Vinterföräldrar -17/18 del 2

Har köpt hem och testat en kopp och tänkt fortsätta dricka det. :p Dricker du varje dag?

Japp, man ska vara uppmärksam på starka sammandragningar och blir de för starka avvakta någon dag. Men jag dricker en hel del/dag. Att dricka det varmt är ingen höjdare men när det svalnat tycker jag i vart fall att det är riktigt gott.

@Cattaflajna Åh :( Tycker underlivsbesvär borde få höras mer! Ryggvärk, foglossning, åderbråck, svamp kände jag till sedan innan. Men att underlivet svullnade och där av kliade? NEJ.

Mitt underliv är gladare idag, lactal gjorde uppenbart susen. Sen verkar det bli bättre när jag spolar av mig ofta där nere. Antar att flytningarna irriterar. Men igår grät jag över hur nedrigt det var :angel:
Hoppas du hittar något som lindrar det också!

Håller helt med! Att det kunde vara såhär hemskt... usch! :arghh:

Badet igår verkar ha hjälpt mot klådan hittills, håller med igen om att det brukar hjälpa att spola av.

Japp, man ska vara uppmärksam på starka sammandragningar och blir de för starka avvakta någon dag. Men jag dricker en hel del/dag. Att dricka det varmt är ingen höjdare men när det svalnat tycker jag i vart fall att det är riktigt gott.
När ska man börja dricka det? Är jag för sent ute som hade bf igår? :P Och vart får man tag i det?

När ska man börja dricka det? Är jag för sent ute som hade bf igår? :P Och vart får man tag i det?

Detta är infon jag hittade om det och det köps på hälsokost.

Hallonbladste innehåller Oxytocin, ett hormon, som frisätts naturligt i kroppen vid beröring. Det har en lugnande och avslappnande effekt på kroppen och motverkar stress.

De nyttiga vitaminer och mineraler som finns i röda hallonblad är:

– C-vitamin (hög koncentration)
– E-vitamin
– Kalcium och järn
– Mangan och magnesium
– Vitamin A
– Vitamin B-komplex
– Många mineralämnen inklusive fosfor och kalium

Hallonbladste är bra för både mamman och babyn! Ökat vitamin A intag kan stärka immunförsvaret samt underlätta till en frisk hud och skelettutveckling för barnet.

E-vitamin hjälper till att främja en bättre omsättning i mamman varsblodvolymen ökar dramatiskt under graviditeten. En ökad tillgänglighet av kalcium är nödvändigt för att kontrolleranervreaktion på smärta vid förlossning och i att biståskelettutvecklingen i barnet.

Förekomsten av det s.k., fragrine, låter livmodermusklerna arbeta mera kraftfullt och effektivt under förlossningen.

Det höga vitamin-och mineralinnehåll hjälper till att ersätta dem som går förlorade genomblodförlusten i förlossningen.

De s.k. alkaloider som finns i hallonbladste ger ett stöd till livmodernefter förlossningen för att gå tillbaka till sin vanliga storlek.

Underlättar graviditetsillamående

Minskar smärta under förlossningen och efter födseln.

Hjälper till i produktionen för en riklig bröstmjölk.

Kände inte till det där med hallonbladste, kanske är något att fundera på, ifall det inte är "för sent"?

Lider för övrigt med er med underlivsbesvär och klåda också! Jag har varit väldigt förskonad från det, hade något enstaka svamputbrott i början bara...

När vi nu ändå är inne på det, (och jag håller med den som skrev att det borde pratas mer om såna saker), så sitter mina besvär snarare lite längre bak :p i underlivet. Har varit lite förstoppad från och till men det eskalerade för några veckor sen, antagligen för att det börjar bli trångt. Hemorrojder alltså, som ju ska vara sjukt vanligt att gravida drabbas av, men som jag inte hört någon prata om under de senaste 8 månaderna :p (trots att mina kollegor och jag pratat om allt från avslag till läckande och luktande fostervatten, kräks etc etc.)

För övrigt - så otroligt skönt med en dag utan något som behöver göras! Tillbringade förmiddagen i soffan med tv-serier och sen tog vi en liten promenad. Drygt en timme och knappt 3 km, så fort går det sannerligen inte :D
Jag behöver många lediga dagar på rad för att kunna slappna av ordentligt, men nu börjar lugnet äntligen lägga sig här hemma :)

Har precis läst klart boken "Att föda utan rädsla" och jäklar vilken bra bok det var! Känner mig stärkt i mig själv och min kropp och har ett helt annat förtroende för att jag ska klara av förlossningen. Kommer återvända till den några gånger till innan förlossningen och min man ska läsa kapitlet ägnat åt stödpersonen.

Har precis läst klart boken "Att föda utan rädsla" och jäklar vilken bra bok det var! Känner mig stärkt i mig själv och min kropp och har ett helt annat förtroende för att jag ska klara av förlossningen. Kommer återvända till den några gånger till innan förlossningen och min man ska läsa kapitlet ägnat åt stödpersonen.
Den håller jag också på med! Gillar den hittills, kul att höra att du också tyckte den var bra :)

Jag har gått från att vara rädd för förlossningen till att nästan se fram emot den och utmaningen och upplevelsen, nästan iaf. :p
Låter som precis rätt känsla :) jag är ju som sagt i början, men känner igen mig mycket i beskrivningen av rädslan för smärtan. Jag har nog alltid känt mig lite dåligt "i kontakt" med kroppen och även under graviditeten har det mesta som varit nytt eller gjort lite ont känts läskigt i början. Men samtidigt vill jag ju vara peppad och trygg i hela förlossningsgrejen, och lita på att kroppen faktiskt vet vad den ska göra :)

@FeatherCloud ja hemorrojder pratas det ju ytterst lite om. Jag har, hade även innan graviditeten :angel: Men har inga besvär av de. Dock upplyste min kompis mig om att hon inte heller hade problem med sina kottar innan förlossningen men däremot efter :cry:

@FeatherCloud ja hemorrojder pratas det ju ytterst lite om. Jag har, hade även innan graviditeten :angel: Men har inga besvär av de. Dock upplyste min kompis mig om att hon inte heller hade problem med sina kottar innan förlossningen men däremot efter :cry:
Inte like på besvären, men för att du delar med dig! :) Jag har haft en gång tidigare som ogravid, men inte i närheten av hur det är nu. Låter dock supertrist om det skulle bli än värre efter förlossningen...

Inte like på besvären, men för att du delar med dig! :) Jag har haft en gång tidigare som ogravid, men inte i närheten av hur det är nu. Låter dock supertrist om det skulle bli än värre efter förlossningen...

Jag är inte så pryd :angel:
Tror att det bara var första tiden efter förlossningen som det var värre och att det gick tillbaka sen. Är ju inte så konstigt om det blir värre efter fl efter som att trycket blir rejält när man krystar :)

Kan nog inte bli försent att börja, ska ju vara bra att dricka även efter förlossningen :) det enda är väl att man inte fick börja dricka innan v35. Så det är nog bara att börja dricka ;)

Finns även i välsorterade tebutiker - där köpte jag mitt.

Angående. Hemorrojder där är jag förskonad (ta i trä). Men vet att jag läst i någon torpare tråd en diskussion om det. Kan det vara från 2014 hmm, osäker. Jag upplevde vid förra grav. Att man är väldigt dålig på att prata om de negativa delarna med att vara gravid. Svullnad i wedda, flytningar, avslag, att man ska krysta ut moderkakan efter FL, hur vanligt det är med förstoppning, hemorrojder osv.

Jag tror aldrig det är för sent att börja. Då det är bra att dricka även som inte gravid. Men man måste hitta sitt sätt att göra det på. För de första 3 muggarna tvingade jag verkligen i mig, innan jag glömde bort 4e (med flit) och faktiskt smakade det fesljumet och då försvann den beska smaken.

Angående. Hemorrojder där är jag förskonad (ta i trä). Men vet att jag läst i någon torpare tråd en diskussion om det. Kan det vara från 2014 hmm, osäker. Jag upplevde vid förra grav. Att man är väldigt dålig på att prata om de negativa delarna med att vara gravid. Svullnad i wedda, flytningar, avslag, att man ska krysta ut moderkakan efter FL, hur vanligt det är med förstoppning, hemorrojder osv.

Håller med om det. Avslag fick jag nys om genom buke för typ ett år sedan :p Jag försöker prata ärligt om hur det är att vara gravid med mina kompisar. Även om de inte har barn för det verkar finnas en romantiserad bild av hur underbart det är att vara gravid. Och visst jag har haft en ganska oproblematisk graviditet, men underbart? Inte direkt.

Delar din uppfattning!
Kollegor och vänner har som sagt nämnt en del, (men såklart också peppat, inte bara pratat om dåliga saker).
Barnmorskan däremot har inte nämnt/frågat om något av det, utan fokuserar på provtagningar, obligatoriska broschyrer och brukar fråga kort om det är fart i magen... Det fåtal gånger jag tog upp besvär i början, tex stress/sömnbrist och foglossning så var ju allt helt naturligt med tanke på de förändringar min kropp skulle gå igenom. Dvs "stå ut" snarare än "det här kan du göra", vilket ju retar en sån som mig :p Det känns irriterande att det säkert är många gravida som går runt och har något av alla besvär och känner sig ensamma om det för att det pratas så lite...

Håller med om det. Avslag fick jag nys om genom buke för typ ett år sedan :p Jag försöker prata ärligt om hur det är att vara gravid med mina kompisar. Även om de inte har barn för det verkar finnas en romantiserad bild av hur underbart det är att vara gravid. Och visst jag har haft en ganska oproblematisk graviditet, men underbart? Inte direkt.
Försöker också vara öppen med de besvär jag upplevt. Har dessutom själv tidigare gått runt och tyckt att det bara ser så himla mysigt ut att vara gravid och inte förstått hur det faktiskt kan kännas eller upplevas. Så jag svarar så ärligt jag kan om någon frågar :p

Jag var typ först bland mitt umgänge med barn. Så jag var helt nollad, jag som inte ens tyckte om barn :angel: jag är väl fortfarande inte så förtjust i andras barn, men i mina egna :love: det är så häftigt hur man kan forma och vara med och skapa en egen liten individ. Mina val i uppfostran spelar in hur hon kommer bli som. Vuxen, det är så häftigt. :p

Men alla delar som tillkommer. Avslag hade jag aldrig hört om innan. Likaså dessa sjuka flytningar, vattniga som snorgula och därtill kom massa strul med diabetesen. Blä för det.

Med Havanna hade jag egentligen en väldigt bra graviditet och har egentligen inget att klaga på, om det inte hade vart för diabetesen. I vecka 34 stod jag uppe i björken med motorsåg... Det hade jag aldrig fixat idag :down: idag handlar var dag mest om överlevnad känns det som :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 606
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 480
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar