Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

Men på den bilden så var nosen FRAMFÖR ögats lodlinje, jag kanske är trög men jag har väldigt svårt att hänga med i ditt resonemang här... :crazy:

Nu svarar jag för equiform....denna häst är lit öt och samtidigt lite bakom lod :o

Detta har redan kommit fram i andra svar från equiform :crazy:

Allmän fråga....

Hur kan en häst vara lite öt och samtidigt bakom lod :confused:

Så som jag definierar över tygeln, så är det inte just enbart att hästen är en stjärnkikare, utan att muskelkedjan som samlar, som sträcker sig över hela överlinjen, inte är på tygeln. Huvudet/nacken är högre än muskelkedjan klarar av att svara upp mot. Därför kan en häst som går bakom lodplanet öga-mungipa gå över tygeln, precis som på fotot.

Så som jag definierar över tygeln, så är det inte just enbart att hästen är en stjärnkikare, utan att muskelkedjan som samlar, som sträcker sig över hela överlinjen, inte är på tygeln. Huvudet/nacken är högre än muskelkedjan klarar av att svara upp mot. Därför kan en häst som går bakom lodplanet öga-mungipa gå över tygeln, precis som på fotot.

:confused:

Jag tror jag backar här för jag förstår nada....kanske andra förstår bättre ? !

hmm.. jo jag har läst det.. har bara lite svårt att förstå varför hon blandar in bakdelen när vi pratar bakom LOD.. lod för mig har med huvudets position att göra.. om vi pratar bakom hand/över tygel osv kan jag förstå om vi pratar om resten av hästens kropp....

Senast ändrad:

Om man läser vad jag har skrivit, istället för att leta efter något att "landa på", så står det att jag anser att nosen ska eftersträvas att vara i lodplanet öga-mungipa. Om hästen klarar av att välva länden med nosen något bakom det lodplanet så är dock det helt ok. Nu klarade inte hästen på fotot av det. Punkt.

eftersom equiform lämnat tråden och tittar just nu på "urflippad dressyrhäst" ...så svarar jag att hon har vid flertal gånger nämnt att hennes häst på avaten är i optimal form och strävar efter en naturlig form som hästen själv väljer....

Förstår du då ?

KL

Är detta verkligen produktivt?
Equiform, vi blir alla så förvirrade av dina alternativa teorier om form, och har bett många gånger att du redogör ordentligt för din skola så att vi slipper trassla in oss i frågetecken och undringar vad du hänvisar till. Eftersom detta är Dressyr forumet enligt svensk TR tävlingsdressyr osv, så blir varenda diskussion en snårskog av frågetecken när vi inte förstår din lära. jag tycker inte det blir produktiva diskussioner när det hela tiden kör fast vid detta.

så återigen: kan du inte vara lite tydligare med vilken skola du hör till och redogöra tydligare för denna? Eftersom nästan varje kommentar du lägger i trådarna väcker frågor och gör att allt kör fast.

Senast ändrad:

Nu får fröken nog ta och lugna ner sig. Vad jag har skrivit om min avatar är att det enligt mig är en bra grundform, där hästen går med nosen framför lod, relativt lågt med nacken och påbörjat lite undertramp - naturligt och frivilligt.

Eftersom den här tråden inte handlade om tävlingsform, så kände jag att jag kunde vara med och diskutera.

Fast allt i detta (Dressyr) forum, om du läser forumreglerna, har svensk tävlingsdressyr i botten..... dvs min uppfattning om "form" kommer att passa in enligt dessa kriteria till 99%. osv...
för att förtydliga mig så är jag INTE ute efter att du ej bör skriva. Utan ber bara om förtydligande så att det slipper bli så mkt frågetecken.

Moderator är välkommen att pma mig om h*n anser att jag ska hålla mig borta helt från tävlingsdressyr, oavsett tråd.

Oj, jag är nog den som är minst stingslig här. Det står i min profil, vilken skola jag ligger närmast.

Delvis Kl
Till alla:
Bara som en reminder. :)

I detta forum diskuterar vi dressyr.
Om sådant som är gäller för tävlingsgrenen dressyr. Träning, förberedelser för tävling och sådant som gör att man lyckas bra på tävling.

Om man anser att de som placerar sig främst på tävlingar i Sverige och internationellt är fel ute och borde rida på ett annat sätt. Eller om man anser att domare på högre nivå dömer helt fel så är det nog inte den här typen av dressyr man är ute efter. Jag anser då att man inte normalt bör blanda sig i diskussionerna här, då detta forum handlar om den här typen av tävlingsdressyr.

Kanske man i dessa fall passar bättre på något av de andra forumen, exempelvis, Grundutbildning, Fritidsridning, Klassisk Ridkonst eller Western.

Självklart skall man ifrågasätta avarter och sådant som inte är bra inom tävlingsdressyren. Men om man anser att tävlingsdressyren som helhet är fel ute så är Dressyr-forumet fel plats.

Jo, där håller jag med på sätt och vis. Även en häst som går bakom både lod och skänkel går också ganska lätt att korrigera, men en del av de hästarna kan få för sig att de inte ska "kröka" sig alls i överlinjen eftersom de har blivit så anti mot att vara på tygeln/bettet över huvud taget, att de är näst intill obstinata när man tar i tygeln. De vill ABSOLUT INTE ner till förre ryttarens "på tygeln" (väldigt mycket bakom lod - nedsågade). Kan ta ett tag att övertala dessa kusar att man inte vill att de ska dit, utan bara välva länden lite till en början. Nackdelen med de här hästarna är att de i stort sett (ibland) aldrig har välvt länden i hela sitt liv, eftersom ryggen har varit sänkt då nosen alltid varit bakom lod.
Det går heller inte att kommunicera med ngn som anser att hästarna sågas i munnen till en tävlingsform.
Då känner jag att man inte vet vad innebörden av "mellan hand o skänkel" eller " gå på tygeln" innebär själv.

Senast ändrad:

Jag håller med och det går heller inte att kommunicera med någon som loggar ur direkt som man ifrågasätter och kräver svar.

Känns ganska meningslöst att öht diskutera...ska nog sluta med de...man blir bara uppretad i onödan :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka