Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Då är det säkert att bebis har börjat fixer sig. :D

Känns helt otroligt.... det var inte länge sedan vi precis började skriva i tråden.. och vi alla var i typ vecka 10 eller 13 osv.... nu ska vi alla ha när som helst eller inom närmsta veckorna! :bump::D

Har ni alla boat färdigt nu?

Jag är helt klar med alla inköp och båda skötborden är iordning, det som ska göras är att sängen ska byggas ihop och bäddas, och att andningslarmet ska monteras, men väntar till efter jul och nyår me det. :)

Jag tror vi är klara! :p Skötbordet är klart,lika så spjälsängen,ska ha ett spjälskydd ditsatt,men det ska vi få i julklapp,så kan inte fixa det innan dess.

Har köpt lite blöjor,kläder har vi så det räcker och blir över. Sen har jag laddat till mig själv med bla bindor och amningsskydd. BB-väskan har jag snart packat färdigt också,så jag tror vi är redo! ;) Det enda är att min mamma åker bort 28-29-30,så då har vi ingen hundvakt,och stallägaren är borta 26-3/1 så då har vi ingen hästvakt,så det vore skönt om han höll sig inne tills dom är hemma igen iallafall,men kommer han så kommer han,och då får det ordna sig endå. :laugh:

Boat färdigt..? Jag har inte börjat mer än att gå igenom kläder... :p

Men skötbord står ju där det står. Spjälsängen får sambon fixa ihop för jag har ingen aning om var den är. Vi skulle väl behöva köpa en ny madrass till den. Kommer bebis innan vi fått ihop det så får han väl ligga hos oss.

Har inte handlat några blöjor eller bindor eller så, men det gör jag väl vid någon kommande storhandling. :)

Boat färdigt? Haha. Nej, långt ifrån. Nåväl, nu har jag iallafall jobbat klart och har hela vardagarna på mig att pyssla. Allt SKA vara färdigt tills fjärde advent har jag sagt :D

Jag tror man som omföderska tar det hela med lite mer ro... :p

Vid den här tiden på året var jag nog så gott som färdigboad när jag väntade Hugo och han är född i mars... ;):D

Jag tror man som omföderska tar det hela med lite mer ro... :p

Vid den här tiden på året var jag nog så gott som färdigboad när jag väntade Hugo och han är född i mars... ;):D

Haha. Kan vara så :D Jag har ju jobbat så mycket också nu de sista så det har inte hunnits med något boande. Spjälsängen är renskrubbad och ska sättas ihop, hörnsoffan ska bäras upp till vinden och bäddsoffan ska ut i vardagsrummet. I övrigt så är allt "färdigt". Vill ha klinisk ordning när Liten kommer, för vet att det ibland kan bli sisådär med städandet när man har en nyfödd. Så då är det skönt om det är nästan "flyttstädat" i lägenheten - för då gör det inte lika mycket om man kommer efter ;)

Flyttstädat? Näe, här kör vi ingen stor flyttstädning. Här är vi glada om vi undanhåller disken, tvätten och inte har gigantiska dammråttor på golvet. Helst ska det gå att spegla sig i badrummet också utan att behöva gnugga rester från spegeln först...

Skämt åsido, men vi är inga städfreak här. :angel:

Edit: Vill bara förtydliga att det är ingen som mår dåligt av hur städningen sköts i detta hus. ;)

Senast ändrad:

Ja det är väl i princip färdigboat nu. Det mesta är inköpt och skötbord och säng är monterat.
Det jag inte gjort än däremot är att packa bb-väskan, vilket jag kanske borde göra med tanke på att det KAN gå snabbt när det väl sätter igång.
Skjuter upp det hela tiden och tänker att det kan jag göra imorgon :o Har plockat fram det som ska tas med till bebis iallafall, men har ingen aning vad jag ska packa till mig själv förutom kameran då! Och den kan inte packas ner nu iallafall eftersom jag använder den nästan dagligen.

Har ni någon bra lista, eller tidigare erfarenheter vad som är bra att packa ner i bb-väskan? :banana:

Jag och listor! :o:p Fetmarkerat är det jag inte packat ännu,resten ligger i,förutom handduk,för det ska finnas där.

Innetofflor (ligger ute i min trasiga bil,har inte orkat tagit in dom!) :o
Varma sockor
Nattlinne/stor T-shirt (äger inget nattlinne,kommer ev köpa ett)
Lipsyl
Snacks,frukt,drycker,dextrosol (ska köpa längre fram för fräschheten)
Tidningar/böcker (ska köpa tidningar lite längre fram,så man har dom nyaste! )
Hårsnoddar
Tandborste/tandkräm/deo
Kamera+laddare (säger sig självt varför inte den är nerpackad)
Mobil+laddare (säger sig självt varför inte det är nerpackad)
Plånbok (säger sig självt varför inte den är nerpackad)
Bekväma kläder
Amningsbehå
Minst 2 paket nattbindor
Handduk
Trosor
Kläder till bebisen+pyjamas
Filt till bebis (ska få i julklapp,då packas den ner)
Blöjor
Sockor till bebis
Mössa
Overall (ska få en i julklapp,då packas den ner)
Amningsinlägg
MJUKT toapapper

Nu ska jag ta tag i att storstäda lägenheten,för i morgon fyller jag år och vi får främmande! Min bror kommer även hem från Malmö (typ 9 timmar bort med bil) över julen,ska bli sååååå kul att se honom,har inte träffat han sen i sommras! :love::bump::banana:

Har ingen lust att städa alls,men det ser förjävligt ut! :o Slaskväder och hundar är ingen bra kombo,dessutom ligger det spån och hö överallt från stallet! :o:p

Oj, min lista blir inte alls sådär lång på vad som ska vara i BB-väskan.

Amnings-BH
Amningsinlägg
Någon t-shiirt
Mjukisbyxor
Trosor
Tjockare tröja
Duschtvål, shampo, balsam, deo

En uppsättning kläder till bebis
Overall
Mössa

Kamera
Mobil
Plånbok

Om det nu blir BB-tid tänker jag fördriva den med att svettas och bloda ner sjukhusets kläder, bebis behöver inga kläder så länge vi är där. Bindor ocj blöjor får man där. Mat och sånt får man ju under förlossningen om man vill ha det. Tidsfördriv tänker jag inte roa mig med på förlossningen, då kan jag lika gärna vara hemma... ;)

Tack!!!, så där ska jag också packa! Får lite lätt ångest av alla superlånga listor på allt man ska ha med sig :eek: Har faktiskt lagt ner lite bebikläder i en påse nu, sen slänger ihop det andra när det är dags, annars får jag väl klara mig utan :angel:

KL

Var hos barnmorskan igen igår och allt såg superbra ut förutom att jag hade väldigt lågt blodsocker. Beror antagligen på att jag knappt känner någon hunger och inte klarar att klämma i mig mer än typ 1 dl mat åt gången utan att känna mig sprickfärdig och vara mätt i ett dygn efteråt :p Bebin verkar dock växa som tusan, jag har fullt med bebis i magen - från revbenen och ända ner, som barnmorskan sa. Undrar om det blir en jättebebis? :cool:

Den ligger långt ner med huvudet men har inte fixerat sig, men barnmorskan sa att alla inte gör det och att förlossningen ändå kan sätta igång när som helst? Hon verkade överhuvudtaget tycka att det nog snart är dags för hon bokade in en tid till om två veckor men verkade inte tro att vi kommer dyka upp då :eek: Gah är det dags så snart för mig att bli MAMMA alltså????

Fast,det skiljde ju inte mycket igentligen,mer än att jag har skrivit upp typ inneskor för att vandra runt i koridoren med för att sätta fart på det hela,varma sockor för att många blir iskalla om fötterna då man kan få dålig cirkulation till benen under förlossningen,lipsyl (har hört att det är ett MÅSTE om man ska ha lustgas,vilket jag kommer testa) hårsnodd för att få undan håret. Snask/frukt osv är ju till mannen då det bara är vi mammor som erbjuds mat,iallafall på vårat sjukhus,mannen får dricka vatten och kaffe på sin höjd,så vi vill gärna se till att han har något i magen så han inte svimmar på slutskedet.

Bindor och blöjor är jag osäker på om vi får,därav jag packar med det utifall,det kommer ju gå åt endå. Blivit tipsad av många att ha med eget toapapper då det är hårt sandpapper som finns på sjukhuset typ vilket inte är så skönt när man är nyförlöst...

Böcker/tidningar är för ev tidsfördriv OM värkarna skulle avta,och jag kommer säkerligen stanna minst 48 timmar efter fl pga att det är första barnet,för att inte få nippran så har jag gärna med en bok/tidning att läsa medans bebis sover. Filten är till bebisens hemresa.

Sen är det ju bara kläder till mig och bebis typ,och det har ju du med,så ser inte varför min lista var så "OJ"? :p

Jag vill nog lägga till hårborste på min lista förresten. Annars så är den rätt komplett tror jag. Jag hade inte användning för något annat förra gången i alla fall. :p

Blir det en längre BB-tid för väl sambon hämta mer grejer. Man lever ju inte helt isolerat bara för att det kommit en bebis till världen. ;)

Fibusen: Kanske inte blev så mycket kortare. :p Men saker som tar plats i väskan. Jag har aldrig i hela mitt liv svettats så mycket som jag gjorde efter förlossningen. Alltså, här snackar vi svettas genom skjorta, morgonrock och rubbet... Men jag hade ju samlat på mig väldigt mycket vätska som skulle bort.

Dessutom var det rätt skönt att komma hem utan att ha med sig en tvättpåse med blodiga kläder (i alla fall jag blödde så mycket att det blödde igenom även sjukhusets "blöjmodell" av bindor första dygnet efter förlossningen). De fläckarna hade nog inte sambon lyckats få bort, även om han är duktig att tvätta annars. :)

Jag vet att vårt sjukhus rekommenderar att man ska komma i sina egna kläder på BB, men jag skiter faktiskt i det. Jag är bekväm i deras skjortor om det nu skulle bli aktuellt... ;)

Jag måste komma ihåg att fråga dagis idag om hur Hugo får vara där precis när lillebror kommer... Jag glömde att fråga det igår och i morgon är sista dagen innan jul för honom. Sen när han ska tillbaka är det ju dags vilken dag som helst. :eek:

Men fy vad fruktansvärt. Förstår att du är i chock.
Vilken tur att ni båda klarade er!

Ja, vi har boat färdigt. Och väntar fortfarande på den sega bebisen.
+9 imorgon.
Det är helt fruktansvärt att gå över. Tycker jag. Förmodligen känns det ännu värre eftersom jag inte alls hade räknat med det.
Jag brukar ändå tänka att det är dumt att räkna med en punktlig bebis.
Vi har skojat om att jag kommer föda på julafton. Helt plötsligt känns inte det så overkligt längre.

Tycker att bebisen varit lugnare än vanligt igår och idag, så jag var inne på koll idag. Ctg såg bra ut.
På torsdags i v.41+3 har jag fått tid för ultraljud på förlossningen, och då ska det tas ställning till igångsättning. Blir senast måndag (julafton). Jättekul. Verkligen.

Jag känner mig som ett vrak. Gråter för allt och inget. Varje morgon vill jag bara stanna i sängen och gråta. Orkar inte vänta längre snart.

Men, vilken segisbebis! :eek: Det var ju inte väntat från dig. Jag gick in och hoppades att du skulle skriva att bebisen hade velat komma ut ju (men det är inget jag tror du hoppas på mindre...)!

Håller tummarna för att bebis sätter fart i alla fall så h*n slipper bli julaftonsbebis! ;)

Usch vad jag känner mig konstig i dag... :crazy: Har sovit skitdåligt,och känns som om magen exploderat i storlek,för jag kan inte sitta normalt längre. Fruktandsvärt ont i övre delen av ryggen har jag också,så den enda ställningen som är någorlunda bekvämt i dag är att ligga på sidan,och det har jag INTE tid för! :cool:

Magen spänner och gör ont,det trycker på revbenen,och jag är trött på det här nu... Känner mig lite orolig i magen också,så jag hoppas verkligen inte att jag ska bli sjuk nu till jul.

I morgon jobbar mannen sista dagen iallafall,sen är vi två hemma med hundar och allt fram tills 7 januari,kommer bli sååå skönt. I dag har dom bara fått gå utanför området typ för att kissa,känns som dom hamnar i kläm sånna här dåliga dagar.... :(:cry: Gammlingen är dock dålig han med,så han lider nog inte av det lika mycket som lillvovven....

Ska strax ta och rulla mot stallet,då kan dom få komma ut på lite mer iallafall.

MVC idag

Livmodern var 35 cm idag, ligger numer lite över kurvan ;)
Bäbisen sköter sig och ligger fortfarande i rätt läge, om än ruckbar. Min barnmorska säger att det är patienter som mig studenterna ska få lära sig känna hur bäbisen ligger inne i magen. Då det känns supertydligt på mig exakt var kroppsdelarna är :D
Järnvärdet ligger på 116
Blodtrycket 65/110
Sockret 5,5
Och vikten ligger på stabila 69,0 kg med kläder på.
Sist men viktigast, så ligger litens hjärtslag på 140, precis som genom hela graviditeten =)

En okomplicerad & enkel graviditet där allt sett fint ut hela vägen igenom, sa barnmorskan när vi var färdiga. Nästa besök 3/1 och därefter 9/1 om Liten fortfarande är kvar (vilket jag hoppas på iallafall :angel: ).

Haha, jag har också varit hos BM idag och har nästa tid 3/1! :D

SF-måttet var 29 cm (vecka 35), så det är precis på lägsta kurvan. Bebis ligger med huvudet ner, men är ruckbar. Även här gick det superenkelt att urskilja hur han låg tydligen (okej, jag har inte ens ansträngt mig för att känna..). :angel: Hjärtslag på 150 spm.

Blodtrycket hade stigit och låg på 120/75 och sockret 4,6.

Järnvärdet var 92. Så det blev ett extra stick i armvecket efter blodgrupperingen för att få mer blod som skulle skickas på blodanalys. I morgon skulle jag få svar från läkaren på hur vi det ska gå vidare om det ev. blir aktuellt med injektioner.

Dessvärre kunde inte min BM avsluta med samma trevliga kommentar... ;)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 083
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar