Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

För mej är det mer en plånboksfråga numera: det värsta är när hästen trampar AV tygeln.

Ryggen är ju sänkt i båda fallen, så för ryggens del ser jag ingen jättestor skillnad, men om hästen går bakom hand så går den oftast i lite undertempo och schwungar till i steget, vilket kanske sparar just benen från "stötigheten".

Att ryggen inte är med håller jag med dig om men detta "schwungandet" förstår jag inte alls vad du menar ?

"Schwungandet" sparar hästens ben från "stötigheten" :confused:

Avknäppta hästar i en låg form upplever jag som stretchade, inte samlade och att de även går på framdelen (framtunga) och det sliter mer på frambenen/delen än på en avknäppt häst i en högre form (p g a schwungstegen), men då är vi tillbaka på den sänkta ryggen igen

Men kommer schwung utav att hästen går i en högre form ??

Kan hästar med en sänkt rygg gå med schwung ??

Jag har alltid trott att schwung just kommer utav ett dynamiskt arbete genom överlinje och i fullständig lösgjordhet .......jag kanske är ute och cyklar :eek:

Jag har alltid trott att schwung just kommer utav ett dynamiskt arbete genom överlinje och i fullständig lösgjordhet .......jag kanske är ute och cyklar :eek:

Nej, jag håller med dej. Vi får kanske definiera schwung igen, så som vi gjorde i tråden på klassisk, för jag tycker som du, en häst som går med sänkt rygg bakom hand har ingen schwung, så som jag menar med det.

delvis KL

Jag tror man måste se från häst till häst också, generellt skulle jag också tycka att det är lättare att få fram en som går bakom hand, men inte alls alltid.
En som går med huvudet i vädret coh gjort det länge o envist, har i regel en rejäl underhals att kämpa mot som gör det svårare, även rent fysiskt för den. Den är kortare i nackens muskler och är alltså helt felformad, i värsta fall.

Men få en som går hög i nacken som en frieser och bakom hand att få fram nosen och till att acceptera bettet kan också vara nog så svårt, så man får nog se till varje häst tycker jag och inget av sätten är önskvärt som sagt.

Jag är nog inne på ditt spår....jag tycker det är mkt svårare att få en häst som knäppt av bakom hand till ett ärligt stöd så man kan inverka på ett riktigt sätt.

kl
Hellre skulle jag ta mig an en stjärnkikare....då får man bygga från grund med eftergift, söka fram o ner och stärka långsamt med en form som hästen orkar.

Jag lägger faktist likatecken mellan bakom hand och bakom lod i stor omfattning...tycker att de bägge motsätter sig ärligt arbete och om man med avsikt lägger hästen bakom lod så tycker jag att man missbedömt hästens styrka eller förståelse för rörelsen i sig och ska backa i utbildningen eller stärka hästen där den orkar istället för att bränna självförtroende som jag tycker man gör om man med avsikt begär mer än hästen klarar av.

(oj....det blev lågnt :o )

Att ryggen inte är med håller jag med dig om men detta "schwungandet" förstår jag inte alls vad du menar ?

Jämfört med stötigheten i steget hos en stjärnkikare.
Hästar som går med sänkt rygg och bakom hand/lod schwungar till i ryggen vilket gör hästens rörelser mjukare över lag. Det är bl a därför en del tror att de har samlat hästen, bara för att den har blivit lite bekvämare trots att den är lägre fram än bak. Schwung i ryggen kommer sig av att hästen är lösgjord, vilket inte är önskvärt till överdrift i samlingen, då muskelkedjan ska vara "i arbete avspänd", inte avslappnad (och inte spänd).

*kl

Har följt tråden som är väldigt intressant, har då en fråga.
Vad är lod för er. Verkar vara olika uppfattningar/förklaringar på det.

En del menar lodrätt nosrygg (och då är ju nedantående häst över lod) eller???

och andra att öga/näsborre är i lod som på bilden (hästen är 3 år skall väl tilläggas ) jag tillhör den senare som tycker att detta är mer korrekt.
form.gif

Sedan vad som gäller vilket som är värst för mig så är det mycket upp till individen. Har en häst som inte på några vilkor får krypa bakom lod då släpper ryggen direkt, (då utgår jag från min syn på vad lod är)
medans en av våra andra "måste" ridas lite/mycket bakom lod ibland (lite hoppryttar ridning) annars kryper han gärna upp i formen och släpper ryggen. Samma problem med att släppa ryggen, men olika lösningar
våran tredje (på bilden även hon 3 år) är väldigt svårt att variera formen på, lägger sig hyfsatt "rätt", Toppen i och för sig, men hon är svår att variera. Tips mottages tacksamt:idea:

Elvira_huvud-1.jpg

:crazy: flummigt värre, som alltid så låter det bättre "i huvudet" än när det kommer på pränt.

*kl

Har följt tråden som är väldigt intressant, har då en fråga.
Vad är lod för er. Verkar vara olika uppfattningar/förklaringar på det.

En del menar lodrätt nosrygg (och då är ju nedantående häst över lod) eller???

och andra att öga/näsborre är i lod som på bilden (hästen är 3 år skall väl tilläggas ) jag tillhör den senare som tycker att detta är mer korrekt.
form.gif

Sedan vad som gäller vilket som är värst för mig så är det mycket upp till individen. Har en häst som inte på några vilkor får krypa bakom lod då släpper ryggen direkt, (då utgår jag från min syn på vad lod är)
medans en av våra andra "måste" ridas lite/mycket bakom lod ibland (lite hoppryttar ridning) annars kryper han gärna upp i formen och släpper ryggen. Samma problem med att släppa ryggen, men olika lösningar
våran tredje (på bilden även hon 3 år) är väldigt svårt att variera formen på, lägger sig hyfsatt "rätt", Toppen i och för sig, men hon är svår att variera. Tips mottages tacksamt:idea:

Elvira_huvud-1.jpg

:crazy: flummigt värre, som alltid så låter det bättre "i huvudet" än när det kommer på pränt.

Svårt att säga exakt när man bara ser foton, men jag gör väl ett försök.

Mycket fin häst, den översta. Jag upplever dock den som lite över tygeln faktiskt trots att den är något bakom "mitt" lod, den kunde ha rundat länden något mer. Sänks den lite i nacken, och därmed får fram nosen lite till, så orkar/kan den trampa under sig bättre/lättare (välver länden).

Den nedersta tycker jag oxå kunde sänkas i nacken något så att den får fram nosen lite till, misstänker att ryggen inte är välvd på denna heller. Händerna ligger på denna bilden, "upp med tummarna och in med armbågarna" så slappnar ryttaren av i nacke och axlar, vilket även gör att hästen blir avspänd.

Sazalamel;7618682och andra att öga/näsborre är i lod som på bilden (hästen är 3 år skall väl tilläggas ) jag tillhör den senare som tycker att detta är mer korrekt.[/QUOTE skrev:
form.gif

Wow..viken häst :love: det är bara att grattulera ! Denna form med nosen något framför lod (genom öga näsborre) är optimalt !!

:bow: ....vi har samma uppfattning om lod och hur ett arbete måste anpassas av individen.

medans en av våra andra "måste" ridas lite/mycket bakom lod ibland (lite hoppryttar ridning) annars kryper han gärna upp i formen och släpper ryggen.

Detta måste läggas mkt arbete och tålamod med att få hästen att söka sig fram med ett stöd till bettet och mkt viktigt....nosen helst lite framför lod !
Det handlar om styrka och att hästen kan ligga kvar med inverkan av sätet när man ger en eftergift för att hästen skall söka stöd längre fram.
Kräver många övergångar med sätet med en mjuk drivning till handen.

Elvira_huvud-1.jpg

:crazy: flummigt värre, som alltid så låter det bättre "i huvudet" än när det kommer på pränt

Vilka fina hästar du har och det var inte flummigt !

Svårt att tipsa utan mer bakgrund men med en sån häst skulle jag vilja arbeta den motsatt hur den själv väljer form.

Väljer den en hög form ska den absolut ner djup men med nosen framme naturligtvis och viceverse.
Egentligen samma ridning för sätet.

Det är bara den nedersta hästen som är våran (den översta är en i sverige godkänd tysk dressyrhingst), men hon är fin :love:
Båda hästarna på bilderna är ju bara 3 år och då föredrar jag en lite öppnare form.

Kan hålla med om att våran är aaaningen öppen och ryttarens händer kunde inverkat mer korrekt, men bilden kommer från en "babyhoppträning" för unghästar och hon va på tårna.

ville bara veta vad dom flesta menar med lod och kul med fler synpunkter.

http://i79

Detta måste läggas mkt arbete och tålamod med att få hästen att söka sig fram med ett stöd till bettet och mkt viktigt....nosen helst lite framför lod !
Det handlar om styrka och att hästen kan ligga kvar med inverkan av sätet när man ger en eftergift för att hästen skall söka stöd längre fram.
Kräver många övergångar med sätet med en mjuk drivning till handen.

[B]Håller med och kan väl tillägga att han är den av våra hästar som har jobbigt att sätta under sig. är av naturen lite öppen baktill, sedan i kombination med att han blir spänd för minsta lilla. vill så gärna göra rätt och stressar om han missförstår[/B]

Svårt att tipsa utan mer bakgrund men med en sån häst skulle jag vilja arbeta den motsatt hur den själv väljer form.

Väljer den en hög form ska den absolut ner djup men med nosen framme naturligtvis och viceverse.
Egentligen samma ridning för sätet

[B]Precis, men lätt i teorin men svårare i praktiken (för mig :crazy: ) [/B]

Det är bara den nedersta hästen som är våran (den översta är en i sverige godkänd tysk dressyrhingst), men hon är fin :love:
Båda hästarna på bilderna är ju bara 3 år och då föredrar jag en lite öppnare form.

Kan hålla med om att våran är aaaningen öppen och ryttarens händer kunde inverkat mer korrekt, men bilden kommer från en "babyhoppträning" för unghästar och hon va på tårna.

ville bara veta vad dom flesta menar med lod och kul med fler synpunkter.

Tycker INTE att den nedre är för öppen i formen, snarare att den ligger väldigt bra där, med lite längre hals och näsan framme!!

BRA att den inte är kort i halsen!! :bow:

Jättefin!! :d :d :d

Tack! :)
Jag tror (och hoppas) att framdelen ska komma upp mer när hon fått mer muskler överallt. Hon är ju fortfarande tunn över ryggen och rumpan är minimal :angel:
Som sagt så känns hon iaf trevligare att rida nu än förr.

som jag ser det på en avknäpping bakom hand, så finns ingen ryggaktivitet att få fram, för avknäpptheten fram har kapat förbindelsen. Över tygeln har du fortfarande en länk bakifrån och fram och kan därmed "rida in" baken. Men som sagt, jag är tydligen en avart som tycker det och medveten om att strömen tydligen inte delar min åsikt.

Jag tycker nog att man behöver viss eftergift i fronten för att överhuvudtaget kunna rida in någon bakdel annars blir det ju ofta ett väldigt slängande med huvudet och utputtande av underhalsen jag menar för att rida in bakdelen under hästen krävs ju att den vinklar sig i lederna och inte bara slänger in med raka bakben och för att göra det krävs ju lite eftergift i nacken och rundning via överlinjen jag tycker nog inte att det finns så mkt förbindelse med hästens framdel när den går som en stjärnkikare.

Hur många här har haft stjärnkikare och hur lång tid har det tagit och har ni använt graman??

Jag är inne på min femte tillridningshäst på ett halvår som har gått bakom hand och knäppt av och det tar ett par veckor till en månad i vissa svåra fall att få dom fram ärligt till bettet, eller egentligen att gå fram för skänkeln för det är ju det dom inte gör. Man får bara ha såpass egen balans att man aldrig bromsar i munnen även när dom börjar springa ifrån skänkeln som dom gärna vill göra i början innan dom tar den.

Matinee´kan ju ;)

Jag tycker nog att man behöver viss eftergift i fronten för att överhuvudtaget kunna rida in någon bakdel annars blir det ju ofta ett väldigt slängande med huvudet och utputtande av underhalsen jag menar för att rida in bakdelen under hästen krävs ju att den vinklar sig i lederna och inte bara slänger in med raka bakben och för att göra det krävs ju lite eftergift i nacken och rundning via överlinjen jag tycker nog inte att det finns så mkt förbindelse med hästens framdel när den går som en stjärnkikare.

Hur många här har haft stjärnkikare och hur lång tid har det tagit och har ni använt graman??

Jag är inne på min femte tillridningshäst på ett halvår som har gått bakom hand och knäppt av och det tar ett par veckor till en månad i vissa svåra fall att få dom fram ärligt till bettet, eller egentligen att gå fram för skänkeln för det är ju det dom inte gör. Man får bara ha såpass egen balans att man aldrig bromsar i munnen även när dom börjar springa ifrån skänkeln som dom gärna vill göra i början innan dom tar den.

Jag håller med dig helt. Har åxå ridit både ponnyer och hästar som gärna hamnar ihopkrulllade bakom hand - och det är "bara" att kräva att hästen accepterar skänkeln och går fram, lite uppresande tygeltag kan vara användbara åxå på vägen......om man kan låta bli att hålla balansen i munnen på hästen vill säga.

Har även ridit en del hästar i stjärnkikareformat och jag menar åxå att en viss eftergift måste man få i handen innan man kan fånga upp drivningen och ha hästen kvar "inom ramen". Har man noll eftergift i handen går ju drivningen förlorad hela tiden - leder ofta till seg och loj häst utan bjudning, vilket innebär att man samtidigt måste få hästen att acceptera hand och skänkel för att få ngt resultat - och det tycker iaf jag är svårare, och tar definitivt längre tid.

Ja eller hur, det tar mkt längre tid med stjärnkikare hästen som ofta är musklad upp och ned oxå och den måste nästan vändas ut och in för att hamna rätt.

Fast ofta är ju sjärnkikning helt enkelt ett resultat av att ingen egentligen "krävt" ngt av hästen. dvs baken sladdrar i sin egen värld och huvudet i en annan. Jag tycker inte det på en sån häst är så jättesvårt att få grepp om den om man lägger lite krav. men det är klart - pratar ni monster exempel som har tagit bettet och går och stretar så visst. Jag pratar om hästar som helt enkelt inte jobbats i princip. Men att muskla om tar tid, det håller jag absolut med om.

Hur då? som en unghäst i princip då eller? Det vet inte jag om jag skulle kalla stjärnkikare iof :confused: Kanske mer ur form eller liknande...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur