Vinterföräldrar 16/17 del 3

Jag tycker det är löjligt skönt att hon accepterar matning med flaska. Karln tycker det är mysigt (när hon inte vrålar för att hon är övertrött) och är också väldigt nöjd att han kan få ha en matstund med bebisen.
Det är dock viss inlärning av teknik även där så din sambo och er bebis behöver hitta vad som skulle kunna fungera för dem.
Vi har en Camla som funkar bra då I gillar att hetsa i sig mjölk för att sedan pausa och då vill hon inte att det kommer någon mat alls. :up:
Tack för tipsen! :up: ska tänka på det. :)

@malumbub bra att du åkte och skönt att ni fick bra hjälp, hoppas att kommande natt blir bättre och att det bara är något tillfälligt.

8 veckor... Hur gör ni för att stimulera bebis under vakentid?
Sjunger t.ex Prästens lilla kråka :D, gör ljud och miner som bebis kan försöka härma, massage, ligga i babygymmet m.m. Eller så får han bara hänga med runt i huset på saker jag ska göra typ tvättstugan, plocka ur diskmaskinen, plocka med grejer, hämta posten och ut med sopor, brukar prata om vad jag gör samtidigt eller prata om något annat som dyker upp i skallen just då.

Nu har jag blivit uppdaterad om att första matningen med flaska skedde runt 1 till 2 veckors ålder.
Oj så tidigt. :D då kanske jag inte behöver ha ångest och känna mig som en dålig morsa. :o jag trodde man behövde vänta någon/några månader så att amningen verkligen skulle sitta :angel: Vilket jag tycker att den gör för mig i och för sig.

Vi är inne i en period när bara jag duger. Det är lika frustrerande för både mig och sambon. Hon kan vara ammad och supernöjd och jag ger henne till sambon så börjar hon knorra, smacka, suga på handen och leta efter hans bröst. Det ger mig typ noll avlastning och nätterna är verkligen jobbiga eftersom det är bara jag som kan få henne att somna. Han tar henne på barnvagnspromenader så jag får andrum och inte behöver gå på stand by men snart börjar han jobba igen, visserligen inte heltid men ändå.

Jag är så sjukt trött. Hon ammas varannan timme på natten, lite glesare på dagen. Vet att det är normalt med en så liten men det börjar slita på mig. Hoppas verkligen bara att det här är en fas som går över snart. Överväger att börja pumpa, inte än men senare, för att få mer avlastning och så sambon kan bli mer delaktig.

Vår dotter ammar också varannan timme, dygnet runt. Någon enstaka gång kan det gå tre timmar mellan, men oftast inte. Jag blev helt slutkörd av att få sova max två timmar i sträck, så vi panikköpteb en bröstpump. Då kan pappan mata ett mål, så att jag får sova fyra-fem timmar i sträck i annat rum. Det har räddat mitt förstånd, kan jag säga. Det tar dock en stund för mig att pumpa ur, ca 45-60 min, men det är verkligen värt besväret för att få vila. Dessutom tror jag att det stärker bandet mellan Siri och pappan, när även han kan ge mat och trösta med det när hon är hungerledsen.

På inrådan från BB använder vi en nappflaska som heter Doctor Brown att mata med, då den skulle kräva mer jobb från bebisen att suga och därmed minska risken att amningen försvåras.

Vår dotter ammar också varannan timme, dygnet runt. Någon enstaka gång kan det gå tre timmar mellan, men oftast inte. Jag blev helt slutkörd av att få sova max två timmar i sträck, så vi panikköpteb en bröstpump. Då kan pappan mata ett mål, så att jag får sova fyra-fem timmar i sträck i annat rum. Det har räddat mitt förstånd, kan jag säga. Det tar dock en stund för mig att pumpa ur, ca 45-60 min, men det är verkligen värt besväret för att få vila. Dessutom tror jag att det stärker bandet mellan Siri och pappan, när även han kan ge mat och trösta med det när hon är hungerledsen.

På inrådan från BB använder vi en nappflaska som heter Doctor Brown att mata med, då den skulle kräva mer jobb från bebisen att suga och därmed minska risken att amningen försvåras.
Alltså det låter ju som drömmen ärligt talat. Jag sitter gärna och pumpar framför ett dåligt tv program om jag får sova lite längre.

Jag tror också att det stärker bandet. Nu kan han ju inte göra någonting i princip mer än avleda en stund. Han tycker ju inte heller det är speciellt kul. Plus att han känner sig ännu mer maktlös när jag gråter av trötthet på morgonen, även om det inte är hans fel.

Jag har varit så himla stark och säkert pumpad av hormoner så jag har liksom känt att jag klarar det här. Men nu när "nyhetens behag" börjar släppa lite känner jag att det kommer aldrig gå i längden. Jag känner mig dessutom stressad är vi är iväg, känner att jag måste hinna hem innan hon ska äta igen.

Jag har varit så himla stark och säkert pumpad av hormoner så jag har liksom känt att jag klarar det här. Men nu när "nyhetens behag" börjar släppa lite känner jag att det kommer aldrig gå i längden. Jag känner mig dessutom stressad är vi är iväg, känner att jag måste hinna hem innan hon ska äta igen.
Vi sjunger i samma kör. Att kunna pumpa ur så att maken kunde få dofta bröstmjölk på kvällarna var liksom planen för att släppa på min stress. Har dock inte funkat så bra det sista. Knoddrick klänger ju på mig hela kvällen...

Men det jag skulle koma till:
Amma där du är. Det gör jag. I bilen, i stallet, på bvc, när vi glodde på hockey hos polarna... Måste man så måste man. Min mamma ammade mig under vinterjackan på bussen när jag var liten. :D

Alltså det låter ju som drömmen ärligt talat. Jag sitter gärna och pumpar framför ett dåligt tv program om jag får sova lite längre.

Jag tror också att det stärker bandet. Nu kan han ju inte göra någonting i princip mer än avleda en stund. Han tycker ju inte heller det är speciellt kul. Plus att han känner sig ännu mer maktlös när jag gråter av trötthet på morgonen, även om det inte är hans fel.

Jag har varit så himla stark och säkert pumpade av hormoner så jag har liksom känt att jag klarar det här. Men nu när "nyhetens behag" börjar släppa lite känner jag att det kommer aldrig gå i längden. Jag känner mig dessutom stressad är vi är iväg, känner att jag måste hinna hem innan hon ska äta igen.

Ja, jag har bränt många netflixprogram medan jag pumpat... det funkar, särskilt om jag kan göra det när min sambo är hemma så att jag inte behöver assistera Siri samtidigt.

Man är otroligt stark som dels klarat av en graviditet, en förlossning, smärtor efteråt, att producera mjölk, att inte sova normalt och att ha en krabat som äter från ens kropp x antal timmar om dygnet. Jag hade ärligt talat ingen aning om att bebisar äter SÅ ofta, och hade jag vetat det är jag inte säker på att jag varit lika positiv till amning som jag var. All heder åt alla föräldrar som kämpar, och för min del så känner jag att ju mer pappan kan ha barnet, desto bättre relation får vi alla till varandra. De två blir tightare, jag kan tänka och t.o.m vara glad vilket gör att kärleksrelationen blir bättre och kan ge viss energi.

Nu har min sambo precis börjat jobba, så nu delar vi inte nätterna rakt av längre. Vi får se om jag får vila så mycket på dagen att jag orkar med upplägget, eller om vi får dela mer lika igen. Som det ser ut nu går jag och lägger mig vid 21, och tanken är att sambon har henne till 23-24 och kan mata en gång om det behövs. Igår föll planen eftersom Siri behövde äta två gånger mellan 21-24, så då fick jag vakna vid 22:30. Surt, och vi hade kunnat ge ersättning när bröstmjölken på flaska var slut men jag hade tur och har fått sova några timmar under dagen idag.

Hur gör ni andra (med nattvak) som har partners som jobbar?

Ja, jag har bränt många netflixprogram medan jag pumpat... det funkar, särskilt om jag kan göra det när min sambo är hemma så att jag inte behöver assistera Siri samtidigt.

Man är otroligt stark som dels klarat av en graviditet, en förlossning, smärtor efteråt, att producera mjölk, att inte sova normalt och att ha en krabat som äter från ens kropp x antal timmar om dygnet. Jag hade ärligt talat ingen aning om att bebisar äter SÅ ofta, och hade jag vetat det är jag inte säker på att jag varit lika positiv till amning som jag var. All heder åt alla föräldrar som kämpar, och för min del så känner jag att ju mer pappan kan ha barnet, desto bättre relation får vi alla till varandra. De två blir tightare, jag kan tänka och t.o.m vara glad vilket gör att kärleksrelationen blir bättre och kan ge viss energi.

Nu har min sambo precis börjat jobba, så nu delar vi inte nätterna rakt av längre. Vi får se om jag får vila så mycket på dagen att jag orkar med upplägget, eller om vi får dela mer lika igen. Som det ser ut nu går jag och lägger mig vid 21, och tanken är att sambon har henne till 23-24 och kan mata en gång om det behövs. Igår föll planen eftersom Siri behövde äta två gånger mellan 21-24, så då fick jag vakna vid 22:30. Surt, och vi hade kunnat ge ersättning när bröstmjölken på flaska var slut men jag hade tur och har fått sova några timmar under dagen idag.

Matar och byter blöja och ser ut som en zombie. Somnar tyvärr sällan på dagen :(

Vi sjunger i samma kör. Att kunna pumpa ur så att maken kunde få dofta bröstmjölk på kvällarna var liksom planen för att släppa på min stress. Har dock inte funkat så bra det sista. Knoddrick klänger ju på mig hela kvällen...

Amma där du är. Det gör jag. I bilen, i stallet, på bvc, när vi glodde på hockey hos polarna... Måste man så måste man. Min mamma ammade mig under vinterjackan på bussen när jag var liten. :D

Amma i bilen och byta blöja är skills som är väldigt praktiska!

Jag ammar inte men tar ändå hela vardagsnätterna så att sambon får sova. Ofta ger han sista måltiden vid 22tiden, ibland har jag redan lagt mig då. Sen vaknar lillen ca 3 gånger under natten för käk. Jag försöker prioritera att sova när tillfälle ges på dagarna men ofta passar jag på att göra annat istället. På helgerna är det lite varierande ibland delar vi, ibland tar någon av oss hela natten beroende på den andres behov. Tycker att det fungerar bra för oss.

Jag ammar inte men tar ändå hela vardagsnätterna så att sambon får sova. Ofta ger han sista måltiden vid 22tiden, ibland har jag redan lagt mig då. Sen vaknar lillen ca 3 gånger under natten för käk. Jag försöker prioritera att sova när tillfälle ges på dagarna men ofta passar jag på att göra annat istället. På helgerna är det lite varierande ibland delar vi, ibland tar någon av oss hela natten beroende på den andres behov. Tycker att det fungerar bra för oss.
Du har inte så stort sömnbehov?

Pappan då, sover han som vanligt?

Han brukar söva V på kvällen och sen vakna några gånger i panik och peta på V för att se så han andas.
Hade jag kunnat pumpa nog för honom att flaskmata kunde han tagit matningen vid 22-23.
Tyvärr behöver han också sova nu. Jag upptäckte att bokföringsbyrån redovisat typ 300.000 för lite i löner förra året så vi kommer snart ha typ 150.000 i skatt och arbetsgivaravgifter att betala in så istället för att drälla hemma fram till måndag var han tvungen att ta på sig ett extra jobb så vi har råd att betala (ca 350.000 in på tre veckor).
Om två veckor är det lugnare och då kommer han hem tidigare och jobbar färre dagar.

För att göra saken ännu bättre rasade senast köpta bilen för en vecka sedan och älskade Skodan är på samma väg.

:arghh::arghh::arghh:

Du har inte så stort sömnbehov?
Jag har tidigare ansett mig ha det, när jag jobbade så behövde jag minst 8h bra sömn per natt för att orka. Men nu så funkar det oväntat bra med ca 8-9 timmar delade på 3-4 sovperioder.
Det jag skulle behöva lära mig är att slappna av och sova när jag kan, de nätter sambon tar allt så vaknar jag ändå efter några timmar (även om barnet sover).

Misstänker kvällsoro här med. Eller nåt liknande. Inte ovanligt att jag är bebisbunden 16-23 på kvällarna. På
Nåt magiskt sätt har jag ändå lyckats ta in hästarna varannan kväll, men det har inte varit enkelt eller stressfritt.

Idag testar vi lite nya rutiner. Väntar på att Knoddrick ska bajsa snart, så att vi slipper bada inatt, när blöjan exploderat.

Hoppas att de nya rutiner hjälper! Vi hade en jobbig eftermiddag igår men då sov hon nästan fyra timmar från ca 19-23. Tyvärr gjorde det att oron förlades till nattetid istället då hon var som ett plåster på mig eller maken och ville ha bröstet minst varje timme.

Låter otroligt likt den oro I uppvisade de första 6-7 veckorna av sitt liv. Kunde starta vid 19-30 och hålla på till 05. För oss blev det bara bättre av sig självt, men sista veckan innan det vände var den värsta.

Nu har hon varit orolig igen på kvällen någon vecka men på ett annat sätt. Nu är hon fisig och gråter på grund av det och hon har börjat att sakta men säkert gå att lägga drygt en timme innan vi själva går och sover. :eek:
Men hon är inte alls lika otröstlig som när hon var mindre. Nu går det att kommunicera med henne och trösta henne på ett helt annat sätt än det gjorde då.:up:
Tror det är en fas som ska passeras precis som förra gången. Sen kommer hon vara gladare ett tag och kunna lite nya grejer, typ läggas i tid som en vanlig bebis. :D

Skönt att höra att det blir bättre! Vår tjej blir ju 5 veckor idag men hoppas att beteendet inte blir allt för långvarigt. Det sliter på en att inte kunna trösta sin bebis tillräckligt :(.

Vi är inne i en period när bara jag duger. Det är lika frustrerande för både mig och sambon. Hon kan vara ammad och supernöjd och jag ger henne till sambon så börjar hon knorra, smacka, suga på handen och leta efter hans bröst. Det ger mig typ noll avlastning och nätterna är verkligen jobbiga eftersom det är bara jag som kan få henne att somna. Han tar henne på barnvagnspromenader så jag får andrum och inte behöver gå på stand by men snart börjar han jobba igen, visserligen inte heltid men ändå.

Jag är så sjukt trött. Hon ammas varannan timme på natten, lite glesare på dagen. Vet att det är normalt med en så liten men det börjar slita på mig. Hoppas verkligen bara att det här är en fas som går över snart. Överväger att börja pumpa, inte än men senare, för att få mer avlastning och så sambon kan bli mer delaktig.

Jag började pumpa redan första veckan så att maken kan ta första nattpasset och mata bebis så jag får avlastning. Även fast jag vaknar så är det stor skillnad att kunna bara somna om och samtidigt låta de två få lite anknytningstid! Nu för tiden så kör vi ersättning den måltiden i förhoppning om att hon ska sova lite längre men behöver hon flaska övrig tid kör vi bröstmjölk jag har pumpat.
Den flaska vi kör på är en Calma från Medela (elektrisk pump) som lär minska risken för tuttförvirring. Det senare vet jag inte om det stämmer men hitills funkar det bra med båda!

Haha jag vet. :D men jag är nog inte helt bekväm med det ännu. :p

Vad tråkigt att du inte riktigt fått det att funka.

Alltså jag visste inte heller att de behövde äta SÅ ofta. Grejen är att jag inte ens var supermotiverad till att amma innan heller. Min mamma ammade aldrig mig och det gick ju bra liksom. Sen tänkte jag att det är svårt att få amningen att komma igång. Sa till sambon innan att jag ger det ett försök, det är ju ändå rekommendation och det är ju praktiskt att ha med sig maten jämt, men fungerar det inte så kommer jag inte slita i månader. Nu kom det igång så mycket bättre än jag förväntat mig så då känns det nästan dumt att inte amma av den anledningen...

Jag började pumpa redan första veckan så att maken kan ta första nattpasset och mata bebis så jag får avlastning. Även fast jag vaknar så är det stor skillnad att kunna bara somna om och samtidigt låta de två få lite anknytningstid! Nu för tiden så kör vi ersättning den måltiden i förhoppning om att hon ska sova lite längre men behöver hon flaska övrig tid kör vi bröstmjölk jag har pumpat.
Den flaska vi kör på är en Calma från Medela (elektrisk pump) som lär minska risken för tuttförvirring. Det senare vet jag inte om det stämmer men hitills funkar det bra med båda!
Är elektrisk att föredra? De är så dyra jämfört med de manuella. :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka