Vilket bokstavsår är vi på i år?

rebeckasff

Trådstartare
Eller har vi inget sånt i sverige på halvbloden?
Alltså begynnelsebokstaven på föl födda tex nu -08

Jag vet att bla holland har det..

Sv: Vilket bokstavsår är vi på i år?

Beror heeelt på stuteriet/uppfödaren.

Någon kanske är på q och någon på B

Nej, inget som gäller generellt för hela landet.

Större stuterier har dock ofta en bokstav för varje år, men den bokstaven kan skilja från de olika stuterierna.

Har lite svårt att tro att alla i Holland döper sina hästar efter en viss bokstav också...

Nej, inget som gäller generellt för hela landet.

Större stuterier har dock ofta en bokstav för varje år, men den bokstaven kan skilja från de olika stuterierna.

Har lite svårt att tro att alla i Holland döper sina hästar efter en viss bokstav också...

Fast nu e de så att i stort sett 99 % av holländska uppfödare följer det systemet.... Holland är på D i år...

Som corzette skriver, att så gott som alla uppfödare i Holland följer bokstavsordningen:D

Flyinge har bokstavsordning på sina hingstföl. Vet tyvärr inte vilken bokstav de är på i år.

Hästar registrerade inom Holsteinerförbundet följer en viss bokstav.Alla hingstar har samma begynnelsebokstav i namnet som sin far.Därav alla C-hingstar;)Stona däremot döps i alfabetsordning.I år ska alla ston heta något på A.Nästa år något på B osv.Om man väljer att döpa sin häst till något annat lägger förbundet till rätt begynnelsebokstav framför namnet när hästen stambokförs,tex C-Indoctro.Detta gäller dock bara stamboksförda hästar.Om du har en vallack eller ett sto som inte går i avel kan de heta vad som helst.

Ok, tacka alla!

Det här med att vissa själva och lika så stuterier har det det visste jag. Men jag menade som sagt om det fanns någon generellt i sverige så som det gör i holland, holstien osv, men det gör det tydligen inte...

Men det hade varit roligt att ha det:)
Dock inte att det hade varit ett tvång, men jag tycker att det är lite roligt iaf.

Jag har ingen bokstavsordning på mina, jag döper efter tema i stället:idea:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 678
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 352
Senast: Anon89
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 240
Senast: Inte_Ung
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 376
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka