Vinterföräldrar 16/17 del 3

Jag provar trikåsjal för första gången just nu. Fick inte till knytet helt perfekt tycker jag, han liksom glider ner och hamnar som en köttbulle mellan mina tuttar :cool: Men en väldigt nöjd bebis i alla fall och det känns väldigt bra att ha två fria händer :up: så vi ska fortsätta att öva.

Gråtdag här idag. Svärmor trycker på helt fel knappar och ömma tår bara genom att ringa och på sitt eget sätt visa omtanke och engagemang. Men det blev bara så jävla fel. Triggade igång fullt drag på både skuld (vad har jag utsatt mitt barn för, jävla idiot), frustration (ingen inom vården har brytt sig om mina rop på hjälp) och ilska (jag är en jävla korkad idiot som inte fattar nånting alls). Dessutom är jag orolig för att Knoddrick inte får i sig tillräckligt vid amningen och ont i magen av den ersättning BB rekommenderade oss att ge henne inför natten, så att vi alla får sova (stort barn, högt behov). Känner mig allmänt skruttig och värdelös som inte kan nåt alls.

Jag vet att det här är fullt normalt. Men just nu hjälper det inte till i relationen med svärmor.

Maken är dock fantastisk. Och mamma. (Som åker hem ikväll och kommer tillbaka om en dryg vecka.)

Gråtdag här idag. Svärmor trycker på helt fel knappar och ömma tår bara genom att ringa och på sitt eget sätt visa omtanke och engagemang. Men det blev bara så jävla fel. Triggade igång fullt drag på både skuld (vad har jag utsatt mitt barn för, jävla idiot), frustration (ingen inom vården har brytt sig om mina rop på hjälp) och ilska (jag är en jävla korkad idiot som inte fattar nånting alls). Dessutom är jag orolig för att Knoddrick inte får i sig tillräckligt vid amningen och ont i magen av den ersättning BB rekommenderade oss att ge henne inför natten, så att vi alla får sova (stort barn, högt behov). Känner mig allmänt skruttig och värdelös som inte kan nåt alls.

Jag vet att det här är fullt normalt. Men just nu hjälper det inte till i relationen med svärmor.

Maken är dock fantastisk. Och mamma. (Som åker hem ikväll och kommer tillbaka om en dryg vecka.)

Stäng av omvärlden och stanna i bebisbubblan ett tag?

Usch, vet precis hur det känns. Även om man uppskattar att folk bryr sig så är man känslig och bara fel ord kan orsaka kaos. Speciellt i början när allt är nytt och man har ont/baby blues.

Du är inte värdelös, det inte inte ovanligt att bebisarna vill amma amma amma i början och samma med magen att de får ont. Men de är jobbigt och påfrestande för alla inblandade när liten inte är nöjd ❤️

Har du en pump? Isf kan du ju testa att pumpa och hjälpa produktionen på traven?

Kram du är inte värdelös!

När jag var på kurs i amning sa de att det är jättevanligt att bebis bara vill amma, amma, amma när den är ett par dygn och att många mammor tror det är för att den inte får i sig. Det hjälper ju inte dig men ändå. ❤

Perineralskydd, är det något som i regel används på förlossning?
Eller något man bör skriva om i förlossningsbrevet?

Jag skrev nog ned allt som jag var fundersam över i mitt brev, även om en barnmorska som arbetar på förlossningen här menade att de alltid arbetar aktivt för att minska risken för bristningar.

Nu är det 1,5 vecka kvar till beräknad förlossning och jag har slutat arbeta. Dagarna rullar på oväntat bra ändå tack vare att jag har två hästar att roa mig med samt en del saker i hemmet som har behövt fixas. Dessutom blir jag bjuden på lunch då och då av både min pappa och sambons föräldrar, och det gör mycket att få sällskap lite då och då.

En sak jag funderat på är vilka kläder som är bra att amma i? Häromdagen köpte jag en ny skjorta eftersom jag inser att alla mina tunnare tröjor inte går att öppna, så de lär ju inte gå att använda på ett tag. Har ni några tips på praktiska (och gärna fina) modeller?

Mm är nog så, jag kommer nog påpeka det lite när man kommer in till förlossningen med o min sambo är ju väl medveten om hur vi vill ha det :)

Jag skrev nog ned allt som jag var fundersam över i mitt brev, även om en barnmorska som arbetar på förlossningen här menade att de alltid arbetar aktivt för att minska risken för bristningar.

• Gilla
Reactions: Amk
Nu är det 1,5 vecka kvar till beräknad förlossning och jag har slutat arbeta. Dagarna rullar på oväntat bra ändå tack vare att jag har två hästar att roa mig med samt en del saker i hemmet som har behövt fixas. Dessutom blir jag bjuden på lunch då och då av både min pappa och sambons föräldrar, och det gör mycket att få sällskap lite då och då.

En sak jag funderat på är vilka kläder som är bra att amma i? Häromdagen köpte jag en ny skjorta eftersom jag inser att alla mina tunnare tröjor inte går att öppna, så de lär ju inte gå att använda på ett tag. Har ni några tips på praktiska (och gärna fina) modeller?
Jag använde bara skjortor de första dagarna, sen gav jag upp och hade på mig mina vanliga tröjor också så jag varvar vilt mellan mina vanliga kläder.
Tröjor som jag inte kan öppna drar jag helt enkelt bara upp så jag kommer åt BH'n, bebisen ligger ju i famnen så det känns inte så naket tycker jag. Och då blir jag för snål för att köpa specifika amningströjor, även om det finns några riktigt fina där ute.

• Gilla
Reactions: Amk
Precis de tar han (50 microgram) vilket är den dosen han sover bra på och som gör att han inte är dåsig på dagen. Han har alltid varit svår att få upp på morgonen om han inte måste.

Om han blir påverkad av dom så blir man _otroligt_ seg i knoppen av dom.
Och vadå inte måste, han har ett barn att ta hand om. Dra av han täcket och sätt bebisen i famnen på honom och gå och hitta på annat. Blir han inte påverkad av medicinen utan enbart ligger och drar sig så hade jag själv blivit mäkta förbannad och gjort så. Sen gått och tagit mig ett långt härligt bad :)

Nu är jag inte precis någon expert än men min brors fru har med deras 3 barn använt typ vanliga tröjor och ett linne under. Så har hon dragit upp tröjan och petat ner linnet lite och sen ammat. Frågade henne om det och hon sa att det dels räckte, man behövde inte köpa massa nya kläder men också att det var skönt med tröjan som liksom dolde bröstet lite.

Hoppas du fattar vad jag menar. :p

Nu är jag inte precis någon expert än men min brors fru har med deras 3 barn använt typ vanliga tröjor och ett linne under. Så har hon dragit upp tröjan och petat ner linnet lite och sen ammat. Frågade henne om det och hon sa att det dels räckte, man behövde inte köpa massa nya kläder men också att det var skönt med tröjan som liksom dolde bröstet lite.

Hoppas du fattar vad jag menar. :p

Så gjorde jag alltid om jag skulle amma bland folk. Funkade super.

Och vadå inte måste, han har ett barn att ta hand om. Dra av han täcket och sätt bebisen i famnen på honom och gå och hitta på annat. Blir han inte påverkad av medicinen utan enbart ligger och drar sig så hade jag själv blivit mäkta förbannad och gjort så. Sen gått och tagit mig ett långt härligt bad :)

@vinkelina håller helt med @MM här! Är du säker på att han verkligen inte sover utan? Min pappa påstår att det är så för honom och sa så även när han var inlagd på cava. Personalen gick in typ 20 gånger per natt för att kolla, han sov som en stock men sa ändå att han "inte sov något" dvs det satt i huvudet.

@vinkelina håller helt med @MM här! Är du säker på att han verkligen inte sover utan? Min pappa påstår att det är så för honom och sa så även när han var inlagd på cava. Personalen gick in typ 20 gånger per natt för att kolla, han sov som en stock men sa ändå att han "inte sov något" dvs det satt i huvudet.

Jo, helt säker på att han inte sover utan, har hänt han glömt hämta ut mera. Då han inte kan sova sover nämligen inte jag heller (han är inte så bra på att smyga tyst nämligen, uppe flera gånger då, surfar med telefon, löser, försöker sova om och om igen)

Måste var kanske fel ord, men skall vi upp 8 stiger han upp, men är inget inbokat är de värre. Han är naturmänniska medans jag har svårt att sova efter 6 på morgonen.

Tack för stödet. Bara att skriva av sig lite hjälote lite. Och att gråta lite mer. Och att kramas med Knoddrick.
Har äntligen tagit tag i pumpen, som stått färdig och väntat på mig sen igår, och pumpat ur. Ska göra om det om två timmar för att få en hum om hur mycket jag får ihop på den tiden.

Började för övrigt gråta ikväll igen, men då mer av kärlek och tacksamhet. Och för att jag är så trött i kroppen.

Imorn ska vi mysa, bara vi tre. :heart

Ang kläder:
Än så länge har jag T-shirt eller linne. Drar upp eller ner efter behov. Amningsbhna hag köpte i december är asbra, verkligen jättenöjd.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka