Vinterföräldrar -17/18 del 2

Höjt tryck på andningsstödet idag. Och så har hon fått en påse blod. Hon väger nu ca 1200g.
Själv är jag rätt sönderstressad över hela situationen just nu. Vill bara få komma hem och leva ett normalt liv som "alla andra".
Usch ja, det är inte klokt vad man kan längta efter grå och tråkig vardag när man är i den situationen du är i. Jag minns hur jag längtade efter att få ha bebis på höften och tömma diskmaskin... För mig kändes allt så overkligt så länge man var kvar på sjukhuset.

Är samtalen med kuratorn givande? Vi hade en som bara arbetade med neo-iva-föräldrar. Det var guld värt för att hon förstod så väl situationen man befann sig i.

Mga styrkekramar till er! :heart

Är jag knäpp som fortfarande inte riktigt förstår att vi ska bli föräldrar på Måndag?

I helgen ska det storstädas i huset. Vill ha nystädat när vi kommer hem med det lilla fröet
Är så nyfiken på hur hunden ska reagera.
Idag hade vi 2 snubbar här som skulle installera fiber. Hunden lämnade inte min sida under hela tiden de var här. Han har varit väldigt vaktig sedan jag blev gravid . Framförallt senaste tiden. Har full koll på mig hemma
Det är en Golden på 1.5 år. Helt underbar individ

Vår hund är likadan, var både denna och förra graviditeten :) Viker inte från min sida, är dock sketsur för att hon inte får sova i sängen längre. :p

Här är lillfian redan 11 dagar. Dagarna flyter på, hon sover mest. Äter, sover och bajsar. Fast hon vill bara sova på en, precis som storebror gjorde när han var nyfödd, så det blir mest att man sitter parkerad i soffan hela dagarna så får sambon sköta markservicen och underhålla storebror. Ska ta fram selen så småningom när snittet inte är så ömt längre tänkte jag.

Idag var Bvc på hembesök, vikten går åt rätt håll. 4240g när hon föddes, 3970g var utskrivningsvikten på BB tror jag. I fredags på Bvc vägde hon 3990g, så inte så stor skillnad från BB. Men idag hade hon gått upp till 4060g, så nu är det på rätt sida kilo-strecket iaf. Skönt att mjölken verkar ha kommit igång (märker det inte direkt, läcker inget, inga spända bröst eller så, men det verkar ju finnas).

En annan sak - det här med avslag. På BB rann det ju en del, och första dagarna efter födseln kom det ju ut lite. Men de senaste dagarna har det inte varit något alls? Kanske någon fläck på toapappret men skulle egentligen inte ens behövt något skydd (har inte vågat ta bort ifall det skulle börja rinna). Det har ju bara gått 11 dagar, senaste veckan har det varit extremt lite. Är det för att jag mest suttit still kanske :confused: Vet ju att det kan komma och gå, men nu har det varit så många dagar som det inte direkt varit något. Har för mig att det blödde mycket mer med storebror.

Avslaget kan komma och gå under 6-8 veckor. Mitt slutade dock efter ca 3v med dottern. Det brukar vad jag förstått även vara lite mindre avslag vid ett snitt. en minns inte varför.

Känns helt normalt att inte förstå :) men så kul att det är så snart! Spännande!

Apropå fiber så skulle vi idag ha hit hantverkare (2 olika) för att installera luftvärmepump och dra in fiber. Självklart blev den ene sjuk (värmepumpen) och de andra hade fel utrustning med sig :meh: Får se om vi får varmt i huset och slipper mobilt bredband innan jul... :p

Vi har precis dragit fiber. Grymt skönt, men nu har vi istället problem med att routern inte räcker i huset, utan vi har mest wifi i vardagsrummet :rofl:

Skönt!
Jag fick också en blödning, tror det var ca v 28-30 nånstans. De hittade inte var den kom ifrån, men inget farligt iaf. Troligtvis ett kärl som brustit. Sen är det ju sköra slemhinnor och allt möjligt som kan börja blöda. Skönt att ha det kollat iaf!

De sa många gånger att det var bra att jag kom in och kollade ändå. Även om jag mest kände mig löjlig, då det inte var något :p

Usch ja, det är inte klokt vad man kan längta efter grå och tråkig vardag när man är i den situationen du är i. Jag minns hur jag längtade efter att få ha bebis på höften och tömma diskmaskin... För mig kändes allt så overkligt så länge man var kvar på sjukhuset.

Är samtalen med kuratorn givande? Vi hade en som bara arbetade med neo-iva-föräldrar. Det var guld värt för att hon förstod så väl situationen man befann sig i.

Mga styrkekramar till er! :heart
Kuratorn har inte direkt gett något alls tyvärr. Hon är ny på neo, och har inte jobbat med så många familjer där än som jag förstod det. Ska träffa sjukhuspsykologen på måndag, får se om det blir mer givande.
Var på amningsmottagningen idag pga mina problem med mjölkstockning (varför skulle nåt funka bra liksom...), dom konstaterade att det mest troligt beror på för hög stressnivå. Och den är oerhört svår att göra något åt i dagsläget :(

Värst är nog ändå att samtliga i personalen säger att så små barn inte klarar av för mycket ljud utan att det påverkar andningen, och ändå är lokalen dåligt ljuddämpad så hon påverkas av att dom pratar i båset intill (det är alltså inte ens riktiga väggar emellan). Det är skitjobbigt när hon får andningsuppehåll pga andras prat och ljud (det piper mycket hos grannbarnet), när det är något som skulle kunna förebyggas. Idag höjdes trycket för andningen med just det som anledning, att det var för mycket prat utanför vårt bås.

Kuratorn har inte direkt gett något alls tyvärr. Hon är ny på neo, och har inte jobbat med så många familjer där än som jag förstod det. Ska träffa sjukhuspsykologen på måndag, får se om det blir mer givande.
Var på amningsmottagningen idag pga mina problem med mjölkstockning (varför skulle nåt funka bra liksom...), dom konstaterade att det mest troligt beror på för hög stressnivå. Och den är oerhört svår att göra något åt i dagsläget :(

Värst är nog ändå att samtliga i personalen säger att så små barn inte klarar av för mycket ljud utan att det påverkar andningen, och ändå är lokalen dåligt ljuddämpad så hon påverkas av att dom pratar i båset intill (det är alltså inte ens riktiga väggar emellan). Det är skitjobbigt när hon får andningsuppehåll pga andras prat och ljud (det piper mycket hos grannbarnet), när det är något som skulle kunna förebyggas. Idag höjdes trycket för andningen med just det som anledning, att det var för mycket prat utanför vårt bås.
Usch vad tufft ni har det. :( Hoppas att det kan vända lite snart. Andningsuppehållen är jobbiga. Vad dåligt att det pratas på sådan nivå att det påverkar! :mad: Det är ju av yttersta vikt att ljudnivån är på låg nivå på de avdelningarna. Det räcker ju med alla larm som ljuder mer eller mindre frekvent.

Usch vad tufft ni har det. :( Hoppas att det kan vända lite snart. Andningsuppehållen är jobbiga. Vad dåligt att det pratas på sådan nivå att det påverkar! :mad: Det är ju av yttersta vikt att ljudnivån är på låg nivå på de avdelningarna. Det räcker ju med alla larm som ljuder mer eller mindre frekvent.
Ja det är jättejobbigt att se hur saturationen dyker ner utan att kunna göra något :( .
Det blir lite moment 22 av det hela också. Hon får inte komma ut i familjerum innan hon är mer stabil i andningen, men hon svajar i andningen pga ljud i intensivvårdsrummet.

Tänk om de som ritar hur sjukhusen ska byggas kunde haft en bra dialog med personalen på avdelningarna i fråga före, då kanske det hade gått fortare med tillfrisknandet hos många patienter.

Ja det är jättejobbigt att se hur saturationen dyker ner utan att kunna göra något :( .
Det blir lite moment 22 av det hela också. Hon får inte komma ut i familjerum innan hon är mer stabil i andningen, men hon svajar i andningen pga ljud i intensivvårdsrummet.

Tänk om de som ritar hur sjukhusen ska byggas kunde haft en bra dialog med personalen på avdelningarna i fråga före, då kanske det hade gått fortare med tillfrisknandet hos många patienter.
Min flicka hade också jättemkt andningsuppehåll trots att hon var född så mkt senare än din. Det gick inte bort förrän hon var fullgången.

Å vad jobbigt för er!
Vilken sits att hamna i. Vet ingenting om att vara på neo så länge med sitt lilla barn men vet allt om när det inte blir som man tänkt sig. Och alla tankar och känslor som kommer i det paketet.
Man bli väldigt berörd av er situation. Vill bara önska er all lycka!

Min flicka hade också jättemkt andningsuppehåll trots att hon var född så mkt senare än din. Det gick inte bort förrän hon var fullgången.
Vår hade inga sånna alls förut. Alltid skött andningen perfekt, tills hon hamnade i sånna här situationer på nya sjukhuset :(

Kom på att jag inte uppdaterat min rad i listan

November
14 - cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December

25 - Emrox, första barnet, flicka
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
6 - Positron, andra barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet, flicka
30 - leoparden, första barnet, flicka

Februari
3 - Monifa, första barnet, pojke
8 - YaHilweh, andra barnet, flicka
10 - JeayL, första barnet, pojke
11 - Sofie_B, första barnet
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
23 - Heulwen, första barnet, flicka

Skickade ut mannen att gå en långtur med hunden så att jag kunde storstäda i lugn och ro här hemma
Nu är det gjort. Vill komma hem till ett någorlunda fräscht hem .
Har även bakat lite gott i form av saffranssnäckor med fyllning av vanlijsmör, chokladkolor, solskensbullar med saffran, samt kardemummaknyten

Skickade ut mannen att gå en långtur med hunden så att jag kunde storstäda i lugn och ro här hemma
Nu är det gjort. Vill komma hem till ett någorlunda fräscht hem .
Har även bakat lite gott i form av saffranssnäckor med fyllning av vanlijsmör, chokladkolor, solskensbullar med saffran, samt kardemummaknyten

Du boar in dig ordentligt. :love:

Ja det är ju så dags 2 dagar innan .

Ska skriva mitt förlossningsbrev nu
Bättre sent än aldrig! :D
Vad tar du upp i förlossningsbrevet? :) (Säg till om det är en för privat fråga :o jag hade ju lite funderingar över det igår och är lite i allmänhet nyfiken på vad andra tänkt ta med i sina brev...)

Bättre sent än aldrig! :D
Vad tar du upp i förlossningsbrevet? :) (Säg till om det är en för privat fråga :o jag hade ju lite funderingar över det igår och är lite i allmänhet nyfiken på vad andra tänkt ta med i sina brev...)

Ingen fara.
Jag tänkte b.l.a. Ta upp att jag vill amma.

Att vi gärna vill ha ett eget rum efter snittet så att mannen kan stanna över natten på BB innan vi flyttas till patienthotellet. Jag kan ibland får ångestattacker över att vara ensam i nya och så pass stora händelser. Då hjälper det inte att det finns andra i närheten som jag inte har en relation till.

Att jag är väldigt smärtkänslig.

Sen är det någon punkt till, men de håller kg utanför här .

Vad funderade du på då?

Tänker lite i dessa banor:
- öppen för alla former av smärtlindring
- har ingen uppfattning om att jag vill/måste föda i någon viss position. (Mao tänker jag att det kan vara bra att förmedla att jag är flexibel på dessa punkter och litar på förlossningspersonalens kunskap)
- Jag är rädd för hur jag kommer reagera på smärtan + pga oron jag haft till och från under graviditeten tror jag det är viktigt att inte känna mig "bortviftad" i mina rädslor
- jag behöver pepp och stöd utan kroppskontakt :p (när jag är under press får möjligen sambon, och ibland inte ens han, ta på mig)
- ang amning och direkt efter födseln känner jag mig osäker och vill på något sätt förmedla mina "issues", och att jag vill ha stöd utan att känna mig pushad.

Känns mest som en massa "lite som men inte helt så, utan liksom mittemellan", tycker det är jättesvårt att hitta en bra nivå och få med det viktigaste..
@Rugge
Tack för svaret!:) Mina funderingar är lite som ovan, och kanske lägga till något kort om hur jag fungerar med motivation och liknande. Men som sagt, svårt att hitta "nivån", och jag vill inte dra ihop en hel roman som ingen hinner läsa heller.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 587
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 474
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar