Vinterföräldrar -17/18 del 2

Nu är jag hemma igen. Jag var öppen 3 cm med en hård och omogen tapp och en bebis som fortfarande gick att trycka tillbaks med fingrarna (antar att det innebär att han inte är fixerad?). Jag hade lite vita blodkroppar i urinen så ska äta antibiotika nu i en vecka och blev beordrad att vila lite mer. Hur det nu ska gå till. läkaren var mycket bättre och lyssnade bra så det var skönt!

naah.. :meh::( lät ju inte som att du fick riktigt klart besked om hur läget är av det de vet kanske om de förklarade så lite så du undrar fortfarande? Jag fick veta att om jag skulle varit öppen så kunde man ha gått så jättelänge också och ändå föda vid normal tid så de kunde ändå aldrig veta säkert.
Jag vet inget om det med fixerad men på sista besöket sa barnmorskan att det är när hon ruckar på hela mig från sida till sida när hon tar på magen, eller vid bebisens huvud då, inte bara bebisen som rör sig och sitter löst där inne så den hade sjunkit ner lägre i bäckenet nu. Inget jag märker av dock som man säger att det ska bli lättare att andas då och så.. Fick du tabletter mot sammandragningarna? Kan inte pappan ta hand om dig nu och allt annat bara det är ju viktigt? Du borde ligga på soffan hela dagen och bli serverad mat och allt vad du behöver hjälp med. peppkram!

Vad är det förresten som gör att vissa blir inlagda på sjukhus resten av tiden om det visar sig att man är öppen lite och andra inte, om någon vet?

Senast ändrad:
Nu är jag hemma igen. Jag var öppen 3 cm med en hård och omogen tapp och en bebis som fortfarande gick att trycka tillbaks med fingrarna (antar att det innebär att han inte är fixerad?). Jag hade lite vita blodkroppar i urinen så ska äta antibiotika nu i en vecka och blev beordrad att vila lite mer. Hur det nu ska gå till. läkaren var mycket bättre och lyssnade bra så det var skönt!

Men måste ändå ha känts bra att få det kollat? Det är svårt att ta det lugnt, jag har fått lära mig den hårda vägen och ibland är det bättre att lyssna på läkaren. Speciellt när det gäller någon mer än sig själv.

naah.. :meh::( lät ju inte som att du fick riktigt klart besked om hur läget är av det de vet kanske om de förklarade så lite så du undrar fortfarande? Jag fick veta att om jag skulle varit öppen så kunde man ha gått så jättelänge också och ändå föda vid normal tid så de kunde ändå aldrig veta säkert.
Jag vet inget om det med fixerad men på sista besöket sa barnmorskan att det är när hon ruckar på hela mig från sida till sida när hon tar på magen, eller vid bebisens huvud då, inte bara bebisen som rör sig och sitter löst där inne så den hade sjunkit ner lägre i bäckenet nu. Inget jag märker av dock som man säger att det ska bli lättare att andas då och så.. Fick du tabletter mot sammandragningarna? Kan inte pappan ta hand om dig nu och allt annat bara det är ju viktigt? Du borde ligga på soffan hela dagen och bli serverad mat och allt vad du behöver hjälp med. peppkram!

Vad är det förresten som gör att vissa blir inlagda på sjukhus resten av tiden om det visar sig att man är öppen lite och andra inte, om någon vet?

Mycket beror väl på tappen?

Idag är det ganska tungt. Hon var nere på 18 i syresättning och tvåsiffrigt i puls (minns inte exakt siffra) en sväng, blev gråblek och reagerade inte.
Hon är nu fyra veckor (eller -2 månader om man räknar korrigerad ålder), och motsvarar därmed 30+4. Hoppas innerligt att andningen kommer att stabiliseras snart igen
Kram :heart

Hoppas att det håller sig lugnt ett tag till, för inläggning på neo önskar jag att ingen mer behöver uppleva.
Ta det så lugnt du kan. Hellre att jobbet blir lidande än att förlossningen kommer igång alldeles för tidigt :heart

Men måste ändå ha känts bra att få det kollat? Det är svårt att ta det lugnt, jag har fått lära mig den hårda vägen och ibland är det bättre att lyssna på läkaren. Speciellt när det gäller någon mer än sig själv.

Ja, det var jätteskönt. Och skönt att det inte är på gång än, hoppas att han stannar där några veckor till men det verkar ju så i alla fall! :) Det är svårt när man redan tycker att man har dragit ner på tempot massor, men jag insåg ganska snabbt att sammandragningarna hänger ihop med vad jag gör. När jag körde bilen in till sjukhuset, satt med ctg och nu när jag ligger i sängen - inte en enda. När jag är uppe och rör på mig, även om det är lugnt tempo - täta sammandragningar. Så jag får nog helt enkelt lyssna på läkarna.

Men hörni, när hon kände efter om bebis huvud gick att trycka tillbaks, då kände hon ju i mitt underliv. Inte särskilt långt inne alls. Min man kommer ju bra mycket länge in än så när vi har sex, innebär det att bebis huvud åker in och ut då? :eek::o

Hoppas att det håller sig lugnt ett tag till, för inläggning på neo önskar jag att ingen mer behöver uppleva.
Ta det så lugnt du kan. Hellre att jobbet blir lidande än att förlossningen kommer igång alldeles för tidigt :heart

Tack! :heart Hur går det för er, verkar hon bli bättre?

Skönt att det kändes bra med läkaren!
Det blir sängläge nästa då ;) Bra att du åkte in :up:

Oj vad ni hinner skriva på en dag, och lite grejer händer det också!

Märks att mitt fokus ligger på helt annat håll nu. Arbetsmoralen har nog aldrig varit så låg som nu:o:p
Tror jag jobbar halva nästa vecka också om inte det onda eskalerar alltför snabbt. Det känns lagom:)
Jag är kluven till jobbet. Har verkligen varit less på mitt projekt under hösten och längtat efter jul och hemgång. Nu är det en dryg vecka kvar (går hem nästa torsdag) och eftersom jag lämnat över och prickat av en massa grejer känns det lättare och följaktligen blir jag pepp på jobbet igen och vill inte alls gå hem! Så fånigt! men mest ska det nog ändå bli skönt :)

Nu blir det spännande att se om det blir fler bebisar från de som är aktiva i tråden på den här sidan årsskiftet! Ni som är beräknade i början av januari, börjar ni bli sugna på att få bebisarna på utsidan eller har ni bety dem invänta det nya året? :)
Jag är ju iofs beräknad i mitten av januari och inte i början, men jag ser helst att bebis är så punktlig som möjligt :p dels av egoskäl, jag mår ju bra och ser fram emot att få gå och skrota lite och kanske hinna fixa lite hemma. Dels tänker jag också på skolan och att barnet ska få så bra förutsättningar som möjligt. Såklart är det väldigt individuellt, men jag tror ändå inte det skadar att vara född tidigt på året. Med min tur dröjer bebis säkert till februari istället...
Nej, så det skulle ju absolut kunna komma igång snart! Den där resan till Åre 7-11/1 börjar kännas som en allt mer dum idé, jag tror nog att bebis kommer runt årsskiftet om jag får gissa, men det är bara en känsla.

Om man läser det här;

Förvärkar kan upplevas när som helst mellan den 20:e och 37:e veckan. De slutar inte och kan bli mer frekventa och obekväma med tiden.

Tecken på förvärkar:
  • Mensliknande kramper ovanför blygdbenet
  • Tryck eller ömmande känsla i bäckenet, lår eller ljumske
  • Molande värk långt ner i ryggen eller tryck över ryggen
  • Kramp i magen eller diarré
  • Ökade flytningar
  • Vattenlik vätska, rosaaktig eller brunaktig flytning eller blod från vaginan
Om du upplever något av dessa symtom eller får mer än fyra sammandragningar på en timma bör du ringa din vårdgivare omgående. De kan be dig komma in på kontroll eller också vill vårdgivaren att du tar tid på sammandragningarna. Du kan känna sammandragningarna (din livmoder som drar ihop sig och slappnar av) genom att lägga dina fingertoppar mot magen.

Så har jag check på alla. :o Men inte regelbundet mer än 4 sammandragningar på en timme.
Jag har fått mycket mer sammandragningar senaste dagarna, lite tryck i bäckenet (iofs mest när jag är kissnödig), lite molaktig värk + flytningar så pass att jag var tvungen att googla hur man märker ifall vattnet går "lite försiktigt" :D men det är nog bara vanliga flytningar än så länge.
Bra med en lista iaf!

Bra att du åkte in! Gör de något "åt" att du var öppen 3 cm? Eller kan man gå så en längre tid utan att det gör något?

Ja, det var jätteskönt. Och skönt att det inte är på gång än, hoppas att han stannar där några veckor till men det verkar ju så i alla fall! :) Det är svårt när man redan tycker att man har dragit ner på tempot massor, men jag insåg ganska snabbt att sammandragningarna hänger ihop med vad jag gör. När jag körde bilen in till sjukhuset, satt med ctg och nu när jag ligger i sängen - inte en enda. När jag är uppe och rör på mig, även om det är lugnt tempo - täta sammandragningar. Så jag får nog helt enkelt lyssna på läkarna.

Men hörni, när hon kände efter om bebis huvud gick att trycka tillbaks, då kände hon ju i mitt underliv. Inte särskilt långt inne alls. Min man kommer ju bra mycket länge in än så när vi har sex, innebär det att bebis huvud åker in och ut då? :eek::o

Slidan blir längre när man är upphetsad har jag hört eller läst nån gång för längesen. För min sambo kommer också längre in ;)

Din man bör känna bebis då? Jag har vägrat sex senaste tiden, blir bara öm. När jag var inne nu i veckan fick jag veta att jag nästan hade för starka knipmuskler och att det därför var svårt att göra en gynundersökning. Vet fortfarande inte om det är ett bra betyg eller inte dock.

Jag började oxå koppla ihop det med varandra. Sammandragningarna och rörelse. Så jag försöker leka med dottern på lugna vis, vi målar, leker med lera, bakar osv istället.

@FeatherCloud nej, jag förstod det som att det var ganska vanligt i det här skedet och att det hon la mest vikt vid var att tappen var hård, omogen och långt bak. Hade den varit mogen hade det nog varit en annan femma men nu verkade det mest som att jag skulle vila.

Din man bör känna bebis då? Jag har vägrat sex senaste tiden, blir bara öm. När jag var inne nu i veckan fick jag veta att jag nästan hade för starka knipmuskler och att det därför var svårt att göra en gynundersökning. Vet fortfarande inte om det är ett bra betyg eller inte dock.

Jag började oxå koppla ihop det med varandra. Sammandragningarna och rörelse. Så jag försöker leka med dottern på lugna vis, vi målar, leker med lera, bakar osv istället.

Ja, jag tycker också det? Han brukar beskriva det som det skönaste när vi barn sex, när han stöter in i livmoderstappen och det liksom ”tar emot”. Men ja, om jag är öppen 3 cm och hon kände bebis huvud sådär lätt.. haha, jag dör. Stackars vår bebis!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 603
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 479
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar