Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

Bara ett litet tips med att sitta ner i stora travar, tänk inte oj nu måste jag koncentrera mig på att sitta utan försök istället sitta i hästen och följa med hästen, en sak jag brukar göra är att jag rider lätt in i en skänkelvikning, sätter mig i sadlen i mitten av skänkelvikningen och rider klart skänkelvikningen och sen fortsätter jag bara att sitta sen efter skänkelvikningen, har alltid fungerat jättebra om jag ibland känner att jag inte kommer ner i sadlen ordentligt.. Tänk bara att man ska följa med i hästens rytm i början..

Nej nej, absolut inte! Jag anmäler bara en avvikande åsikt - att hästar som går bakom hand är svåra att korrigeringsrida. För mig och mitt sätt att se. Sen har man olika premisser och önskemål också. Har man tillridningshäst är väl prio ett att man känner hästen i bettet. Är det ens egen häst vill man att den söker sig fram till bettet och inte har "drivits dit", om du förstår vad jag fikar efter?

Jo, där håller jag med på sätt och vis. Även en häst som går bakom både lod och skänkel går också ganska lätt att korrigera, men en del av de hästarna kan få för sig att de inte ska "kröka" sig alls i överlinjen eftersom de har blivit så anti mot att vara på tygeln/bettet över huvud taget, att de är näst intill obstinata när man tar i tygeln. De vill ABSOLUT INTE ner till förre ryttarens "på tygeln" (väldigt mycket bakom lod - nedsågade). Kan ta ett tag att övertala dessa kusar att man inte vill att de ska dit, utan bara välva länden lite till en början. Nackdelen med de här hästarna är att de i stort sett (ibland) aldrig har välvt länden i hela sitt liv, eftersom ryggen har varit sänkt då nosen alltid varit bakom lod.

men du skriver ju bakom lod när du svarar i en diskussion som sker om en häst som går bakom hand? Du får ursäkta - jag är helt ärligt inte ute efter att krångla, men jag blir förvirrad när du använder blandade begrepp och sen svarar att du är medveten om skillnaden. det blir väldigt rörigt att veta vad du svarar på!

Jag definierar en häst som går både bakom lod och bakom skänkeln, att den går bakom hand. Är vi överrens om de begreppen, för diskussionens skull om inte annat?

En häst som går över tygel blir det för mig. För den jobbar aldrig med ryggen och trampar under sig ordentligt + att den får en absurt ful underhals.

Sedan bakom lodplan är ju svårt att säga en häst som fuskar å lägger sig där å endå jobbar är inte bättre den heller. men om fallet inte e så så jobbar hästen iaf bättre än när den går med näsan i vädret förutsatt att det faktiskt jobbar å inte går å latar sig elelr så men där är det även lite upp till ryttaren oxå.

Förlåt jag svarade på fel person :o
Skulle till inlägget över dig. Ber så hemskt mycket om ursäkt!

Svårt att säga exakt när man bara ser foton, men jag gör väl ett försök.

Mycket fin häst, den översta. Jag upplever dock den som lite över tygeln faktiskt trots att den är något bakom "mitt" lod, den kunde ha rundat länden något mer. Sänks den lite i nacken, och därmed får fram nosen lite till, så orkar/kan den trampa under sig bättre/lättare (välver länden).

Den nedersta tycker jag oxå kunde sänkas i nacken något så att den får fram nosen lite till, misstänker att ryggen inte är välvd på denna heller. Händerna ligger på denna bilden, "upp med tummarna och in med armbågarna" så slappnar ryttaren av i nacke och axlar, vilket även gör att hästen blir avspänd.

Hur kan du säga att hästen på den översta bilden går BAKOM lod? Personligen kan jag tycka att formen är något hög för en treåring men absolut inte bakom!
Eller har jag missuppfattat dig helt?

Hur kan du få det till att hästen på den övre bilden går BAKOM lod? Personligen tycker jag att formen är ngt hög för en treåring men absolut inte bakom!
Eller har jag missuppfattat dig?

Hm, då är det nog mig du menar. Nåja, jag skrev bakom "mitt" lod eftersom jag eftersträvar att ögat och mungipan ska vara i lod. Det är dock så marginellt, så hade hästen välvt länden samtidigt som nosen hade varit i det läget som den är på fotot, så hade jag inte opponerat mig över huvud taget. Nu gör inte hästen det, utan svankar något liiite, och vad det beror på vet jag inte helt säkert, men en idé kan vara att den inte orkar välva sig i den höga formen än, p g a att den är ung?

Hur kan du säga att hästen på den översta bilden går BAKOM lod? Personligen kan jag tycka att formen är något hög för en treåring men absolut inte bakom!
Eller har jag missuppfattat dig helt?

det finns de som har andra definitioner på lod än den som finns i TR...
prova att söka här på buke, det finns en mkt intressant och underhållande tråd om det, där man bla kan läsa att dressyrhästar kan få syrebrist och bli hjärnskadade om de går med nosen i/bakom lod :rofl:

Ja, precis, och då kan man läsa om, återigen, att jag anser att hästar kan få syrebrist i musklerna när de inte kan andas ordentligt. När det gäller hjärnskador så är det inte vetenskapligt bevisat, vare sig bekräftelse eller motsats, så därför har jag avstått från att ha någon specifik åsikt om just det.

Men på den bilden så var nosen FRAMFÖR ögats lodlinje, jag kanske är trög men jag har väldigt svårt att hänga med i ditt resonemang här... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025