Vinterföräldrar -17/18 del 2

Hur nära inpå BF planerar ni att jobba? Jag har ett stillasittande arbete och kan jobba mycket hemifrån. Jag mår bra och är inte så värst trött heller så jag tänkte försöka jobba så länge som möjligt. BF är 30:e januari, en tisdag, så jag funderar på att gå på föräldraledighet från den 29:e januari. Blir hon sen så är det i så fall max två veckor hemma vilket känns lagom, blir hon tidig så får hon väl bli det. Jag har en känsla av att jag kommer att gå över tiden, då jag inte har några sammandragningar alls (vad jag har märkt i alla fall, och det borde man väl göra?) och känner mig allmänt väldigt pigg. Gick in i vecka 35 idag.
Jag tänkte gå hem ca 1,5 v innan beräknat, plus att jag är ledig i mellandagarna. Är less på jobbet, även om det inte är fysiskt ansträngande bortsett från att jag får ont i ryggen av allt skrivbordssittande. Längtar tills jag får gå hem och bara fokusera på det nya :)

Jag gick in i v 36 igår och idag var jag hos barnmorskan. Alla värden normala, och bebisen ligger långt ner men huvudet fortfarande ruckbart. Har börjat få väldigt mycket sammandragningar det senaste. Inga som gör ont, men det är lite jobbigt när jag får dem av minsta ansträngning såsom att vända mig om i sängen eller resa mig ur soffan :meh:

Har ni också mycket sammandragningar?

Jag gick in i v 36 igår och idag var jag hos barnmorskan. Alla värden normala, och bebisen ligger långt ner men huvudet fortfarande ruckbart. Har börjat få väldigt mycket sammandragningar det senaste. Inga som gör ont, men det är lite jobbigt när jag får dem av minsta ansträngning såsom att vända mig om i sängen eller resa mig ur soffan :meh:

Jag har otroligt mycket sammandragningar, haft i några veckor nu är bara i v33. Men att ställa sig upp, gå, sätta sig, vända sig om... Allt påverkar. Blä för det!

Hur nära inpå BF planerar ni att jobba? Jag har ett stillasittande arbete och kan jobba mycket hemifrån. Jag mår bra och är inte så värst trött heller så jag tänkte försöka jobba så länge som möjligt. BF är 30:e januari, en tisdag, så jag funderar på att gå på föräldraledighet från den 29:e januari. Blir hon sen så är det i så fall max två veckor hemma vilket känns lagom, blir hon tidig så får hon väl bli det. Jag har en känsla av att jag kommer att gå över tiden, då jag inte har några sammandragningar alls (vad jag har märkt i alla fall, och det borde man väl göra?) och känner mig allmänt väldigt pigg. Gick in i vecka 35 idag.

På de föreläsningar vi varit på har man tryckt mycket på att bebis är färdig från v 38 och att man alltså ska räkna med att den kan komma på bf +/-2 veckor. De rekommenderar därför att man går hem två veckor innan, så det tänkte jag göra. Har annars tänkt som du, tänk om hen blir två veckor sen, då har jag gått hemma i en månad och vad ska jag göra så länge... Men blir det så så blir det så, jag har börjat få större behov av vila och det lär knappast bli bättre (v 32 nu), så det blir säkert bra.

Jag går hem imorgon, med 29 dagar kvar :) Blir ju lite extra länge iom att jag inte vill jobba i jul och definitivt inte kommer känna mig motiverad att jobba igen efter nyår. Fysiskt är det inga problem, jag har ett lugnt jobb vid datorn, men mentalt och motivationsmässigt är det tyngre. (och jag har inte känt att jag gjort ett speciellt bra jobb under hösten heller för den delen...)

Idag var vi hos Bm igen. Allt (blodtryck, hjärtslag, sf-mått) utom bebis position var fint. Dock har han vänt sig med rumpan neråt igen! Ni minns kanske att jag nämnde bök och stök i magen följt av en lugnare period. Ja, det var ju med största sannolikhet bebis som vände sig och hamnade så att rörelserna inte känns lika bra, precis som några veckor tidigare :cool:
Och vad jag funderade på kunde vara början till fixering av huvudet måste ha varit sparkar mot bäckenet, för tack och lov har inte rumpan fixerat sig iallafall.

Så nu blir det UL och vändningsförsök dagarna innan nyår. Känns inte så kul, jag är ganska trygg i tanken på att föda om huvudet ligger först, men känner verkligen stor skepsis till om jag blir tvungen att föda vaginalt med sätesbjudning :crazy: även om det skulle visa sig att bäckenet är stort nog...

Idag var vi hos Bm igen. Allt (blodtryck, hjärtslag, sf-mått) utom bebis position var fint. Dock har han vänt sig med rumpan neråt igen! Ni minns kanske att jag nämnde bök och stök i magen följt av en lugnare period. Ja, det var ju med största sannolikhet bebis som vände sig och hamnade så att rörelserna inte känns lika bra, precis som några veckor tidigare :cool:
Och vad jag funderade på kunde vara början till fixering av huvudet måste ha varit sparkar mot bäckenet, för tack och lov har inte rumpan fixerat sig iallafall.

Så nu blir det UL och vändningsförsök dagarna innan nyår. Känns inte så kul, jag är ganska trygg i tanken på att föda om huvudet ligger först, men känner verkligen stor skepsis till om jag blir tvungen att föda vaginalt med sätesbjudning :crazy: även om det skulle visa sig att bäckenet är stort nog...
Får man inte kejsarsnitt om de ligger i sätesbjudning?

N
Får man inte kejsarsnitt om de ligger i sätesbjudning?
Både ja och nej, höll jag på att säga :) står i informationen vi fick att de, om vändningen inte lyckas, kollar om bäckenet är stort nog att klara en vaginal förlossning med sätesbjudning, annars planerar man in ett snitt...

Vilken sprattelbebis! Hoppas det är tecken på att hen kan tänka sig att sprattla tillbaka igen vid ett vändningsförsök!

Här är en till med mycket sammandragningar.

Och inatt, vettekatten vad som var problemet men vaknar av att jag säger aj och sätter mig upp i sängen. Då har jag en punkt/band högt upp på magen och motsvarande på ryggen som gör svinont. Upp, kissa, andas och försöka lägga sig skönt i sängen. Slutar med att jag får sova sittandes för det är det enda som avlastar det smärtsamma. Men men, det gick ju men kan inte påstå att jag känner mig utvilad efter att ha varit uppe o kissat 3 ggr inatt + det där då.

Vilken sprattelbebis! Hoppas det är tecken på att hen kan tänka sig att sprattla tillbaka igen vid ett vändningsförsök!
Ja, jag hoppas det! Lite orolig att han blir för "bekväm" i sin ställning nu, eftersom det som jag tror är 1,5 vecka sen han vände sig så. Och han blir ju större och större hela tiden. Iofs finns ju tiden för när man försöker sig på vändning av en anledning, dvs lagom långt in i graviditeten :)

Beror helt på vad jag gör (är i vecka 33). Om jag blir det minsta stressad eller exalterad får jag sammandragningar, om bebis rör sig eller någon klämmer på magen får jag sammandragningar, om jag är uppe och rör mig mycket får jag sammandragningar. Ligger jag bara i sängen och vilar är det oftast rätt lugnt. :)

På de föreläsningar vi varit på har man tryckt mycket på att bebis är färdig från v 38 och att man alltså ska räkna med att den kan komma på bf +/-2 veckor. De rekommenderar därför att man går hem två veckor innan, så det tänkte jag göra. Har annars tänkt som du, tänk om hen blir två veckor sen, då har jag gått hemma i en månad och vad ska jag göra så länge... Men blir det så så blir det så, jag har börjat få större behov av vila och det lär knappast bli bättre (v 32 nu), så det blir säkert bra.

Jag fick frågan om hur länge jag tänkt att jobba på julbordet med företaget igår. Jag sa som det var, så länge kroppen känns pigg och kry så jobbar jag hela vägen in. Jag förstår inte riktigt vad som inte skulle vara bra med det? Förutsatt att man verkligen lyssnar på kroppen och inte stressar dvs? Dom yngre killarna på jobbet var väl sådär pigga på att vattnet skulle gå när jag är här, och det är jag väl inte heller helt pigg på, men blir det så så blir det väl så. :D

N

Både ja och nej, höll jag på att säga :) står i informationen vi fick att de, om vändningen inte lyckas, kollar om bäckenet är stort nog att klara en vaginal förlossning med sätesbjudning, annars planerar man in ett snitt...

Jag har förstått det som att det är väldigt olika från landsting till landsting. Här i Stockholm får man föda vaginalt om man vill, men har även förstått det som att man kan önska ett snitt? I vissa landsting blir det alltid snitt om dom ligger i sätesbjudning.

Hoppas att han vänder sig tillrätta igen och slutar trilskas!

Gud, vilken natt vi har haft. Hunden löper och är helt knäpp (blir alltid så vid löp). Piper och gnyr, krafsar i sängen, ska helst ligga på en, vill hela tiden tvätta mig osv. Jag vet att hon slickade mig på magen och brösten ett par gånger inatt och det måste verkligen ha kickat igång kroppen för när jag vaknade hade det läkt JÄTTEMYCKET ur brösten. Det var alldeles klibbigt och massa intorkad vätska överallt. Inte så mysigt. :o:cautious:

Jag upplever inte att jag får mycket sammandragningar av att röra mig, de kommer istället när jag ligger ner på kvällen/natten och när jag sitter och jobbar. Några har gjort ont nu på slutet, annars är de bara obehagliga. Har också börjat få som mensvärk på natten och morgonen, så saker och ting framskrider ju iaf...

Årets sista mvc besök gjort, allt såg fint ut och bebis ligger fortfarande med huvudet neråt, ruckbart så ej fixerad än. :)

Nu blir det hem å vila! Trött och såklart åkt på en förkylning, nu är dock bara snuvan kvar.. var lite jobbigare förra veckan med halsont också

Huvudomfånget har ökat med 3,5 cm sedan födseln. Och jag som tyckt att hon är lika liten nu som då O_o. Idag väger hon nästan 1350 g, så hon är ju fortfarande pytteliten trots att vikten ökat med nästan 25%. Hon har dock stått ganska still i viktökningen en vecka pga att hon inte fick äta ett tag, men nu tänker dom höja mängden mat tills hon går upp ca 28 g om dagen.
På bilden nedan har hon en napp avsedd för 0-2 månader, det var den minsta vi kunde hitta och ändå ser den gigantisk ut
25007366_384240472028012_5310332525808189440_n.jpg

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 605
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 480
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar