Vinterföräldrar -17/18 del 2

Vi har varit på föräldrautbildning nu. Mycket har handlat om förlossningen, och då främst en "vanlig" vaginal förlossning. Jag vet att några i den här tråden har fött med snitt och jag tycker att det verkar vara ganska vanligt? Ändå nämndes det så lite? Ni som gjort eller ska göra planerat snitt, vill ni berätta varför ni vill eller måste göra det?

Jag vill väldigt gärna föda vaginalt, men just därför hade jag uppskattat med info om snitt för jag känner mig mer orolig för att det skulle bli ett akut sådant än för en vaginal förlossning.

Jag tror att man väljer att inte informera så mycket om snitt då det bästa för bebis är att föda vaginalt och vara förberedd på att komma ut. Genom att tömma lungor på vatten osv.
Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att det får komma igång spontant och då vara öppen 3cm vid snitt. Deras önskemål, för då är bebis redo på att nu är det dags.
Sedan är det ganska vanligt att det är lite problem med andningen på bebis vid ett snitt, för att lungorna inte är förberedda.

Jag kommer göra ett snitt (bråkar för att få igenom det) pga min upplevelse vid förra FL. Samt att 8/10 förlossningar där mammor har diabetes slutar i snitt. Dels för att bebis axlar ofta är bredare (något läkarna är väldigt dåliga på att informera om) och för att man inte pressar en mamma med diabetes lika hårt som en vanlig mamma.

På tal om det så låg jag med värkar för exakt 2år sedan idag. Vattnet gick 21 tiden den 9/12, värkarna började vid 01 och vi åkte in runt 05. Vid 23.40 kom lilltjejen med ett urakut snitt. Så värkar i 22h ingen mat sedan 20 den 9/12, som diabetiker får du inte äta innan bebis är ute pga att det så ofta blir snitt.

Tipsar om gravidmassage. Jag hade också ett stillasittande arbete som gravid och fick fruktansvärt ont i ryggen, om jag minns rätt så var det ungefär vid bh-bandet. Jag gick på gtavidmassage och massören menade att det var rätt vanligt pga att man sträcker sig mycket mer för att ”komma förbi magen” ett av hennes tips var att flytta närmare tangentbordet. Sen fick jag tips på en del övningar som hjälpte också, minns tyvärr inte dem. Men det kan säkert sjukgymnasten också hjälpa till med.
Massagen var dock helt fantastisk!!!

Tack för tipsen! Precis där får jag jätteont, på höger sida. Ska kolla in gravidmassage också. Hur går det att ligga på magen då? Har britsen som ett hål för den eller sitter man upp? :p

Tack för tipsen! Precis där får jag jätteont, på höger sida. Ska kolla in gravidmassage också. Hur går det att ligga på magen då? Har britsen som ett hål för den eller sitter man upp? :p

Den har som ett hål! Det var en helt fantastisk upplevelse att få ligga ”på magen” som gravid :)

Jag trodde vi hade fixat allt här hemma tills imorgon, Men vi har ju glömt att köpa engångsakydd till skötbädden.....

Får väl försöka tigga till mig några från BB innan hemgång

Nojaren i mig är så himla less på att min bebis inte verkar ha hört det där med att rörelsemönstret ska vara regelbundet och kännas i princip lika varje dag!
I förrgår var bebis sjövild, sparkade och tänjde så att magen stod åt alla håll. Igår var det lugnare, men ändå några stunder under dagen med mer aktivitet. Idag - nästan helt "tyst". Har känt en del mindre rörelser när jag lagt mig ner på sidan men i övrigt är det ganska stilla. Och så här håller det på i cykler. Lugn - normal - vild... Om och om igen. Och precis som sist jag var in och kollade bebis så kan jag inte heller "provocera fram" speciellt mycket rörelser heller på dom här lugna dagarna.

Hur normalt är det egentligen? Jag orkar knappt skrämma upp mig själv med fler samtal till MVC om och om igen när allt ändå alltid varit bra hittills. Jag känner mig dum och fånig. Och eftersom jag ändå känner lite rörelser är jag inte särskilt orolig, men det tar ändå så himla mycket kraft att gå och "leta".

Har era bebisar samma rörelsemönster varje dag? Eller har de dagar när dom sover mer?

@FeatherCloud du har ju ett mönster som förvisso löper över tre dagar men ändå :D
Herrn i min mage är vild kväll/tidig natt allt som oftast men har lugnare dagar ibland också.

Nojaren i mig är så himla less på att min bebis inte verkar ha hört det där med att rörelsemönstret ska vara regelbundet och kännas i princip lika varje dag!
I förrgår var bebis sjövild, sparkade och tänjde så att magen stod åt alla håll. Igår var det lugnare, men ändå några stunder under dagen med mer aktivitet. Idag - nästan helt "tyst". Har känt en del mindre rörelser när jag lagt mig ner på sidan men i övrigt är det ganska stilla. Och så här håller det på i cykler. Lugn - normal - vild... Om och om igen. Och precis som sist jag var in och kollade bebis så kan jag inte heller "provocera fram" speciellt mycket rörelser heller på dom här lugna dagarna.

Hur normalt är det egentligen? Jag orkar knappt skrämma upp mig själv med fler samtal till MVC om och om igen när allt ändå alltid varit bra hittills. Jag känner mig dum och fånig. Och eftersom jag ändå känner lite rörelser är jag inte särskilt orolig, men det tar ändå så himla mycket kraft att gå och "leta".

Har era bebisar samma rörelsemönster varje dag? Eller har de dagar när dom sover mer?

Min har lugnare dagar ibland, alternativt att jag är väldigt aktiv vissa dagar som idag och känner det därför mindre. Idag har jag gått långpromenad, städat och bakat och knappt varit stilla och då känt väldigt lite.

Och jeezes vad dyrt det var med gravidmassage. :nailbiting: Billigaste jag hittat är 475:- för 20 min och typ 695:- för 50 minuter. Jag vet att Naprapathögskolan tar 200:-/massage hos deras elever, jag ska kolla om de kan köra gravidmassage också.

Och jeezes vad dyrt det var med gravidmassage. :nailbiting: Billigaste jag hittat är 475:- för 20 min och typ 695:- för 50 minuter. Jag vet att Naprapathögskolan tar 200:-/massage hos deras elever, jag ska kolla om de kan köra gravidmassage också.

Vad är skillnaden mellan vanlig massage och gravidmassage? Jag får vanlig och det har funkat fint :)

Vad är skillnaden mellan vanlig massage och gravidmassage? Jag får vanlig och det har funkat fint :)

Jag vet faktiskt inte. :o Jag tänker väl att en vanlig massage borde duga lika fint. I alla fall om man kan ligga på sidan också som du gör, då behövs ju ingen speciell brits. Frågar för säkerhets skull Naprapathögskolan ifall det gör något då det bara är elever som utför massage där, och de kanske måste veta om ifall man är gravid av någon anledning. :confused:

@FeatherCloud du har ju ett mönster som förvisso löper över tre dagar men ändå :D
Herrn i min mage är vild kväll/tidig natt allt som oftast men har lugnare dagar ibland också.
Egentligen är det nog längre än så mellan de riktigt aktiva dagarna, och så är det ett par mer "normala" där emellan.

Just också att jag inte lyckas "putta igång" tycker jag är jobbigt, inbillar mig att andra har lättare att få "kontakt" med sina bebisar än jag har, men det är nog nojan som pratar.

Min har lugnare dagar ibland, alternativt att jag är väldigt aktiv vissa dagar som idag och känner det därför mindre. Idag har jag gått långpromenad, städat och bakat och knappt varit stilla och då känt väldigt lite.
Igår var jag väldigt i farten och då brukar jag inte lägga märke till så mycket. Imorse låg jag vaken 2-3 timmar med bara få puffar och har sen varit väldigt stilla under dagen, då känns det märkligare.

Har iaf känt några fler knuffar så försöker ta det med ro. Så som han levde om i förrgår kan han lika gärna ha vänt sig på något tokigt sätt igen, vad vet jag...

När jag väntade Havanna sa dom att vanlig massage kunde starta förlossningen. Att man trycker på lite andra punkter vid en gravidmassage. Det var typ förklaringen jag fick då.

Jag har också ont på samma ställe! Jag fick förklarat från sjukgymnasten att det troligen berodde på annorlunda hållning för bröstryggen och att den behöver mjukas upp. Blir lite bättre om jag rullar ryggen någon gång i timmen (om jag kommer ihåg), alltså böjer mig ner och rullar upp kota för kota. Blir bättre om jag står vid skrivbordet också. Ska testa flytta tangentbordet också. Men helt försvinner det inte och det har börjat göra väldigt ont nu, främst på kvällarna. Väldigt sugen på gravidmassage men får nog nöja mig med makens massage :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 587
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 474
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar