Vinterföräldrar -17/18 del 2

Idag är det ganska tungt. Hon var nere på 18 i syresättning och tvåsiffrigt i puls (minns inte exakt siffra) en sväng, blev gråblek och reagerade inte.
Hon är nu fyra veckor (eller -2 månader om man räknar korrigerad ålder), och motsvarar därmed 30+4. Hoppas innerligt att andningen kommer att stabiliseras snart igen

Jag tänker på er typ hela tiden. :heart

Idag är det ganska tungt. Hon var nere på 18 i syresättning och tvåsiffrigt i puls (minns inte exakt siffra) en sväng, blev gråblek och reagerade inte.
Hon är nu fyra veckor (eller -2 månader om man räknar korrigerad ålder), och motsvarar därmed 30+4. Hoppas innerligt att andningen kommer att stabiliseras snart igen

Fy, vilken läskig dipp! :( Har hon haft sådana saturationsfall tidigare? Håller alla tummar för att andningen stabiliserar sig så snart som möjligt! :heart

Nej.. Jag sa bara att jag hade mycket sammandragningar. Har nog inte reagerat på att dom kommer så tätt förrän jag faktiskt började rikta lite fokus inåt, har varit så uppe i mitt jobb idag. :angel: Jag tänker ju att det här KAN inte vara förlossningsstart för det gör inte ont, men då behöver det alltså inte göra det? Klart det moler och trycker lite, men det gör inte alls ont. Sen vet jag med mig att jag har vilseledande hög smärttröskel också, men ja. Tänker ändå att man borde känna skillnad?

Det är nog väldigt individuellt! Jag vet å ena sidan personer som gått med mycket sammandragningar, också onda, länge utan att det ”hänt något” - å andra sidan har jag själv inte känt ett enda dugg av de första 3-4-ev mer än så (minns inte riktigt) centimeternas öppningsarbete med något av barnen...

Hon verkar vara en stark krabat och bakslag kunde komma om jag förstod det rätt? Håller tummarna stenhårt för att det snart blir bättre!
Bakslag är mer regel än undantag, men vi hade ju gärna sett att det inte blev sånna stora dippar :(

Fy, vilken läskig dipp! :( Har hon haft sådana saturationsfall tidigare? Håller alla tummar för att andningen stabiliserar sig så snart som möjligt! :heart
Inte vad jag vet om. I Stockholm var hon som lägst nere på 50 en gång, då efter en ultraljudsundersökning av hjärta och hjärna som drog ut lite på tiden. Här har hon varit svajig och hamnar ofta runt 70, speciellt när det är mycket ljud eller vid matning, men brukar hämta sig lika fort igen. Den stora dippen hände utan synbar anledning, när hon låg på mig i sängen. Hon har varit nere mellan 35-40 några gånger idag, och man känner sig extremt maktlös som bara kan titta på och hoppas att det vänder (hon reagerar som sagt inte på att man puffar, "kittlar" eller vänder).

Då har jag haft 3 st på 10 minuter nu.. :o känns som att dom kommer så fort jag rör på mig. Ja, bra att jag ringde in. Vill dock verkligen inte åka in idag, men fortsätter det såhär så inser jag ju att jag kanske blir så illa tvungen. O_o
Instämmer i kören om att åka in och kolla.
Mitt vatten gick ju visserligen väldigt tidigt, men själva förlossningen startade just med sånna sammandragningar som efter några timmar övergick i värkar. Ska man kunna ge värkhämmande så är det bra att komma in i ett så tidigt skede som möjligt, och som sagt även om det behövs betapred för lungmognaden.

Bakslag är mer regel än undantag, men vi hade ju gärna sett att det inte blev sånna stora dippar :(

Inte vad jag vet om. I Stockholm var hon som lägst nere på 50 en gång, då efter en ultraljudsundersökning av hjärta och hjärna som drog ut lite på tiden. Här har hon varit svajig och hamnar ofta runt 70, speciellt när det är mycket ljud eller vid matning, men brukar hämta sig lika fort igen. Den stora dippen hände utan synbar anledning, när hon låg på mig i sängen. Hon har varit nere mellan 35-40 några gånger idag, och man känner sig extremt maktlös som bara kan titta på och hoppas att det vänder (hon reagerar som sagt inte på att man puffar, "kittlar" eller vänder).
Tänker på er, hoppas det stabiliserar sig och vänder snart.

Det låter ju som något annat än svajigheten vid matning/ljud :(. Jag hoppas så att det ger med sig och att det bara är en dålig dag idag - vissa dagar verkar det gå troll i utan att det går att begripa varför.

Tänker på er! ❤️ Hoppas verkligen att hon återhämtar sig snabbt och att ni slipper fler obehagliga incidenter.

Instämmer i kören om att åka in och kolla.
Mitt vatten gick ju visserligen väldigt tidigt, men själva förlossningen startade just med sånna sammandragningar som efter några timmar övergick i värkar. Ska man kunna ge värkhämmande så är det bra att komma in i ett så tidigt skede som möjligt, och som sagt även om det behövs betapred för lungmognaden.

Nu är jag inne och sitter och mäter hjärtljud och sammandragningar. Hade några riktigt smärtsamma sammandragningar direkt när jag kom in men inga när jag körde bilen och inga riktiga nu när jag sitter och mäter. Så antar att jag kanske kommer bli hemskickad med direktiv om att ta det lugnare då, hur det nu ska gå till.. jag som tycker att jag tar det lugnt redan. Vi får se vad dom säger!

Det är nog väldigt individuellt! Jag vet å ena sidan personer som gått med mycket sammandragningar, också onda, länge utan att det ”hänt något” - å andra sidan har jag själv inte känt ett enda dugg av de första 3-4-ev mer än så (minns inte riktigt) centimeternas öppningsarbete med något av barnen...

Hihi ja här har ni en som gått med sammandragningar länge.. Vissa dagar är det mycket mer och jag kan inte prata och måste koncentrera mig för det gör faktiskt ont, såpass att jag funderar på om det måste göra mycket ondare redan i början av födseln hur jag ska klara det om det redan gör så ont nu.... Har tajmat det och de är ofta regelbundna, en kväll var det 8 min mellan varje i flera timmar. Men skillnaden är väl sen att de ökar i intensitet och längd och smärta som jag förstått när det verkligen startar.

Men bf närmar sig fort nu, och huvudet har fixerat sig..

Nu är jag inne och sitter och mäter hjärtljud och sammandragningar. Hade några riktigt smärtsamma sammandragningar direkt när jag kom in men inga när jag körde bilen och inga riktiga nu när jag sitter och mäter. Så antar att jag kanske kommer bli hemskickad med direktiv om att ta det lugnare då, hur det nu ska gå till.. jag som tycker att jag tar det lugnt redan. Vi får se vad dom säger!

Har de undersökt tappen?
Bra att du är inne och kollar!

Har de undersökt tappen?

Har missat att läsa mkt i det sista.. och sitter på mobilen nu.. Jag fick kolla upp och på mig var det inte påverkat iaf så håller tummarna Sofie_B. Jag fick tjata mig till undersökning typ.. gyn tog det dock mer allvarligt, och skällde lite på mig för att jag inte tagit adalattabletterna på återkollen. Men det förstod jag som att jag bara skulle ta om det blev värre eller inte stod ut efter första gyn.. Jag har inte fått några rekommendationer att ta det lugnare, men så hade det nog inte varit möjligt heller då jag redan varit sjukskriven länge..

Senast ändrad:
Har de undersökt tappen?

Nej, inte än. Dom trodde att jag kanske kunde ha en urinvägsinfektion (det ska skickas på odling) och sen har dom frågat mycket om hur mycket jag jobbar/vilar så dom är väl inne på att det kan vara stress kanske. Tycker inte alls om den här kvinnan lika mycket som alla andra jag har kommit i kontakt med, hon känns stressad och lyssnar liksom inte riktigt.

Men väntar nu på att träffa läkare.

Har missat att läsa mkt i det sista.. och sitter på mobilen nu.. Jag fick kolla upp och på mig var det inte påverkat iaf så håller tummarna Sofie_B. Jag fick tjata mig till undersökning typ.. gyn tog det dock mer allvarligt, och skällde lite på mig för att jag inte tagit adalattabletterna på återkollen. Men det förstod jag som att jag bara skulle ta om det blev värre eller inte stod ut efter första gyn.. Jag har inte fått några rekommendationer att ta det lugnare, men så hade det nog inte varit möjligt heller då jag redan varit sjukskriven länge..

Tack snälla. ❤️ Så svårt det där, förra gången var dom underbara men kvinnan jag har haft nu känns mest bara stressad och ofokuserad. Som att hon inte riktigt lyssnar.

Tänker på er! :heart:heart:heart

Jag hoppas inte, för det är fortfarande tidigt. O_o Vill, vill, vill att han ska stanna till 2018! Är troligtvis i vecka 34, det är ju lite knas med vårt bf (som egentligen är 11/2, men bm tror inte heller på det).

Jag har egentligen BF nästan en vecka innan BF.. för att de räknar nästan en vecka för sent..

Tror ni att hon väntar till efter nyår att komma ut för mig? Jag har ju haft mycket sammandragningar jättelänge (och rosa bödningar) och har ju BF egentligen i början av januari.. Huvudet är fixerat nu.

Så tråkigt :( Men håller tummarna att läkaren är bra!

Nu är jag hemma igen. Jag var öppen 3 cm med en hård och omogen tapp och en bebis som fortfarande gick att trycka tillbaks med fingrarna (antar att det innebär att han inte är fixerad?). Jag hade lite vita blodkroppar i urinen så ska äta antibiotika nu i en vecka och blev beordrad att vila lite mer. Hur det nu ska gå till. läkaren var mycket bättre och lyssnade bra så det var skönt!

Jag har egentligen BF nästan en vecka innan BF.. för att de räknar nästan en vecka för sent..

Tror ni att hon väntar till efter nyår att komma ut för mig? Jag har ju haft mycket sammandragningar jättelänge (och rosa bödningar) och har ju BF egentligen i början av januari.. Huvudet är fixerat nu.

Låter ju som att det kanske kan vara på gång hyfsat snart!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 603
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 479
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar