Vinterföräldrar -17/18 del 2

Nojaren i mig är så himla less på att min bebis inte verkar ha hört det där med att rörelsemönstret ska vara regelbundet och kännas i princip lika varje dag!
I förrgår var bebis sjövild, sparkade och tänjde så att magen stod åt alla håll. Igår var det lugnare, men ändå några stunder under dagen med mer aktivitet. Idag - nästan helt "tyst". Har känt en del mindre rörelser när jag lagt mig ner på sidan men i övrigt är det ganska stilla. Och så här håller det på i cykler. Lugn - normal - vild... Om och om igen. Och precis som sist jag var in och kollade bebis så kan jag inte heller "provocera fram" speciellt mycket rörelser heller på dom här lugna dagarna.

Hur normalt är det egentligen? Jag orkar knappt skrämma upp mig själv med fler samtal till MVC om och om igen när allt ändå alltid varit bra hittills. Jag känner mig dum och fånig. Och eftersom jag ändå känner lite rörelser är jag inte särskilt orolig, men det tar ändå så himla mycket kraft att gå och "leta".

Har era bebisar samma rörelsemönster varje dag? Eller har de dagar när dom sover mer?

Min bebis har väl inte direkt något mönster, men han känns ungefär lika mycket varje dag. Mycket på morgonen och sen ungefär jämt över hela dagen. Men tidigare i graviditeten har han haft mer av ett "varannan dag" mönster. :)

Vad är skillnaden mellan vanlig massage och gravidmassage? Jag får vanlig och det har funkat fint :)

Jag går regelbundet på masage och skillnaden mellan vanlig massage och gravidmassage brukar inte vara större än att en bokad gravidmassage innebär att det är förberett med en graviddyna. :p

Sedan ska man kanske inte massera bäckenområdet hur som helst på gravida pga bäckenuppluckring, det kan jag tänka mig är en skillnad.

Att massage kan starta förlossningen ställer jag mig tveksam till, i så fall under förutsättning att det ändå är nära förestående. Vid massage frisätts oxytocin och det stimulerar sammandragningar. Jag fick mycket förvärkar/sammandragningar efter att jag fått massage sent i förra gravditeten. Tror jag gick på massage i v.34 och 37 och då reagerade kroppen tydligt annorlunda än vad den gjort i tidigare veckor. :)

Låter väl enkelt att ett tryck på en viss punkt skulle starta en förlossning. Hittade man en sådan punkt skulle man nog kunna bli rik.:angel::p

Jag går regelbundet på masage och skillnaden mellan vanlig massage och gravidmassage brukar inte vara större än att en bokad gravidmassage innebär att det är förberett med en graviddyna. :p

Sedan ska man kanske inte massera bäckenområdet hur som helst på gravida pga bäckenuppluckring, det kan jag tänka mig är en skillnad.

Att massage kan starta förlossningen ställer jag mig tveksam till, i så fall under förutsättning att det ändå är nära förestående. Vid massage frisätts oxytocin och det stimulerar sammandragningar. Jag fick mycket förvärkar/sammandragningar efter att jag fått massage sent i förra gravditeten. Tror jag gick på massage i v.34 och 37 och då reagerade kroppen tydligt annorlunda än vad den gjort i tidigare veckor. :)

Låter väl enkelt att ett tryck på en viss punkt skulle starta en förlossning. Hittade man en sådan punkt skulle man nog kunna bli rik.:angel::p

Spontant så tänkte jag också så, men det verkar som att många massörer är bestämda med det här? Jag fick veta i alla fall att punkten som sitter mellan tummen och pekfingret, i "tumköttet" så att säga, skulle vara en sådan punkt som kan sätta igång det hela så när jag känner mig less ska jag sätta mig och gnugga, gnugga, gnugga där. :D:p

Spontant så tänkte jag också så, men det verkar som att många massörer är bestämda med det här? Jag fick veta i alla fall att punkten som sitter mellan tummen och pekfingret, i "tumköttet" så att säga, skulle vara en sådan punkt som kan sätta igång det hela så när jag känner mig less ska jag sätta mig och gnugga, gnugga, gnugga där. :D:p

Haha, gud vad jag tryckte på punkter sist. Och på ca bf+10 var jag på gravidmassage och tryckte på massa punkter... Inget som funkade på mig i alla fall :p

den punkten är bra att massera vid migrän/huvudvärk ju :)

Jag tror att min slempropp släppte igår, eller jag känner mig efter en massa googlande (både bild och text :p) ganska säker. Jag har haft mycket sammandragningar dom senaste dagarna och igår det där trycket inåt, nedåt igen. Det känns ju inte direkt som att det är på gång, men det känns definitivt som att kroppen börjar förbereda sig. Hur spännande som helst ju!

Märks att mitt fokus ligger på helt annat håll nu. Arbetsmoralen har nog aldrig varit så låg som nu:o:p
Tror jag jobbar halva nästa vecka också om inte det onda eskalerar alltför snabbt. Det känns lagom:)

Jag tror att min slempropp släppte igår, eller jag känner mig efter en massa googlande (både bild och text :p) ganska säker. Jag har haft mycket sammandragningar dom senaste dagarna och igår det där trycket inåt, nedåt igen. Det känns ju inte direkt som att det är på gång, men det känns definitivt som att kroppen börjar förbereda sig. Hur spännande som helst ju!
Så kan det absolut vara, den kan ju återbildas många gånger om.:)

Åh så spännande! Verkligen nära nu ju! Jag känner precis tvärtom - hur ska jag hinna jobba så mycket jag vill innan det är dags? Jag älskar ju verkligen mitt jobb och det är en enormt stor del av mitt liv och den jag är, så jag är lite orolig att jag ska få annat fokus när bebis är ute och liksom "tappa bort" mig själv. Men sen försöker jag tänka att det vore ju en enorm vinst i sig, att få något jag älskar ännu mer än mitt jobb. Så jag försöker att bara ta det som det kommer. :)

Nu blir det spännande att se om det blir fler bebisar från de som är aktiva i tråden på den här sidan årsskiftet! Ni som är beräknade i början av januari, börjar ni bli sugna på att få bebisarna på utsidan eller har ni bety dem invänta det nya året? :)

Åh så spännande! Verkligen nära nu ju! Jag känner precis tvärtom - hur ska jag hinna jobba så mycket jag vill innan det är dags? Jag älskar ju verkligen mitt jobb och det är en enormt stor del av mitt liv och den jag är, så jag är lite orolig att jag ska få annat fokus när bebis är ute och liksom "tappa bort" mig själv. Men sen försöker jag tänka att det vore ju en enorm vinst i sig, att få något jag älskar ännu mer än mitt jobb. Så jag försöker att bara ta det som det kommer. :)
Så tänkte jag med första barnet. Jag sa till min chef att jag ville ha fortlöpande info, vara med på möten och utbildningar osv under föräldraledigheten. Jag satte knappt min fot på jobbet förutom när jag skulle bjuda på fika någon gång:D Saknade det verkligen inte. Trodde till och med att jag skulle logga in för att kolla loggboken för att se hur saker och ting gick för det gjorde jag ofta när jag var ledig för det var skönt att ha koll. Men icke! :p

Nu blir det spännande att se om det blir fler bebisar från de som är aktiva i tråden på den här sidan årsskiftet! Ni som är beräknade i början av januari, börjar ni bli sugna på att få bebisarna på utsidan eller har ni bety dem invänta det nya året? :)
Egentligen vill jag invänta det nya året men det handlar nog mest om att skolfrågan blir så mycket enklare då. För mig är det viktigt att man har de bästa förutsättningarna för skolgången för då tror jag att det är större chans att det blir bra. Jag har så många i min omgivning som är födda sent på året som verkligen fått kämpa. Har även de som är födda strax efter årsskiftet där föräldrarna valt att sätta dem i årskullen över och inte heller där har det varit ultimat.

För min egen skull åker jag gärna in till förlossningen idag:meh:
Fick idag tummen ur och bad om ett parkeringstillstånd på jobbet så att jag slipper gå från personalparkeringen. Trots sandat så hugger det i varje steg jag tar pga halkan så när jag väl är inne i kontorsbyggnaden så är det med tårar i ögonen pga smärtan:wtf:

Egentligen vill jag invänta det nya året men det handlar nog mest om att skolfrågan blir så mycket enklare då. För mig är det viktigt att man har de bästa förutsättningarna för skolgången för då tror jag att det är större chans att det blir bra. Jag har så många i min omgivning som är födda sent på året som verkligen fått kämpa. Har även de som är födda strax efter årsskiftet där föräldrarna valt att sätta dem i årskullen över och inte heller där har det varit ultimat.

För min egen skull åker jag gärna in till förlossningen idag:meh:
Fick idag tummen ur och bad om ett parkeringstillstånd på jobbet så att jag slipper gå från personalparkeringen. Trots sandat så hugger det i varje steg jag tar pga halkan så när jag väl är inne i kontorsbyggnaden så är det med tårar i ögonen pga smärtan:wtf:

Hu, det låter inte kul att ha så ont - bra att du har så pass få arbetsdagar kvar i alla fall!

Det är så knäppt egentligen att man ska ”behöva” tänka på skolgången (och de framtida proffskarriärerna i diverse idrotter ;)) när det gäller tidigt/sent född på året - det borde ju gå att anpassa skolsystemet bättre. Å andra sidan säger ju inte den statistik som finns om sådant nödvändigtvis något om hur utfallet blir på individnivå - jag har mest goda eller åtminstone ok exempel på hur det gått för sent födda/de som börjat ett år tidigare i min omgivning!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 602
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 479
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar