Vinterföräldrar 16/17 del 3

Någon annan med bebis som har misstänkt kvällsoro?
Sedan någon vecka tillbaka har lilltjejen spenderat några timmar om eftermiddagarna/kvällarna med att vara allt från missnöjd till förtvivlad. Inget, förutom att bära henne upprätt mot bröstet, hjälper mer än kortare stunder... Enda ljuspunkten är nätterna har blivit lite lugnare - men antagligen för hon är så trött efter ha varit vaken och ledsen så länge :cry:. Igårkväll visade hon inga större tecken på oro men det innebar å andra sidan att beteendet ovan höll i sig hela natten. Testar att amma så mycket jag kan men det är inte alltid det duger heller :(.

Annars så växer hon på fint! Ökat 5 cm i längd och gått upp 1 kg i vikt sedan födseln så det känns tryggt i alla fall. Dock har hon blivit väldigt törstande efter närheten så från att kunna sova i babynestet mer parten av natten går det ibland inte alls. Enda som får henne att sova är om hon sover PÅ någon av oss vilket såklart gör att jag oroar mig för psd (magläge). Andningslarmet hjälper ju inte om hon inte sover på egen madrass men samtidigt måste ju hon få sova...
Låter otroligt likt den oro I uppvisade de första 6-7 veckorna av sitt liv. Kunde starta vid 19-30 och hålla på till 05. För oss blev det bara bättre av sig självt, men sista veckan innan det vände var den värsta.

Nu har hon varit orolig igen på kvällen någon vecka men på ett annat sätt. Nu är hon fisig och gråter på grund av det och hon har börjat att sakta men säkert gå att lägga drygt en timme innan vi själva går och sover. :eek:
Men hon är inte alls lika otröstlig som när hon var mindre. Nu går det att kommunicera med henne och trösta henne på ett helt annat sätt än det gjorde då.:up:
Tror det är en fas som ska passeras precis som förra gången. Sen kommer hon vara gladare ett tag och kunna lite nya grejer, typ läggas i tid som en vanlig bebis. :D

Knoddrick trött ikväll. Tömde bara ett bröst, sen sova igen. Mer snorig nu. Hoppas hon vaknar snart igen och vill ha det andra bröstet, så att jag oxå kan sova sen...
Sköta magen vore bra oxå.

Jag roar mig med att checka av lite saker. Hittade denna text med video http://www.lofsan.se/testa-om-du-har-delade-magmuskler/ och tror mig komma fram till att mina muskler är där de är. Nånting tar emot i a f. Sen är ju hela magen som en jättesladdrig degklump, så svårt att avgöra vissa saker.

Underlivet gör inte ont längre, bara klippet är ömt och känsligt och knipet blir långsamt starkare. Snart kan jag börja rida igen!

Knoddrick har alltid gillat blöjbyten. Och skötbädden ovanpå tvättmaskinen verkar hon älska. Skrattar och ler, stirrar med glädje på väggarna, pratar och jollrar och är helnöjd.
Synd att man inte kan lämna henne där en stund. Har inte fått henne att gilla babysittern eller att ligga ensam i min säng nån längre stund. Får liksom inget gjort när hon är vaken.
Hear hear! Jag har blivit effektiv på att göra olika hushållssysslor i max 2 minuters stötar. Sen måste jag underhålla bebis.
Det känns fantastiskt lyxigt de dagar hon bestämmer sig för en tupplur i soffan på 45 min i soffan, då hinner jag med hur mycket som helst!
Men hon är väldigt glad att ligga på reseskötbordet (en väldigt välstoppad plastad filt) på golvet när jag går på toa eller hänger tvätt. Hon har blivit så rörlig nu på den vanliga skötbädden på tvättmaskinen så jag vågar inte lämna henne där nå längre och hämta nya kläder till henne från rummet bredvid. Numera får jag lägga ner henne på golvet för jämnan.
Hon verkar träna på att försöka rulla över på sida och hon är inte alltför långt bort från sitt mål. Samt sprattlar något så fantastiskt! :laugh:

Hear hear! Jag har blivit effektiv på att göra olika hushållssysslor i max 2 minuters stötar. Sen måste jag underhålla bebis.
Det känns fantastiskt lyxigt de dagar hon bestämmer sig för en tupplur i soffan på 45 min i soffan, då hinner jag med hur mycket som helst!
Men hon är väldigt glad att ligga på reseskötbordet (en väldigt välstoppad plastad filt) på golvet när jag går på toa eller hänger tvätt. Hon har blivit så rörlig nu på den vanliga skötbädden på tvättmaskinen så jag vågar inte lämna henne där nå längre och hämta nya kläder till henne från rummet bredvid. Numera får jag lägga ner henne på golvet för jämnan.
Hon verkar träna på att försöka rulla över på sida och hon är inte alltför långt bort från sitt mål. Samt sprattlar något så fantastiskt! :laugh:
Sofflurerna är det som ger andningshål. Och hon har börjat kunna ligga vaken i soffan korta stunder utan att jag är med, så det blir säkert bättre och bättre.
Om hon bara kunde vara nöjd i min säng så skulle jag kunna laga mat eller diska...eller bre en macka ifred... (Min säng är precis vid dörren mellan sovrum och kök.)

Täppan värre inatt. Inte alls kul när hon har det så kämpigt med andningen. :arghh: Blir till att åka in till sjukhuset/vårdcentralen.

Sofflurerna är det som ger andningshål. Och hon har börjat kunna ligga vaken i soffan korta stunder utan att jag är med, så det blir säkert bättre och bättre.
Om hon bara kunde vara nöjd i min säng så skulle jag kunna laga mat eller diska...eller bre en macka ifred... (Min säng är precis vid dörren mellan sovrum och kök.)
Jag längtar till den dagen hon kan vila på dagen i spjälsängen. Hon skyr den som pesten så fort det är dags att gå upp. :rofl:
Har ett stort eller litet kök?
Vi bor ju i lägenhet med litet avlångt kök så vi har placerat babysittern på köksbordet. Då kan man både få äta (när hon är på nog gott humör) och stöka runt i köket för hon kan se en från sittern. Fast hon kan åh andra sidan somna i sittern, var första platsen hon kunde sova på som inte var oss.

Jag längtar till den dagen hon kan vila på dagen i spjälsängen. Hon skyr den som pesten så fort det är dags att gå upp. :rofl:
Har ett stort eller litet kök?
Vi bor ju i lägenhet med litet avlångt kök så vi har placerat babysittern på köksbordet. Då kan man både få äta (när hon är på nog gott humör) och stöka runt i köket för hon kan se en från sittern. Fast hon kan åh andra sidan somna i sittern, var första platsen hon kunde sova på som inte var oss.
Inte stort, så om hon bara kunde sitta i sittern mer än en minut utan att bli vrålledsen så skulle jag inte ha några större problem...
Sätter henne i sittern då och då, bara för att inte ge upp. Hon kanske vänjer sig eller ändrar åsikt nån dag.
Hon har inte kommit till läget där hon tydligt gillar babygymmet heller, men hon tycker det är roligt med bågarna från gymmet när hon ligger i soffan och jag sitter bredvid, wn kort stund i a f.
Och selen...har jag kunnat använda när jag matat fåglar eller handlat, men hemma duger den inte.

Inte stort, så om hon bara kunde sitta i sittern mer än en minut utan att bli vrålledsen så skulle jag inte ha några större problem...
Sätter henne i sittern då och då, bara för att inte ge upp. Hon kanske vänjer sig eller ändrar åsikt nån dag.
Hon har inte kommit till läget där hon tydligt gillar babygymmet heller, men hon tycker det är roligt med bågarna från gymmet när hon ligger i soffan och jag sitter bredvid, wn kort stund i a f.
Och selen...har jag kunnat använda när jag matat fåglar eller handlat, men hemma duger den inte.
Kämpigt när hon inte riktigt kan vara någonstans där du får lite fria händer. Typiskt det där också att vissa saker fungerar på vissa platser och inte på andra, som selen för dig.
Våra små låter överlag väldigt lika, men Jalapeñon sover på lite fler ställen än din. Åh andra sidan har jag för mig att I är 6 veckor äldre än Knoddrick, så förhoppnings så släpper det för er tids nog.

Och hoppas de kan hjälpa er på VC med den täppta näsan.

Skönt att pedagogen sa till! Det är det jag hoppas att folk ska göra; säga till om de ser nåt, men jag litar samtidigt inte på att de vågar det...eller ser nåt.

Skönt att det gick bra för er. Och att ni håller koll.

Ja det var så himla befriande och tryggt att få höra att det inte alls var normalt och kunna söka hjälp för det.

Vi är inne i en period när bara jag duger. Det är lika frustrerande för både mig och sambon. Hon kan vara ammad och supernöjd och jag ger henne till sambon så börjar hon knorra, smacka, suga på handen och leta efter hans bröst. Det ger mig typ noll avlastning och nätterna är verkligen jobbiga eftersom det är bara jag som kan få henne att somna. Han tar henne på barnvagnspromenader så jag får andrum och inte behöver gå på stand by men snart börjar han jobba igen, visserligen inte heltid men ändå.

Jag är så sjukt trött. Hon ammas varannan timme på natten, lite glesare på dagen. Vet att det är normalt med en så liten men det börjar slita på mig. Hoppas verkligen bara att det här är en fas som går över snart. Överväger att börja pumpa, inte än men senare, för att få mer avlastning och så sambon kan bli mer delaktig.

Täppan värre inatt. Inte alls kul när hon har det så kämpigt med andningen. :arghh: Blir till att åka in till sjukhuset/vårdcentralen.

Närhälsan ville inte veta av oss, utan hänvisade till barnakuten, eftersom Knoddrick bara är 6 veckor gammal.
Jag kunde få komma och mellanlanda hos dem, men det kändes värdelöst när de redan i telefon säger att de skulle skicka vidare till barnakuten.
Fick frågan om jag kunde ta mig och Knoddrick till barnakuten själv eller om de skulle ringa ut en ambulans åt mig. Om det hade varit läge för ambulans hade jag inte väntat till att Närhälsans telefonkö skulle öppna och jag skulle bli uppringd...men snällt att de frågade.

På barnakuten blev Knoddrick väl mottagen. Hon är snorig och tät, med lite högre andningsfrekvens än vanligt, men lungorna låter bra och öronen ser bra ut. Röd i halsen. Gav läkaren och studenten flera stora flin. Gick med på de flesta undersökningarna.

Fick med mig hem andra spolgrejer så att jag verkligen kan spola ur "med lite rush" (fart/tryck) och uppmaningen att åka in direkt det blir så där jobbigt igen, inte vänta ut det för länge hemma. Om det är förkylnings-/barnastma så kan de hjälpa henne. (Jag fick det att vända relativt snabbt själv inatt och valde därför att vänta tills jag var i körbart skick och för att höra vad vc sa).

Knoddrick passade på att bajsa lite när tempen togs. Var dock fortfarande inte i närheten av så mycket som det brukar komma. Hon är fortfarande lite tröttare än vanligt, men inte lika tät. Hon känns inte lika varm längre heller. Hoppas vi får sova bättre kommande natt.

Vi är inne i en period när bara jag duger. Det är lika frustrerande för både mig och sambon. Hon kan vara ammad och supernöjd och jag ger henne till sambon så börjar hon knorra, smacka, suga på handen och leta efter hans bröst. Det ger mig typ noll avlastning och nätterna är verkligen jobbiga eftersom det är bara jag som kan få henne att somna. Han tar henne på barnvagnspromenader så jag får andrum och inte behöver gå på stand by men snart börjar han jobba igen, visserligen inte heltid men ändå.

Jag är så sjukt trött. Hon ammas varannan timme på natten, lite glesare på dagen. Vet att det är normalt med en så liten men det börjar slita på mig. Hoppas verkligen bara att det här är en fas som går över snart. Överväger att börja pumpa, inte än men senare, för att få mer avlastning och så sambon kan bli mer delaktig.
Jag började pumpa tidigt just för att få avlastning och för att sambon skulle få betyda mer.
Det var väldigt skönt redan vid första flaskan och ibland blir hon fortfarande för upprörd för att ta bröstet men kan då ta flaska. Även långtidssnuttande kan avbrytas med flaska då det är mindre mysigt. Hon äter då snabbt, blir proppmätt och somnar istället för att halvsova och snutta 3 h mest för mysfaktorn.
Fungerar amningen väldigt bra skulle jag inte vara så orolig för att prova tidigt, men prata med BVC om du känner dig osäker så får du mer input.

8 veckor... Hur gör ni för att stimulera bebis under vakentid?
Öhm...ligger med armarna på vardera sida om bebisen, kör upp min näsa i bebisens och gör olika ljud så bebisen blir glad.
Sjunger mycket strunt. Visslar. Drar mitt hår runt hennes ansikte så hon får känna texturen.
Flippar över henne på mage då och då och peppar som värsta PT'n när hon börjar bli frustrerad. Sprattlar med hennes ben när hon ligger på rygg.
Har henne på ena armen med hennes ansikte från mig och går runt och tittar på saker, spegeln är extra kul.
Har henne sittandes i famnen/brevid och spelar final fantasy. :laugh:
Har henne i babysittern och ger henne en björn att slita i medan jag äter en macka.
Hittar helt enkelt på något när hon eller jag blir uttråkad eller någon syssla måste göras, typ mata mig. :D

Jag började pumpa tidigt just för att få avlastning och för att sambon skulle få betyda mer.
Det var väldigt skönt redan vid första flaskan och ibland blir hon fortfarande för upprörd för att ta bröstet men kan då ta flaska. Även långtidssnuttande kan avbrytas med flaska då det är mindre mysigt. Hon äter då snabbt, blir proppmätt och somnar istället för att halvsova och snutta 3 h mest för mysfaktorn.
Fungerar amningen väldigt bra skulle jag inte vara så orolig för att prova tidigt, men prata med BVC om du känner dig osäker så får du mer input.
Hur tidigt då? :)

Jag tänkte jag skulle stå ut tills nästa gång jag träffar bvc om två veckor ungefär. Då är hon över en månad. Känns sjukt tidigt att sluta helamma då, om det blir så, när man ställt in sig på att göra det tills bebis är 6 månader men det här känns ohållbart.

Hur tidigt då? :)

Jag tänkte jag skulle stå ut tills nästa gång jag träffar bvc om två veckor ungefär. Då är hon över en månad. Känns sjukt tidigt att sluta helamma då, om det blir så, när man ställt in så på att göra det tills bebis är 6 månader men det här känns ohållbart.
Ska fråga karln när han kommer hem då jag minns dåligt, men inom första månaden har jag för mig.
Jag helammar fortfarande, flaskan är bara en komplettering för oss. När vi började med det så fick hon en flaska varje dag på kvällen/natten så jag skulle få andas. Nu får hon någon/några gånger i veckan.
Bara vetskapen om att maken kan mata henne och pausen från en matning är som balsam för min själ när det är stressigt eller jag är trött.
Jag försöker pumpa ur en gång varje dag men det blir inte alltid av.
Hur ofta en vill ge beror ju helt på hur man själv känner och hur väl pumpandet fungerar.

Ska fråga karln när han kommer hem då jag minns dåligt, men inom första månaden har jag för mig.
Jag helammar fortfarande, flaskan är bara en komplettering för oss. När vi började med det så fick hon en flaska varje dag på kvällen/natten så jag skulle få andas. Nu får hon någon/några gånger i veckan.
Bara vetskapen om att maken kan mata henne och pausen från en matning är som balsam för min själ när det är stressigt eller jag är trött.
Jag försöker pumpa ur en gång varje dag men det blir inte alltid av.
Hur ofta en vill ge beror ju helt på hur man själv känner och hur väl pumpandet fungerar.
Åh det låter precis så som jag vill ha det! Jag skulle gärna vilja ha valfriheten att sambon kan mata (eller någon annan också för den delen). Jag tror sambon skulle uppskatta det också och inte bara känna att jahapp, nu är bebis grinig och hungrig och lämna ifrån sig henne.

Åh det låter precis så som jag vill ha det! Jag skulle gärna vilja ha valfriheten att sambon kan mata (eller någon annan också för den delen). Jag tror sambon skulle uppskatta det också och inte bara känna att jahapp, nu är bebis grinig och hungrig och lämna ifrån sig henne.
Jag tycker det är löjligt skönt att hon accepterar matning med flaska. Karln tycker det är mysigt (när hon inte vrålar för att hon är övertrött) och är också väldigt nöjd att han kan få ha en matstund med bebisen.
Det är dock viss inlärning av teknik även där så din sambo och er bebis behöver hitta vad som skulle kunna fungera för dem.
Vi har en Camla som funkar bra då I gillar att hetsa i sig mjölk för att sedan pausa och då vill hon inte att det kommer någon mat alls. :up:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka