Vill låna ut schäferhane till parning

Sv: Vill låna ut schäferhane till parning

Men herregud vilket felaktigt antagande att ALLA som kan något om rasen Schäfer tycker att långhåriga är fula.. :crazy: :smirk:

Det blir ju bara så löjligt när du skriver vad riktigt schäferkunniga tycker utan att ens känna till merparten

Precis det jag tänkte skriva, Nikkis..Hur kommer det sig att du känner alla inom den äkta kategorin "riktigt schäferfolk"..För de jag pratat med och det är ett par stycken nu när jag letar hund har utryckligen sagt att skiter fullständigt i hur hunden ser ut. Blir den långhårig avlar de helt enkelt inte på den bara. De har dock inte påpekat att den inte är estetiskt tilltalande med långhår.:cool:

Då jag menade att det givetvis Inte inkluderar alla människor som gillar rasen,men jag vet (och syftar på dem) att de "schäferfolk" som håller till på mina klubbar/jag känner till (inkl mig själv) gillar de icke långhåriga schäfrarna mera-Om man nu bara ska gå efter utseendet då.

Deras åsikt känns dock som "en fjärt i rymden" då schäfern är en väldigt populär ras. Och hur definierar du "riktigt" schäferfolk?

Att dom fortfarande finns bland linjer som dyker upp hos uppfödare har inget med att man vill bevara den att göra utan att det är ett recensivt anlag och det är ett aber att avla ur helt enkelt.
Sedan finns det ju sådana som avla på långhåriga schäfrar för att dom är snygga och säljer ;)
Så finns det då sådana som jag som älskar dessa (lagom) långhåriga schäfrarna och tycker dom är gudomligt vackra men som anser att man vill ha något innanför pannbenet också :D
Skulle jag bli frisk sticker jag inte under stolen med att jag skulle vilja ha en långhårig schäfer igen ungefär med samma temperament som min förra med bara en aningen mindre tillgänglighet för andra människor och djur. Annars var hon perfekt för mig och verkligen schäfer i beteendet.
Min var lagom långhårig enligt mina mått.

desssno10.jpg

Jag gick på inlägg #14 när jag svarade ..

Men ok, då är det enbart dom personer som du känner till och så vitt jag vet så kan dom personerna vara väldigt okompetenta vad gäller rasen..

Jag blev riktigt grinig av ditt inlägg faktiskt, men jag tänker inte börja bråka med dig för att du tycker dom är fula. :mad:
Jag hade en långhårig schäfer tidigare och henne var det väldigt många som tyckte om, men vi vanliga hundägare kanske ser på ett annat sätt än dig.

Jag har haft schäfer hela livet (30 år) och en i mitten var långhårig, hon kom från en bra utställningskennel. Nu har jag en "normal" och jag har aldrig ångrat att vi köpt nån av dom.

*Sitter på händerna för att inte skriva något elakt*:devil:

kl

anledningen till att man inte "bör" avla på långhår beror väl på kvalitén i pälsen? Att den inte skyddar och är lika tålig? hmm..

Deras åsikt känns dock som "en fjärt i rymden" då schäfern är en väldigt populär ras. Och hur definierar du "riktigt" schäferfolk?

Det är ju upp till var och en om hur man vill uppfatta/tolka den saken.

De "riktiga" schäferfolket som jag känner till är "riktigt" för mig då de är väl insatta i den rasen och arbetar/tränar med den (likaså i avel), vissa mer framgångsrikt medans andra 'bara' tränar på en hög nivå.
Personer som jag litar på och som jag mer än gärna vänder mig till ifall det behövs,personer som faktiskt Kan sin sak gällande "den ena och det andra" gällande just den rasen.
Det är för Mig riktigt schäfer(eller ja Hund igrund och botten,men som är mer insatta inom en viss ras)folk.

Ngt mer du undrar över hur jag definerar "kunnigt" folk som är insatta inom en viss ras eller räcker det med det jag nyss skrev?:p

Ngt mer du undrar över hur jag definerar "kunnigt" folk som är insatta inom en viss ras eller räcker det med det jag nyss skrev?:p

Ja, utställningsfolk anser ju också vara väldigt insatta i rasen fast ur ett annat perspektiv. De kan ju mycket om "sin del" av rasen även om jag anser att de flesta där inte vet vad de håller på med. Är det också riktigt schäferfolk?

Jag blev riktigt grinig av ditt inlägg faktiskt, men jag tänker inte börja bråka med dig för att du tycker dom är fula. :mad:
Jag hade en långhårig schäfer tidigare och henne var det väldigt många som tyckte om, men vi vanliga hundägare kanske ser på ett annat sätt än dig.

Jag har haft schäfer hela livet (30 år) och en i mitten var långhårig, hon kom från en bra utställningskennel. Nu har jag en "normal" och jag har aldrig ångrat att vi köpt nån av dom.

*Sitter på händerna för att inte skriva något elakt*:devil:

Nej du gör helt rätt i att inte börja bråka med mig bara för att Jag tycker att de långhåriga schäfrarna är fula,det är ju en fri disskution/forum där man får ha sina Egna tankar och tycken;)

Sen behöver du inte sitta på dina händer för att inte skriva ngt elakt till mig,så lättpåverkad är jag minsann inte att jag tar åt mig för sånna saker (från främmande folk dessutom),så det skulle bara vara som MrsScabtree kallade det för "en fjärt i rymden" för min del,så skriv på du bara med gott samvete om du nu mår bättre utav det;)

Ja, utställningsfolk anser ju också vara väldigt insatta i rasen fast ur ett annat perspektiv. De kan ju mycket om "sin del" av rasen även om jag anser att de flesta där inte vet vad de håller på med. Är det också riktigt schäferfolk?

Ja där hade du en poäng faktiskt,hade helt glömt bort dom dära tokstollarna:angel:
Vet inte riktigt Vad jag ska säga till det dära,men Nej jag tycker nog inte att de är riktigt schäferfolk i mina ögon då de har en sjuk syn på aveln/rasen som gått på tok för långt! Och att "dom" ens fortsätter med sådan avel säger då en hel del till mig.
Sen att schäfern just är en bruksras så tycker jag att även det överväger en hel del om deras "kunskap" (eller vad man nu ska kalla det för?) när man som "dom" avlar fram sånna hundar som istort sett saknar alla dom egenskaperna (om inget annat så fysiskt!) som en riktig schäfer ska ha och tar fram en helt förvriden hund som inte alls lämpar sig till det den i grund och botten är skapad för och ännu mindre får göra det dom Är till för!

Japp, så känner jag också. Frågan är bara vad som definierar en äkta "schäfermänniska" i allmän folkmun?..hmmmm.

Ja viss sort av den långhåriga pälsen har inga bra täckhår (mjuka och dana) och är avsaknad av underull om jag då minns rätt. Detta gör att dom inte är lämpade att vara ute när det är kallt och det är massor av snö ute.
Min behövdes bara klippas mellan tassarna men gjordes inte det så samlades det så klart massa snö där när man var ute på promenad. Övrigt så gick det bra att vara ute för henne men då hade/har hon dom där strävare/hårdare tåckhåren som inte filtade sig och underull.
Min borstade jag näst intill aldrig mer än vår och höst om jag skall vara ärlig. Ibland bara när andan föll på.
Långhår hos schäfrar delas ju upp i två delar.
Den ena sorten är som min schäfer där underull finns och det där långa är inte jättelångt utan syns mest på öron och bakdel. Övrigt påminner dom ju mer om välpälsade schäfrar med bara lite längre på vissa partier. Klipper man ur dessa så kan dom pasera för en korthårig schäfer. Jag vet inte hur sant det är men jag har hört att det finns dom som fixat till sådana schäfrar för att kunna få dom att passera som korthår. Utställning bör jag då kanske påpeka.
Sedan har du dom med den mer mjukare pälsen som delar sig på ryggen och är i större mängd. Det är ju främst dessa som mest är "fel" som brukshund då om vi nu inte bor i varmare länder som tex vissa delar i USA. Har för mig dessa saknar underull om jag minns rätt.
Var ett tag sedan jag läset om just den biten.

Japp, så känner jag också. Frågan är bara vad som definierar en äkta "schäfermänniska" i allmän folkmun?..hmmmm.

Ja,det är väldigt synd och tragiskt att det ens pågår "som om ingenting"?!

Det vore däremot en väldigt intressant undersökning om vad en "lekman" tycker är en "schäfer/hundmänniska" egentligen.
Väldigt intressant fråga om jag ska vara ärlig faktiskt!
Hmm....hihi skulle vara kul att få svar på det!

Jamen visst få mig bannad bara pga en töntig disskution.:D
Jag är ju bara en enkel hundägare, ingen fanatiker som springer omkring och jobbar häcken av både hunden och mig varje dag.

Ta inte illa upp ni som jobbar med era hundar, jag råkar ha en lugn soffpotatis och är nöjd med det.:D

Jamen visst få mig bannad bara pga en töntig disskution.:D
Jag är ju bara en enkel hundägare, ingen fanatiker som springer omkring och jobbar häcken av både hunden och mig varje dag.

Ta inte illa upp ni som jobbar med era hundar, jag råkar ha en lugn soffpotatis och är nöjd med det.:D

Haha jag hade faktiskt ingen Banning i åtanke när jag skrev det,trodde inte att du ville vara SÅ grov i din text att du skulle gå såpass långt över gränsen att bli bannad;)

Näe men sen vill man/vi ju ha en trevlig stämning här så det var nog lite dumt av mig att ens uppmana dig(ngn övh) att vara otrevlig/elak:angel:

Tänker dock inte komentera det sistnämda gällande att jobba häcken av både sig själv och hunden varje dag-inte för att jag tror att ngn gör det rent ordagrant,men å andra sidan så mår ju hunden (och även Vi människor tycker om det) väldigt bra att få jobba med både kropp och knopp! Nej men titta nu-jag komenterade det iaf! *suck på mig själv* ;)

Senast ändrad:

varför utgår du då ifrån att ja isåfall är en av dom som inte är för långhårig schäfer? Det är ganska vanligt;) Personligen tycker ja de är grymt vackert med en långhårig schäfer.:)

självklart har man kollat upp så schäferhanen är frisk först. Annars hade ja inte haft planer på att avla på honom.

varför utgår du då ifrån att ja isåfall är en av dom som inte är för långhårig schäfer? Det är ganska vanligt;) Personligen tycker ja de är grymt vackert med en långhårig schäfer.:)

Det folk i allmänhet motsäger sig i dina tankar om att avla på din hane är just att du avlar en egentlige brukshund generellt sett för utseendets skull och inte tänker på vad ett eventuellt långhårsanlag kan orsaka för saknader hos hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
998
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka