Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag tror att det jag kallar vräk är "framåt" för andra. Som sagt, vi har alla olika utgångspunkter.
Framåt är jättepositivt för mig. Men de flesta hästar tar sig framåt genom att vräka tyngdpunkten framåt. Vilket de hästar som går bakom hand jag provat också gör. Det naturliga är som sagt inte att hålla tyngdpunkten stilla och gå sig fram som en grand prix-häst. Hästarna måste skolas till detta och det tar rätt lång tid.
Men den vräker sin tyngdpunkt framåt, det är det som känns i bettet, om man driver den framåt.
Jag anser att en häst som går bakom hand inte är på hjälperna, och då funkar inte framåtdrivande skänkel på rätt sätt heller. Det är det jag menar är vanskligt med hästar som har en vana av att gå bakom hand. Den har fallit isär på ett högst ogynnsamt sätt och det tar tid att sätta ihop den igen. Utefter _mina_ referensramar.
Jag tror inte jag får fram vad jag menar... Med din definition kan man alltså heller inte driva en häst som går bakom hand fram till bettet?
Det jag menade var att NÄR man driver en "bakomhandhäst" till bettet, så undrar jag om hästen kommit fram dit på rätt sätt?
Jag tror inte jag får fram vad jag menar... Med din definition kan man alltså heller inte driva en häst som går bakom hand fram till bettet?
Det jag menade var att NÄR man driver en "bakomhandhäst" till bettet, så undrar jag om hästen kommit fram dit på rätt sätt?
jag är med på vad du menar tror jag, och vi är nog av lite olika åsikt (och har lite olika "inriktning" på ridningen skulle jag tro).Jag är lite av en avvikande åsikt, men jag vet att det är den gängse medicinen på hästar som går bakom hand. Jag anser mig inte tillräckligt duktig ryttare för att faktiskt driva den fram till handen.Tar hästen inte hjälperna från bettet på rätt sätt, tar den heller inte framåtdrivande hjälper på rätt sätt. En framåtdrivning vill man ju inte ska resultera i balansförskjutning framåt (vilket är det naturliga sättet för en häst att gå igång) utan att hästen håller balansen bakåt men "går" sig igång.
En häst som är bakom hand anser jag vara så "förfallen" eller hur man ska säga att den är rätt långt från att vara på hjälperna. En framåtdrivning (även om den är upprepad osv) kan förvisso _tvinga_ ut halsen och nosen något pga det "vräk" som skapas i hästen då den "faller" sig framåt (förlåt alla dessa citat-tecken!), det finns helt enkelt ingen väg för hästens nos att ta än framåt. Men grundproblemet återstår. Hästen är inte i balans på hjälperna.
Sen är jag helt på det klara med att duktiga ryttare klarar detta!
Jag är lite av en avvikande åsikt, men jag vet att det är den gängse medicinen på hästar som går bakom hand. Jag anser mig inte tillräckligt duktig ryttare för att faktiskt driva den fram till handen. Tar hästen inte hjälperna från bettet på rätt sätt, tar den heller inte framåtdrivande hjälper på rätt sätt. En framåtdrivning vill man ju inte ska resultera i balansförskjutning framåt (vilket är det naturliga sättet för en häst att gå igång) utan att hästen håller balansen bakåt men "går" sig igång.
En häst som är bakom hand anser jag vara så "förfallen" eller hur man ska säga att den är rätt långt från att vara på hjälperna. En framåtdrivning (även om den är upprepad osv) kan förvisso _tvinga_ ut halsen och nosen något pga det "vräk" som skapas i hästen då den "faller" sig framåt (förlåt alla dessa citat-tecken!), det finns helt enkelt ingen väg för hästens nos att ta än framåt. Men grundproblemet återstår. Hästen är inte i balans på hjälperna.
Sen är jag helt på det klara med att duktiga ryttare klarar detta!
Hur kan du få det till att hästen på den övre bilden går BAKOM lod? Personligen tycker jag att formen är ngt hög för en treåring men absolut inte bakom!
Eller har jag missuppfattat dig?
haha, så enkelt det lät.
Precis min tanke- att den inte vågar gå fram mot handen.Förvirrad nu.
En häst bakom hand "vräker" inte i mina ögon. den har tvärtom dragit sig undan framåtbjudningen och ligger inte på, den "tassar bakom" hjälpen.
ra.
Men många tycker hästen går för fort när den tar ut sina rörelser och stryper den för tidigt och en anledning är precis det du skriver rädsla att hästen "vräker" sig fram vilket den nog inte gör, fast det kanske känns så för en ryttare som rider ständigt i undertempo. (OBS menar nu inte att du gör det alls, men generellt kan det vara ett problem tycker jag)
*knapplån*
Angående diskussionen att sätta sig ner i den stora traven från lättridning och sitta kvar där utan att ta ner traven eller ändra något , när man klarar det så klarar man att trava utan att bromsa och jag vill nog påstå att man nog undermedvetet sitter och bromsar lite om man börjar trava ifrån nedsittning. Det krävs enorma magmuskler och ridning på ett antal hästar varje dag för att utveckla dom.