Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Försök nattamma eller pumpa på natten så mycket det går. Så gjorde jag sist när jag behövde öka produktionen.

Knappen

I måndags kom vår son till världen med planerat snitt. Allt har gått bra och vi kom hem igår em!

(10 minuter gammal)
563317_10151531522604913_1849040678_n.jpg

Hemfärd igår:
521342_10151535100564913_431836357_n.jpg

Det blev en 3040g och 48cm lång Viggo :love:

Vinterbarn 2012/2013

December
11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12)
19 - Mustasukka- fjärde barnet Cornelis (bf 10.12.12)
21 - Karolajna - första barnet Elliot (bf 05.01.13)
25 - Fibusen - första barnet Milton (bf 18.01.13)
29 - Jho - första barnet Elly (bf 22.12.12)
31 - snna - första barnet Vilma (bf 30.12.12)

Januari
2 - Fridaespaña - första barnet Saima (bf 06.01.13)
6 - Ferrari - andra barnet Freja (bf 05.01.13)
6 - uva - andra barnet Pojke (bf 22.12.12)
9 - saint__anger - första barnet Alicia (bf 13.01.13)
9 - escade - första barnet Viktor (bf 03.01.13)
11 - numma - andra barnet Zilhan (bf 14.01.13)
11 - westernsuzie - första barnet Ellie (bf 04.01.13)
12 - Zody - andra barnet Olle (bf 06.01.13)
20 - Kisse - tredje barnet Pojke (bf ??.01.13)
20 - trazel - andra barnet Alvin (bf 27.01.13)
28 - Chambery - första barnet Melissa (bf 28.01.13)

Februari
18 - vica - första barnet - Viggo
20 - Tessiem - tredje barnet Julius (bf 18.02.13)

Grattis Vica! Vilken sötnos! Skönt att allt gick bra för er :)

----------------

17e9773c-78e4-4b8a-ab90-7a4121cf98d0_zps80e39eae.jpg

Bjuder på en liten bild på mina två underbaringar!

Grattis till dom två sista (visst?) bebisarna!!!!! :bump::banana::bump:

Tänk när tråden startades,nervöst,längtande,rädsla,lycka,och nu sitter vi här med guldklimparna utanför magen! :love: Helt otroligt....

Grattis till dom två sista (visst?) bebisarna!!!!! :bump::banana::bump:

Tänk när tråden startades,nervöst,längtande,rädsla,lycka,och nu sitter vi här med guldklimparna utanför magen! :love: Helt otroligt....

Har vi inte kvar Nisse också ;)

Och ja, från att alla ha våra guldklimpar i magarna till att nu ha en liten människa att ta hand om. Det är otroligt vad fort tiden gått. Känns som nyss denna tråd startades...

Jag börjar misstänka mjölkallergi även hos Alvin. Storebror var rätt precis såhär gammal när han fick det konstaterat... Det senaste dygnet har han blivit väldigt ledsen ca 15-30 min efter att han ätit. Antagligen har han magknip och det blir bättre när han fått prutta en del (vilket han också börjat med nu). Väldigt likt hur det var med storebror när det upptäcktes. Nu på eftermiddagen har det varit extremt - pannkaka med grädde till lunch. Jag anar ett mönster... :cool:

Min förlossningsberättelse

Kl 07:00 den 18/2 kom vi in till Förlossningen i Jönköping och fick genast ett eget förlossningsrum, sal 1. Där fick vi sitta och vänta i en halvtimme innan de kom in och började ta blodprov och sätta nålar. Jag fick EMLA på ryggen där spinalen skulle sättas och sen rullade vi uppåt mot OP när klockan blev 10:45. Väl uppe på OP gick allt så himla fort.

11 personer fanns det i rummet när vi kom upp, ekg sattes, en till nål i handen fick jag, fick en syregrimma som mest var i vägen, och total panik till råga på allt. Jag bad om lugnande men fick inte det förrän de satt spinalen. Den satte dem fel två ggr och diskuterade huruvida de skulle söva mig istället. De rådfrågade min sambo eftersom jag var i upplösningstillstånd, hyperventilerade och inte var talför. Han sa att jag gärna ville vara vaken men att jag valt planerad förlossning av en anledning.

De pratade ytterligare en stund och kom fram till att de testar en sista gång att sätta morfinspinalen, den gången lyckades de. De testade med isbit och efter dryga 20 min (och en livrädd jag som sa att det kändes 2 ggr fastän det inte gjorde det) gick det, om möjligt, ännu fortare. Skynke upp, läkaren kom, jag fick äntligen lugnande medel vilket gjorde min andning och syresättning bättre och lättare och jag blev äntligen lite mer närvarande.

Jag kände lite konstiga tryck över magen och ett tu tre hör vi barnskrik! Han var redan ute! Klockan var då 11:27. Det tog ca 2 min från det att läkaren frågade om alla var redo tills det att barnmorskan bad sambon följa med henne och sonen ut en sväng. Medan dem torkade Viggo torr och slemfri sydde de ihop mig och allt var klart på ca 30-45 minuter. Jag fick träffa och kika lite på vår nyfödde innan sambon skulle gå ner med honom till förlossningen där de väntade på mig när jag var hel igen.

Väl nere på förlossningen mådde jag så illa pga morfinet att jag inte kunde behålla varken vatten eller nåt annat. Så där stannade vi i nästan 4 timmar innan vi fick födelsedagsfika (som jag inte kunde få i mig nåt av) och rulla upp mot BB. Där fick vi ett eget rum och massa tid att gosa och lära känna Liten. Min älskade sambo var så himla gullig och tog god hand om sonen medan jag fick vila lite och kunde kräkas ifred. Fick fortfarande inte behålla nått alls när klockan blev sju. Så efter ett antal anti-illamående-sprutor fick jag seaband och vid 21 fick jag i mig ett glas vatten som jag faktiskt fick behålla! Pga att jag var så svag efter det fick jag inte komma upp utan blev sängliggande hela dagen och fick vätskeerättning fram tills nästa morgon. Katetern drog de först på morgonen och jag fick gå min första "promenad" till toan vid lunch. Då hade vi hunnit få byta till ett mindre rum som vi fick dela med ett annat par som varit där i två dygn.

Jag var redo att åka hem på kvällen men så fick jag såååå ont att de fick ge mig en morfinspruta i benet och öka på dosen diklofenac. Barnmorskorna bad mig stanna ytterligare en natt och jag ångrar att jag gjorde det. Min rumsgranne var den mest irriterande och hänsynslösa ni kan tänka er. När man har ont vill man kunna vila för det finns inga tabletter i världen som hjälper fullt ut. Det fanns skötrum och amningsrum att gå till på nätterna för att inte väcka sina grannar - men det dög icke för henne. Här försöker man - trots löjliga smärtor att vara så tyst med sin bäbis som möjligt genom att gå ut och sätta sig där för att ge maten och byta blöja. Hon däremot envisades med att amma en skrikande unge varannan timme, hysteriskt skrika på den att "Piiiiaaaa - släpp inte taget om tutten dåååå!!!" och byta blöja högt pratandes på rummet. Kl 05:40 ringer hon dessutom och pratar med sin man i ca en timme. Högt och tydligt.

Vid två ber jag en barnsköterska ta Viggo för att jag skulle kunna få vila till nästa matning (plus att morfinet gjort mig illamående och groggy - vill inte råka tappa honom eller nåt). Vid tre ger jag upp för jag inte fått en sekunds tystnad av rumsgrannen och går och hämtar Liten och sätter mig i dagrummet där vi somnar i soffan en stund. Vid 4 är det dags för mat igen och efter det går vi in och lägger oss på rummet igen.

Lägger till att vi har turen som har en mycket tyst och lugn gosse - det gör ju inte att min tolerans mot grannen blir högre, så det kan ju mycket väl vara så att jag överreagerar pga det och alla hormoner - men det kändes SÅ jobbigt där och då.

När ronden kommer vid åtta förklarar jag att jag måste få komma hem. Oavsett hur ont jag har och de ber mig vänta tills efter barnläkaren och barnmorskan kikat på både barn och mitt sår. Så kl 13 åker vi ÄNTLIGEN hem! :) Har jätteont här hemma men det känns som att jag hellre har ont här och kan vila än tvärtom på sjukan…

Vad spännande! Jag har undrat lite hur det går till med planerade snitt. :)

Det verkar ju som att du haft en positiv upplevelse av förlossningen ändå, även om BB-tiden inte var någon höjdare.

*kl*

Här sitter jag på bb och är på väg att bryta ihop över att jag inte får åka hem.. Pga den tidiga vattenavgången så missades antibiotikan med 15 minuter och eftersom bebisen har hydronefros så måste jag stanna ett dygn till för att se att han inte fått någon infektion.. Jag ruttnar på det här.. Vill heeeeeem!!

Det underlättar ju inte att jag måste dela sal och jag snarkar vilket min rumsgranne var måttligt road över.. Så jag försökte låta bli att sova så mkt under natten..dessutom var blödningen grönjävlig inatt och jag blödde igenom bindor och allt ett antal gånger..och Julius har varit lite grinig inatt. Så för att inte störa rumsgrannen mer än nödvändigt så var jag tvungen att ta med honom in på toa varje gång jag behövde byta binda..

Sympati någon? Nåja. Jag är nog bara övertrött just nu för jag känner mig nästan gråtfärdig..

Usch, jag hade ledsnat också! Det går inte att få till det med eget rum om du berättar hur du mår och varför? Och lite tjat på det. ;)

Otroligt klantigt av personalen att missa 15 min! Jag lider med dig i alla fall!

Kl

Jobbigt att behöva vara kvar på bb när man inte vill de och dessutom måste dela rum med någon främling. Min största skräck innan ja skulle föda var att sambon inte skulle få vara kvar pga platsbrist eller att jag skukke få dela rum.
Vi fick som tur va eget rum på bb, men jag ville ändå åka hem samma dag. Alicia föddes 05.46 och vi åktw hem vid 19 tiden. Den äldre generationen (föräldrar, mostrar osv) tyckte att vi var galna som vågade åka hem så tidigt med första barnet. Men vi hade superbra stöd av bb-påväg 4 första dagarna hemma :)

Cornelis bajsade också bara var 3:e dag ungefär och verkade ha ont av gaser i magen. Så vi testade med pysventil i rumpan. Det kom ganska mycket luft, och bajs varje gång. Använde sån i två dagar bara, han har bajsat 5-10 ggr/dagen sen dess och magknipen har upphört.
Ventilerna kan man köpa på apotek eller typ Babyland.
Tänkte börja med Sempers magdroppar, men det behövdes aldrig.
Minifom skulle jag aldrig våga ge.

Försök nattamma eller pumpa på natten så mycket det går. Så gjorde jag sist när jag behövde öka produktionen.

Insett att jag inte kan pumpa ut mjölk utan hjälp, så när Freja ammar så pumpar jag andra bröstet samtidigt, får ut en sisådär 80 ml. Inte fullt så mycket som första månaden efter förlossningen men dugligt.

Lite nyfiken på er som ger ersättning, hur mycket får era små per mål? För när jag gett utpumpad mjölk i flaska så blir hon mätt på ca 70 ml. Känns lite, eller är det normalt?

Kan du inte berätta för sjukhuspersonalen hur du känner?
Klart du ska få sova trots att du snarkar. Skit i vad rumskamraten säger, det är inget lyxhotell och hon får faktiskt räkna med att den hon delar rum med låter.
Hon kan ju vara glad att hon slipper ligga på fyrsal.
Hon får väl använd öronproppar då :mad:

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024