Vinterföräldrar 16/17 del 3

Aha.
Har testat att fukta + suga, men får i bästa fall bara lite klet i sugöppningen. Alltså, tunnt, knappt märkbart. Men oftast inget alls.

Håller på att bli tokig.
Ena stunden jättejobbigt med andningen, för att i nästa vara så tyst och avslappnad så man måste dubbelkolla att hon verkligen andas. :crazy:
Hm, det var ju lite klurigt.
Ibland får jag fukta flera gånger innan jag får ut snoret, men många gånger kommer det ju på första försöket så om det hade varit likadant för er så borde du inte fått en tom snorsug de flesta gånger, tvärtom.

Jag skulle ta upp hennes andning med BVC på nästa besök och beskrivit den väldigt detaljerat. De kan ju vara något som ska växa bort alternativt får vara så ett tag utan att de gör något åt det. Om det sen håller i sig kanske det är nåt annat och då är det bra om BVC fått höra när allting började.
I har också väldigt varierande andning, men inte så jag misstänker något luftvägsproblem. Hon kan gå från att snarka och frusta högljutt till att man måste titta efter om hon andas för att hon är så tyst.

Men ta upp det med dem, de är där för att hjälpa och vägleda oss genom föräldraskapet.
Vi har tagit upp lite grejer då och då, ibland har det visat sig inte vara något/varit lätt att fixa/försvunnit av sig själv och ibland har det krävt större insatser.
Så här i efterhand så hade det varit omöjligt för oss att gissa vilka av grejerna som krävdes åtgärd och vilka som vi bara skulle hålla ett öga på.

Här är det precis som du beskriver @malumbub ena stunden låter det som att de är totalstopp för att sedan försvinna. Jag tror att det i J:s fall är att de sitter bakom näsan, spolar varje morgon och hela dagen låter det okey. Natten blir de värre å värre och på morgonen låter hon helt igentäppt. Men får hon bara frusta ur sig snoret så är de ok igen. Hon blir dock vansinnig och man känner sig som världens elakaste mamma :(

Här är en till som varierar mellan att låta väldigt täppt, frustar och andas alldeles tyst, oftast inom loppet av samma natt. Jag tog upp det på BVC när vi var där och han var lite täppt, dsk tyckte att det var normalt eftersom deras näsgångar är så outvecklade. Hon rekommenderade att ha lite högt under huvudet före att använda snorsug/näsfrida eftersom det kan stimulera snorproduktionen.
Men det här var ju rekommendationer till just oss, det kan ju vara värre eller annat för en annan bebis.

Tack för era svar. Ni hjälpte mig att begrava att spöke, i a f tillfälligt. Hjälper mig massor.
(och ja, jag känner mig fånig stundvis)

Kommer ta upp med BVC nästa gång. Och väntar på ny tid från psykologen. Har så väldigt mycket att bearbeta.

Hon blir dock vansinnig och man känner sig som världens elakaste mamma :(
Ja. Men man gör det ju av omtanke och för att hjälpa.

Lillen har ätit väldigt lite under natten, bara velat sova, lite bättre nu på dagen men inte som vanligt. Verkar ha magknip och är pruttig, även lite slemmig i halsen och andas lite rossligt. Magmassage alternerat med hänga på axeln verkar vara det bästa just nu och små mängder mat ofta.

Vart på BVC idag, läkarundersökning o vår I har gått upp 1kg :o:D:o
På knappt 3.5 vecka så det är ingen lättmjölk jag serverar....:angel::angel::angel:
Kurvan pekade rakt upp o Bm förklarade nöjt att vår oro för att hon spyr så mkt inte påverkar vikten alls tydligen :D

Här är det precis som du beskriver @malumbub ena stunden låter det som att de är totalstopp för att sedan försvinna. Jag tror att det i J:s fall är att de sitter bakom näsan, spolar varje morgon och hela dagen låter det okey. Natten blir de värre å värre och på morgonen låter hon helt igentäppt. Men får hon bara frusta ur sig snoret så är de ok igen. Hon blir dock vansinnig och man känner sig som världens elakaste mamma :(

Känner igen det där. Vi har likadant här hemma.
Vår dotter började från fyra månader snora och låta täppt i perioder. Det var mitt i höstrusket så vi tänkte inte så mycket på det. Hela vintern och våren fortsatte likadant, för att vara lite bättre på sommaren och sen blev det mer igen på hösten och på vintern skolades hon in på fsk och vi tyckte inte alls det var konstigt. Små barn "ska" ju ha många förkylningar. Pappersnäsdukar hade vi alltid, överallt hemma och med oss. Inte förrän en fsk - pedagog sa till oss att hon snarkar och har andningsuppehåll och att vi borde kolla upp det som vi faktiskt reagerade. Hon opererades för stora mandlar och näspolyp åtta månader senare. Allt det här gör att jag är så himla mycket på min vakt och jag har redan pratat med bvc om att dottern haft problem så det är lite extra uppmärksammat från deras håll också. I efterhand kände man sig som världens sämsta förälder för vi visste ju att hon snarkade (som en hel karl!) och hade andningsuppehåll men trodde hela tiden det var förkylningar och det var inte förrän nära inpå op som det blev riktigt illa och andningsuppehållen längre. Operationen gjorde iaf underverk! Nu blev det lite OT känner jag...

Här är en till som varierar mellan att låta väldigt täppt, frustar och andas alldeles tyst, oftast inom loppet av samma natt. Jag tog upp det på BVC när vi var där och han var lite täppt, dsk tyckte att det var normalt eftersom deras näsgångar är så outvecklade. Hon rekommenderade att ha lite högt under huvudet före att använda snorsug/näsfrida eftersom det kan stimulera snorproduktionen.
Men det här var ju rekommendationer till just oss, det kan ju vara värre eller annat för en annan bebis.

Precis, vi fick samma rekommendationer men med ett äldre barn med samma problem så hade vi redan gjort allt det där. Svalt i sovrummet är också bra.
Och så länge han äter utan problem så skulle inte jag vara orolig sa min bvc också. Börjar han däremot släppa för att han inte kan andas så skulle jag ta kontakt med vården.

Känner igen det där. Vi har likadant här hemma.
Vår dotter började från fyra månader snora och låta täppt i perioder. Det var mitt i höstrusket så vi tänkte inte så mycket på det. Hela vintern och våren fortsatte likadant, för att vara lite bättre på sommaren och sen blev det mer igen på hösten och på vintern skolades hon in på fsk och vi tyckte inte alls det var konstigt. Små barn "ska" ju ha många förkylningar. Pappersnäsdukar hade vi alltid, överallt hemma och med oss. Inte förrän en fsk - pedagog sa till oss att hon snarkar och har andningsuppehåll och att vi borde kolla upp det som vi faktiskt reagerade. Hon opererades för stora mandlar och näspolyp åtta månader senare. Allt det här gör att jag är så himla mycket på min vakt och jag har redan pratat med bvc om att dottern haft problem så det är lite extra uppmärksammat från deras håll också. I efterhand kände man sig som världens sämsta förälder för vi visste ju att hon snarkade (som en hel karl!) och hade andningsuppehåll men trodde hela tiden det var förkylningar och det var inte förrän nära inpå op som det blev riktigt illa och andningsuppehållen längre. Operationen gjorde iaf underverk! Nu blev det lite OT känner jag...

Skönt att pedagogen sa till! Det är det jag hoppas att folk ska göra; säga till om de ser nåt, men jag litar samtidigt inte på att de vågar det...eller ser nåt.

Skönt att det gick bra för er. Och att ni håller koll.

Hade likadant i början, nu ler hon och ska snacka lite när hon är på skötbordet. Hon sjunger och ylar även en hel del när hon blir insmord. :D
Är hon lite småsur kan hon t.o.m. bli på gott humör igen när man bär in henne till toan. :rofl:
Knoddrick har alltid gillat blöjbyten. Och skötbädden ovanpå tvättmaskinen verkar hon älska. Skrattar och ler, stirrar med glädje på väggarna, pratar och jollrar och är helnöjd.
Synd att man inte kan lämna henne där en stund. Har inte fått henne att gilla babysittern eller att ligga ensam i min säng nån längre stund. Får liksom inget gjort när hon är vaken.

Lillen har ätit väldigt lite under natten, bara velat sova, lite bättre nu på dagen men inte som vanligt. Verkar ha magknip och är pruttig, även lite slemmig i halsen och andas lite rossligt. Magmassage alternerat med hänga på axeln verkar vara det bästa just nu och små mängder mat ofta.
Stackarn. Hoppas det är bättre imorn.

Någon annan med bebis som har misstänkt kvällsoro?
Sedan någon vecka tillbaka har lilltjejen spenderat några timmar om eftermiddagarna/kvällarna med att vara allt från missnöjd till förtvivlad. Inget, förutom att bära henne upprätt mot bröstet, hjälper mer än kortare stunder... Enda ljuspunkten är nätterna har blivit lite lugnare - men antagligen för hon är så trött efter ha varit vaken och ledsen så länge :cry:. Igårkväll visade hon inga större tecken på oro men det innebar å andra sidan att beteendet ovan höll i sig hela natten. Testar att amma så mycket jag kan men det är inte alltid det duger heller :(.

Annars så växer hon på fint! Ökat 5 cm i längd och gått upp 1 kg i vikt sedan födseln så det känns tryggt i alla fall. Dock har hon blivit väldigt törstande efter närheten så från att kunna sova i babynestet mer parten av natten går det ibland inte alls. Enda som får henne att sova är om hon sover PÅ någon av oss vilket såklart gör att jag oroar mig för psd (magläge). Andningslarmet hjälper ju inte om hon inte sover på egen madrass men samtidigt måste ju hon få sova...

Någon annan med bebis som har misstänkt kvällsoro?
Sedan någon vecka tillbaka har lilltjejen spenderat några timmar om eftermiddagarna/kvällarna med att vara allt från missnöjd till förtvivlad. Inget, förutom att bära henne upprätt mot bröstet, hjälper mer än kortare stunder... Enda ljuspunkten är nätterna har blivit lite lugnare - men antagligen för hon är så trött efter ha varit vaken och ledsen så länge :cry:. Igårkväll visade hon inga större tecken på oro men det innebar å andra sidan att beteendet ovan höll i sig hela natten. Testar att amma så mycket jag kan men det är inte alltid det duger heller :(.

Annars så växer hon på fint! Ökat 5 cm i längd och gått upp 1 kg i vikt sedan födseln så det känns tryggt i alla fall. Dock har hon blivit väldigt törstande efter närheten så från att kunna sova i babynestet mer parten av natten går det ibland inte alls. Enda som får henne att sova är om hon sover PÅ någon av oss vilket såklart gör att jag oroar mig för psd (magläge). Andningslarmet hjälper ju inte om hon inte sover på egen madrass men samtidigt måste ju hon få sova...
Misstänker kvällsoro här med. Eller nåt liknande. Inte ovanligt att jag är bebisbunden 16-23 på kvällarna. På
Nåt magiskt sätt har jag ändå lyckats ta in hästarna varannan kväll, men det har inte varit enkelt eller stressfritt.

Idag testar vi lite nya rutiner. Väntar på att Knoddrick ska bajsa snart, så att vi slipper bada inatt, när blöjan exploderat.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka