Vinterföräldrar -17/18 del 2

@Sofie_B Med min äldsta gick delar av slemproppen, med blod i, i v34. Jag ringde då min bm som hänvisade mig till förlossningen. Jag hade molande värk i ryggslutet också, dock inga sammandragningar. Men bm på förlossningen sa till mig att så länge det inte blev värre så är det ingen fara och under dagen avtog det och jag gick bf+9 innan dottern behagade komma :p
Känner du att du prickar så många punkter så ring förlossningen. Hellre en gång för mycket!

Nej, så det skulle ju absolut kunna komma igång snart! Den där resan till Åre 7-11/1 börjar kännas som en allt mer dum idé, jag tror nog att bebis kommer runt årsskiftet om jag får gissa, men det är bara en känsla.

Om man läser det här;

Förvärkar kan upplevas när som helst mellan den 20:e och 37:e veckan. De slutar inte och kan bli mer frekventa och obekväma med tiden.

Tecken på förvärkar:
  • Mensliknande kramper ovanför blygdbenet
  • Tryck eller ömmande känsla i bäckenet, lår eller ljumske
  • Molande värk långt ner i ryggen eller tryck över ryggen
  • Kramp i magen eller diarré
  • Ökade flytningar
  • Vattenlik vätska, rosaaktig eller brunaktig flytning eller blod från vaginan
Om du upplever något av dessa symtom eller får mer än fyra sammandragningar på en timma bör du ringa din vårdgivare omgående. De kan be dig komma in på kontroll eller också vill vårdgivaren att du tar tid på sammandragningarna. Du kan känna sammandragningarna (din livmoder som drar ihop sig och slappnar av) genom att lägga dina fingertoppar mot magen.

Så har jag check på alla. :o Men inte regelbundet mer än 4 sammandragningar på en timme.

Jag kan nog sätta check på alla jag med. Har ordentliga sammandragningar till och från. Blä, men kan inte klocka dom.
Min bm sa att börjar man titta på klockan och kan hitta ett någorlunda mönster i sammandragningar/förvärkar så ska man ringa in. Annars kan man ha flera st/timme

Jag kan nog sätta check på alla jag med. Har ordentliga sammandragningar till och från. Blä, men kan inte klocka dom.
Min bm sa att börjar man titta på klockan och kan hitta ett någorlunda mönster i sammandragningar/förvärkar så ska man ringa in. Annars kan man ha flera st/timme

Jag pratade med förlossningen nu. Dom ville dels att jag skulle lämna urinprov imorgon bitti så att jag inte har fått uvi, sen ville dom egentligen att jag skulle komma in för kontroll idag men jag har ett viktigt jobbmöte som jag helst inte missar i em så då kom vi överens om att jag ska föra journal över sammandragningar, värk, när jag kissar osv under resten av dagen och så fort det intensifieras ringa in.

Jag förstår dina tankar om skolan. Jag har själv sett det en hel del i de yngre åren (jobbar ju som lärare). Sen är det ju individuellt förstås.
Jag har alltid drömt om ett april/majbarn av någon anledning, nu blev det november istället :p Men jag fick nog vara glad att jag kunde bli gravid alls tror jag.

Fy vilken natt. Lillan har knorrat och mest velat sitta fast vid brösten som en igel. Pruttig och lite skrikig. Fick somna vid 2 tror jag, men sen skulle hon ju käka och ha en ny blöja typ två timmar senare igen. Storebror vaknade vid 6 och även om sambon gick upp med honom så var cirkusen igång. Måste eventuellt lära mig dricka kaffe...

Förra graviditeten frågade de flesta om det var planerat för tydligen var det en skev tanke att jag och min man faktiskt hade bestämt oss för att försöka få barn?!:confused: Denna gången har många kommenterat det med "kunde ni inte planerat det bättre":meh: med hänvisning till att sonen föddes lite innan BF vilket skulle ge innan årsskiftet denna gången. Nej man kan inte planera någonting alls utan man får som du skriver vara glad om man blir gravid. Jag hade två täta missfall förra vintern och sedan dröjde det några månader innan jag blev gravid igen. Jag hade ju fullständigt gått sönder om jag dessutom skulle lagt vikt vid vilken tid på året barnet skulle födas:banghead:
Det är ju nu när folk frågar vad jag helst vill som jag får lov att tänka och önska.

Men jag tänker att vi som är medvetna om det här med skolgången kanske stöttar upp extra på hemmaplan så att det inte blir den stora skillnaden? Jag hoppas att det är så i alla fall!:)

Jag inser att det kommer bli så mycket tuffare denna gången, vår grabb är ju också morgonpigg och det finns inte på kartan att det skulle vara något mys på morgonen utan det är full rulle från första minut.
Får hoppas att det är magen som bara håller på att mogna för henne så att det är en tillfällig grej så du kommer i säng lite tidigare i alla fall:)

Ja, man ska ju ha en god portion tur om man ska lyckas planera en graviditet till en önskad födelsemånad - och sedan vet man ju aldrig när bebisen bestämmer sig för att komma ändå...

Jag pratade med förlossningen nu. Dom ville dels att jag skulle lämna urinprov imorgon bitti så att jag inte har fått uvi, sen ville dom egentligen att jag skulle komma in för kontroll idag men jag har ett viktigt jobbmöte som jag helst inte missar i em så då kom vi överens om att jag ska föra journal över sammandragningar, värk, när jag kissar osv under resten av dagen och så fort det intensifieras ringa in.

Bra att du pratat med dem!

Vill bara flika in i diskussionen om skolgång r/t födelsemånad. Jag är född i januari men har gått med årskullen över, dvs som om jag hade varit född i december. Sett till skolgången har detta aldrig varit ett bekymmer, och inte heller för någon annan jag känner i samma situation. Däremot var det ju trits att ha längre kvar till först 15 och sen 18-årsdagen än de andra i klassen men det har ju ingen egentlig betydelse :p

Skönt ändå att ha pratat med dom :)

Angående sammandragningar;

Om dom kommer varannan minut och håller i sig en minut, ska dom då räknas som flera? Alltså om magen bara hinner mjukna jättekort, eller ska man räkna dom som en lång? Och kan bebis sätta igång en sammandragning eller är det sammandragningarna som sätter igång honom? För det är ofta så att jag får en sammandragning, sen släpper det, då sparkar han, då får jag en ny.

Angående sammandragningar;

Om dom kommer varannan minut och håller i sig en minut, ska dom då räknas som flera? Alltså om magen bara hinner mjukna jättekort, eller ska man räkna dom som en lång? Och kan bebis sätta igång en sammandragning eller är det sammandragningarna som sätter igång honom? För det är ofta så att jag får en sammandragning, sen släpper det, då sparkar han, då får jag en ny.
Jag hade räknat dem som flera.
Det andra har jag inget bra svar på. Han kanske sparkar för att det blir utrymme för det när livmodern slappnar av eller i protest mot att det blir obekvämt av sammandragningarna.
Vad bra att du ringde in:up:

Jag hade räknat dem som flera.
Det andra har jag inget bra svar på. Han kanske sparkar för att det blir utrymme för det när livmodern slappnar av eller i protest mot att det blir obekvämt av sammandragningarna.
Vad bra att du ringde in:up:

Då har jag haft 3 st på 10 minuter nu.. :o känns som att dom kommer så fort jag rör på mig. Ja, bra att jag ringde in. Vill dock verkligen inte åka in idag, men fortsätter det såhär så inser jag ju att jag kanske blir så illa tvungen. O_o

Vill bara flika in i diskussionen om skolgång r/t födelsemånad. Jag är född i januari men har gått med årskullen över, dvs som om jag hade varit född i december. Sett till skolgången har detta aldrig varit ett bekymmer, och inte heller för någon annan jag känner i samma situation. Däremot var det ju trits att ha längre kvar till först 15 och sen 18-årsdagen än de andra i klassen men det har ju ingen egentlig betydelse :p
Jag är så klart färgad av de jag har haft i min omgivning och det som har varit den gemensamma nämnaren är att de varit födda sent på året eller som du fått gå med årskullen över om de varit födda tidigt.

Skönt och viktigt att höra om andra scenarion:)

Då har jag haft 3 st på 10 minuter nu.. :o känns som att dom kommer så fort jag rör på mig. Ja, bra att jag ringde in. Vill dock verkligen inte åka in idag, men fortsätter det såhär så inser jag ju att jag kanske blir så illa tvungen. O_o
Alltså, mina värkar gjorde aldrig särskilt ont. Och varade inte så mycket längre heller för den delen.
Sa du att du hade så täta sammandragningar till dem?

Ibland får livet helt enkelt pausas för att det kommer viktigare saker emellan;)

Alltså, mina värkar gjorde aldrig särskilt ont. Och varade inte så mycket längre heller för den delen.
Sa du att du hade så täta sammandragningar till dem?

Ibland får livet helt enkelt pausas för att det kommer viktigare saker emellan;)

Nej.. Jag sa bara att jag hade mycket sammandragningar. Har nog inte reagerat på att dom kommer så tätt förrän jag faktiskt började rikta lite fokus inåt, har varit så uppe i mitt jobb idag. :angel: Jag tänker ju att det här KAN inte vara förlossningsstart för det gör inte ont, men då behöver det alltså inte göra det? Klart det moler och trycker lite, men det gör inte alls ont. Sen vet jag med mig att jag har vilseledande hög smärttröskel också, men ja. Tänker ändå att man borde känna skillnad?

Idag är det ganska tungt. Hon var nere på 18 i syresättning och tvåsiffrigt i puls (minns inte exakt siffra) en sväng, blev gråblek och reagerade inte.
Hon är nu fyra veckor (eller -2 månader om man räknar korrigerad ålder), och motsvarar därmed 30+4. Hoppas innerligt att andningen kommer att stabiliseras snart igen

Nej.. Jag sa bara att jag hade mycket sammandragningar. Har nog inte reagerat på att dom kommer så tätt förrän jag faktiskt började rikta lite fokus inåt, har varit så uppe i mitt jobb idag. :angel: Jag tänker ju att det här KAN inte vara förlossningsstart för det gör inte ont, men då behöver det alltså inte göra det? Klart det moler och trycker lite, men det gör inte alls ont. Sen vet jag med mig att jag har vilseledande hög smärttröskel också, men ja. Tänker ändå att man borde känna skillnad?

Riktigt ont hade jag bara med krystvärkarna. Så har du hög smärttröskel så kanske det är läge att pausa jobbet och åka in och kolla så att det faktiskt inte är på g?

Idag är det ganska tungt. Hon var nere på 18 i syresättning och tvåsiffrigt i puls (minns inte exakt siffra) en sväng, blev gråblek och reagerade inte.
Hon är nu fyra veckor (eller -2 månader om man räknar korrigerad ålder), och motsvarar därmed 30+4. Hoppas innerligt att andningen kommer att stabiliseras snart igen

Så tufft för er och för er lilla dotter. Jag håller en särskild tumme för er att bakslagen är över och att det flyter på framöver.

Det är ju svårt för mig att säga bu eller bä.
Förra gången hade jag ju inte känt en förvärk eller någonting så när jag gick upp på morgonen och hade regelbundna sammandragningar (värkar) och dessutom fick beskåda den beryktade slemproppen så var det inget snack om saken. Jag liksom bara kände "aha! Jag ska föda barn!". Men då var det ju också "rätt tid" i graviditeten, 38+4.

Men jag hade definitivt ringt igen och förtydligat vad du menar med "mycket". För dem kan det ju var 4 i timmen liksom.

Hon verkar vara en stark krabat och bakslag kunde komma om jag förstod det rätt? Håller tummarna stenhårt för att det snart blir bättre!

Har du 3 på 10 minuter hade jag nog valt att åka in. Visar det sig att det är på gång och det går för långt, då går det sällan att stoppa. Åker du in och kollar upp det hinner du även få kortison för lungmognaden om det skulle behövas :)
Jag hade sett det som att bebis är viktigare än jobbet ;)

:heart :heart

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 603
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 479
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar