Hur gör ni som har häst, när åker ni ut igen efter förlossningen och tar ni med bebis då eller hur gör ni? Och om ni har med bebis, hur klär ni denne för ett kallt stall?

Har BF 2/1 och försöker ta det lugnt nu för att få bebis att hålla sig inne till januari, men jag antar att det inte spelar någon roll för hon kommer väl när hon kommer. Har senaste tre dagarna fått ökat tryck neråt, lite mer "mensvärk" och ibland illamående men jag vet inte om det är pre-förlossningssymptom eller bara v.40-symptom i stort. Någon mer med BF om knappt en vecka, hur känner ni er?

@Venus_in_Furs Sonen hade jag med till stallet dagen efter vi kom hem från bb, då var han tre dagar gammal och det var 10 minusgrader. Han hade pyjamas, vindfleeceoverall, mössa och ett par strumpor över händerna och såklart ett par på fötterna också. Han satt i babyskyddet och så hade jag lagt en vitkad ullfilt över honom. Kände i naclen mååååånga gånger men han var varm hela tiden. Men då fixade jag bara det nödvändigaste = 30 minuter.

Jag hat 10 dagar till bf. Det är tungt och jag sover som en kratta. Imorse hade jag ett gäng med förvärkar.

Hört att det är inte ovanligt att vara öppen några cm under hela graviditeten. Därför dem lägger mer vikt vid tappen

Angående. Studier.
Min plan har hela tiden vart att studera, men att i så fall göra allt på distans. Nu visade det sig att jag kom in på en 30HP kurs om konfliktlösning (som jag verkligen vill gå). Den är dock 100% och i gbg. Jag ska inte amma hur som, så sambon kan vara hemma de dagar det skulle behövas i h jag är inte så orolig för bebis tiden, då jag nyss gjort det och lägger man ihop sjukskrivningen denna och förra gången samt mammaledig har jag vart hemma totalt 2år än så länge. Så jag är lagom less på att gå hemma på det här sättet.

Sedan behöver jag dessa HP för att kunna söka ec tjänsten jag vill ha. Målet är att läsa upp de poäng som krävs, gå utbildningen genom jobbet i höst och sedan söka jobb som ec. Så att sambon kan fortsätta jobba som han gör, för som vi jobbar nu kommer det inte funka i längden. Inte om vi faktiskt vill träffas som en familj ibland.

Men jag är rädd för att i te fixa det ä då.

Hört att det är inte ovanligt att vara öppen några cm under hela graviditeten. Därför dem lägger mer vikt vid tappen

Nej, det kändes verkligen så. Hon bara konstaterade det och så var det inget mer med det, att man ofta är 3-4 cm öppen när man går över från latensfasen till den aktiva fasen så då känns ju 3 cm jättemycket. :confused: Men som sagt, så länge tappen är hård och "omogen" som hon uttryckte det verkar det inte vara något att bry sig om. :)

Är det någon mer än jag som har börjat tycka att det är obehagligt när bebis rör på sig? Han är så himla stor nu så det känns verkligen som en alien där inne + att så fort han rör sig så får jag sjukt mycket sammandragningar.

Jag tycker inte rörelserna är obehagliga alls, men det kanske beror på hur mycket plats man har, och hur vild bebis är och hur hen ligger såklart. Jag blir fortfarande bara glad när det hoppar och bökar, då vet jag ju att han lever :heart

På tal om obehag - hur mår ni om ni ligger på rygg? Bm säger alltid att jag ska sätta mig upp mellan att hon mätt magen, känt hur bebis ligger och att hon hämtar uråldriga ultraljudsapparaten. Jag mår inte alls dåligt av att ligga på rygg, men hörde att det kan vara sämre för bebis och gör det därför bara kortare stunder. Men en del kan visst bli yra eller illamående av det?

Jag tycker inte rörelserna är obehagliga alls, men det kanske beror på hur mycket plats man har, och hur vild bebis är och hur hen ligger såklart. Jag blir fortfarande bara glad när det hoppar och bökar, då vet jag ju att han lever :heart

På tal om obehag - hur mår ni om ni ligger på rygg? Bm säger alltid att jag ska sätta mig upp mellan att hon mätt magen, känt hur bebis ligger och att hon hämtar uråldriga ultraljudsapparaten. Jag mår inte alls dåligt av att ligga på rygg, men hörde att det kan vara sämre för bebis och gör det därför bara kortare stunder. Men en del kan visst bli yra eller illamående av det?
Jag frågade om detta hos min bm förra gången för jag rullar ofta över till rygg på natten och hade hört att det var farligt för bebisen. Hon sa att en del blir illamående och yra när de ligger på rygg för att det blir högre tryck på stora pulsådern men att det absolut inte är farligt för bebisen, speciellt inte om jag själv inte mår dåligt av det. Det händer ibland om jag ligger lite konstigt bakåtlutad i soffan att jag får hjärtklappning och illamående och det går då över så fort jag sätter mig upp, men när jag ligger på rygg "vanligt" tex i sängen så mår jag hur bra som helst.

Nu är hon mer instabil än de senaste dagarna, igen. Magen har svullnat upp mer än tidigare. Så maten ges i dropp, hon får blod igen och röntgenundersökningar har genomförts. Ibland känns den här uppförsbacken som ett oöverstigligt berg

Nu är hon mer instabil än de senaste dagarna, igen. Magen har svullnat upp mer än tidigare. Så maten ges i dropp, hon får blod igen och röntgenundersökningar har genomförts. Ibland känns den här uppförsbacken som ett oöverstigligt berg

Men lilla hjärtat då. :heart

Uppförsbacken har ett slut. Den har ett slut. Jag vet att du fått satans mycket stryk i år och jag vet att sånt ackumuleras. Men en dag kommer det att lätta. Det lättar kanske bara några minuter i början, men det kommer att lätta.

Och om du någon gång har ett litet uns energi över, försök tänka på att det är inte bara en uppförsbacke, det är något mer också. Du och din sambo har blivit föräldrar och ni har en fantastisk liten dotter. Läs bara den meningen. Du och din sambo har blivit föräldrar och ni har en fantastisk liten dotter.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 606
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 480
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar