Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

Att "driva fram till handen/bettet" innebär i så fall att man med ökad (eller snarare förbättrad) drivning förmår hästen att röra sig mer genom kroppen -> bättre lösgjordhet -> hästen låter halsen falla -> den går fram till bettet. Inte att man driver den fram till bettet som om man ville knuffa den fram till en vägg eller så eller att den ska "springa ikapp bettet" med fart.

vilken välformulerad beskrivning, delar den uppfattningen helt men är analfabet tydligen och kan inte skriva så någon förstår vad jag svamlar om. :bow:

Ja, det var lite så jag försökte förklara.. duktig Majola!! :D :bow:

*lite knapplån, hugger ett inlägg*

Kan det vara lite språkförbistring här? Jag har trott att man med "driva fram till bettet" egentligen menar något annat (det är ju ofta som man använder lite oprecisa uttryck). Nämligen har jag levt i föreställningen att hästen inte går fram till handen eftersom den inte låter halsen falla (bristande lösgjordhet). Att "driva fram till handen/bettet" innebär i så fall att man med ökad (eller snarare förbättrad) drivning förmår hästen att röra sig mer genom kroppen -> bättre lösgjordhet -> hästen låter halsen falla -> den går fram till bettet. Inte att man driver den fram till bettet som om man ville knuffa den fram till en vägg eller så eller att den ska "springa ikapp bettet" med fart.

Eller har jag missuppfattat allt igen?

hmm.. jo jag har läst det.. har bara lite svårt att förstå varför hon blandar in bakdelen när vi pratar bakom LOD.. lod för mig har med huvudets position att göra.. om vi pratar bakom hand/över tygel osv kan jag förstå om vi pratar om resten av hästens kropp....

Därför att hästens placering av nos och nacke spelar en avgörande roll för hur den kan arbeta som mest naturligt effektivt och dynamiskt med bl a bakkärran, men egentligen handlar det som minimun om hela överlinjen.

Det går heller inte att kommunicera med ngn som anser att hästarna sågas i munnen till en tävlingsform.
Då känner jag att man inte vet vad innebörden av "mellan hand o skänkel" eller " gå på tygeln" innebär själv.

Jag har sett åtskilliga ekipage som tror att det räcker med att rida på volt och dra i innertygeln. Detta kallar jag såga, speciellt som huvudet oftast (i 95% av fallen) vaggar från sida till sida i takt med ryttarens tygeltag.

Och, jag vet vad mellan hand och skänkel och gå på tygeln innebär. Vi kanske definierar det olika bara.

Jag har sett åtskilliga ekipage som tror att det räcker med att rida på volt och dra i innertygeln. Detta kallar jag såga, speciellt som huvudet oftast (i 95% av fallen) vaggar från sida till sida i takt med ryttarens tygeltag.
Betyder det att du anser att alla (som tävlar) gör det?
Man får lätt det intrycket...

jag har sett en del som rider så, å det är jättetråkigt tycker jag. Däremot lär flertalet ut ridn m sätet å en stilla hand

helt klart över tyglen, speciellt för att där kommer en underhals som tar otrolig tid att bygga bort, sen så bakom lod är ju inget så, hade varit värre om det varit bakom hand, bakom lod är ju inga problem så länge hästen bjuder på betet och arbetar bra.

vill någon snälla förklara vad det är för skillnad mellan bakom hand och bakom lod?:crazy:

vill någon snälla förklara vad det är för skillnad mellan bakom hand och bakom lod?:crazy:
bakom hand: hästen är ej på hjälperna, bjuder ej fram till handen (har ingenting att göra med var hästens huvud befinner sig)
bakom lod: hästen krullar ihop halsen/viker in nosen så att den är bakom lod(linjen genom ögat, även om inte alla här skriver under på det...).

Och, jag vet vad mellan hand och skänkel och gå på tygeln innebär. Vi kanske definierar det olika bara.

men då är det alltså din åsikt att generellt sett så är tävlingsdressyren och dess deltagare förkastligt?

Jag vet inte riktigt var du vill komma med att illustrera hur felaktig och inkompetenta tävlingsdressyr ekipage och dess gelikar är, men återigen, det blir ett konstigt forum att lägga fram detta i. Jag går inte in på western och försöker få igång en liknelse med Briar där. av samma anledning.
enligt dina svar i trådar på dressyr är inget som görs rätt eller bra, sett med TR standard i dagens bemärkelse.

det beror på vilken ålder hästen har. och hur vältränad den är. en unghäst är det värst att ha över tygeln, då den släpper ryggen(sänker den) och tappar bakbenen och inte musklar sej bra då. självklart är det fel att ha den bakom hand men det är endå värre att den går med huvudet i vädret. när det är en äldre häst, som är välutbildad i bra kondis, så är ingenting av det där okej.

läskigt att ni tar upp det här ämnet då det var en tjej med sin unghäst på 5 år i ridhuset idag och red för min tränare för första gången, och hennes ponny gick bara med huvudet rakt upp hela tiden, och hon ville väl inte riktigt ta ner honom i formen då han gick ostadigt och kom bakom handen ibland, men min tränare sa då detta. att den är bara 5 år och allting är bättre än att den går med huvudet rätt upp än sålänge iallafall

Senast ändrad:

njae! nu tar du allt i lite.
det kan vara lite olika från häst till häst.
det är inte så fint när huvudet vaggar från sida till sida.
Men, som min vbl travare ex som har ett annat rörelse schema än en "ridhäst" går så med hela kroppen och då följer huvudet med. Han är en sådan häst som rids bäst med så lite kontakt som möjligt med munnen. Men han kan ändå vagga, bara för att han rör sig så helt enkelt. Ju starkare han blivit i sitt rörelse schema, ju bättre har det dock blivit. En välbalanserad häst som enbart vaggar med huvudet, kan dock ha ryttare som är ngt hård i handen. Men man ska dock inte säga att alla är det.

ang huvudfrågan:
jag bryr mig inte om huvudets placering i början med ny häst.
det ska kännas bra, helheltkänslan. sen får formen jobbas på.
jag gillar dock inte när hästar kör upp huvudet så långt upp i luften så dom släpper hela ryggen o man tappar all kontakt med dom. Det är nästan vanligare att dom söker sig bakom lodplanet, det är oftast en fråga om orutin av hästen. När den kör upp huvudet som en stjärnkikare, handlar det om olydnad.

Senast ändrad av en moderator:

Därför att hästens placering av nos och nacke spelar en avgörande roll för hur den kan arbeta som mest naturligt effektivt och dynamiskt med bl a bakkärran, men egentligen handlar det som minimun om hela överlinjen.

Men tycker du inte att vi då börjar komma in på bakom hand? Om hästen går så pass mycket bakom lod att den inte längre klarar av att arbeta korrekt, då skulle inte jag vilja säga att hästen är väl framme på tygeln.????

Självklart finns dom som inte kan/vet bättre, men jag skulle knappast tro att detta gäng är någon majoritet inom dressyrsverige?
Det finns så många som kämpar och rider BRA idag så jag tycker att du är lite löjlig när du generaliserar på det här viset.

Och har det någonsin slagit dig att du kanske inte är ensam allsvetande? För du verkar tro att det bara är du som vet hur man ska göra med saker och ting...

Jag har inte sett några dressyrryttare somgör så över huvudtaget, men däremot hoppryttare eller hobbyryttare.

Du kanske inte ser några riktiga dressyrrryttare runtikring dig.

bor du i glesbygden?

sist jag tävlade blev jag anklagad för att rida hästarna i en för öppen form och mina hästar går inte ens i ögat genom munnen form utan i lodplan :eek: Det var rejält bakom lod som gällde tyvärr iof så visste jag att just dom domarna dömer så , det var väl därför typ halva klassen hade strykit sig när det kom ut vem som dömde. :smirk: Dom som är kända får rida med näsan lite framför lod men absolut ingen annan. :confused: Det är precis som om är man inte känd klarar man inte av att rida på annat sätt än bakom lod , jag brukar faktiskt inte klaga på domarnas bedömingar men nu säger jag DOMARJÄVEL :devil:

En av dom "kända" såg mina båda ritter och förstod ingenting när jag fick mina protokoll/ poäng då h*n ansåg att mina hästar var två av dom få som verkligen gick i rätt form med aktiva bakben och rygg tja förutom dennes egna då. :(

näst sista gången jag tävlade hamnade jag på nästan 64% för en sämre ritt och nu hamnade jag på 55% med en felridning visserligen men det är ju bara 2 poäng.

Senast ändrad:

HAR INTE LÄST HELA TRÅDEN

vill börja med att klargöra detta så jag vet inte vad som diskuterats på de många sidorna!

Min åsikt är uppdelad i flera synvinklar...
1 - Pratar vi tränings eller tävlingsform??

2 - Träning - Jag har åsikten att båda delarna kan vara rätt. Dvs har jag en häst som fäller in näsan får jag försöka sträva framåt med näsan och hellre få den "fri i formen". Har jag en häst som gärna leker "stjärnkikare" som jag kan få att komma till ro men med näsan något bakom lod kan jag acceptera detta. Man kan väl säga att jag strävar "tvärtemot" i mina ansträngningar... Förhoppningsvis hamnar vi tillsist i en kompromiss dvs "lagom"

3 - Tävling svårt att säga men hellre 1 grad bakom lod än nosryggen parallell med himlen om man nu måste välja mellan två onda ting men det måste utgå ifrån fall till fall hur man väljer att visa upp just den hästen fast självklart är lodplan eller ett par grader framför det man eftersträvar!!

*KL*

Jag reflekterade senast i går över det här med formen och vad som är viktigast. För mig är hästens huvudplacering inte intressant. Det är hur den rör sig och använder kroppen som är väsentligt. Det tycker jag borde vara en självklarhet. Men oerhört ofta ser man ryttare som fixerar hästens huvud i en iofs korrekt profil, men med stumma händer, så att rörelsen och lösgjordheten helt går förlorad. Hästarna tar myrsteg, men ryttarna verkar mest oroliga för att hästen ska gå överhand. Det ser man tom på hingstvisningar, där huvudets placering är fullständigt ointressant och inte ens tas med i bedömningen.

Är inte det märkligt?
Jag uppskattar just Florencios form, därför att det tar fram det bästa i hans rörelser, elasticitet och spänst. "Handryttare" klarar jag inte av...

men då är det alltså din åsikt att generellt sett så är tävlingsdressyren och dess deltagare förkastligt?

Jag vet inte riktigt var du vill komma med att illustrera hur felaktig och inkompetenta tävlingsdressyr ekipage och dess gelikar är, men återigen, det blir ett konstigt forum att lägga fram detta i. Jag går inte in på western och försöker få igång en liknelse med Briar där. av samma anledning.
enligt dina svar i trådar på dressyr är inget som görs rätt eller bra, sett med TR standard i dagens bemärkelse.

Vad jag ville komma till är att den tävlingsform som en del anser så bra och så "svår" att komma till inte kräver mer avancerad ridning än den jag beskrivit, vilket även beskriver hur det ser ut när de flesta (som jag har sett) försöker få hästen till denna tävlingsform.

Men tycker du inte att vi då börjar komma in på bakom hand? Om hästen går så pass mycket bakom lod att den inte längre klarar av att arbeta korrekt, då skulle inte jag vilja säga att hästen är väl framme på tygeln.????

Nu vet jag inte riktigt vad du frågar. Men nej, hästen arbetar inte korrekt, med hela "muskelkedjan" på tygeln, om den går bakom lod.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka