Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ryggen är ju sänkt i båda fallen, så för ryggens del ser jag ingen jättestor skillnad, men om hästen går bakom hand så går den oftast i lite undertempo och schwungar till i steget, vilket kanske sparar just benen från "stötigheten".
Avknäppta hästar i en låg form upplever jag som stretchade, inte samlade och att de även går på framdelen (framtunga) och det sliter mer på frambenen/delen än på en avknäppt häst i en högre form (p g a schwungstegen), men då är vi tillbaka på den sänkta ryggen igen
Kan hästar med en sänkt rygg gå med schwung ??
Jag har alltid trott att schwung just kommer utav ett dynamiskt arbete genom överlinje och i fullständig lösgjordhet .......jag kanske är ute och cyklar
Att ryggen inte är med håller jag med dig om men detta "schwungandet" förstår jag inte alls vad du menar ?
"Schwungandet" sparar hästens ben från "stötigheten"
Men kommer schwung utav att hästen går i en högre form ??
Jag har alltid trott att schwung just kommer utav ett dynamiskt arbete genom överlinje och i fullständig lösgjordhet .......jag kanske är ute och cyklar
*kl
Har följt tråden som är väldigt intressant, har då en fråga.
Vad är lod för er. Verkar vara olika uppfattningar/förklaringar på det.
En del menar lodrätt nosrygg (och då är ju nedantående häst över lod) eller???
och andra att öga/näsborre är i lod som på bilden (hästen är 3 år skall väl tilläggas ) jag tillhör den senare som tycker att detta är mer korrekt.
Sedan vad som gäller vilket som är värst för mig så är det mycket upp till individen. Har en häst som inte på några vilkor får krypa bakom lod då släpper ryggen direkt, (då utgår jag från min syn på vad lod är)
medans en av våra andra "måste" ridas lite/mycket bakom lod ibland (lite hoppryttar ridning) annars kryper han gärna upp i formen och släpper ryggen. Samma problem med att släppa ryggen, men olika lösningar
våran tredje (på bilden även hon 3 år) är väldigt svårt att variera formen på, lägger sig hyfsatt "rätt", Toppen i och för sig, men hon är svår att variera. Tips mottages tacksamt
flummigt värre, som alltid så låter det bättre "i huvudet" än när det kommer på pränt.
Sazalamel;7618682och andra att öga/näsborre är i lod som på bilden (hästen är 3 år skall väl tilläggas ) jag tillhör den senare som tycker att detta är mer korrekt.[/QUOTE skrev:
Wow..viken häst det är bara att grattulera ! Denna form med nosen något framför lod (genom öga näsborre) är optimalt !!
Sedan vad som gäller vilket som är värst för mig så är det mycket upp till individen. Har en häst som inte på några vilkor får krypa bakom lod då släpper ryggen direkt, (då utgår jag från min syn på vad lod är)
....vi har samma uppfattning om lod och hur ett arbete måste anpassas av individen.
medans en av våra andra "måste" ridas lite/mycket bakom lod ibland (lite hoppryttar ridning) annars kryper han gärna upp i formen och släpper ryggen.
Detta måste läggas mkt arbete och tålamod med att få hästen att söka sig fram med ett stöd till bettet och mkt viktigt....nosen helst lite framför lod !
Det handlar om styrka och att hästen kan ligga kvar med inverkan av sätet när man ger en eftergift för att hästen skall söka stöd längre fram.
Kräver många övergångar med sätet med en mjuk drivning till handen.
våran tredje (på bilden även hon 3 år) är väldigt svårt att variera formen på, lägger sig hyfsatt "rätt", Toppen i och för sig, men hon är svår att variera. Tips mottages tacksamt
flummigt värre, som alltid så låter det bättre "i huvudet" än när det kommer på pränt
Vilka fina hästar du har och det var inte flummigt !
Svårt att tipsa utan mer bakgrund men med en sån häst skulle jag vilja arbeta den motsatt hur den själv väljer form.
Väljer den en hög form ska den absolut ner djup men med nosen framme naturligtvis och viceverse.
Egentligen samma ridning för sätet.
http://i79
Detta måste läggas mkt arbete och tålamod med att få hästen att söka sig fram med ett stöd till bettet och mkt viktigt....nosen helst lite framför lod !
Det handlar om styrka och att hästen kan ligga kvar med inverkan av sätet när man ger en eftergift för att hästen skall söka stöd längre fram.
Kräver många övergångar med sätet med en mjuk drivning till handen.
[B]Håller med och kan väl tillägga att han är den av våra hästar som har jobbigt att sätta under sig. är av naturen lite öppen baktill, sedan i kombination med att han blir spänd för minsta lilla. vill så gärna göra rätt och stressar om han missförstår[/B]
Svårt att tipsa utan mer bakgrund men med en sån häst skulle jag vilja arbeta den motsatt hur den själv väljer form.
Väljer den en hög form ska den absolut ner djup men med nosen framme naturligtvis och viceverse.
Egentligen samma ridning för sätet
[B]Precis, men lätt i teorin men svårare i praktiken (för mig :crazy: ) [/B]
Det är bara den nedersta hästen som är våran (den översta är en i sverige godkänd tysk dressyrhingst), men hon är fin
Båda hästarna på bilderna är ju bara 3 år och då föredrar jag en lite öppnare form.
Kan hålla med om att våran är aaaningen öppen och ryttarens händer kunde inverkat mer korrekt, men bilden kommer från en "babyhoppträning" för unghästar och hon va på tårna.
ville bara veta vad dom flesta menar med lod och kul med fler synpunkter.
som jag ser det på en avknäpping bakom hand, så finns ingen ryggaktivitet att få fram, för avknäpptheten fram har kapat förbindelsen. Över tygeln har du fortfarande en länk bakifrån och fram och kan därmed "rida in" baken. Men som sagt, jag är tydligen en avart som tycker det och medveten om att strömen tydligen inte delar min åsikt.
Att ryggen inte är med håller jag med dig om men detta "schwungandet" förstår jag inte alls vad du menar ?
"Schwungandet" sparar hästens ben från "stötigheten"
Men kommer schwung utav att hästen går i en högre form ??
Jag tycker nog att man behöver viss eftergift i fronten för att överhuvudtaget kunna rida in någon bakdel annars blir det ju ofta ett väldigt slängande med huvudet och utputtande av underhalsen jag menar för att rida in bakdelen under hästen krävs ju att den vinklar sig i lederna och inte bara slänger in med raka bakben och för att göra det krävs ju lite eftergift i nacken och rundning via överlinjen jag tycker nog inte att det finns så mkt förbindelse med hästens framdel när den går som en stjärnkikare.
Hur många här har haft stjärnkikare och hur lång tid har det tagit och har ni använt graman??
Jag är inne på min femte tillridningshäst på ett halvår som har gått bakom hand och knäppt av och det tar ett par veckor till en månad i vissa svåra fall att få dom fram ärligt till bettet, eller egentligen att gå fram för skänkeln för det är ju det dom inte gör. Man får bara ha såpass egen balans att man aldrig bromsar i munnen även när dom börjar springa ifrån skänkeln som dom gärna vill göra i början innan dom tar den.
Jag tycker nog att man behöver viss eftergift i fronten för att överhuvudtaget kunna rida in någon bakdel annars blir det ju ofta ett väldigt slängande med huvudet och utputtande av underhalsen jag menar för att rida in bakdelen under hästen krävs ju att den vinklar sig i lederna och inte bara slänger in med raka bakben och för att göra det krävs ju lite eftergift i nacken och rundning via överlinjen jag tycker nog inte att det finns så mkt förbindelse med hästens framdel när den går som en stjärnkikare.
Hur många här har haft stjärnkikare och hur lång tid har det tagit och har ni använt graman??
Jag är inne på min femte tillridningshäst på ett halvår som har gått bakom hand och knäppt av och det tar ett par veckor till en månad i vissa svåra fall att få dom fram ärligt till bettet, eller egentligen att gå fram för skänkeln för det är ju det dom inte gör. Man får bara ha såpass egen balans att man aldrig bromsar i munnen även när dom börjar springa ifrån skänkeln som dom gärna vill göra i början innan dom tar den.