vill ha en dotter

Sv: vill ha en dotter

Men om du får en tjej som inte gillar hästar utan fotboll - och som biter på naglarna. Då blir det ju inte din dröm iallafall.
Och sen går hon o blir kär i en tjej - visualiserar du det?

eller så blir hon som jag - högst upp i alla träd, älska hästar, måla naglarna? va då för, miljoner barbies OCH miljoner med huslego och köra traktor är råballt. Vore det ok?

Nä - du får nog strunta i att försöka förverkliga din dröm genom ditt barn - för man vet aldrig vad det är som kommer ut.

Nej det gör jag inte, men är det så så är det så. Jag är själv bi och en i familjen är lesbisk i registrerat partnerskap med gemensamt barn. Och med tanke på den lyckan som de upplever kan jag bara önska att mitt barn får uppleva. Och just det att man själv har erfarenheten av att vara tjej och ha dom tankarna att dela med sig av sin kunskap.

Självklart vore det okej.

Äsch jag är jättefeministisk och jag ville definitivt ha en flicka. Urfånigt, helst hade ju inte kön funnits alls. Men nu gör det det, och jag är inte mer än människa jag heller dvs jag är lika påverkad av det här samhällets normer som alla andra dessvärre.

Jag hade!

Jag hade sett mig själv som mamma till en dotter, det hade jag gjort ända sedan jag blev vuxen.

Nu blev det en son!

Och det finns inget i livet jag hade önskat mer idag än min son, så mycket att om jag skulle få ett barn till så skulle en son till vara det enda tänkbara!

Det är lustigt vad kroppen gör med en under graviditet !

Tror inte du behöver oroa dig det blir bra i slutändan :D

Jag blir lite kluven när jag läser det du skriver. Å ena sidan låter det som en väldigt fånig tanke, som att leka med en docka, fläta håret, klä på fina klänningar och sånt och det säger sig självt att könet inte är nån som helst garanti för att det ska bli en särskilt harmonisk lek. Å andra sidan vet jag att jag själv också gärna ville ha en dotter. I mitt fall handlade det nog till viss del om fördomar, jag tyckte att småtjejer verkade mer intressanta än buffliga ickeverbala småkillar. Sen handlade det nog också om identifikation, det finns många flickor i släkten och att jag trodde att jag skulle ha lättare att knyta an till en dotter, att jag skulle se mer av mig själv i henne än i en son. Nu har jag en av varje och min erfarenhet är att hur jag känner inför barnen har väldigt lite med könet att göra. Hur de är och att vi kan göra saker tillsammans och ha kul är så oerhört mycket viktigare än exakt vad vi gör. En betydligt större grej än könet är däremot äldsta barnet och minsta barnet, detta för med sig helt olika ingångar till föräldraskapet hos mig.

En annan mindre aspekt är att det är kul att ha barn av båda könen, på samma sätt som att det är kul att ha biologiska barn, det är intressant och spännande att se hur de blir. I den bästa av världar skulle barnen få vara rena individer och kön ovidkommande men så är det ju inte idag. Det är roligt att få möjlighet att följa en tjej och en kille som växer upp.

Det finns förresten en bok som heter "Dotter önskas" av Katarina Janouch som handlar om detta. Har dock inte läst den.

Jag hade liknande tankar som du när jag var gravid första gången.

Ut kom världens finaste lilla kille! :love:

Jag har ett par gånger funderat på vad som skulle ha varit annorlunda om han varit en tjej. Vet du? Än har jag inte hittat en enda skillnad!

Jag älskar min son över allt annat och brukar tänka att jag har tur för då slipper jag klä honom i rosa spetsklänningar...

Nu väntar vi en lillebror. Jag är överlycklig. Tänk vad mycket glädje våra pojkar kommer ha av varandra (kommer skilja ca 22 mån mellan dem). Och än en gång slipper vi att få rosa spetsklänningar i present! :angel:

Det är ju så det ska vara, och så som jag tror att det kommer vara. Jag kommer ju att älska mitt barn handlöst och förutsättningslöst oavsett om det är en pojke eller en flicka, eller både och eller blind eller med downs. Mitt barn är ju ändå mitt barn.
Men på nått vänster så känner jag ändå en liten önskan om att det blir en flicka.

Åh, för min del låter det absolut som att du ska ha en pojk snarare än en flicka om du nu skaffar barn. .

Så där resonerar även jag.
För det mesta brukar jag i regel enbart behöva lägga hoppas-du-får-en-son/tjej-förbannelsen över blivande pappor som pladdrar om alla killgrejer de ska göra med sin son.

Mitt ex var überfast i könsrollsträsket, han ville givetvis ha en son. Tack vare min du-kommer-få-en-dotter-förbannelse så blev det en dotter som han nu drar med på typiska "kill-grejer". Typiska tjej-grejer får dottern genom sin väldigt tjej-tjejiga mamma och resultatet håller på att bli en väldigt genusarbetad kavat unge.
Kan det bli bättre?

Sen det här du målar upp att få vara nära henne genom livet med bröllop och graviditet och ....
Jag - och många med mig - har ur-pissiga relationer med våra mödrar. Min mamma fick hålla sig på mils avstånd när jag var gravid och hon var inte välkommen på mitt bröllop...:devil:

Jag har själv en dotter på lite mer än ett år och jag är livrädd för att vår relation kommer ligga i spillror om 20-30 år.

Man vet aldrig vad man får. Helt enkelt. Drömma är bra ch härligt men ibland är verkligheten bättre...

Det är egentligen det viktigaste för mig, att få en bra relation till mitt barn.
Jag har en otroligt bra mamma som ställt upp genom massor för mig, och det är ett arv jag vill föra vidare. Jag har även haft turen att ha en 20+ äldre syster som agerat som extra mamma, så jag har två väldigt bra "role models".
Hur hon/han än blir så kommer (vill så gärna skriva hon hela tiden, det är verkligen en fix idé) barnet att få en mamma som ställer upp på alla sätt hon kan, som kommer stötta och älska utan gränser.

Min morsa hade lite svårt att skilja på sin och min vilja. Eller snarare, hennes ungar skulle inte ha någon egen vilja alls utan endast vara förlängningar av henne.

Morsan har idag ingen kontakt med något av sina barn och fattar inte ens varför.

Fast det där är inte applicerbart på mig. Vet mycket väl hur olika barn är, jag har 9 syskon barn varav 5 är tjejer och ingen är den andra lik. Jag har nära kontakt med alla, jag umgås med dom minst en gång i veckan. Alla är de lika underbara, men på väldigt olika sätt.

Å andra sidan vet jag att jag själv också gärna ville ha en dotter. .

Hör det inte till vanligheten att kvinnor önskar döttrar och män önskar söner?
Jag tycker det verkar låta så iaf, generellt.

Själv hade jag önskat en son, inbillar mig att allt hade blivit så mycket lättare.

Ja du ser, och vi är knappast ensamma. Det finns tom. Böcker i ämnet morsor och trasiga föräldrar-barn relationer. :-p
... varav jag har läst ett antal.

Så om man har förmånen att få bli förälder så ska man nog inte ta det för givet att ens barn alltid kommer komma rusande och kasta sig om halsen på en och fråga om goda råd.... :-S
Exakt så.

Jag ser egentligen inget fel i att önska sig det ena eller det andra könet (jag känner att jag gärna hade haft en dotter - om jag alls ska ha barn), men det blir magstarkt att redan från början vara inställd på att detta barn ska pressas in i en mall för hur man ska vara för att vara det kön man fötts till.

Oavsett kön på mina ev. framtida barn så är det för mig helt främmande att jag skulle styra dem in i endera mallen. Att jag "önskar" en flicka handlar nog mest om att jag själv är kvinna (som till min moders stora förtvivlan var ganska pojkig av sig - och i vuxen ålder sedan dessutom gick och blev slampig!) - vill hon sen vara "flickig" eller snaggar skallen och blir supergrabbig, det ska liksom inte jag ha någon åsikt om (och detsamma gäller en eventuell son, naturligtvis).

När jag väntade mitt första barn ville jag helst ha en dotter, vet inte varför men jag bara ville ha det och då hade jag samma tankar som dig att mna kunde bli lite "besviken" om det kom ut en son. Därför intalade jag mig själv att det skulle bli en son och inte denna efterlängtade tjej och jag gick och kollade kill kläder m,m och tänkte på fina killnamn och sedan när ungen väl kom var det en tjej och jag blev så förvånad för jag hade intalat mig själv att det skulle bli en pojk.

har en underbar dotter men man har lärt sig att älska sitt barn för den det är och inte om det var en kille eller tjej. Och nu när barn 2 kommer strax så spelar det ingen roll vad det blir för man kommer älska sitt barn lika mycket ändå :love:

Känns skönt att jag inte är ensam om att ha dessa tankar /känslor. Som sagt jag vill ju ha barn, men lite heldre en dotter. Jag kan inte riktigt förklara det. Och som sagt när det gäller att älska barnet så spelar det ju ingen roll. Jag älskar ju den pojken vi har och då är jag inte mamma till honom.
Har även svårt att tänka mig att jag kommer älska mina biologiska barn mer än honom också.

Jag hade!

Jag hade sett mig själv som mamma till en dotter, det hade jag gjort ända sedan jag blev vuxen.

Nu blev det en son!

Och det finns inget i livet jag hade önskat mer idag än min son, så mycket att om jag skulle få ett barn till så skulle en son till vara det enda tänkbara!

Det är lustigt vad kroppen gör med en under graviditet !

Tror inte du behöver oroa dig det blir bra i slutändan
:D

Skönt och höra :D
Jag vet ju att jag kommer bli en suverän morsa oavsett (det tänker jag slå mig i backen på) om det blir till en pojke eller en flicka :)

Äsch jag är jättefeministisk och jag ville definitivt ha en flicka. Urfånigt, helst hade ju inte kön funnits alls. Men nu gör det det, och jag är inte mer än människa jag heller dvs jag är lika påverkad av det här samhällets normer som alla andra dessvärre.

Skönt o höra, för jag är också feminist och pojkflickig och lite halv burdus av mig. Finns inte mycket rosa fluff i mig. Men vill ändå ha en dotter.

Sen har jag förhoppningar, men att det skulle bli en pojkflicka är inget jag har nått emot,
Vad fan är en pojkflicka? Alltså ursäkta men jäkla trams tycker jag! En person är en person med sin egna personlighet, är det inte väldigt förlegat att ens prata om pojkflickor?

Även om jag visualiserar "henne" så är det inte så att jag vill ha en viss person eller utseende eller nått dylikt.
Så allt det där med nagellacket och kläderna och vad ni skulle göra och vad hon ska vilja göra i sitt liv det var alltså inte så viktigt?

Det är ju det, jag är också kluven. Jag känner att jag vill ha en dotter, men jag känner också att det inte är okej att vilja det. För jag vet ju att jag skulle vara överlycklig över en son också. Men tänker att jag kanske hade blivit än mer glad om det vore en flicka...

Skönt o höra, för jag är också feminist [...]
Särartsfeminist då eller eftersom du talar om flickor och pojkar i såna extrema stereotyper?

Problemet tycker jag inte är att du vill ha en dotter. Problemet är att du har hela könsstereotypen klar för dig och bara längtar efter att få trycka in henne i den - innan du ens börjat försöka bli gravid.

Problemet är att du har hela könsstereotypen klar för dig och bara längtar efter att få trycka in henne i den - innan du ens börjat försöka bli gravid.
Ja men precis!

Jag tycker mest att det låter som om hon vill ha en kopia på sig själv, en liten mini-me. Det tror jag iofs inte är en helt ovanlig tanke innan man får barn.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 930
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 570
Senast: Sonic76
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 931
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17