Vill låna ut schäferhane till parning

Sv: Vill låna ut schäferhane till parning

Jag? Hyfsat mycket. Och jag ska ändå inte användas i avel.

Men avlar man på en hundras, så bör hunden ha bevisat att den duger i flera olika hänseenden. Om man är seriös vill säga.
Känd mental status och bra hälsa är det absoluta minimikravet. Men sådna schäfrar går 13 på ett dussin av ändå, så då bör man sätta ribban ännu högre.

Då är det vettigare med Jääkäri han är iaf speciell han kan tillföra nåt till rasen iaf :banana:

Öhh - pratar du om min hunds kennel - det är en norsk kennel (en av ägarna är svensk men kenneln ligger i Norge) och hundarna reggas i sitt födelseland.
Om sen en svensk köpare reggar i Sverige är det väl inte konstigt.
Kollegans Dobber är ett liknande fall - men hon är ännu inte omreggad.

Ja där hade du en poäng faktiskt,hade helt glömt bort dom dära tokstollarna:angel:
Vet inte riktigt Vad jag ska säga till det dära,men Nej jag tycker nog inte att de är riktigt schäferfolk i mina ögon då de har en sjuk syn på aveln/rasen som gått på tok för långt! Och att "dom" ens fortsätter med sådan avel säger då en hel del till mig.
Sen att schäfern just är en bruksras så tycker jag att även det överväger en hel del om deras "kunskap" (eller vad man nu ska kalla det för?) när man som "dom" avlar fram sånna hundar som istort sett saknar alla dom egenskaperna (om inget annat så fysiskt!) som en riktig schäfer ska ha och tar fram en helt förvriden hund som inte alls lämpar sig till det den i grund och botten är skapad för och ännu mindre får göra det dom Är till för!

Är det då inte bättre med en långhårig hund med bra exteriör och temprament än en utställningsräka som e normalpälsad???:smirk:

Tillhör väl dom som inte bryr mig om hur långt hår hunden har så länge det är en trevlig och frisk individ!
Har haft båda delarna, kan tilläggas! Den långhårige var en helt fantastisk hund på alla sätt och vis och jag skulle aldrig tveka för att köpa en långhårig igen om det dök upp en "bra", bara för att den var just långhårig. Men sen är jag ju inte det minsta intresserad av det där stressmomentet som dom visst kallar utställning! ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka