Sv: vill ha en dotter
Det jag vill ha sagt är att det inte är så enkelt, könsrollerna finns ju där överallt. Risken med att fastna i att fördöma färger och klädmodeller är att man inte ser bortanför attributen, trots att det är det man egentligen vill att alla ska göra. En flicka i rosa tröja som hoppar hopprep är fast i en könsroll. Eller? Kan en flicka överhuvudtaget göra något flickigt utan att bli betraktad som i en könsroll? Kan en flicka vilja ha en fläta utan att bli betraktad som ett offer?
Klokt sagt! Och jag tror som du säger; förbjuda eller fördöma blir fel. I min vardag försöker jag istället tvärtom; att
tillåta. Det innebär givetvis inte att jag inte känner mig helt
bekväm i det där tillåtandet alltid. Sonen har till exempel beställt en slags jeansklänning när jag fick min senaste sytidning och frågade vilket klädesplagg han gillade och vill ha. Den är inte sydd ännu....
Dels har jag sytt lite alls på sista tiden, men det är ju inte BARA det... jag får jobba med mig själv där, det vore löjligt att påstå att det inte finns ett "motstånd". Teori är en sak, praktik en annan; precis som du säger!
Jag brukar tänka att man får också inse att man (jag) är människa, jag är ingen opåverkad genusguru eller robot. Långtifrån. Jag är också färgad och påverkad. Det enda jag kan göra är att
försöka se och rannsaka
mig själv. Om jag indirekt (eller direkt) bromsar mina barns val gällande alltifrån kläder till intressen, utseende eller annat så är det ju bra om jag åtminstone MÄRKER några tillfällen när jag gör det och då kanske kan försöka ändra mig.
Egentligen bekymrar mig kläderna mer den dagen de hindrar lekar. Hittills har jag dock inte sett några såna tecken, alls. Men precis som att det känns fördomsfullt att förvänta sig att få fläta flätor och klä upp sin dotter i klänningar så upplever jag att det är orättvist mot barnet att köra över barnens könsrollsmässiga önskemål. Även om det skär i hjärtat med ett rum som går allt mer i rosa och ett som går alltmer i blått och grönt.
Det skulle kännas hemskt om man (jag) körde över barnens egna färgval t ex i rummet. Ska de få välja fritt så måste de ju få just VÄLJA fritt.
Kommer att tänka på när min pappa kom hem från en av sina många utlandsresor när vi var små. Jag var 10-11 år och han köpte alltid hem presenter när han varit borta. Till mig fanns en standardpresent och det var en "landsdocka" (jag har väl kring 70-100 stycken dockor med folkdräkter osv i en låda. Det är en jättefin samling som jag aldrig kommer att göra mig av med).
Den
här gången hade han dessutom köpt två par riktiga boxhandskar; ett par gröna till brorsan och ett par vinröda till mig. Boxhandskar i barnstorlek, men "äkta". Jag minns att jag hatade den där presenten. Hur kunde pappa tro att JAG ville ha ett par BOXhandskar? Senare när det var några kompisar hemma så frågade någon vad det där var. DÅ kände jag mig nästan lite mallig över mina boxhandskar! Det fanns ju faktiskt ingen annan som hade såna! Jag tror inte min pappa direkt tänkte till och gjorde någon slags könsöverskridande medveten handling. Men det var himla BRA det där i slutänden.
Jag tänker att även om ett barn bara önskar sig "stereotypt" så kan man ju någon gång
ibland uppmuntra/köpa "fel" sak. I slutänden kanske det blir som för mig med boxhandskarna. Lite kul och kanske någon liten handling som i någon mån visar att det ÄR "tillåtet".
/Björk som snart ska åka hem med nyinköpt paket med begagnade pärlor i alla möjliga former. Det kommer bli uppskattat!