Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

OT

Ignorerarlistan kanske ska användas mer frekvent? I stället för att reta upp sig menar jag!? :)

Någon som by the way har åsikter om mitt inlägg 134. Nyfiken på hur ni rider fram hästar som lägger sig bakom och inte vill/vågar ta stöd på bettet. Såsom jag förklarade brukar jag göra med min häst.. han är dock mkt bättre och tar bettet bättre nu (tack för det pluppen)

Mitt lilla tänk kring detta är att en häst som är bakom hand kan drivas dit.. inte genom att flytta tyngdpunkten framåt, utan snarare att "driva" bakbenen inunder kroppen/vinkla om sitt bäcken, komma upp med ryggen och därigenom får fram hästen till bettet.

Inte att få hästen att springa fortare, hamna på bogarna och för att inte trilla omkull ta stöd på bettet.

Jag må ha fel, men det är så jag har sett på det hela och jag emotser gärna andra teorier :D

Tillägg: kanske även möta hästen där i sin avknäppta form, söka kontakt med den och när den "drivning" jag pratar om får respons genom kroppen länger man ut halsen

haha, så enkelt det lät.
Fast man kan fråga sig- Varför har den valt att gå så?
Vad gjorde jag för att hästen skulle välja den formen? o sen försöka att inte göra om det.
Menar att det är korkat att behöva korrigera ngt om man kan undvika att det uppstår överhuvudtaget.

*Det är kanske för att få en del att bli bannade igen?*:angel: :mad:

Senast ändrad:

Min d-ponny ville från början inte ta stöd på bettet.. När jag red fram så började jag med att galoppera han i en djup from för att bli av med överskottsenerigen och efterhand som han blev av med den ( galopperade i lätt sitts runt ridbanan) så satte han sig självmant och började ta stöd.. Började man jobba innan han var avrastad så fick man inget stöd på bettet..

Sen tycker jag det är viktigt att aldrig bli iriterad för att hästen lägger för mycket tyngd på handen ibland, de tycker jag de kan få göra för att få stöd och sen så rider man helt enkelt bara bort det sen.. Har sett allt för många ryttare som börjar dra i hästen för att de har för mycket i handen.

Vad jag tror beror på att han inte vill/orkar vinkla om sin kropp. Han är byggd sån att i "form" inte är det mest enkla för honom. Nu går han dock med kontakt med bettet så länge handen är stilla. Varför han gick så tidigare.. det kan vi ta en annan gång och inte här på öppet forum.

Det är ju skillnad om man köper en häst som har blivit lärd att gå så t o m som ung- för-:devil:

OT

Ignorerarlistan kanske ska användas mer frekvent? I stället för att reta upp sig menar jag!? :)

Någon som by the way har åsikter om mitt inlägg 134. Nyfiken på hur ni rider fram hästar som lägger sig bakom och inte vill/vågar ta stöd på bettet. Såsom jag förklarade brukar jag göra med min häst.. han är dock mkt bättre och tar bettet bättre nu (tack för det pluppen)

Denna ignorerlista har jag aldrig provat men om jag förstår rätt så visas ej ignor.personens inlägg inte och sen kommer det svar på dens som gör att tråden blir hackad och utan samanhang.....

Till din fråga- det är så svårt att tipsa utan att se när hästen drar sig undan handen men oftast så orkar den inte eller så rids det med för mkt hand istället för säte och samlande skänkel.

Du är helt på rätt väg....undrar vad jag har hjälpt dig med?
Var det mitt tips att rida ur en kortning, övergång ?

Själv korrigerar jag mkt i skritt innan jag börjar rida där jag lägger vikt till att hästen ligger rätt i hand och tar sätets hjälper- dvs öka minska utan att ta i hand och låta hästen få förtroeende för handen med att följa huvudpendlingen- konstant men följsam.
Lägger man tid i skritten och ser till att halvh. går igenom till bakb och relativt liksidig, mjuk i sidorna och spårar bra i mindre volter tycker jag att ridn i stort fungerar i de andra g.arterna oxå.

Beroende på vilken häst man sitter på så kan man oxå likt Lancet i galopp och lättsits rida den mjukt till handen och låta hästen bestämma tempot till att stödja.
Inye börja fibbla med händerna själv utan att vara still.
Sen är jag noga med att alltid lösa motsträvlighet i en tygel med skänkeln och bara låta handen konstant finnas där.

Senast ändrad:

Sen tycker jag det är viktigt att aldrig bli iriterad för att hästen lägger för mycket tyngd på handen ibland, de tycker jag de kan få göra för att få stöd och sen så rider man helt enkelt bara bort det sen.. Har sett allt för många ryttare som börjar dra i hästen för att de har för mycket i handen.

Precis!
Så har jag arbetat min store häst och har i perioder haft ganska mkt i handen (och i perioder har han gärna hamnat bakom lod osv). Att han hamnade i handen berodde på bristande styrka - och nu efter drygt 3 år av konsekvent arbete är hästen stark nog att bära sig i en för ändamålet (typ Msv B) korrekt form.
I början av dressyrkarriäten var det mkt "låg form" och "passa nosen" osv i dressyrprotokollen, men nu har jag inte haft en sån kommentar på mkt mkt länge.
Det gäller att se till målet - en självbärig häst - och vara konsekvent, men tillåta en del avvikelser på vägen dit.
Tror man att hästen i allt arbete hela utbildningen igenom kan vara i en korrekt form med nosen framme och lätt kontakt i handen har man en skev verklighetsuppfattning tycker jag.

Alltid:rofl:
Det enda som jag har känt av "bakom hand", var när min val. la tungan över betten på kandaret ett par ggr.

Stannade inte eller red annorlunda, utan bara red på. Då la han tillbaka den för att det antagligen inte var så mysigt.

*kl*

Bakom lod (marginellt) ser jag inte som ett störe problem bara hästen inte går bakom handen. Öppen i formen är heller inget problem, men över tygeln är ju däremot en helt annan sak.

Sammanfattning:

Hästen går inte i korrekt form: bakom handen eller över tygeln. Detta anser jag vara lika illa

Hästen kan arbeta korrekt även om den går öppen i formen eller marginellt bakom lod, vilket jag anser okej.

Jag tycker inte att man kan inte jämföra bakom lod med över tygeln.. eftersom hästen bakom lod kan arbeta korrekt, medan hästen över tygeln inte gör det.

Nirak

Precis vad jag menade också :)

Kommer att få jobba mycket så med min fyraåring då han behöver hjälp med styrka då han är stor och inte har så bra koll på sin kropp..

Min andra som jag ska starta msv med nu, har ibland en superbra msv form, och ibland har hon det inte alls(:angel: ) men det kommer som min tränare säger, bara man inte börjar lyfta upp hästen för att få den i en högre form..

Inte jag heller.

Tack för det pluppen var vänt till min häst :love: Men jag fick bra tips ang övergångarna från dig!

Denna ignorerlista har jag aldrig provat men om jag förstår rätt så visas ej ignor.personens inlägg inte och sen kommer det svar på dens som gör att tråden blir hackad och utan samanhang.....

Till din fråga- det är så svårt att tipsa utan att se när hästen drar sig undan handen men oftast så orkar den inte eller så rids det med för mkt hand istället för säte och samlande skänkel.

Du är helt på rätt väg....undrar vad jag har hjälpt dig med?
Var det mitt tips att rida ur en kortning, övergång ?

Själv korrigerar jag mkt i skritt innan jag börjar rida där jag lägger vikt till att hästen ligger rätt i hand och tar sätets hjälper- dvs öka minska utan att ta i hand och låta hästen få förtroeende för handen med att följa huvudpendlingen- konstant men följsam.
Lägger man tid i skritten och ser till att halvh. går igenom till bakb och relativt liksidig, mjuk i sidorna och spårar bra i mindre volter tycker jag att ridn i stort fungerar i de andra g.arterna oxå.

Beroende på vilken häst man sitter på så kan man oxå likt Lancet i galopp och lättsits rida den mjukt till handen och låta hästen bestämma tempot till att stödja.
Inye börja fibbla med händerna själv utan att vara still.

men det kommer som min tränare säger, bara man inte börjar lyfta upp hästen för att få den i en högre form..

ja, formen kommer ju bakifrån när hästen är stark nog.
(dock kan lite extra (väldigt diskreta) upplyftande tygeltag ibland inte vara helt fel just inne på tävlingsbanan, det gäller ju att visa upp sig från sin bästa sida och dölja det som är mindre bra - men det är ju ren tävlingsridning och inte något man ägnar sig åt hemma när man utbildar hästen)

Jag håller med dig.. Hellre lite för mkt tryck framme i handen än att hästen går bakom hjälperna. Mitt halvblod blir gärna "glappig" och bakom handen alla metkrok. På honom har jag fått rida mkt framåt, rakrikta och varit tvungen att ha ett rätt rejält sug där framme. Blir jag för ostadig i handen plockar jag direkt bort honom från bettet. Det är en svår balansgång, men jag är nöjd med honom om han går ngt bakom lod bara jag har suget framtill. Jag kan rida honom på hängande tygel och han känns lydig och fin, men då får jag ingen gång och inget "tryck" i honom. Det är en balansgång anser jag.

Nirak

Jo men då handlar det om max 6 min sådan ridning, sen finns det rätt mycket man gör på tävling som iaf jag inte sitter och rider varje dag hemma utan bara någon gång då och då.. Då ska man ju visa upp det bästa man kan, skulle man göra det varje dag så skulle man aldrig komma någon stanns och inte heller skulle hästen hålla så länge..

Jo men då handlar det om max 6 min sådan ridning, sen finns det rätt mycket man gör på tävling som iaf jag inte sitter och rider varje dag hemma utan bara någon gång då och då.. Då ska man ju visa upp det bästa man kan, skulle man göra det varje dag så skulle man aldrig komma någon stanns och inte heller skulle hästen hålla så länge..

Du och jag är helt överens :bump:
Tävlingsridningen och -formen plockar man fram bara på tävling men eftersom detta är en tråd bla om form tyckte jag att det kan vara värt att tillägga att det finns undantag :idea:

Det gäller att se till målet - en självbärig häst - och vara konsekvent, men tillåta en del avvikelser på vägen dit.
Tror man att hästen i allt arbete hela utbildningen igenom kan vara i en korrekt form med nosen framme och lätt kontakt i handen har man en skev verklighetsuppfattning tycker jag.

:bow: har försökt läsa ikapp i denna tråd:crazy: och det här är väl kanske något av det viktigaste vad gäller formen som sagts på alla dessa sidor:cool: :o

Malinsky, ang din fråga så tänker jag att det handlar om grad av problem också. Men på hästar som helst vill gå bakom hand så skulle jag rida mkt framåt och gärna utomhus, trav o galopp utan fokus på annat än att hästen svarar ärligt framåt för hjälperna. (och även på ridbanan) Och berömma när den svarar och på så sätt få den att förstå vad man vill.
Handen ska vara lätt och beredd att erbjuda stöd, och lyhörd. Låta hästen själv ta det men erbjuda att handen finns där då så att säga.

Sen kommer att försiktigt balansera upp, och om hästen vill krypa bakom, framåt igen. Beröm. Ungefär så.

J

Senast ändrad av en moderator:

*lite knapplån, hugger ett inlägg*

Kan det vara lite språkförbistring här? Jag har trott att man med "driva fram till bettet" egentligen menar något annat (det är ju ofta som man använder lite oprecisa uttryck). Nämligen har jag levt i föreställningen att hästen inte går fram till handen eftersom den inte låter halsen falla (bristande lösgjordhet). Att "driva fram till handen/bettet" innebär i så fall att man med ökad (eller snarare förbättrad) drivning förmår hästen att röra sig mer genom kroppen -> bättre lösgjordhet -> hästen låter halsen falla -> den går fram till bettet. Inte att man driver den fram till bettet som om man ville knuffa den fram till en vägg eller så eller att den ska "springa ikapp bettet" med fart.

Eller har jag missuppfattat allt igen?

*lite knapplån, hugger ett inlägg*

Kan det vara lite språkförbistring här? Jag har trott att man med "driva fram till bettet" egentligen menar något annat (det är ju ofta som man använder lite oprecisa uttryck). Nämligen har jag levt i föreställningen att hästen inte går fram till handen eftersom den inte låter halsen falla (bristande lösgjordhet). Att "driva fram till handen/bettet" innebär i så fall att man med ökad (eller snarare förbättrad) drivning förmår hästen att röra sig mer genom kroppen -> bättre lösgjordhet -> hästen låter halsen falla -> den går fram till bettet. Inte att man driver den fram till bettet som om man ville knuffa den fram till en vägg eller så eller att den ska "springa ikapp bettet" med fart.

Eller har jag missuppfattat allt igen?

Nej, man jagar inte hästen fram till bettet :rofl: Utan som du skriver (fetstilscitatet)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka