Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha vilken jäkla skillnad. Vår har gått från 1071g till 1300g på fem veckorBVC idag. Lillan har gått upp 400 g och vuxit 3 cm på en vecka. Hela 6 cm sen hon föddes. 55 cm lång och 4640 g, tyckte väl att 50-kläderna började bli små.
Jag tänkte gå hem ca 1,5 v innan beräknat, plus att jag är ledig i mellandagarna. Är less på jobbet, även om det inte är fysiskt ansträngande bortsett från att jag får ont i ryggen av allt skrivbordssittande. Längtar tills jag får gå hem och bara fokusera på det nyaHur nära inpå BF planerar ni att jobba? Jag har ett stillasittande arbete och kan jobba mycket hemifrån. Jag mår bra och är inte så värst trött heller så jag tänkte försöka jobba så länge som möjligt. BF är 30:e januari, en tisdag, så jag funderar på att gå på föräldraledighet från den 29:e januari. Blir hon sen så är det i så fall max två veckor hemma vilket känns lagom, blir hon tidig så får hon väl bli det. Jag har en känsla av att jag kommer att gå över tiden, då jag inte har några sammandragningar alls (vad jag har märkt i alla fall, och det borde man väl göra?) och känner mig allmänt väldigt pigg. Gick in i vecka 35 idag.
Jag gick in i v 36 igår och idag var jag hos barnmorskan. Alla värden normala, och bebisen ligger långt ner men huvudet fortfarande ruckbart. Har börjat få väldigt mycket sammandragningar det senaste. Inga som gör ont, men det är lite jobbigt när jag får dem av minsta ansträngning såsom att vända mig om i sängen eller resa mig ur soffan
Har ni också mycket sammandragningar?
Hur nära inpå BF planerar ni att jobba? Jag har ett stillasittande arbete och kan jobba mycket hemifrån. Jag mår bra och är inte så värst trött heller så jag tänkte försöka jobba så länge som möjligt. BF är 30:e januari, en tisdag, så jag funderar på att gå på föräldraledighet från den 29:e januari. Blir hon sen så är det i så fall max två veckor hemma vilket känns lagom, blir hon tidig så får hon väl bli det. Jag har en känsla av att jag kommer att gå över tiden, då jag inte har några sammandragningar alls (vad jag har märkt i alla fall, och det borde man väl göra?) och känner mig allmänt väldigt pigg. Gick in i vecka 35 idag.
Får man inte kejsarsnitt om de ligger i sätesbjudning?Idag var vi hos Bm igen. Allt (blodtryck, hjärtslag, sf-mått) utom bebis position var fint. Dock har han vänt sig med rumpan neråt igen! Ni minns kanske att jag nämnde bök och stök i magen följt av en lugnare period. Ja, det var ju med största sannolikhet bebis som vände sig och hamnade så att rörelserna inte känns lika bra, precis som några veckor tidigare
Och vad jag funderade på kunde vara början till fixering av huvudet måste ha varit sparkar mot bäckenet, för tack och lov har inte rumpan fixerat sig iallafall.
Så nu blir det UL och vändningsförsök dagarna innan nyår. Känns inte så kul, jag är ganska trygg i tanken på att föda om huvudet ligger först, men känner verkligen stor skepsis till om jag blir tvungen att föda vaginalt med sätesbjudning även om det skulle visa sig att bäckenet är stort nog...
Både ja och nej, höll jag på att säga står i informationen vi fick att de, om vändningen inte lyckas, kollar om bäckenet är stort nog att klara en vaginal förlossning med sätesbjudning, annars planerar man in ett snitt...Får man inte kejsarsnitt om de ligger i sätesbjudning?
Vilken sprattelbebis! Hoppas det är tecken på att hen kan tänka sig att sprattla tillbaka igen vid ett vändningsförsök!Idag var vi hos Bm igen. Allt (blodtryck, hjärtslag, sf-mått) utom bebis position var fint. Dock har han vänt sig med rumpan neråt igen! Ni minns kanske att jag nämnde bök och stök i magen följt av en lugnare period. Ja, det var ju med största sannolikhet bebis som vände sig och hamnade så att rörelserna inte känns lika bra, precis som några veckor tidigare
Och vad jag funderade på kunde vara början till fixering av huvudet måste ha varit sparkar mot bäckenet, för tack och lov har inte rumpan fixerat sig iallafall.
Så nu blir det UL och vändningsförsök dagarna innan nyår. Känns inte så kul, jag är ganska trygg i tanken på att föda om huvudet ligger först, men känner verkligen stor skepsis till om jag blir tvungen att föda vaginalt med sätesbjudning även om det skulle visa sig att bäckenet är stort nog...
Ja, jag hoppas det! Lite orolig att han blir för "bekväm" i sin ställning nu, eftersom det som jag tror är 1,5 vecka sen han vände sig så. Och han blir ju större och större hela tiden. Iofs finns ju tiden för när man försöker sig på vändning av en anledning, dvs lagom långt in i graviditetenVilken sprattelbebis! Hoppas det är tecken på att hen kan tänka sig att sprattla tillbaka igen vid ett vändningsförsök!
Jag gick in i v 36 igår och idag var jag hos barnmorskan. Alla värden normala, och bebisen ligger långt ner men huvudet fortfarande ruckbart. Har börjat få väldigt mycket sammandragningar det senaste. Inga som gör ont, men det är lite jobbigt när jag får dem av minsta ansträngning såsom att vända mig om i sängen eller resa mig ur soffan
På de föreläsningar vi varit på har man tryckt mycket på att bebis är färdig från v 38 och att man alltså ska räkna med att den kan komma på bf +/-2 veckor. De rekommenderar därför att man går hem två veckor innan, så det tänkte jag göra. Har annars tänkt som du, tänk om hen blir två veckor sen, då har jag gått hemma i en månad och vad ska jag göra så länge... Men blir det så så blir det så, jag har börjat få större behov av vila och det lär knappast bli bättre (v 32 nu), så det blir säkert bra.
N
Både ja och nej, höll jag på att säga står i informationen vi fick att de, om vändningen inte lyckas, kollar om bäckenet är stort nog att klara en vaginal förlossning med sätesbjudning, annars planerar man in ett snitt...
Jag upplever inte att jag får mycket sammandragningar av att röra mig, de kommer istället när jag ligger ner på kvällen/natten och när jag sitter och jobbar. Några har gjort ont nu på slutet, annars är de bara obehagliga. Har också börjat få som mensvärk på natten och morgonen, så saker och ting framskrider ju iaf...Jag gick in i v 36 igår och idag var jag hos barnmorskan. Alla värden normala, och bebisen ligger långt ner men huvudet fortfarande ruckbart. Har börjat få väldigt mycket sammandragningar det senaste. Inga som gör ont, men det är lite jobbigt när jag får dem av minsta ansträngning såsom att vända mig om i sängen eller resa mig ur soffan