Vinterföräldrar -17/18 del 2

Hon har svajat väldigt mycket hela dagen, men hållit sig över 55 efter lunch i alla fall. Har vi tur så är det bara en dålig dag, för dom hade inte sett något konstigt på de prover som tagits inatt.

Skönt, vi håller alla tummar och tår vi har för det!

Vad är normalt värde som de ska ligga på?
Normalt (för vuxna och barn) är 97-100. Hos prematura verkar dom anse att godkänt är över ca 94 (dom har inte sagt någon exakt siffra till oss, men det är där dom börjar säga att hon syresätter sig bra).
Kopierat från vårdhandboken: Värden under 90% har på sikt en skadlig inverkan på kroppen och värden under 70% är potentiellt livshotande.
Så att gå ner till 18 är väldigt extremt. Dock sitter mätaren längst ut på foten, så hjärta och hjärna har bättre tillgång till syre eftersom kroppen prioriterar vitala organ när det sviktar.

Normalt (för vuxna och barn) är 97-100. Hos prematura verkar dom anse att godkänt är över ca 94 (dom har inte sagt någon exakt siffra till oss, men det är där dom börjar säga att hon syresätter sig bra).
Kopierat från vårdhandboken: Värden under 90% har på sikt en skadlig inverkan på kroppen och värden under 70% är potentiellt livshotande.
Så att gå ner till 18 är väldigt extremt. Dock sitter mätaren längst ut på foten, så hjärta och hjärna har bättre tillgång till syre eftersom kroppen prioriterar vitala organ när det sviktar.
Tack för förklaring!

Ni som har barn länge på neo (jag hade iofs 2 av 3 på neo, men inte så länge alls - bara nån vecka var) lär er en massa saker som ni hade sluppit veta annars, jag gissar att sånt blir ett ofrivilligt vetande liksom.

Kn syremätare sitta löst så den inte visar korrekta värden?

Ja, det var jätteskönt. Och skönt att det inte är på gång än, hoppas att han stannar där några veckor till men det verkar ju så i alla fall! :) Det är svårt när man redan tycker att man har dragit ner på tempot massor, men jag insåg ganska snabbt att sammandragningarna hänger ihop med vad jag gör. När jag körde bilen in till sjukhuset, satt med ctg och nu när jag ligger i sängen - inte en enda. När jag är uppe och rör på mig, även om det är lugnt tempo - täta sammandragningar. Så jag får nog helt enkelt lyssna på läkarna.

Men hörni, när hon kände efter om bebis huvud gick att trycka tillbaks, då kände hon ju i mitt underliv. Inte särskilt långt inne alls. Min man kommer ju bra mycket länge in än så när vi har sex, innebär det att bebis huvud åker in och ut då? :eek::o

Det sista :laugh::laugh::laugh:

Tack för förklaring!

Ni som har barn länge på neo (jag hade iofs 2 av 3 på neo, men inte så länge alls - bara nån vecka var) lär er en massa saker som ni hade sluppit veta annars, jag gissar att sånt blir ett ofrivilligt vetande liksom.

Kn syremätare sitta löst så den inte visar korrekta värden?
Mycket sånt här har jag koll på sen innan pga mitt eget yrke, vilket är rätt skönt eftersom inte allt blir nytt. Men ja, det är också en hel del kunskap som man gärna hade varit utan (eller åtminstone fått på ett annat sätt än det här).

Det händer att den visar fel värden, men oftast blir det då glapp som syns genom att det blir ett rakt streck på skärmen.

Om man själv är inne för någon typ av operation så brukar man ju också bli uppkopplad, vilket för min del brukar resultera i antingen att jag ligger och stirrar på hur det helt magiskt hela tiden står 100 eller att jag försöker se om jag kan få det att sjunka, vilket är helt omöjligt :p. Men neo är ju en liten egen värld på det sättet, alla värden är så lättrörliga. Man skruvar på syrgasen en enstaka procent hit eller dit och det kan ha all påverkan i världen, medan jag förstått (du @cili får rätta mig om jag har fel, du har säkerligen bättre koll!) att man inom vården i övrigt (för vuxna) snarare arbetar med tiotals procent i taget.

Om man själv är inne för någon typ av operation så brukar man ju också bli uppkopplad, vilket för min del brukar resultera i antingen att jag ligger och stirrar på hur det helt magiskt hela tiden står 100 eller att jag försöker se om jag kan få det att sjunka, vilket är helt omöjligt :p. Men neo är ju en liten egen värld på det sättet, alla värden är så lättrörliga. Man skruvar på syrgasen en enstaka procent hit eller dit och det kan ha all påverkan i världen, medan jag förstått (du @cili får rätta mig om jag har fel, du har säkerligen bättre koll!) att man inom vården i övrigt (för vuxna) snarare arbetar med tiotals procent i taget.
Jag brukar inte jobba med saturation mer än att jag håller koll på att den inte dalar för mycket hos mina patienter när jag är på plats hos dom. För mig är det mer av ett bonusvärde som kommer på köpet med pulsmätaren ;) , det är oftare sjuksköterskorna som har koll på det och ber oss sätta in åtgärder om patienten ofta ligger lågt (men var deras gränser går vet jag inte)

Jag brukar inte jobba med saturation mer än att jag håller koll på att den inte dalar för mycket hos mina patienter när jag är på plats hos dom. För mig är det mer av ett bonusvärde som kommer på köpet med pulsmätaren ;) , det är oftare sjuksköterskorna som har koll på det och ber oss sätta in åtgärder om patienten ofta ligger lågt (men var deras gränser går vet jag inte)

Då får jag fortsätta att leva i tron att det är så! :D Det känns i och för sig rimligt...

Hoppas att Sparven har/får en bättre dag idag än igår!

Då får jag fortsätta att leva i tron att det är så! :D Det känns i och för sig rimligt...

Hoppas att Sparven har/får en bättre dag idag än igår!
Tyvärr inte :( . Hon dippar idag också, ner till 50. Magen är svullen och hon får upp mat långt efter matning. Så nu är det matstopp, hon genomgår en röntgen av magen just nu och kommer sen få dropp. Dipparna verkar inte bero på andningen i sig, utan att hon mår dåligt på annat sätt :(

Tyvärr inte :( . Hon dippar idag också, ner till 50. Magen är svullen och hon får upp mat långt efter matning. Så nu är det matstopp, hon genomgår en röntgen av magen just nu och kommer sen få dropp. Dipparna verkar inte bero på andningen i sig, utan att hon mår dåligt på annat sätt :(

Åh, så tråkigt att höra! :( Jag hoppas att de lyckas klura ut vad det är som får henne att må dåligt så att de kan hjälpa henne :heart

Var effektiv igår och gjorde massa ärenden och målade kökssoffan... får böta för det idag, jösses att man kan ha såhär ont i ryggen och inget hjälper :arghh:

Tur att det bara är drygt en månad kvar.....

Vad tufft ni har det :( Hoppas det vänder snart!

Så skönt att komma ut med vagnen och få lite frisk luft och röra på sig lite. Blir annars fast i soffan större delen av dagen och ammar... Lillan verkar gilla vagnen såhär långt. Brorsan var ingen vagnälskare men hon har somnat gott så fort vi har gått ut nu 4 gånger av 5. Skönt när det skumpar på frusna grusvägar :p

Testade att sätta henne i bärselen igår, hon slocknade på en gång. Gissar att den kommer användas flitigt även denna gång!

Lilla vännen:heart All styrka till er!

Åh nej så jobbigt! Håller tummar och tår för att det vänder! :heart

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 603
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 479
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar