Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

Hur då? som en unghäst i princip då eller? Det vet inte jag om jag skulle kalla stjärnkikare iof :confused: Kanske mer ur form eller liknande...

Nej inte unghäst, men typ ridskolehäst nybörjargrupper.....Ngt mellanting, tror inte vi pratar om samma nivå extrem mässigt.

delvis KL

Jag skriver som jag gjorde tidigare i ett inlägg att det beror på vad vi pratar om för grad av problem och hur länge hästen arbetat helt fel. Som vanligt :cool: tror jag vi kanske ser helt olika saker framför oss när vi skriver, alla olika personer här i stort sett.

Jag tänker nog mer hästar som under lång tid arbetat i fel form och verkligen har svårt att arbeta rätt pga att deras muskler bla är helt anpassade till den felaktiga formen, med tex underhals och noll i nackens överlinje, snarast för korta muskler där. Då blir det svårare eftersom det kommer att ta emot för hästen, det handlar inte bara om att visa den rätt. Hela hästens kropp är byggd enligt detta, bogarna jättestora underhalsen enorm osv.

Å andra sidan de som då gått bakom hand länge kan vara svåra att
få fram till handen, särskilt om de haft nacken högt dessutom (och är musklade efter det), men ändå lite lättare för det blir mer att rida bakifrån, fram tilll handen, (men jag vet en som då krullade ihop sig och försökte kasta av ryttaren:angel: ).

Fast ofta är ju sjärnkikning helt enkelt ett resultat av att ingen egentligen "krävt" ngt av hästen. dvs baken sladdrar i sin egen värld och huvudet i en annan. Jag tycker inte det på en sån häst är så jättesvårt att få grepp om den om man lägger lite krav. men det är klart - pratar ni monster exempel som har tagit bettet och går och stretar så visst. Jag pratar om hästar som helt enkelt inte jobbats i princip. Men att muskla om tar tid, det håller jag absolut med om.

...vilket ofta har resulterat i en lång och seg häst helt utan respekt för skänkeln, iaf de jag "stjärnkikarhästar" jag har erfarenhet av. Och det är det som gör det svårt - det är svårt att få ngn bra bjudning, och det är ännu svårare att fånga upp drivningen om man nu hittar den.
En häst som går framåt och accepterar skänkeln men gärna går med lång hals och huvudet i vågplan är ju ofta inte så svår att få rel. snabba resultat med form- och allmänt dressyrmässigt
(ofta får man finare krök på nacken ju mer man håller i tygeln åxå - mkt uppskattat bland yngre ridskoleelever fixerade vid att "rida hästen i form" :smirk: )

Personligen tycker jag att det tar längst tid med de stjärnkikare som både har en gedigen underhals och inte har några muskler över/runt manken. Det senare beror oftast på att sadeln inte passat och/eller att man lagt den för långt fram.

...vilket ofta har resulterat i en lång och seg häst helt utan respekt för skänkeln, iaf de jag "stjärnkikarhästar" jag har erfarenhet av. Och det är det som gör det svårt - det är svårt att få ngn bra bjudning, och det är ännu svårare att fånga upp drivningen om man nu hittar den.
En häst som går framåt och accepterar skänkeln men gärna går med lång hals och huvudet i vågplan är ju ofta inte så svår att få rel. snabba resultat med form- och allmänt dressyrmässigt
(ofta får man finare krök på nacken ju mer man håller i tygeln åxå - mkt uppskattat bland yngre ridskoleelever fixerade vid att "rida hästen i form" :smirk: )

jodå jag håller med om tendenserna runt stjärnkikaren. men jag tycker ändå det kan vara mycket långvarigt arbete att korrigera en avknäppare, om beteendet varit etablerat länge och svårt att få riktigt bra, även om det blir bättre. Men det har väl givetvis att göra med ryttarkompetens också, jag är ren amatör i jämförelse med bland annat dig.

KL

Hur tycker ni att en bra unghästform ser ut då? Undrar jag som har en 4-åring. :p Är det okej med nosen framför lod?

självklart är det ok med nosen framför lod, om hästen har ett lätt stöd/kontakt med bettet och går fram för skänkeln (under förutsättning att den har hunnit lära sig framåtdrivning medelst skänkel, innan dess får man vara glad och berömma om hästen förstår enklaste varianten på gas och broms)

en häst som går och stretar mot bettet med nosen framför lod är ju givetvis inget att eftersträva, oavsett hästålder

-så gärna nosen framför lod, men det är inte ett självändamål.
med ärlig bjudning bakifrån fram till handen hamnar nosen rätt förr eller senare :idea:

jodå jag håller med om tendenserna runt stjärnkikaren. men jag tycker ändå det kan vara mycket långvarigt arbete att korrigera en avknäppare, om beteendet varit etablerat länge och svårt att få riktigt bra, även om det blir bättre. Men det har väl givetvis att göra med ryttarkompetens också, jag är ren amatör i jämförelse med bland annat dig.

och det beror på vad för sorts hästar man har mest erfarenhet av åxå :idea:
jag har som sagt ridit fler hästar med krulla ihop sig-tendenser i olika grad, därför tycker jag numera att det är relativt lätt att korrigera - det gäller "bara" att vara väldigt konsekvent och rida framåt med lätt hand ev lite uppresande tygeltag.

däremot har jag svårare med hästar som inte tar skänkeln - jag tycker att det är ett krav att iaf grundläggande gas och broms ska fungera i alla lägen, men tyvärr verkar många tycka att det är ok att deras hästar inte reagerar alls/studsar/tjurar när man använder skänkeln vilket gör att iaf jag tycker att det blir väldigt tråkigt att rida såna hästar...det tar så lång tid innan det händer ngt öht

och det beror på vad för sorts hästar man har mest erfarenhet av åxå :idea:
jag har som sagt ridit fler hästar med krulla ihop sig-tendenser i olika grad, därför tycker jag numera att det är relativt lätt att korrigera - det gäller "bara" att vara väldigt konsekvent och rida framåt med lätt hand ev lite uppresande tygeltag.

däremot har jag svårare med hästar som inte tar skänkeln - jag tycker att det är ett krav att iaf grundläggande gas och broms ska fungera i alla lägen, men tyvärr verkar många tycka att det är ok att deras hästar inte reagerar alls/studsar/tjurar när man använder skänkeln vilket gör att iaf jag tycker att det blir väldigt tråkigt att rida såna hästar...det tar så lång tid innan det händer ngt öht

du är klok....! :bow:

vad trevligt att du tycker det :bow:

jag vet inte om jag är så klok alltid, men jag försöker att lära både av misstag och framgångar i alla fall :idea:

-så gärna nosen framför lod, men det är inte ett självändamål.
med ärlig bjudning bakifrån fram till handen hamnar nosen rätt förr eller senare :idea:

Det köper jag absolut. En följdfråga: om hästen inte tar så mycket stöd, vad gör man då? (la ut en tråd på grundridning, men fick inte så många svar). Vore tacksam för tips!

mitt spontana allmänna svar ang det är att jag skulle jobba mer på att få hästen framför skänkeln, det är ofta där det brister om man inte får ngn ärlig kontakt framtill.

på en unghäst kan det ju åxå bero på att den inte har förstått allt riktigt än, lite beroende på hur långt man har kommit och vilken typ av häst det är osv.
så känns det som "oförståelse" skulle jag nog inte göra så stor affär av det utan vänta ut hästen ett tag och tex rida ut i skogen gärna med sällskap för att få mer naturligt sug i hästen.

Fio, en liten ödmjuk kommentar från gräsroten: Hur många av oss tror du är så skickliga att vi kan rida en häst som går bakom hand fram till bettet på kort tid?

Det blir lite som att säga "Kyra gör si, alltså kan jag göra så också". :)

Fio, en liten ödmjuk kommentar från gräsroten: Hur många av oss tror du är så skickliga att vi kan rida en häst som går bakom hand fram till bettet på kort tid?

Men även för oss kan det vara mer eller mindre lätt, tycker jag? :idea:
Beroende på grad av problem.

Jag tror felet man gör med en häst som kryper bakom är att just inte rida den framåt. Man fixerar vid att få stödet, men det kommer lättare om man får den att jobba framåt mer ärligt. Att det blir svårt tror jag beror på (av den erf jag har förstås, inte massor av hästar per dag precis, mer utspridda under många år, om man säger så :o ) att man fokuserar för mycket på vad man har i handen.

Stjärnkikare som verkligen gått fel länge är liksom fel i hela kroppen ofta och får verkligen svårt att arbeta annorlunda, hur skicklig ryttaren än är.

Så även om man fixar saker olika snabbt kan det vara samma svårigheter, tänker jag.

Det beror väl på vad man är van att rida ?? Prince Fair är bara 19 år tex men har stor erfarenhet av den typen av häst , man måste väl inte vara Kyra för att lösa ett visst problem eller :confused:

Jag är lite av en avvikande åsikt, men jag vet att det är den gängse medicinen på hästar som går bakom hand. Jag anser mig inte tillräckligt duktig ryttare för att faktiskt driva den fram till handen. Tar hästen inte hjälperna från bettet på rätt sätt, tar den heller inte framåtdrivande hjälper på rätt sätt. En framåtdrivning vill man ju inte ska resultera i balansförskjutning framåt (vilket är det naturliga sättet för en häst att gå igång) utan att hästen håller balansen bakåt men "går" sig igång.

En häst som är bakom hand anser jag vara så "förfallen" eller hur man ska säga att den är rätt långt från att vara på hjälperna. En framåtdrivning (även om den är upprepad osv) kan förvisso _tvinga_ ut halsen och nosen något pga det "vräk" som skapas i hästen då den "faller" sig framåt (förlåt alla dessa citat-tecken!), det finns helt enkelt ingen väg för hästens nos att ta än framåt. Men grundproblemet återstår. Hästen är inte i balans på hjälperna.

Sen är jag helt på det klara med att duktiga ryttare klarar detta! :)

Men även för oss kan det vara mer eller mindre lätt, tycker jag? :idea:
Beroende på grad av problem.

Jag tror felet man gör med en häst som kryper bakom är att just inte rida den framåt. Man fixerar vid att få stödet, men det kommer lättare om man får den att jobba framåt mer ärligt. Att det blir svårt tror jag beror på (av den erf jag har förstås, inte massor av hästar per dag precis, mer utspridda under många år, om man säger så :o ) att man fokuserar för mycket på vad man har i handen.

Stjärnkikare som verkligen gått fel länge är liksom fel i hela kroppen ofta och får verkligen svårt att arbeta annorlunda, hur skicklig ryttaren än är.

Så även om man fixar saker olika snabbt kan det vara samma svårigheter, tänker jag.

Exakt, om inte folk vore så fixerade att hästen MÅSTE till varje pris böja på nacken hade det tagit betydligt kortare tid att fixa till det problemet , men eftersom en hel del har sådant prestige tänkande att dom inte vågar visa sig på en häst som inte har den där böjen på nacken så släpper dom aldrig handen och rider på framåt heller.

Stjärnkikaren håller jag med dig om , där är hela kroppen upp och ner och tar betydligt längre tid oavsett om man heter Kyra eller Fio eller Flashlight eller Jacko

Jag är lite av en avvikande åsikt, men jag vet att det är den gängse medicinen på hästar som går bakom hand. Jag anser mig inte tillräckligt duktig ryttare för att faktiskt driva den fram till handen. Tar hästen inte hjälperna från bettet på rätt sätt, tar den heller inte framåtdrivande hjälper på rätt sätt. En framåtdrivning vill man ju inte ska resultera i balansförskjutning framåt (vilket är det naturliga sättet för en häst att gå igång) utan att hästen håller balansen bakåt men "går" sig igång.

En häst som är bakom hand anser jag vara så "förfallen" eller hur man ska säga att den är rätt långt från att vara på hjälperna. En framåtdrivning (även om den är upprepad osv) kan förvisso _tvinga_ ut halsen och nosen något pga det "vräk" som skapas i hästen då den "faller" sig framåt (förlåt alla dessa citat-tecken!), det finns helt enkelt ingen väg för hästens nos att ta än framåt. Men grundproblemet återstår. Hästen är inte i balans på hjälperna.

Sen är jag helt på det klara med att duktiga ryttare klarar detta! :)

Om man bortser ifrån att du strävar efter det perfekta även när hästen inte ens är på hjälperna så blir det betydligt lättare. I det läget kan man inte sträva efter perfekta balanserade steg utan hästen måste i första hand ta skänkeln framåt sedan skapar man en kontakt till bettet och sedan efter det kan man först balansera upp den. Det går inte att göra allt det samtidigt, eller går och går men då tar det femton år istället. Det du kallar vräk framåt är nog bara framåt för dom flesta andra skulle jag tippa ;)

Nej nej, absolut inte! Jag anmäler bara en avvikande åsikt - att hästar som går bakom hand är svåra att korrigeringsrida. För mig och mitt sätt att se. Sen har man olika premisser och önskemål också. Har man tillridningshäst är väl prio ett att man känner hästen i bettet. Är det ens egen häst vill man att den söker sig fram till bettet och inte har "drivits dit", om du förstår vad jag fikar efter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka