Vinterföräldrar -17/18 del 2

Vet inte om jag redan skrivit om det eller inte men vi fick på förra föräldraträffen se en film på de olika faserna i en förlossning. Jag sa då att jag tyckte filmen var förskönande (det var filmat från riktiga förlossningar men väldigt ihopklippt). De såg knappt påverkade ut när det var färdigt + att eftersom att det var klippt fick man noll uppfattning om hur lång tid de olika faserna kunde pågå. Det kändes som att de guppade lite pilatesboll och sen krystade 3 ggr innan de hade ett barn på bröstet.

BM var inte nöjd över mitt uttalande och höll inte alls med :angel: Sen när vi lite senare hade individuell kontroll så pratade hon om det att de måste vara försiktiga om någon har förlossningsrädsla vilket jag tycker är ännu mer fel. Ska den stackaren sen få en kalldusch på förlossningen då istället? O_o

Delar din uppfattning!
Kollegor och vänner har som sagt nämnt en del, (men såklart också peppat, inte bara pratat om dåliga saker).
Barnmorskan däremot har inte nämnt/frågat om något av det, utan fokuserar på provtagningar, obligatoriska broschyrer och brukar fråga kort om det är fart i magen... Det fåtal gånger jag tog upp besvär i början, tex stress/sömnbrist och foglossning så var ju allt helt naturligt med tanke på de förändringar min kropp skulle gå igenom. Dvs "stå ut" snarare än "det här kan du göra", vilket ju retar en sån som mig :p Det känns irriterande att det säkert är många gravida som går runt och har något av alla besvär och känner sig ensamma om det för att det pratas så lite...

Det känns som att bm bara antar att man googlar sådant ibland.
Jag testade positivt för hmm heter det gbs? Gds? Eller något sådant och ska tydligen få antibiotika vill fl. Men infon jag fick var mer, det är ingen fara. Antibiotika när bebis är ute så blir det bra. Öhh okej :confused:
Men tydligen är det vanligt och är typ bajsbakterier på fel ställe om jag fattat rätt :p

Försöker också vara öppen med de besvär jag upplevt. Har dessutom själv tidigare gått runt och tyckt att det bara ser så himla mysigt ut att vara gravid och inte förstått hur det faktiskt kan kännas eller upplevas. Så jag svarar så ärligt jag kan om någon frågar :p

Jag svarar typ att jag hatar det :angel:

Vet inte om jag redan skrivit om det eller inte men vi fick på förra föräldraträffen se en film på de olika faserna i en förlossning. Jag sa då att jag tyckte filmen var förskönande (det var filmat från riktiga förlossningar men väldigt ihopklippt). De såg knappt påverkade ut när det var färdigt + att eftersom att det var klippt fick man noll uppfattning om hur lång tid de olika faserna kunde pågå. Det kändes som att de guppade lite pilatesboll och sen krystade 3 ggr innan de hade ett barn på bröstet.

BM var inte nöjd över mitt uttalande och höll inte alls med :angel: Sen när vi lite senare hade individuell kontroll så pratade hon om det att de måste vara försiktiga om någon har förlossningsrädsla vilket jag tycker är ännu mer fel. Ska den stackaren sen få en kalldusch på förlossningen då istället? O_o

Vi fick oxå se någon sådan film på föräldrakurserna med Havanna. Jag måste ha vart en hemsk människa som mest garvade mig genom både den och filmen om profylaxandning...
Jag upplevde precis desamma som du om själva förlossningen. Och då hade jag sedan en förlossning på från att vattnet gick vid 19.00 den 9/12, tills att bebis var ute med urakutsnitt 23.40 den 10/12 värkarna startade vid typ 19.20

Sedan 2 misslyckade försök med sugklocka för att jag inte orkade. Som diabetiker får man inte äta då risken för snitt är så stor.
Men sugklocka är en upplevelse. Att be is sedan har elektroder i huvudet när den kommer ut osv.

Jag svarar typ att jag hatar det :angel:
:D
Jag hatar det dock inte, känner mig tvärtom på ett sätt ändå ganska tillfreds som gravid. Men jag hymlar inte med att jag sover skit, tidvis gråter och är förbannad dagligen, har ont i höfterna, är orolig mest hela tiden, går långsamt och att det känns som om jag ska kissa på mig hela tiden. Som sagt, rätt så lindriga besvär, men "mysigt" täcker uppenbarligen bara in några få procent av graviditeten :p

Innan jag blev gravid hade jag en sinnesbild av att gå runt och stryka sig på den stora magen och vara öm och kärleksfull. Trots att jag haft en ganska okomplicerad graviditet har den bilden reviderats något .... :angel:

Har ni haft en bra jul? Fått några fina julklappar till er själva eller bebis? :)

Jag har haft en superbra jul! Så himla mysigt att umgås med familjen. På julafton var vi hos min pappa med sambo + hela släkten på den sidan. Totalt var vi 19 personer och det var full rulle med presentspel, stoj och stim. Vi kom vid 15 och jag hade så himla roligt. Kände mig verkligen som mitt vanliga sociala jag och babblade på. När mannen kom och sa att vi kanske skulle börja tänka på att röra på oss då vi har en timme hem och skulle svänga förbi och vattna en kompis hästar på vägen tyckte jag att han var knäpp som ville åka så himla tidigt. Visade sig att klockan visst var 00.30... Hehe. Tiden går fort när man har roligt. :p

Vi fick bidrag till vagnen från mannens föräldrar, det var väldigt generöst. Ingenting från min sida vilket förvånar mig lite. Jag vet att bror med fru fick hela vagnen av min mamma (deras bebis är 8 månader) men till oss har hon inte nämnt något så jag antar att det inte kommer ett bidrag därifrån. :) Vi bestämde oss för att satsa på bebissaker + att vi gav varandra städhjälp under 2018 och sedan gå över till att ge presenter till barnen i släkten från och med i år. Jag som älskar att ge och få julklappar tyckte att det var lite sorgligt, men om vi bara skulle fortsätta göra kretsen större skulle det innebära att jag köper julklappar för helt orimligt mycket pengar. :angel:

Har precis läst klart boken "Att föda utan rädsla" och jäklar vilken bra bok det var! Känner mig stärkt i mig själv och min kropp och har ett helt annat förtroende för att jag ska klara av förlossningen. Kommer återvända till den några gånger till innan förlossningen och min man ska läsa kapitlet ägnat åt stödpersonen.

Har precis beställt hem den! Kul att höra att den är bra, har hört det från flera håll. :)

Jag gillar att vara gravid, även om det börjar räcka nu. Men det är en hel del krämpor som man inte pratar så mycket om. Jag har ändå känt mig ovanligt upplyst efter att ha läst i föräldratrådar på buke tidigare, men måste erkänna att jag själv inte pratar öppet om hemorrojder, svampinfektioner och liknande på jobbet eller bland vänner. Så då upffattas det nog också lättare som relativt fritt från krämpor. Mannen skonas dock inte från någonting, han ska minsann få höra allt jag går igenom ;)

Fixar man studier med ny bebis?
Det är väl väldigt individuellt. Jag hade definitivt inte tyckt att det varit värt det, speciellt inte med en vild tvååring.
Men då kan jag inte sänka min egna ambitionsnivå så att jag ät nöjd med godkänt resultat, jag vill alltid göra så bra ifrån mig som möjligt.

Fixar man studier med ny bebis?

Har en på min utbildning som fick barn innan sommaren. Har ett barn sedan innan. Båda pluggar på distans så antar att de hjälps åt mycket.

En annan hade en 4 månaders när hon började utbildningen (och en 6 åring) men det har funkat dåligt. Men tror det mer handlar om henne än att hon har två barn.

Sen har jag två i klassen som ska få sina första. Den ena ska ha i februari, sambon läser också på distans. Den andra ska ha i juli och där ska sambon åka med till campus de veckor vi har obligatoriska moment på plats.

Jag väljer ju att pausa, inte så mycket för att det inte skulle funka tidsmässigt utan snarare att det logistiskt sett är omöjligt och att jag inte vill gå miste om bebistiden.

Idag köper vi vagn! Fick till slut tag på ett visningsex som var nedsatt med 3000 kr i precis den färgen vi ville ha och så lyckades vi få butiken att prismatcha med billigaste erbjudandet online på babyskydd med Isofix så det känns jättebra. Skönt att ha det avklarat och skönt att ändå ha fått det lite billigare (är ju så sjukt dyrt med vagn :meh:).

Idag köper vi vagn! Fick till slut tag på ett visningsex som var nedsatt med 3000 kr i precis den färgen vi ville ha och så lyckades vi få butiken att prismatcha med billigaste erbjudandet online på babyskydd med Isofix så det känns jättebra. Skönt att ha det avklarat och skönt att ändå ha fått det lite billigare (är ju så sjukt dyrt med vagn :meh:).
Kul att ni hittade rätt! Vad blev det för vagn? :)

Här är det fixartag nu, eftersom det teoretiskt sett kan bli bebis i samband med vändningsförsöket på fredag (i övrigt har jag inte känt några tecken än) så packar jag väska idag, och så ska vi se till att montera babyskyddet också. :)

Kul att ni hittade rätt! Vad blev det för vagn? :)

Här är det fixartag nu, eftersom det teoretiskt sett kan bli bebis i samband med vändningsförsöket på fredag (i övrigt har jag inte känt några tecken än) så packar jag väska idag, och så ska vi se till att montera babyskyddet också. :)

En grå Britax Go Big. :)

Gud vad spännande att vara så nära! Hur känner du för vändningsförsöket? Har förstått det som att en del är lite stressade/oroliga för det.

För mig känns det så extremt långt borta nu, det mesta stannade av när jag fick lite julledigt. Det talar väl för att vara ledig lite mer.. Men det är ju så kul att jobba. :D

En grå Britax Go Big. :)

Gud vad spännande att vara så nära! Hur känner du för vändningsförsöket? Har förstått det som att en del är lite stressade/oroliga för det.

För mig känns det så extremt långt borta nu, det mesta stannade av när jag fick lite julledigt. Det talar väl för att vara ledig lite mer.. Men det är ju så kul att jobba. :D
Ja, lite spännande! fast det kan ju vara flera veckor kvar också, och det skulle nog kännas bättre mentalt :)

Jag känner mig ganska lugn över själva vändningsförsöket. Litar på att sjukvårdspersonalen vet vad de gör och även om det kanske kan kännas obehagligt i magen att vända, så tror jag att det ändå kommer kännas tryggt när jag är där.

Det jag däremot tycker skulle vara värre är om det misslyckas. Då kommer de ju kolla om jag är bred nog att föda vaginalt i säte, vilket jag känner mig lite rädd för. Jag har fått en hangup på att man resonerar så olika i olika landsting ang säte och snitt. Det skiljer sig dessutom åt bara mellan Linköping och Norrköping (två närmaste sjukhusen) som jag förstår det. I Norrköping står det att "...för förstföderskor erbjuds vaginal förlossning om de är intresserade av detta och inga kontraindikationer finns. " (Det är där man gör planerade snitt, antar det är därför)
och i Linköping, där det är tänkt att jag ska föda: "...för förstföderskor erbjuder vi vaginal förlossning där kontraindikationer ej föreligger. " Skillnaden i hur det uttrycks får det att kännas som om jag inte har något val om det skulle visa sig att bäckenet är brett nog. Det är ju fånigt att oroa mig för det redan nu när jag inte ens vet om det blir aktuellt, och isåfall får jag ta diskussionen, men självklart ska en alltid ha något att oroa sig för...

Ja, lite spännande! fast det kan ju vara flera veckor kvar också, och det skulle nog kännas bättre mentalt :)

Jag känner mig ganska lugn över själva vändningsförsöket. Litar på att sjukvårdspersonalen vet vad de gör och även om det kanske kan kännas obehagligt i magen att vända, så tror jag att det ändå kommer kännas tryggt när jag är där.

Det jag däremot tycker skulle vara värre är om det misslyckas. Då kommer de ju kolla om jag är bred nog att föda vaginalt i säte, vilket jag känner mig lite rädd för. Jag har fått en hangup på att man resonerar så olika i olika landsting ang säte och snitt. Det skiljer sig dessutom åt bara mellan Linköping och Norrköping (två närmaste sjukhusen) som jag förstår det. I Norrköping står det att "...för förstföderskor erbjuds vaginal förlossning om de är intresserade av detta och inga kontraindikationer finns. " (Det är där man gör planerade snitt, antar det är därför)
och i Linköping, där det är tänkt att jag ska föda: "...för förstföderskor erbjuder vi vaginal förlossning där kontraindikationer ej föreligger. " Skillnaden i hur det uttrycks får det att kännas som om jag inte har något val om det skulle visa sig att bäckenet är brett nog. Det är ju fånigt att oroa mig för det redan nu när jag inte ens vet om det blir aktuellt, och isåfall får jag ta diskussionen, men självklart ska en alltid ha något att oroa sig för...

Skönt att du känner dig lugn inför vändningsförsöket! :) Förstår att det känns skrämmande att föda i säte, det skulle jag inte vilja göra utan då skulle jag propsa på snitt (även fast jag verkligen verkligen vill föda vaginalt). Håller tummarna för att vändningsförsöket lyckas och att bebis sedan håller sig rättvänd! :)

Tack, jag hoppas också att vi blir nöjda med vagnen men jag tror det.. :)

Vården är dålig på att informera om att har man graviditetsdiabetes så kommer typ 2 som ett brev på posten senare. Samt att man kan underlätta det, så det kanske aldrig bryter ut om man sköter kost och motion.

Även att barn till diabetes mammor har bredare axlar och därför föds så många med ks istället.

Finns det något speciellt att ha koll på om pappan har diabetes?
Känns lite läskigt om förlossningen drar ut på tiden och om han inte kommer ihåg att äta som han ska :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 606
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 480
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar