Vinterföräldrar 16/17 del 3

Jag vägrar spiral.
Haft p-stav förut, fick tre mensfria år men även emotionell påverkan (blev som en kastrerad katt; liktiltig).
Har problem med blodproppar i familjen så jag har alltid blivit rådd att undvika p-piller.

Jag tänker ta hjälp av Prun i den här frågan. För det var hon som äntligen lyssnade på mig, tog blodprov och konstaterade PCOS. Och det var hon som hjälpte mig få ordning på hormonerna, så att jag fick ägglossning, blev gravid och nu har våran fina dotter bredvid mig.
Passa på att gå till henne så snart som möjligt, jag har hört att hon kommer stänga.

Skönt med glad bebis!

Jag håller också på att fundera över vad man ska använda för p-medel sen. Jag tycker kopparspiral verkar läskigt och hört så himla mycket dåligt om det. Men jag har bröstcancer och hjärtfel i släkten så jag är inte rekommenderad att använda hormoner. Sambon tycker vi kan köra på kondom tills vidare men jag vet inte.

Jag har hormonspiral nu. Trots att mamma + moster fick bröstcancer samtidigt och opererades i december. Högt blodtryck har jag också. Min BM sa att mängden hormon från den jag har (mirena) är som att ta ett minipiller i månaden. Och om inte bröstcancern mamma har är ärftlig så ska det inte vara några problem, i övrigt så är det väl mest att om jag själv skulle få bröstcancer nån gång så måste jag plocka ut spiralen. :up:
Tycker det verkar väldigt smidigt :D men då är jag också en sån där som inte påverkas ett smack av hormonerna i preventivmedel :)

Kommer börja med p-sprutor igen när V är ute. Risken för en hoppsan(!) är inte särskilt stor men jag avstår gärna mens ändå...

Tog p-sprutor för typ 8år sedan, använde i ca 2år. Sen fick jag mängder med hormonfläckar i ansiktet:mad: Såg ut som jag hade mustasch när jag blev solbränd, plus att jag fick mängder med finnar på ryggen i samma veva.

Heja kondom!

Jag har använt sprutor i mer än tio år. Slipper både migrän och mens. Mitt förstahandsval med andra ord :)

Jag har hormonspiral nu. Trots att mamma + moster fick bröstcancer samtidigt och opererades i december. Högt blodtryck har jag också. Min BM sa att mängden hormon från den jag har (mirena) är som att ta ett minipiller i månaden. Och om inte bröstcancern mamma har är ärftlig så ska det inte vara några problem, i övrigt så är det väl mest att om jag själv skulle få bröstcancer nån gång så måste jag plocka ut spiralen. :up:
Tycker det verkar väldigt smidigt :D men då är jag också en sån där som inte påverkas ett smack av hormonerna i preventivmedel :)

Jag håller med, älskade hormonspiralen. Ska sätta in en ny Mirena asap.

Jag vägrar spiral.
Haft p-stav förut, fick tre mensfria år men även emotionell påverkan (blev som en kastrerad katt; liktiltig).
Har problem med blodproppar i familjen så jag har alltid blivit rådd att undvika p-piller.

Jag tänker ta hjälp av Prun i den här frågan. För det var hon som äntligen lyssnade på mig, tog blodprov och konstaterade PCOS. Och det var hon som hjälpte mig få ordning på hormonerna, så att jag fick ägglossning, blev gravid och nu har våran fina dotter bredvid mig.

Min ena dotter (jag tror den andra också men hon är utan diagnos) har PCOS - hon får ingen som helst behandling med hormoner enbart för att jag har haft en blodpropp (och medföljande stroke). Nu är hon inte i begrepp att skaffa barn, men det går ju att behandla PCOS med hormoner.

Hur gjorde du?

Min ena dotter (jag tror den andra också men hon är utan diagnos) har PCOS - hon får ingen som helst behandling med hormoner enbart för att jag har haft en blodpropp (och medföljande stroke). Nu är hon inte i begrepp att skaffa barn, men det går ju att behandla PCOS med hormoner.

Hur gjorde du?

Jag kontaktade Prun (privat gynekolog) efter att landstinget stirrat på min övervikt och förklarat alla mina andra problem som fullt normala. Övervikten var ju bara ren lathet.

Prun tog blodprov och gjorde ultraljud av äggstockarna. Solklar diagnos. Jag behandlades i 4 månader med Provera, för att få regelbunden mens och sen en gång med Pergotime, som kroppen reagerade jättestarkt på. Så efter typ två månaders vila från behandling kom ägglossning och fullträff.

Prun ansåg det vara jätteviktigt att få ordning på min kropp, oavsett om jag ville bli gravid eller inte. Hon var mån om att hålla tät kontakt med mig och ville veta hur jag mådde. Jag reagerade jättestarkt på Proveran och Prun ville avbryta behandlingen, eftersom jag fick nästintill alla biverkningar, men jag mådde dåligt mellan behandlingarna, inte under dem, så jag ville fortsätta. Det var sååå värt det.

Hade vi inte sökt hjälp för att vi ville ha barn så hade jag varit beredd att testa p-piller. Med tät bevakning. För jag mådde verkligen skit.

@malumbub du fick alltså hormoniella preparat trots blodproppar i släkten?

min dotter har absolut ingen övervikt men själva diagnosen är ställd via blodprov och ultraljud. Sen har hon en del andra symtom också som tex att hon har lätt att ändra vikt - hon är rätt liten i sig själv så 10 kilo mellan 45 och 55 gör viss skillnad procentuellt sätt även om hon inte har ngn övervikt ens vid 55 kilo. Jag tror att hon har hyffsat regelbunden mens, men frågan är ju om hon har någon ägglossning

Det knepiga är alltså att hennes BM/gyn vägrar att hon ska få någon form av behandling med hormoner pga min stroke

@malumbub du fick alltså hormoniella preparat trots blodproppar i släkten?

min dotter har absolut ingen övervikt men själva diagnosen är ställd via blodprov och ultraljud. Sen har hon en del andra symtom också som tex att hon har lätt att ändra vikt - hon är rätt liten i sig själv så 10 kilo mellan 45 och 55 gör viss skillnad procentuellt sätt även om hon inte har ngn övervikt ens vid 55 kilo. Jag tror att hon har hyffsat regelbunden mens, men frågan är ju om hon har någon ägglossning

Det knepiga är alltså att hennes BM/gyn vägrar att hon ska få någon form av behandling med hormoner pga min stroke
Ja, hormoner. För min kropp hade stängt ner.
Antar att det är skillnad på så sätt att det inte är min mamma som drabbats utan min mormor. Men jag skulle helt klart diskutera det igen alternativt söka upp en andra bedömning och åsikt. För din dotters skull.

Idag har Knoddrick varit och handlat hästfoder för första gången. :D
Både personal och kund började viska och se rosa fluffiga moln när vi klev innanför dörren. :rofl:
Och jag fick hjälp att bära ut fodret till bilen. Klappar mig själv på axeln för det. Imorn ska jag lösa hur säcken tar sig från bilen till fodertunnan. Men det är imorn det.:D

Ja, hormoner. För min kropp hade stängt ner.
Antar att det är skillnad på så sätt att det inte är min mamma som drabbats utan min mormor. Men jag skulle helt klart diskutera det igen alternativt söka upp en andra bedömning och åsikt. För din dotters skull.

Tack! jag kommer be henne att söka upp någon annan för en second opinion och förhoppningsvis slippa må som hon gör.

November
22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12 kl 16:05, 3536g och 52 cm

December:
6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja) född 23/11 kl 19.50, 4390 g och 52 cm
7/12 - cute_beast, första barnet. En flicka född 4/12 kl 16:30, 3515 g och 50 cm
13/12 - LillaMy84, tredje barnet, pojke född 20/12 05.58 53cm 3894g
15/12 - Solvind, andra barnet
17/12 - et_flickan, första barnet, flicka född 00.51 24/12 3195g 50 cm

Januari:
16/1 - *gotlandsrusset*, andra barnet, flicka född 7/1 03:07 48cm och 3175g
16/1 - supersonic 28 år, andra barnet, pojke född 28/1 20.14, 51 cm och 3818 g
18/1 - trixan, första barnet, pojke
20/1 - MEJ84, första barnet, underbar tjej född 17/1, 3480g och 52cm
20/1 - malumbub, första barnet, flicka född 27/1, 4853g och 53cm
25/1 - Atiksa, första barnet. Pojke, född 16/1, 3438g och 49cm
28/1 - Lady_A 31 år, första barnet, tjej. Astrid Född 3/2 50 cm 3655 g

Februari:
5/2 - Safir, första barnet
9/2 - amk, första barnet
10/2 - megin, första barnet, flicka född 5/2, 3040g och 50 cm
12/2 - Halali, första barnet
13/2 - Lenis, första barnet, pojke, planerat snitt 7/2
16/2 - Hera_ 30 år, första barnet
24 /2 - Pilo, andra barnet, RUL tror en lillasyster
25/2 - Glittra, andra barnet
28/2 - clusia, första barnet RUL sa tjej

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat