Vill låna ut schäferhane till parning

Sv: Vill låna ut schäferhane till parning

Om både tiken och hanen är din så blir jag lite full i skratt av ditt ursprungsinlägg och rubrik.

Ska du låna ut hanen till dig själv ;)

Nej, har tagit en kull tidigare med hanen och tiken och de har gett väldigt fina resultat. Vilket i sin tur har lett till att de är stor efterfrågan efter vår hane många som vill låna honom. Det va därför ja ville veta lite om själva aveln.

Jaha ok, då förstå jag ..

Du har ju fått en hel del nyttig information här som svar på din fråga iaf ...

/C

Varför tror du det handlar om misstänksamhet?
Det är fullt normala frågor som ställs när det gäller uppfödning oavsätt om det gäller marsvin, häst eller hund.
Har man kollat upp stammen (mamma och pappa räcker inte) och det ser ok ut så vet man mer vad man får och där med får mindre problem med ev. avkommor.
Det är av största välmening jag frågar för det är jobbigt att få reda på sådana saker i efterhand när det kan vara saker som är lätta att ta reda på innan.
Samma frågor ställer jag förövrigt folk som vill avla på sina smådjur också.

Det blir lätt lite löjligt när du skapar en tråd med lite frågor och när svaren inte passar så blir du sur/ställer löjliga motfrågor !

Enkel fråga: Är de reggade i SKK innan de reggas i NKK, eller reggas de först i NKK och sedan i SKK?

Min är född på en norsk kennel så han är alltså reggad där först och sen i SKK.

Eftersom escodobe mig veterligen inte har hävdat att hon skall avlas på så är den frågan rätt så ointressant. Dessutom prestationsavlar man inte bland människor så själva jämförelsen haltar kraftigt.
Vad din hanne har åstakommit är ju en rätt så korrekt fråga att ställa för när man avlar och är seriös så ställer man sig frågan om vad just den individen kan tillföra rasen för att kunna förbättra den.

va har du själv åstadkommit?:bump:

vad har det med saken att göra?
escodobe (stavning?) undrade ju för att hon var nyfiken på vad din hund som du ska använda i avel hade presterat. jag tror inte hon ska använda sig själv i scäferaveln så det är väl knappast en relevant motfråga att ställa i detta sammanhang?

sen läste jag inte hela tråden och såg att personen ovan mig hade svarat redan... :angel:

va har du själv åstadkommit?:bump:

Jag? Hyfsat mycket. Och jag ska ändå inte användas i avel.

Men avlar man på en hundras, så bör hunden ha bevisat att den duger i flera olika hänseenden. Om man är seriös vill säga.
Känd mental status och bra hälsa är det absoluta minimikravet. Men sådna schäfrar går 13 på ett dussin av ändå, så då bör man sätta ribban ännu högre.

Kenneln heter Winlunds - avlade på långhår m bruksegenskaper men har nu även lite mindre lurviga individer i avel.
Jag har ju inte köpt från kenneln - min är ju en omplacering.
Jag hoppas att dom är noggrannare med vem dom säljer till nu.
En sådan utpräglad arbetsmaskin som min ska inte hamna som gårdshund.
Jag som inte är aktiv m träning o tävling har fullt upp med att stimulera denna hjärna - lägg till det att han väger 35-40 kg m enorm motor OCH inte kan gå i koppel utan att dra......och inte fått träffa andra hundar som valp....och inte har befäst saker som sitt o stanna.
Inkallning.....va hette det sa du....
Som tur är är han jättesnäll och kontaktsökande.

Ibland hjälper det ju inte med seriös avel om individen sen inte får en chans att utveckla sin potential.
Att som trådskaparen - efter vad det verkar använda en omeriterad hanne i avel - VARFÖR...det finns tillräckligt med hundar i denna värld.

Fast jag å andra sidan kan ju tycka att det är rätt suspekt att inte ha kennelnamn i sverige och regga sina valpar direkt i SKK, när man bor och föder upp hundar här...:confused: :crazy:

Är det inte domarna du ska klnadra som avviker från rasstandard (inte bara schäfer) och dömer fram extremer?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka