Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

Ja, jag tror att det jag kallar vräk är "framåt" för andra. :) Som sagt, vi har alla olika utgångspunkter.

Knapplån

Lite utsvävningar och nya frågeställningar inom samma ämne:

Nuförtiden tycker jag att "folk" rider bort sina hästar från handen. De grejar och grejar tills hästen släpper bettet och då är de nöjda för då blir det inget i handen. Säger de och ser glada ut.:eek:
Är det för att vi i dagens samhälle vill att allt ska vara så lätt? Vad hände med ridning från bakbenen fram till handen? Varför rids det så mycket framifrån och bak? Lär tränarna ut en röd tråd där det kan kännas tungt i några månader för att sedan bli lättare och lättare? Eller vill eleverna ha så snabba resultat att de skiter i att jobba från grunden?

Samma frågeställning kan man använda när man ser en del "klassiska" ryttare. Sänkta ryggar, hästar framför lod, ingen connection med bakbenen utan hästarna struttar fram. Det är definitivt inte bättre.

Vet inte om någon förstår vad jag menar...knappt jag själv heller:D
Mvh Malin

Jag tror att du kanske missförstår lite. Eller så missförstår jag dej. Det spelar ju ingen roll vems hästen är, om det är din egen eller nån annans?

Om man ska tänka som du gör tror ju jag att hästen blir kvar i avknäppt form, väldigt länge, för du kommer inte få ärligt arbete framåt att börja utifrån och då är det inte konstigt om man tycker det är svårt med avknäppta hästar som vill krypa bakom handen.:crazy:

Som fio säger får man ta en sak i taget. Det handlar om att lära den vad man vill och att hästen villigt börjar ta för sig, inte trillar fram på bogarna,jagad dit av ryttaren:crazy: Huvudsyftet är då att den svarar framåt först.

Avknäppta hästar kan dra sig undan bettet av olika skäl, dels de som gått med graman och/eller för skarpa bett som vill springa men med indragen nos:crazy: dels de som står emot och tänker bakåt. Och de som bara vackert kröker på nacken för att ryttaren nöjt sej med det.

Du rider inte bara med hand och skänkel väl, utan med din kropp och då får du anpassa efter hur hästen gör och vad du vill den ska göra.

Men många tycker hästen går för fort när den tar ut sina rörelser och stryper den för tidigt och en anledning är precis det du skriver rädsla att hästen "vräker" sig fram vilket den nog inte gör, fast det kanske känns så för en ryttare som rider ständigt i undertempo. (OBS menar nu inte att du gör det alls, men generellt kan det vara ett problem tycker jag)

Ja det är en lång diskussion. Man kan skriva hur mycket som helst.
Men så ser jag det.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag tror att det jag kallar vräk är "framåt" för andra. :) Som sagt, vi har alla olika utgångspunkter.

"vräk" låter negativt för mej, men det gör inte "framåt". Vet inte om jag uppfattat rätt att det är samma för dej?

Framåt är jättepositivt för mig. Men de flesta hästar tar sig framåt genom att vräka tyngdpunkten framåt. Vilket de hästar som går bakom hand jag provat också gör. Det naturliga är som sagt inte att hålla tyngdpunkten stilla och gå sig fram som en grand prix-häst. Hästarna måste skolas till detta och det tar rätt lång tid.

Jag förstår att "mitt" vräk inte är samma "vräk" för andra. Det är bara det att om jag försöker diskutera ur min synvinkel blir det lätt fel!

Framåt är jättepositivt för mig. Men de flesta hästar tar sig framåt genom att vräka tyngdpunkten framåt. Vilket de hästar som går bakom hand jag provat också gör. Det naturliga är som sagt inte att hålla tyngdpunkten stilla och gå sig fram som en grand prix-häst. Hästarna måste skolas till detta och det tar rätt lång tid.

Förvirrad nu.
En häst bakom hand "vräker" inte i mina ögon. den har tvärtom dragit sig undan framåtbjudningen och ligger inte på, den "tassar bakom" hjälpen. :crazy:

Men den vräker sin tyngdpunkt framåt, det är det som känns i bettet, om man driver den framåt.

Jag anser att en häst som går bakom hand inte är på hjälperna, och då funkar inte framåtdrivande skänkel på rätt sätt heller. Det är det jag menar är vanskligt med hästar som har en vana av att gå bakom hand. Den har fallit isär på ett högst ogynnsamt sätt och det tar tid att sätta ihop den igen. Utefter _mina_ referensramar.

Senast ändrad:

Men den vräker sin tyngdpunkt framåt, det är det som känns i bettet, om man driver den framåt.

Jag anser att en häst som går bakom hand inte är på hjälperna, och då funkar inte framåtdrivande skänkel på rätt sätt heller. Det är det jag menar är vanskligt med hästar som har en vana av att gå bakom hand. Den har fallit isär på ett högst ogynnsamt sätt och det tar tid att sätta ihop den igen. Utefter _mina_ referensramar.

Men den har ju inget stöd i bettet när den går bakom hand oftast. det finns inget att vräka emot? driver man på blir det oftast bara löst och avknäppt....att den inte är på hjälperna är ju en självklarthet, där pratar vi om samma sak, men annorlunda upplevelser av def. "bakom hand"?

Jag tror inte jag får fram vad jag menar... Med din definition kan man alltså heller inte driva en häst som går bakom hand fram till bettet?

Det jag menade var att NÄR man driver en "bakomhandhäst" till bettet, så undrar jag om hästen kommit fram dit på rätt sätt?

Jag tror inte jag får fram vad jag menar... Med din definition kan man alltså heller inte driva en häst som går bakom hand fram till bettet?

Det jag menade var att NÄR man driver en "bakomhandhäst" till bettet, så undrar jag om hästen kommit fram dit på rätt sätt?

Min definition är att det är mkt svårt att driva en häst bakom hand fram till bettet, för den vill inte gå "på" bettet utan har släppt det, samt går bakom hjälperna, det är hela fenomenet med bakom hand för mig.....

kanske förklarar dåligt hur jag menar....

hur menar du med att den kommit fram på rätt sätt? om du lyckas driva fram den och den tar framåtdrivningen blir den inte längre bakom hand....

Självklart inte i perfekt form direkt. Jag tror du har lite höga krav. Man får ta en sak i taget, det blir inte sämre slutresultat för det, snarare bättre. :idea: Man biter sej själv i svansen tror jag om man tror att det ska gå att komma direkt till slutresultatet.:crazy:

Hur kan du få det till att hästen på den övre bilden går BAKOM lod? Personligen tycker jag att formen är ngt hög för en treåring men absolut inte bakom!
Eller har jag missuppfattat dig?

Jag är lite av en avvikande åsikt, men jag vet att det är den gängse medicinen på hästar som går bakom hand. Jag anser mig inte tillräckligt duktig ryttare för att faktiskt driva den fram till handen.Tar hästen inte hjälperna från bettet på rätt sätt, tar den heller inte framåtdrivande hjälper på rätt sätt. En framåtdrivning vill man ju inte ska resultera i balansförskjutning framåt (vilket är det naturliga sättet för en häst att gå igång) utan att hästen håller balansen bakåt men "går" sig igång.

En häst som är bakom hand anser jag vara så "förfallen" eller hur man ska säga att den är rätt långt från att vara på hjälperna. En framåtdrivning (även om den är upprepad osv) kan förvisso _tvinga_ ut halsen och nosen något pga det "vräk" som skapas i hästen då den "faller" sig framåt (förlåt alla dessa citat-tecken!), det finns helt enkelt ingen väg för hästens nos att ta än framåt. Men grundproblemet återstår. Hästen är inte i balans på hjälperna.

Sen är jag helt på det klara med att duktiga ryttare klarar detta! :)
jag är med på vad du menar tror jag, och vi är nog av lite olika åsikt (och har lite olika "inriktning" på ridningen skulle jag tro).

Jag har som grundkrav att hästen ska gå fram för skänkeln (gas och broms ska fungera) innan jag börjar fundera över balans mm.
När hästen går fram för skänkel och kommer fram till handen kan man medelst främst sätet sätta hästen i bra balans - men innan dess får man acceptera att det blir lite övertempo, kanske springigt åxå innan man har hittat den ärliga bjudningen.

Är man konsekvent med detta arbete kommer hästen att succesivt hamna mer och mer framför skänkeln och bjuda fram till handen, och så småningom kommer problemet att vara försvunnet, när hästen orkar bära sig i balans.
(Att hästen hamnar bakom hand och lod beror ju oftast på avsaknad av styrka att bära sig på rätt sätt)

Tycker jag - men spännande att det finns fler sätt att se på saken :)

Jag är lite av en avvikande åsikt, men jag vet att det är den gängse medicinen på hästar som går bakom hand. Jag anser mig inte tillräckligt duktig ryttare för att faktiskt driva den fram till handen. Tar hästen inte hjälperna från bettet på rätt sätt, tar den heller inte framåtdrivande hjälper på rätt sätt. En framåtdrivning vill man ju inte ska resultera i balansförskjutning framåt (vilket är det naturliga sättet för en häst att gå igång) utan att hästen håller balansen bakåt men "går" sig igång.

En häst som är bakom hand anser jag vara så "förfallen" eller hur man ska säga att den är rätt långt från att vara på hjälperna. En framåtdrivning (även om den är upprepad osv) kan förvisso _tvinga_ ut halsen och nosen något pga det "vräk" som skapas i hästen då den "faller" sig framåt (förlåt alla dessa citat-tecken!), det finns helt enkelt ingen väg för hästens nos att ta än framåt. Men grundproblemet återstår. Hästen är inte i balans på hjälperna.

Sen är jag helt på det klara med att duktiga ryttare klarar detta! :)

Mitt lilla tänk kring detta är att en häst som är bakom hand kan drivas dit.. inte genom att flytta tyngdpunkten framåt, utan snarare att "driva" bakbenen inunder kroppen/vinkla om sitt bäcken, komma upp med ryggen och därigenom får fram hästen till bettet.

Inte att få hästen att springa fortare, hamna på bogarna och för att inte trilla omkull ta stöd på bettet.

Jag må ha fel, men det är så jag har sett på det hela och jag emotser gärna andra teorier :D

Tillägg: kanske även möta hästen där i sin avknäppta form, söka kontakt med den och när den "drivning" jag pratar om får respons genom kroppen länger man ut halsen

haha, så enkelt det lät.

Senast ändrad:

Förvirrad nu.
En häst bakom hand "vräker" inte i mina ögon. den har tvärtom dragit sig undan framåtbjudningen och ligger inte på, den "tassar bakom" hjälpen. :crazy:
Precis min tanke- att den inte vågar gå fram mot handen.
En sdn häst är ju jättespänd/ knyter sig o bör få våga trampa på igenom kroppen utan krav alls.

Där får man inte ta ngt i munnen, utan bara rida med sätet o förmå den att genom en bättre takt t ta för sig mer.

Den behöver oxå massor med uppmuntran för att få tillbaka självförtroendet.

Senast ändrad:

ra.

Men många tycker hästen går för fort när den tar ut sina rörelser och stryper den för tidigt och en anledning är precis det du skriver rädsla att hästen "vräker" sig fram vilket den nog inte gör, fast det kanske känns så för en ryttare som rider ständigt i undertempo. (OBS menar nu inte att du gör det alls, men generellt kan det vara ett problem tycker jag)

JAAA :bow: :bow: EXAKT, dom stryper steglängden och ryggaktiviteten. Förmodligen har dom inte utvecklat magmusklerna som krävs för att sitta i en stor trav när dom enbart ridit i undertempo.

*knapplån*
Angående diskussionen att sätta sig ner i den stora traven från lättridning och sitta kvar där utan att ta ner traven eller ändra något , när man klarar det så klarar man att trava utan att bromsa och jag vill nog påstå att man nog undermedvetet sitter och bromsar lite om man börjar trava ifrån nedsittning. Det krävs enorma magmuskler och ridning på ett antal hästar varje dag för att utveckla dom.

Jag tror att hon kanske menar att när man försöker driva en häst framåt som är avknäppt så länger den inte ut på steget utan springer bara på framåt i en snabb takt med kort steglängd. :confused:

*knapplån*
Angående diskussionen att sätta sig ner i den stora traven från lättridning och sitta kvar där utan att ta ner traven eller ändra något , när man klarar det så klarar man att trava utan att bromsa och jag vill nog påstå att man nog undermedvetet sitter och bromsar lite om man börjar trava ifrån nedsittning. Det krävs enorma magmuskler och ridning på ett antal hästar varje dag för att utveckla dom.

Det som är så jobbigt.....men jag tränar på det nästan varje dag. :angel: :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka