Vinterföräldrar 16/17 del 3

Alltså, när kan man börja lyfta lite mer?

Jag vill kunna sköta stallet själv, men fattar att jag ännu inte ska lyfta eller bära tungt. Så om någon annan tömmer skottkärran åt mig klarar jag nästan allt själv...men liksom, det är ingen annan på plats på dagtid, när jag tänkte vara där.
Och Knoddrick kan ju vara med, i vagnen...men då måste jag ju kunna lyfta vagnen i och ur bilen. :rofl:

Jaja... Jag kan ta insläppet själv i a f.

Nu är det 1,5 vecka kvar till beräknad förlossning och jag har slutat arbeta. Dagarna rullar på oväntat bra ändå tack vare att jag har två hästar att roa mig med samt en del saker i hemmet som har behövt fixas. Dessutom blir jag bjuden på lunch då och då av både min pappa och sambons föräldrar, och det gör mycket att få sällskap lite då och då.

En sak jag funderat på är vilka kläder som är bra att amma i? Häromdagen köpte jag en ny skjorta eftersom jag inser att alla mina tunnare tröjor inte går att öppna, så de lär ju inte gå att använda på ett tag. Har ni några tips på praktiska (och gärna fina) modeller?

Boob har bra kläder, deras svarta tröjor är toppensköna!

Jag vill kunna sköta stallet själv, men fattar att jag ännu inte ska lyfta eller bära tungt. Så om någon annan tömmer skottkärran åt mig klarar jag nästan allt själv...men liksom, det är ingen annan på plats på dagtid, när jag tänkte vara där.
Och Knoddrick kan ju vara med, i vagnen...men då måste jag ju kunna lyfta vagnen i och ur bilen. :rofl:

Mins inte om du var snittad eller inte. Men jag mockade själv efter två veckor (innan dess släppte inte medryttarna mig till stallet)

Vagnen lyfte jag dock inte själv förens idag faktiskt. Har dock inte haft behov av det innan plus att den är så stor och klumpig (brio Happy) att jag inte orkar eller får grepp om den

Vilken jävla skitdag. Jag skrev ju att hon somnade i mitt knä. Jo visst efter fem minuter vaknade hon och skrek i ren panik. Lugnar inte ner sig i första taget, jag bar, vaggade, pratade och sjöng medans ungen fortsätter skrika i panik. Så där har det varit varje vaken sekund sen dess, inget hjälper, mat hjälper för stunden, brösten vill hon inte ens titta på om jag inte ligger ner. Nu är jag knäckt!

Hon har än en gång somnat i mitt knä. Men sover oroligt. Tycker så grymt synd om ungen och känner mig otillräcklig :cry:

Hon gillar inte selen men funderar på om jag ska peta ner henne i den om hon fortsätter så här och möta sambon sen. Frisk luft brukar hon gilla.

Mins inte om du var snittad eller inte. Men jag mockade själv efter två veckor (innan dess släppte inte medryttarna mig till stallet)

Vagnen lyfte jag dock inte själv förens idag faktiskt. Har dock inte haft behov av det innan plus att den är så stor och klumpig (brio Happy) att jag inte orkar eller får grepp om den

Nä, inte snittad. Bara klippt och sprucken.
Hade önskat kunna ha en barnvagn i stallet, men det finns verkligen ingen bra plats. Men jag kanske kan ha henne i sele eller sjal? :confused: Babyskyddet lämnar inte bilen, eftersom vi hyr den. Blir inte så bra med stall-lukt då...

Får fundera vidare. Behöver verkligen få det att funka.

Imorn är dock prio ett att köpa en ny uteoverall. Stl 50 funkar verkligen inte...

Mm är nog så, jag kommer nog påpeka det lite när man kommer in till förlossningen med o min sambo är ju väl medveten om hur vi vill ha det :)

Det tror jag är jätteviktigt! Jag var tydlig med min man om vissa saker som jag verkligen inte ville, och vi kom överens om att han skulle vara den som sa nej. Jag blir lätt "duktig flicka" och står inte på mig så det fick bli hand uppgift :)

Hade önskat kunna ha en barnvagn i stallet, men det finns verkligen ingen bra plats. Men jag kanske kan ha henne i sele eller sjal? :confused: Babyskyddet lämnar inte bilen, eftersom vi hyr den. Blir inte så bra med stall-lukt då...

Imorn är dock prio ett att köpa en ny uteoverall. Stl 50 funkar verkligen inte...
1v efter förlossningen lyfte och grejade jag ungefär som vanligt fast i ett försiktigare tempo såklart. Jag sprack och va trasig/sydd långt upp i slidgången, enl läkaren som lagade mej fick jag greja och skulle lyssna på kroppen. Gjorde det ont skulle jag ta det lugnt såklart.

Vilken jävla skitdag. Jag skrev ju att hon somnade i mitt knä. Jo visst efter fem minuter vaknade hon och skrek i ren panik. Lugnar inte ner sig i första taget, jag bar, vaggade, pratade och sjöng medans ungen fortsätter skrika i panik. Så där har det varit varje vaken sekund sen dess, inget hjälper, mat hjälper för stunden, brösten vill hon inte ens titta på om jag inte ligger ner. Nu är jag knäckt!

Hon har än en gång somnat i mitt knä. Men sover oroligt. Tycker så grymt synd om ungen och känner mig otillräcklig :cry:

Hon gillar inte selen men funderar på om jag ska peta ner henne i den om hon fortsätter så här och möta sambon sen. Frisk luft brukar hon gilla.

Många kramar :heart

Vet inget mer jag kan säga eller göra. Det låter mycket tufft:(

Tack för era bra tips, har ju tyvärr redan sett båda säsongerna :p och nu är vi inne i Februari :nailbiting: :love:

Usch vad det låter tufft:(:heart 
Jag tänker.. Peta du ner henne i selen eller sjalen, då har ju du händerna fria iaf.. Tänker om hon ändå inte är nöjd liksom..
Har ni fått nån hjälp från BVC? Typ få prova akupunktur eller vad som helst?
Såg en video häromdagen, på om det var Facebook, om att massera olika punkter på bebis fötter beroende på vad som strular (tänder, mage osv).. Vill du så kan jag se om jag kan hitta igen den? Låter lite långsökt tycker jag iof, men kompisen hävdar att tåmassage var magiskt på hennes när han var liten.. Så kanske kan det iaf vara nåt att prova om inget annat hjälper heller :)

Och hur det än är, så kommer denna fas (eller vad man ska kalla det) vara relativt kort när man ser på den i det stora hela.. I backspegeln då iaf, när man är mitt i det vet jag att det inte känns så.. Men det har jag själv känt tröst i när det känts hopplöst i perioder, att liksom tänka konkret på tiden, jämföra med att titta bakåt hur fort det ändå gått typ hur fort gick inte de där gravidmånaderna egentligen.. Hur oändliga de än kändes då

@Pilo på Netflix finns en serie som heter 3%, tyvärr inte jättemånga avsnitt, men ändå några timmar man kan bränna :up:

Är det förresten nån i tråden som samlar på liberokoder?
Jag fick spunk på alla tomma blöjpåsar som jag aldrig fick tummen ur att regga.. Så dom gav jag bort.. Men de som blir nu kan jag ju liksom inte förmå mig att slänga om inte koden är använd (:o:laugh:) så är det någon som vill rädda mig från att samla på mig ett sopberg så får ni gärna hojta så kan jag skicka över kod via pm :) (blir ju inte många Iom vi kör mest tyg, men nån gång då och då blir det ju)

Jag fick andra gradens sprickor (öh,säger man så) märkte bara av de pga att de sydde många stygn pga min sjukdom. Lite för många visade sig så de började stasa.

Stallägaren berätta att hon använde sele när hennes barn var små och hon jobbade med hästarna. Vi har både sele och sjal men inget fungerar riktigt bra för mig just nu. Stackarn kvävs ju mellan mina bröst :p

Har insett att delar av natt-raps-gnället inte beror på luft utan är du-lade-ner-mig-själv-i-sängen-gnäll. För varje gång jag lyft upp har han slutat gnälla och somnat i famnen. Inga pruttar eller rapat har kommit

Så i natt tränade vi på att ligga kvar efter att allt annat var fixat. Eller jag hade pyjamasparty i sonen säng. Huvudet på kanten till babynestet och höll om honom med höger arm. 30 s auauauaaaauuuuzzzzzzzz. Jobbiga sekunder men fungerar ju inte att sitta på sängkanten en timme heller. Är samma och jag lägger honom brevid mig. Enda gången han inte gnyr är om vi båda somnar vid amningen och han får ligga kvar i min armhåla.

Vill inte riktigt ha honom i min säng. Rädd att dra täcket över honom (händer varje gång typ,har testat att flytta upp honom högre, fungerar bara jag inte somnar först) har dessutom en tryckavlastande madrass som lägger honom fel pga min tyngd.

Har du pratat med BVC om det kan vara någon form av allergi?

Glömde ju skriva om gårdagens stora händelse. Lämnade sonen själv med pappan och åkte till stallet. Tog ca 90 min från dörr till dörr.

Samt. Uppe på hästryggen för första gången. De var helt ärligt hemskt. Jag spände mig=hästen såg spöken. Dessutom har hon en ny sadel jag aldrig ridit i. Dålig balans och inga muskler hos mig. Men fem min gav jag det. Med tanke på benet var de helt tillräckligt. Kommer ta tid innan jag kan rida ordentligt.

Vet dock inte vilket som var värre. Lämna sonen eller rida. Pappa kan nog sköta lika bra, men man oroar sig i alla fall. Tur att mannen puschar till att jag skall åka

Hej på er alla!
Nu orkar jag skriva- o rapportera att det blev en son den 20/1- med kejsarsnitt. Han var 51 cm o vägde 4068 gr- så långt ifrån de 5 kilona de trodde han skulle väga - dessutom helt frisk:). En tiopoängare redan efter en minut:). Lycklig o glad mamma! Tyvärr råkade jag ut för en störtblödning när vi varit hemma i två dagar - tappade 2,5 liter blod innan ambulansen kom- o det på redan lågt blodvärde efter blodförlusten vid snittet. Fyra dygn på sjukhus ( varav ett i nära medvetslöst tillstånd), många påsar blod o dropp så fick jag komma hem igen till guldklimpen:). Nu mår vi båda bra:). Jag får inte vara själv o ska till sjukhuset o kollas med jämna mellanrum, men jag känner jag blir allt piggare. Klimpen är som jag beställde;0), snäll, ytterst lite skrik, sover bra- förutom mellan 22-00, då är det massa smågnäll. Får både ersättning o ammas eftersom allt kom ur fas när jag blev dålig. BVC fick nästan skrämselhicka när de insåg att gossen inte blivit vägd på över en vecka!!!!!, men de blev lugna när de väl fick se honom o insåg att han gått upp fint. Höll på att säga att familjen är väl van vid alla sorters babydjur o hur de ska skötas- men jag lät bli;0). Grattis till oss alla som fått o lycka till på er som är kvar!

Jag lyfte inte mer än sonen innan 2-4 veckor. Dels pga de sjukgymnasten sa och sen hur jag kände mig. Men knipträna och kör bäckenbottenträning så ska du se att du känner när kroppen är redo ❤️

Hej på er alla!
Nu orkar jag skriva- o rapportera att det blev en son den 20/1- med kejsarsnitt. Han var 51 cm o vägde 4068 gr- så långt ifrån de 5 kilona de trodde han skulle väga - dessutom helt frisk:). En tiopoängare redan efter en minut:). Lycklig o glad mamma! Tyvärr råkade jag ut för en störtblödning när vi varit hemma i två dagar - tappade 2,5 liter blod innan ambulansen kom- o det på redan lågt blodvärde efter blodförlusten vid snittet. Fyra dygn på sjukhus ( varav ett i nära medvetslöst tillstånd), många påsar blod o dropp så fick jag komma hem igen till guldklimpen:). Nu mår vi båda bra:). Jag får inte vara själv o ska till sjukhuset o kollas med jämna mellanrum, men jag känner jag blir allt piggare. Klimpen är som jag beställde;0), snäll, ytterst lite skrik, sover bra- förutom mellan 22-00, då är det massa smågnäll. Får både ersättning o ammas eftersom allt kom ur fas när jag blev dålig. BVC fick nästan skrämselhicka när de insåg att gossen inte blivit vägd på över en vecka!!!!!, men de blev lugna när de väl fick se honom o insåg att han gått upp fint. Höll på att säga att familjen är väl van vid alla sorters babydjur o hur de ska skötas- men jag lät bli;0). Grattis till oss alla som fått o lycka till på er som är kvar!

Grattis till sonen, jobbigt att det blev som det blev efter dock ❤️

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka