Vill låna ut schäferhane till parning

Sv: Vill låna ut schäferhane till parning

allvarligt talat så har ja mött betydligt lugnare schäfer hos dom långhåriga.. Det beror ju ofta på att dom som verkligen går in för att föda upp LÅnghårig schäfer oftast struntar i utseendet och går endast efter mentalitet. Det passa mig kanonbra.

allvarligt talat så har ja mött betydligt lugnare schäfer hos dom långhåriga.. Det beror ju ofta på att dom som verkligen går in för att föda upp LÅnghårig schäfer oftast struntar i utseendet och går endast efter mentalitet. Det passa mig kanonbra.

Det gör dock inte pälsen bättre. För pälsen är av sämre kvalitet och väljer man att avla på sämre päls ser jag det som att de väljer det långhåriga för att de är estetiskt mer tilltalande. Varför skulle man annars vilja ha fram denna typ av päls? Det finns gott om schäfrar med vanlig och bra päls med samma temperament som du söker.

Ställ dig frågan VARFÖR långhår inom rasen inte är godkänt. Det beror på att pälsen är mycket sämre. Bl a a så skyddar den mycket sämre mot väta, fastnar snö osv. Inom min ras förekommer det också långhåriga exemplar, men det är verkligen inte önskvärt och INGEN skulle få för sig att avla på dem :o. Varför bidra till att fler föds med olämplig päls. Finns redan så många "måndagsexemplar" av schäferrasen. Har du HD, AD och mental status? Har hanen presterat något? Är du insatt i schäferklubbens avelsmål och RAS-projektet? http://www.schaeferhundklubben.com/avelsinfo/ras3_1.pdf

håller helt med sommarvind , dom långhåriga schäfrarna är mkt vackrare och trevligare än en vanlig korthårig nu menar ja över lag. Pälsen är ganska ointressant om man endast har hunden som familjehund te x.

Fast nu handlade ju tråden om just avel av långhårig, eftersom trådskaparen vill låna ut sin långhåriga schäfer till parning :p

ja vet inte om ni har missat vad som stått i den ursprungliga tråden men ja är inte här för att ja undrar va ni tycker om långhårig schäfer:) De är för mig ganska ointressant va ni tycker om den. Det ja undrade va ang parningen

absolut. Ville bara säga min mening vilket många andra gör här inne.

ja vet inte om ni har missat vad som stått i den ursprungliga tråden men ja är inte här för att ja undrar va ni tycker om långhårig schäfer:) De är för mig ganska ointressant va ni tycker om den. Det ja undrade va ang parningen

Och det man försökt påpeka för dig är att hanen ej kommer slitas ut men att det spelar stor roll vad han nedärver. Dvs långhårsanlag, kanske mentala brister (?) och eventuellt kass hd status. Hurdan status din ha rvet ju ingen men folk vill understryka detta iom att man anser att man ska hålla sig till rasens standard och enbart avla för att förbättra rasen och inte vice verca.

JAG ÄR INNE PÅ MITT TREDJE LÅNGHÅR
OCH DOM HAR ALLA VARIT REGGADE I SKK SOM SCHÄFER.
DEN ENA VAR UPPFÖDD AV ORDF I SV SCHÄFERHUNDKLUBB
.
Jag ställde ut dom 2 första som valp o unghund för att få exteriör bedömning på dom och det gick alldeles utmärkt - däremot kunde jag aldrig få HP på dom pga pälsen.
Min senaste är ett resultat av en kennel som avlar på LÅNGHÅR och bruksmentalitet - reggade som schäfer i SKK (och Norsk kennelklubb).
Där finns inget FÖRBUD mot avel på långhår och registrering av dessa avkommor men du kan aldrig få ett bra utställningsresultat och därigenom aldrig rekommendationer av Sv Schäferhundklubb att använda dessa föräldradjur.

Jag har tittat efter och du har fullkomligt rätt.
Jag har sett långhåriga schäfrar reggade i skk med långhåriga föräldrar. Jag antar att det är uppfödarna som sätter avelsspärr då som gör att det oftast inte går att regga långhåravkommor.

Det är väl inte så självklart. Det finns många som inte gör detta.
Jag antar att du studerat hans stamtavla och letat upp släktingar och kollat deras status också?
Jag antar att du är lika noga med att tikarna som är tänkt till din hanne då är lika nogrant undersökta?

:bow: :bow:
Jag har haft långhårig och älskar dom lika mycket som korthåriga.

Låter lite lustigt, egentligen fokuserar dom väl på UTSEENDET? Dom föder ju upp långhår? Likadant som korthårsuppfödare fokuserar på korthår.

Det där är en skröna - det om det lugnare temperamentet på långhår.
Det enda skillnaden jag kan tänka mig är att en lurvig schäferunghund blir bemött helt annorlunda än ett korthår - under sin präglingstid som ung så bemöts dom av -ÅÅÅÅH vad go, vilken nallebjörn, får man hälsa.
Till skillnad mot korthåret -Jaha, en schäfer, är den snäll?

Anledningen till att långhåren hamnat i kategorin arbetshund är att dom valparna såldes billigare under tex 80 talet och då till personer som var ointresserade av utställning men intresserade att ha en hund att använda till skydd - och då är volym en faktor.
Nu är prisbilden en annan.

ett sånt här rakt svar har ja ju inte fått förän ja läst nu. Tack.

GIVETVIS. Är ägare av både hanen och tiken. Varför all denna misstänksamhet?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka