Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

Vad jag ville komma till är att den tävlingsform som en del anser så bra och så "svår" att komma till inte kräver mer avancerad ridning än den jag beskrivit, vilket även beskriver hur det ser ut när de flesta (som jag har sett) försöker få hästen till denna tävlingsform.

Vilken du har beskrivit? "Såga":confused: . I så fall har du fel man kan inte "såga" en häst till bra tävlingsform, (vad du nu menar med det). Eller menar du något annat?:confused:

Självklart finns dom som inte kan/vet bättre, men jag skulle knappast tro att detta gäng är någon majoritet inom dressyrsverige?
Det finns så många som kämpar och rider BRA idag så jag tycker att du är lite löjlig när du generaliserar på det här viset.

Och har det någonsin slagit dig att du kanske inte är ensam allsvetande? För du verkar tro att det bara är du som vet hur man ska göra med saker och ting...

De jag har sett som har fått hästen "bra" i en s k tävlingsform, de har suttit väldigt stilla med handen och har ridit fram hästen i ett vettigt tempo iaf. Då pratar vi "ridskolechefer" och dylikt. Tyvärr finns det väldigt många som inte rider så "bra".

Självklart finns dom som inte kan/vet bättre, men jag skulle knappast tro att detta gäng är någon majoritet inom dressyrsverige?
Det finns så många som kämpar och rider BRA idag så jag tycker att du är lite löjlig när du generaliserar på det här viset.

Och har det någonsin slagit dig att du kanske inte är ensam allsvetande? För du verkar tro att det bara är du som vet hur man ska göra med saker och ting...

De jag har sett som har fått hästen "bra" i en s k tävlingsform, de har suttit väldigt stilla med handen och har ridit fram hästen i ett vettigt tempo iaf. Då pratar vi "ridskolechefer" och dylikt. Tyvärr finns det väldigt många som inte rider så "bra".

Och, nej, jag är inte allvetande, i så fall hade jag doktorerat eller nåt sånt istället för att sitta här på Buke med er. Jag är här för att ifrågasätta andras och mina egna teorier.

Vilken du har beskrivit? "Såga":confused: . I så fall har du fel man kan inte "såga" en häst till bra tävlingsform, (vad du nu menar med det). Eller menar du något annat?:confused:

Jo, de 95% som jag har sett sågar ner sina hästar.

Då undrar jag om du inte mest har sett ridskoleryttare- låter som det när du skriver ridskolechefer. Bor du ute på Vischan?

Då undrar jag om du inte mest har sett ridskoleryttare- låter som det när du skriver ridskolechefer. Bor du ute på Vischan?

Du har inte svarat på min fråga.....vad betyder ordet dynamiskt för dig ?
Har inte sett att du andvänt dig utav det ordet förr o vill bara kolla om vi menar samma sak.

jag tycker att det är bättre om hästen går något över tygeln, annars
krullar den bara ihop sig och det kan lätt göra (vad jag har sett och
hört) att den knäpper av och bara böjer på nacken. som någon sa
innan, bara för att hästen går i en låg form så behöver den inte gå
bakom lod. :)

Ridskolechefer...??

Vad är du för en filur egentligen??

Är du här för att reta gallfeber på tanterna? :D :D (Jag ingår så klart i tanterna) i vanliga fall, men inte när det gäller dig.
Du kan inte vara sann. Så jag tar dig inte på allvar, och då blir jag inte uppretad utan bara road....

Jo, de 95% som jag har sett sågar ner sina hästar.

Men då undrar jag vad du ser omkring dej egentligen:confused:
Vilka ryttare pratar du om? Var ser du dem, i vilka sammanhang?

Jag bara undrar, för att kunna förstå.

Vad jag ville komma till är att den tävlingsform som en del anser så bra och så "svår" att komma till inte kräver mer avancerad ridning än den jag beskrivit, vilket även beskriver hur det ser ut när de flesta (som jag har sett) försöker få hästen till denna tävlingsform.

vad menar du? att allt tävlingsformen kräver är lite sågning ner på tygeln och ridning framifrån och bak?

delvis kl (svarar ett par samtidigt här)

Jag tror att det var i en tråd som handlade om Roll Kür som jag kommenterade en film med Jan Brink och Briar. I den filmen såg man tydligt att han sågade hästen när den ville framåt med nosen (gick mycket bakom lod). Det syntes tydligast i en sekvens där han hade en clinic, och var nära och på väg mot kameran. Så det är fler än "hoppryttare" och ryttare på vischan, som någon sa, som sågar hästarna.

kan du berätta för mig vad din def av "såga" är?

Det är när händerna åker fram och tillbaka, att ryttaren drar först i den ena och sen i den andra tygeln om och om igen. Sågning i mina ögon är även när man sitter på en volt och drar i inner tygel om och om igen, speciellt om innerhanden åker över manken(!). De få ryttare som nu sitter på en volt väldigt få varv och verkligen använder ett fint ledande tygeltag som inte påverkar hästens huvuds rörelse nämnvärt i sidled, kan jag eventuellt köpa. Nu pratar jag inte heller om hästar som behöver korrigeras, för de kan ibland behöva några extra varv på volten för att förstå vad man menar med lång och låg", utan om de ekipage (häst och ryttare) som har tränat tillsammans ett tag och som det trots det tar väldigt lång tid för innan de är synkade.

Ok. kan vara bra så vi pratar om "samma sak" - eller så jag vet hur du ser på "sågning"

Bara av nyfikenhet.. tygeltag som endast påverkar bettet och inte huvudet på hästen, är det också sågning. ("lirkande" med kramning av hand)

Ok. kan vara bra så vi pratar om "samma sak" - eller så jag vet hur du ser på "sågning"

Bara av nyfikenhet.. tygeltag som endast påverkar bettet och inte huvudet på hästen, är det också sågning. ("lirkande" med kramning av hand)

Personligen så kan jag ta lite mer i ena tygeln om jag har hästen stödjande på den andra, t ex när jag ska ställa. Då påverkar jag i o f s huvudet (nacken), men så länge som huvudet är i lod, d v s hästen inte roterar huvudet på sniskan, så hänger ju resten av kroppen med i de tygeltagen, och då är den typen av tygeltag ok i mitt tycke. Och som jag skrev tidigare, huvudet ska inte röra sig nämnvärt, vilket inte innebär att huvudet inte ska röra sig alls i sidled.

Raderar!!!!!

känner irritationen växa hos fler än jag.
Var är moderatorn nu?

Senast ändrad:

Du har inte svarat på var du håller till.
Lät som du bara har en ridskola inom räckhåll.

Tja om man anser att Brink sågar ner sin häst, så har man nog inte mkt eget kött på benen.

Rider du själv alla svårklassrörelser?
Om man hela tiden hänvisar till en lös häst i hagen, så vet jag inte om man vet vad dressyrRIDNING är.
Då borde man rida barbacka o med ett snöre om halsen bara- som den där ryssen o vara konsekvent i att den ska röra sig naturligt- helst utan ryttare.

När man själv har prövat att rida en längre tid framför lod, så kommer man inte att vilja gå tillbaka till bakom lod, det kan jag garantera, om man inte är ute efter höga poäng på tävlingsbanan förstås. Men det var inte tävlingsform vi skulle diskutera, för jag är ju ingen tävlingsryttare, så det ämnet ska jag egentligen hålla mig ifrån att kommentera ö h t så att jag inte åker ut härifrån tävlingsdressyren här på Buke. Har man dock inte prövat att under en längre tid rida framför lod, så har man inte tillräckligt med kött på benen för att kommentera det negativt.
Nej, jag rider inte alla svårklassrörelser ännu, men det kommer förhoppningsvis när jag har häst till det.
Den där ryssen verkar rekommendera och själv använda ett bettlöst träns. Jag tror iaf på att man behöver ett stöd på bettet i de allra flesta fall, för att få en sammanhängande muskelkedja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka