Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

Ditt bakom lod = där TR vill ha nosen i kombination med övrigt rätt arbetande häst.
ditt framför lod= alldeles för mkt över tygeln.

vi pratar om träning inför tävling här.
Rider du på ridskola?
Tränar du för någon?

Senast ändrad:

Ditt bakom lod = där TR vill ha nosen i kombination med övrigt rätt arbetande häst.
ditt framför lod= alldeles för mkt över tygeln.

vi pratar om träning inför tävling här.
Rider du på ridskola?
Tränar du för någon?

Och jag som trodde att vi pratade om vilket som är värst, hästen över tygeln eller hästen bakom lod (trådrubriken).

Nej, över tygeln är inte samma sak som framför lod. En stjärnkikare är definitivt över tygeln, men även en häst som går för högt med huvudet/nacken, trots att nacken är välvd, kan var över tygeln, bäst beskrivet - om inte ryggen är välvd. Detta måste anpassas till individen; utbildningsståndpunkt, muskelstyrka, halsansättning, överbyggd mm. Framför lod är när ögat och mungipan befinner sig i lod. Nej, jag rider inte på ridskola. Och nej, för närvarande rider jag inte för någon eftersom jag inte har haft någon häst att träna lite högre med på ett tag (har befunnit mig i en mitt-emellan-fas, hag-skador mm).

ska man diskutera framför/bakom lod är det ju en klar fördel om alla definierar i lod/lodplan på samma sätt...
(lämpligtvis så som det är beskrivet i TR eftersom vi diskuterar tävlingsdressyr här..)

Reta inte upp dig i onödan. Denna person kan inte vara sann, måste vara någon som sitter bakom datorn och skrattar sig halvt fördärvad över att få igång oss....:devil: :idea:

Undrar bara om hennes kunder som betalar för hennes kunskaper tycker likadant......

De av mina elever som vet vem jag är här på Bukefalos, skrattar sig kanske fördärvade åt er (vad vet jag?, vi diskuterar inte er direkt) när de numera vet hur det känns med hästen rätt på tygeln, framför lod. Personligen tycker jag att en del av det jag läser och ser här är tragiskt, både var gäller vissa åsikter och attityder.

jag tycker att det är mycket värre när en ponny/häst går bakom lodplan/bakom handen. Då kanske den lär sig att vara där och då är det ganska svårt att få "upp" dem. Det är nästan bara att arbeta/jobba dem mer om de går över tygeln.:smirk:

*kl*
Då diskussionen har avstannat och inte någon tillför något intressant i den längre så låser jag denna tråd.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka