Vinterföräldrar -17/18 del 2

Hu, det låter inte kul att ha så ont - bra att du har så pass få arbetsdagar kvar i alla fall!

Det är så knäppt egentligen att man ska ”behöva” tänka på skolgången (och de framtida proffskarriärerna i diverse idrotter ;)) när det gäller tidigt/sent född på året - det borde ju gå att anpassa skolsystemet bättre. Å andra sidan säger ju inte den statistik som finns om sådant nödvändigtvis något om hur utfallet blir på individnivå - jag har mest goda eller åtminstone ok exempel på hur det gått för sent födda/de som börjat ett år tidigare i min omgivning!
Jag har så många arbetsdagar kvar som jag själv vill så allt lidande ligger helt och hållet på en envis åsna (jag själv alltså:p)

Ja det är väl knäppt egentligen att ens tänka så innan man vet vad det blir för en individ! Har inga som helst tankar på proffskarriärer men just skolan ligger mig varmt om hjärtat, jag vill så gärna att det är någonting som ska vara positivt och som man ska tycka är roligt!

Jag har så många arbetsdagar kvar som jag själv vill så allt lidande ligger helt och hållet på en envis åsna (jag själv alltså:p)

Ja det är väl knäppt egentligen att ens tänka så innan man vet vad det blir för en individ! Har inga som helst tankar på proffskarriärer men just skolan ligger mig varmt om hjärtat, jag vill så gärna att det är någonting som ska vara positivt och som man ska tycka är roligt!

Jag förstår dina tankar om skolan. Jag har själv sett det en hel del i de yngre åren (jobbar ju som lärare). Sen är det ju individuellt förstås.
Jag har alltid drömt om ett april/majbarn av någon anledning, nu blev det november istället :p Men jag fick nog vara glad att jag kunde bli gravid alls tror jag.

Fy vilken natt. Lillan har knorrat och mest velat sitta fast vid brösten som en igel. Pruttig och lite skrikig. Fick somna vid 2 tror jag, men sen skulle hon ju käka och ha en ny blöja typ två timmar senare igen. Storebror vaknade vid 6 och även om sambon gick upp med honom så var cirkusen igång. Måste eventuellt lära mig dricka kaffe...

Jag förstår dina tankar om skolan. Jag har själv sett det en hel del i de yngre åren (jobbar ju som lärare). Sen är det ju individuellt förstås.
Jag har alltid drömt om ett april/majbarn av någon anledning, nu blev det november istället :p Men jag fick nog vara glad att jag kunde bli gravid alls tror jag.

Fy vilken natt. Lillan har knorrat och mest velat sitta fast vid brösten som en igel. Pruttig och lite skrikig. Fick somna vid 2 tror jag, men sen skulle hon ju käka och ha en ny blöja typ två timmar senare igen. Storebror vaknade vid 6 och även om sambon gick upp med honom så var cirkusen igång. Måste eventuellt lära mig dricka kaffe...
Förra graviditeten frågade de flesta om det var planerat för tydligen var det en skev tanke att jag och min man faktiskt hade bestämt oss för att försöka få barn?!:confused: Denna gången har många kommenterat det med "kunde ni inte planerat det bättre":meh: med hänvisning till att sonen föddes lite innan BF vilket skulle ge innan årsskiftet denna gången. Nej man kan inte planera någonting alls utan man får som du skriver vara glad om man blir gravid. Jag hade två täta missfall förra vintern och sedan dröjde det några månader innan jag blev gravid igen. Jag hade ju fullständigt gått sönder om jag dessutom skulle lagt vikt vid vilken tid på året barnet skulle födas:banghead:
Det är ju nu när folk frågar vad jag helst vill som jag får lov att tänka och önska.

Men jag tänker att vi som är medvetna om det här med skolgången kanske stöttar upp extra på hemmaplan så att det inte blir den stora skillnaden? Jag hoppas att det är så i alla fall!:)

Jag inser att det kommer bli så mycket tuffare denna gången, vår grabb är ju också morgonpigg och det finns inte på kartan att det skulle vara något mys på morgonen utan det är full rulle från första minut.
Får hoppas att det är magen som bara håller på att mogna för henne så att det är en tillfällig grej så du kommer i säng lite tidigare i alla fall:)

Så tänkte jag med första barnet. Jag sa till min chef att jag ville ha fortlöpande info, vara med på möten och utbildningar osv under föräldraledigheten. Jag satte knappt min fot på jobbet förutom när jag skulle bjuda på fika någon gång:D Saknade det verkligen inte. Trodde till och med att jag skulle logga in för att kolla loggboken för att se hur saker och ting gick för det gjorde jag ofta när jag var ledig för det var skönt att ha koll. Men icke! :p

Ja, det är nog ganska stor "risk"/sannolikhet att det blir så. Och som sagt, i så fall är väl det jättebra! Nu kommer jag inte kunna släppa det helt i vilket fall, är egenföretagare och firman är alldeles för beroende av att jag gör min del (även om jag kommer delegera allt som bara går) löpande, men ska bli spännande att se hur mitt fokus blir.

Egentligen vill jag invänta det nya året men det handlar nog mest om att skolfrågan blir så mycket enklare då. För mig är det viktigt att man har de bästa förutsättningarna för skolgången för då tror jag att det är större chans att det blir bra. Jag har så många i min omgivning som är födda sent på året som verkligen fått kämpa. Har även de som är födda strax efter årsskiftet där föräldrarna valt att sätta dem i årskullen över och inte heller där har det varit ultimat.

För min egen skull åker jag gärna in till förlossningen idag:meh:
Fick idag tummen ur och bad om ett parkeringstillstånd på jobbet så att jag slipper gå från personalparkeringen. Trots sandat så hugger det i varje steg jag tar pga halkan så när jag väl är inne i kontorsbyggnaden så är det med tårar i ögonen pga smärtan:wtf:

Stackare att ha så ont! :( Delar helt dina tankar kring skolgången och vill därför verkligen att bebis ska hålla sig inne över årsskiftet. Sen tror jag att det jämnar ut sig i slutändan ändå, men framförallt i grundskolan tycker jag att jag ser stor skillnad i dom som är födda i början av året och dom som är födda i slutet av året.

Jag tror att min slempropp släppte igår, eller jag känner mig efter en massa googlande (både bild och text :p) ganska säker. Jag har haft mycket sammandragningar dom senaste dagarna och igår det där trycket inåt, nedåt igen. Det känns ju inte direkt som att det är på gång, men det känns definitivt som att kroppen börjar förbereda sig. Hur spännande som helst ju!

Jag tror du har bebis snart. När är du beräknad? Orkar inte skrolla till listan på mobilen.

Stackare att ha så ont! :( Delar helt dina tankar kring skolgången och vill därför verkligen att bebis ska hålla sig inne över årsskiftet. Sen tror jag att det jämnar ut sig i slutändan ändå, men framförallt i grundskolan tycker jag att jag ser stor skillnad i dom som är födda i början av året och dom som är födda i slutet av året.
Ja och det är ju i skolstarten som ens inställning till skolan sätts(och även innan skolstarten, i hemmet). Börjar man gymnasiet med inställningen att skolan är skitjobbig så lär det bli svårt att ta sig ur den onda spiralen. Och för mig har skolan alltid varit rolig och väldigt viktig:)

Jag tror du har bebis snart. När är du beräknad? Orkar inte skrolla till listan på mobilen.

Jag hoppas inte, för det är fortfarande tidigt. O_o Vill, vill, vill att han ska stanna till 2018! Är troligtvis i vecka 34, det är ju lite knas med vårt bf (som egentligen är 11/2, men bm tror inte heller på det).

Ja och det är ju i skolstarten som ens inställning till skolan sätts(och även innan skolstarten, i hemmet). Börjar man gymnasiet med inställningen att skolan är skitjobbig så lär det bli svårt att ta sig ur den onda spiralen. Och för mig har skolan alltid varit rolig och väldigt viktig:)

Ja precis! Och det säger ju sig självt att ett barn fött i slutet av december inte har kommit så himla mycket längre än ett barn fött i början av januari bara för att vi har valt att lägga brytpunkten där vad gäller skolåret. :)

Ja, det är nog ganska stor "risk"/sannolikhet att det blir så. Och som sagt, i så fall är väl det jättebra! Nu kommer jag inte kunna släppa det helt i vilket fall, är egenföretagare och firman är alldeles för beroende av att jag gör min del (även om jag kommer delegera allt som bara går) löpande, men ska bli spännande att se hur mitt fokus blir.
Ja fördelen med att vara anställd är ju att man kan tillåta sig själv att bara släppa jobbet. Det blir annorlunda som egenföretagare. Allt har sina för- och nackdelar:)

Jag har ett december barn sedan innan och är inte ett dugg orolig för skolan. Hon har redan nu som 2åring kommit långt och bvc har hela tiden vart imponerade av henne. Jag tror det är från person till person.

Vi räknar till 10, sorterar färger och kan första halva alfabetet och lite så. Det är knappt min kusins son på 3är gör det. Men sedan var han väldigt sen i talet medan vårt vilddjur är väldigt tidigt. Så det ska bli spännande att se hur det slutar, men en januaribebis och en december.

Jag hoppas inte, för det är fortfarande tidigt. O_o Vill, vill, vill att han ska stanna till 2018! Är troligtvis i vecka 34, det är ju lite knas med vårt bf (som egentligen är 11/2, men bm tror inte heller på det).

Jag hade för mig att det var lite rörigt med ert bf. Då var jag inte helt ute och cyklade.

Tips! Även om du är hemma själv och sedan ska ut med bilen. Ge dig inte ut och skotta/salta, det kan sluta i sjuka sammandragningar och därmed vila, sedan när vilddjuret har somnat.

Sedan har jag mitt dumhuvud en tand läkartid i em. Lyckades bita sönder en gammal lagning i veckan. Så svärmor kommer och vaktar vildingen, medan Jag försöker att inte bli för andfådd i tandläkarstolen, hur det nu ska gå.

Jag har ett december barn sedan innan och är inte ett dugg orolig för skolan. Hon har redan nu som 2åring kommit långt och bvc har hela tiden vart imponerade av henne. Jag tror det är från person till person.

Vi räknar till 10, sorterar färger och kan första halva alfabetet och lite så. Det är knappt min kusins son på 3är gör det. Men sedan var han väldigt sen i talet medan vårt vilddjur är väldigt tidigt. Så det ska bli spännande att se hur det slutar, men en januaribebis och en december.
Ja det är ju stor skillnad mot min son som sedan ett par-tre månader tillbaka börjat försöka sig på riktiga ord. Han har verkligen lagt allt krut på den motoriska biten.

Ja det är ju stor skillnad mot min son som sedan ett par-tre månader tillbaka börjat försöka sig på riktiga ord. Han har verkligen lagt allt krut på den motoriska biten.
Det är häftigt hur olika barn utvecklas. Vi åt även tidigt med bestick. Men gick sent och kröp egentligen aldrig, utan körde någon form av sälgång.
Talet kom som sagt tidigt och nu pratar vi till viss del 3 ords meningar. Det kommer nya ord var dag.
Det behöver absolut inte betyda något i senare livet. Men det är så mycket lättare att ha henne med när man förstår henne.

Jag hade för mig att det var lite rörigt med ert bf. Då var jag inte helt ute och cyklade.

Nej, så det skulle ju absolut kunna komma igång snart! Den där resan till Åre 7-11/1 börjar kännas som en allt mer dum idé, jag tror nog att bebis kommer runt årsskiftet om jag får gissa, men det är bara en känsla.

Om man läser det här;

Förvärkar kan upplevas när som helst mellan den 20:e och 37:e veckan. De slutar inte och kan bli mer frekventa och obekväma med tiden.

Tecken på förvärkar:
  • Mensliknande kramper ovanför blygdbenet
  • Tryck eller ömmande känsla i bäckenet, lår eller ljumske
  • Molande värk långt ner i ryggen eller tryck över ryggen
  • Kramp i magen eller diarré
  • Ökade flytningar
  • Vattenlik vätska, rosaaktig eller brunaktig flytning eller blod från vaginan
Om du upplever något av dessa symtom eller får mer än fyra sammandragningar på en timma bör du ringa din vårdgivare omgående. De kan be dig komma in på kontroll eller också vill vårdgivaren att du tar tid på sammandragningarna. Du kan känna sammandragningarna (din livmoder som drar ihop sig och slappnar av) genom att lägga dina fingertoppar mot magen.

Så har jag check på alla. :o Men inte regelbundet mer än 4 sammandragningar på en timme.

Nej, så det skulle ju absolut kunna komma igång snart! Den där resan till Åre 7-11/1 börjar kännas som en allt mer dum idé, jag tror nog att bebis kommer runt årsskiftet om jag får gissa, men det är bara en känsla.

Om man läser det här;

Förvärkar kan upplevas när som helst mellan den 20:e och 37:e veckan. De slutar inte och kan bli mer frekventa och obekväma med tiden.

Tecken på förvärkar:
  • Mensliknande kramper ovanför blygdbenet
  • Tryck eller ömmande känsla i bäckenet, lår eller ljumske
  • Molande värk långt ner i ryggen eller tryck över ryggen
  • Kramp i magen eller diarré
  • Ökade flytningar
  • Vattenlik vätska, rosaaktig eller brunaktig flytning eller blod från vaginan
Om du upplever något av dessa symtom eller får mer än fyra sammandragningar på en timma bör du ringa din vårdgivare omgående. De kan be dig komma in på kontroll eller också vill vårdgivaren att du tar tid på sammandragningarna. Du kan känna sammandragningarna (din livmoder som drar ihop sig och slappnar av) genom att lägga dina fingertoppar mot magen.

Så har jag check på alla. :o Men inte regelbundet mer än 4 sammandragningar på en timme.
Jag hade nog ändå ringt bm för att rådfråga, det är ju trots korrigerat bf såpass tidigt att de skulle vilja stoppa en närstående förlossning.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 602
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 479
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V