Sv: vill ha en dotter
Jo, till TS:
Jag och sambon pratade om det där inför första graviditeten. Jag skulle inte säga att jag
önskade mig en flicka, men... jo, när vi talade om "OM du fick välja..." så skulle jag ha valt flicka. Det är väl just det där med att man (förmodligen på grund av just genuspåverkan) tror sig "förstå" eller "känna till" sitt eget kön bättre.
Han skulle välja en pojke.
Vi fick en pojke. Och när andra barnet kom var det en flicka. Och deras könstillhörighet är ju tämligen irrelevant.
Däremot är det relevant vad gäller just uppfattningen andra (och VI!) har om hur de ska/bör vara just utifrån könstillhörighet. Det skapar
olika slags "problem" för oss föräldrar. Utifrån mitt intresse (och sambons något mindre, men ändock existerande intresse) för genusfrågor så är jag glad åt att vi fick barn av båda kön. Det kommer att göra att VI SJÄLVA konfronteras mer i vårt hem med våra egna förväntningar och föreställningar. Tror jag. Nu försöker vi ju ändå i möjligaste mån vara någorlunda uppmärksamma på oss själva, men vi är ju människor kan omöjligen göra oss själva HELT fria från könsrollernas påverkan. Därför HOPPAS jag att våra barn kommer att ge oss fler "aha-upplevelser" gällande den frågan än vad vi redan får/har fått av både dem och annat.
Det är lätt att säga "jag är fördomsfri", men den/de som säger det har nog inte riktigt förstått vad fördomar är. Jag brukar beskriva det som att när ens egna fördomar kommer och slår en med handflatan i ansiktet; det är DÅ man börjar lära sig något. När man märker att man själv blir förvånad/överraskad över en person vars "sort" man redan kategoriserat in; helt omedvetet.
För mig skedde det ytterst tydligt för dryga 10 år sedan; gällande något annat än genus. En kille började på vårt jobb och han var deathmetal-kille. Jag konstaterade bara (trodde jag ja....hahaha!
) att han var en svartrockare, hade svart hår och svarta kläder. När han efter kanske 4 månader hos oss blev "hemlös" (det tog slut med hans tjej och han hade tillfälligt ingenstans att bo) så hade jag lärt känna honom tillräckligt väl för att inkvartera honom på soffan hemma hos mig.
Jag fann mig själv bli
förvånad över att vi blivit så goda vänner; VI; den totalt osannolika kombinationen; den fd plugghästen, "tönten", hästtjejen, svensson-människan och han då;
svartrockaren. DÅ fick jag "smällen"; jag hade naturligtvis haft en
massa underliggande idéer om hur en svartrockarkille är. Inga medvetna så jag kan inte ens sätta ord på vad jag trodde. Men av någon anledning var det så osannolikt att jag skulle bli kompis med en sådan. Kollega, javisst! Men nära VÄN; nej. Jag måste ju ha haft en massa konstiga föreställningar om att han skulle vara så himla olik mig bara för att han hade en viss musiksmak och klädstil.
Skämmigt? Ja, på ett sätt; men på ett sätt inte alls. Jag är så himla GLAD över att jag fick den där insikten; att jag insåg att JAG bär omkring på mängder av föreställningar som jag inte ens "vet om" själv.
Och nu försöker jag bara hitta fler och fler hela tiden!